2023-05-16, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Försök att skriva "Godmorgon" med en telefon, det blir städse "God morgon" så att efterjustering krävs.

Ja, man ser det så ofta att jag har påverkats och blivit osäker på vad som är rätt!
Citera
2023-05-16, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Ja, man ser det så ofta att jag har påverkats och blivit osäker på vad som är rätt!
Tillämpa den grundregel som säger att uttalar man det som ett ord så är det ett ord, således ingen särskrivning!
Citera
2023-05-17, 22:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Försök att skriva "Godmorgon" med en telefon, det blir städse "God morgon" så att efterjustering krävs.

Vad telefonen gör är en sak. SAOL skriver:

https://svenska.se/saol/?id=0969642

Det finns alltså två alternativ: god morgon eller godmorgon (vanligen gomorron).
Citera
2023-05-17, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad telefonen gör är en sak. SAOL skriver:

https://svenska.se/saol/?id=0969642

Det finns alltså två alternativ: god morgon eller godmorgon (vanligen gomorron).
"Gomorron" är markerat som vardagligt språk, sällan sett i skrift faktiskt.
"God morgon" ser inte alls bra ut, oaktat att det tydligen också anses korrekt.
Citera
2023-05-18, 09:09
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Jag tycker god morgon ser bättre ut än godmorgon. Samma med god dag och god kväll.
Citera
2023-05-18, 12:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Bilgames
Jag tycker god morgon ser bättre ut än godmorgon. Samma med god dag och god kväll.

Det beror ju på att det måsta ha börjat med att någon ansåg att aktuell morgon var god, alltså en god morgon. Sedan överfördes det till en tillönskan om en dylik och blev till en vardaglig hälsningsfras. Jag tycker att man antingen bör använda god morgon eller gomorron, där det senare då blivit ett högst eget och vardagligt uttryck.
Citera
2023-06-25, 15:25
Medlem
jymdjakets avatar
Spontan grej jag kom att tänka på som kanske kan hjälpa: Är det vettigt att ta med i ordlista?

"Brandbil" är vettigt i en ordlista. Inget mellanslag.

"Grön boll" är inte vettigt i en ordlista. Mellanslag.

Bespara mig bajsnödiga tuppjuck om att det inte är perfekt. Tror det är bra.
Citera
2024-02-09, 19:15
Medlem
Är det inte dags att vi börjar särskriva som standard?

Glassort. Glas-sort? Glass-ort? Glass-sort?

Ja det hela är ju lite dumt. Jag tycker att antingen börjar vi i Sverige använda bindestreck mer än vad vi gör, och därmed på sikt får bort ihopsatta ord, eller så kör vi full blown engelsk särskrivning.

Jag har redan börjat använda bindestreck av rent läsvänliga skäl. Ingen verkar ha stört sig på det än. Och om jag ser andra göra det, så vill jag genast och gärna tacka dem.

Ska vi verkligen hålla på så här på detta viset helt utan särskrivningar och bindestreck?
Citera
2024-02-09, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm

Ja det hela är ju lite dumt. Jag tycker att antingen börjar vi i Sverige använda bindestreck mer än vad vi gör, och därmed på sikt får bort ihopsatta ord, eller så kör vi full blown engelsk särskrivning.

Jag har redan börjat använda bindestreck av rent läsvänliga skäl. Ingen verkar ha stört sig på det än. Och om jag ser andra göra det, så vill jag genast och gärna tacka dem.

Ska vi verkligen hålla på så här på detta viset helt utan särskrivningar och bindestreck?
Pjaellerskitaheltimellanslag?
Citera
2024-02-09, 19:34
Medlem
sommarlovs avatar
Eller så skriver man korrekt.
Istället för glass-sort säger man smak.
Istället för glas-ort säger man hytta.
Istället för glass-ort säger man Nora.
Istället för glas-sort säger man kronglas eller flintglas...
Citera
2024-02-09, 19:40
Medlem
Europes avatar
Jag delar upp fattning med tråd startaren, vi bör sär skriva all ting hädan efter.
Citera
2024-02-09, 19:52
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm

Det framgår av sammanhanget.

Ängelholm är en glassort där man t.ex. tillverkar gräddglass som är en glassort. Glassorten gräddglass kan serveras i en tumbler som är en glassort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in