2023-05-17, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qetal
Hallå i svängarna!

Olanzapin skulle jag säga är ett säkert kort om man vill ha klubbslag, tar man 5mg+ så blir man med garanti så sänkt att man som sagt inte orkar känna sig irritabel.

Jag själv har nu gått ner från 15 till 2,5mg Olanzapin, och 2,5mg passar mig ypperligt, blir lagom lugn och hamnar inte i konflikter, 15mg var dock för mycket och hade bara den dosen när jag led av psykotisk depression. Så har nu kommit fram till att 2,5mg enbart lugnar/minskar irritabilitet men inte sänker så mycket, men som sagt om du vill bli helsänkt också så bör du köra på doser om 5mg+ helt klart.

Mvh

Låter mycket bra, tack för tipset. 5 mg då kanske? Tror du det är riskfritt avseende biverkningar? Har hemska minnen från avdelningen av hur läkaren (samma som jag hade, en riktig liten Mengele) förgiftade en ganska harmlös stackare med på tok för hög neuroleptikados.

Frågan är bara hur jag skall kunna testa detta utan att blanda in den offentliga vårdapparaten. Är ju bränd i det avseendet. Kan man gå till en privat läkare tror du? Det skall ju helst vara snabbt ordnat utan en massa kostsamt utredningstjafs. Har en diagnos i grunden som jag dock inte vill nämna här. Tidigare hade jag en privat läkarkontakt men vederbörande har avlidit.
Citera
2023-05-17, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Tar oxascand för jämnan testa det du också. Så låser du in dina problem o en sobrilbil.
Stes är på tok för stark/LÅNGTIDSVERKANDE för att vara funktionell i att döda känslor för stunden.

Funkar verkligen benzo mot aggressivitet/irritation?

Det du säger om Stesolid förvånar mig. Har alltid trott att det är något man tar vid momentana besvär. Dock förknippar man ju inte heller detta med att dämpa ilska utan snarare ångest/oro.
Citera
2023-05-17, 17:45
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rannsakaren
Funkar verkligen benzo mot aggressivitet/irritation?

Det du säger om Stesolid förvånar mig. Har alltid trott att det är något man tar vid momentana besvär. Dock förknippar man ju inte heller detta med att dämpa ilska utan snarare ångest/oro.
Momentära besvär? Skevt språk. Men ja, vid behov. För man ackumilerar den om man tar det två gånger om dagen.
Citera
2023-05-17, 17:52
Bannlyst
Citat:
Låter mycket bra, tack för tipset. 5 mg då kanske? Tror du det är riskfritt avseende biverkningar? Har hemska minnen från avdelningen av hur läkaren (samma som jag hade, en riktig liten Mengele) förgiftade en ganska harmlös stackare med på tok för hög neuroleptikados.

Frågan är bara hur jag skall kunna testa detta utan att blanda in den offentliga vårdapparaten. Är ju bränd i det avseendet. Kan man gå till en privat läkare tror du? Det skall ju helst vara snabbt ordnat utan en massa kostsamt utredningstjafs. Har en diagnos i grunden som jag dock inte vill nämna här. Tidigare hade jag en privat läkarkontakt men vederbörande har avlidit.
5mg låter rätt bra om man vill bli sänkt men inte vill få så mycket biverkningar, hade dock inte rekommenderat att ta min gamla dos (15mg), jag var helt borta då och var ökentorr i munnen, såna doser kan jag inte rekommendera. Som sagt var en bra början kan vara 5mg.

Och gällande läkare så skulle jag inte rekommendera familjeläkare eller underläkare, försök få en privatläkare, dom har mer frihet att skriva ut vad dom vill och så vidare. Sen utgår jag ifrån att du har testat andra metoder innan du ber om neuroleptikum?
Jag tillexempel fick Olanzapin från början mot psykossjukdom och inte mot irritation, läkaren tyckte dock att den hade en positiv humörinverkan hos mig med ett lugn, så därför tar jag den fortfarande.

Om du känner att inget annat funkat kan jag verkligen rekommendera ca 5mg Olanzapin mot din irritabilitet, särskilt om den kan föranleda till konflikter!

Mvh
Citera
2023-05-17, 17:53
Medlem
Citat:
Momentära besvär? Skevt språk. Men ja, vid behov. För man ackumilerar den om man tar det två gånger om dagen.

Momentan betyder tillfällig. Och mitt intryck är alltså att de som tar Stesolid/Valium gör det primärt vid övergående orostillstånd.
Citera
2023-05-17, 18:20
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Momentan betyder tillfällig. Och mitt intryck är alltså att de som tar Stesolid/Valium gör det primärt vid övergående orostillstånd.
Vet mycket väl vad momentant betyder.
Det stämmer att stesolid är för bl.a. oro/ångest. Men det är slutstation tillsammans med alprazolam i bensotrappan. Oxascand är bättre på så sätt att du inte blir megafjuttad i två dagar och mildare avtändning om du tar det för ofta.
Citera
2023-05-17, 18:35
Medlem
Citat:
Vet mycket väl vad momentant betyder.
Det stämmer att stesolid är för bl.a. oro/ångest. Men det är slutstation tillsammans med alprazolam i bensotrappan. Oxascand är bättre på så sätt att du inte blir megafjuttad i två dagar och mildare avtändning om du tar det för ofta.

Jag visste inte att Stesolid tillhörde gruppen bensodiazepiner. Har väldigt dålig koll på psykofarmaka eftersom jag alltid har tänkt att man skall mixtra så litet med naturen som möjligt.

Det jag undrar är om benso verkligen biter. Min problematik är allvarlig. Det måste vara potenta grejer, annars är det ingen vits.
Citera
2023-05-17, 18:44
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Jag visste inte att Stesolid tillhörde gruppen bensodiazepiner. Har väldigt dålig koll på psykofarmaka eftersom jag alltid har tänkt att man skall mixtra så litet med naturen som möjligt.

Det jag undrar är om benso verkligen biter. Min problematik är allvarlig. Det måste vara potenta grejer, annars är det ingen vits.
Är du seriös i att lösa psykiska problem med farmaka så går du alltid från svagaste först. Diazepam (stesolid) är en av de mer potenta och motsvarar 2.5:1 i dosförhållande oxascand.
Citera
2023-05-17, 18:53
Medlem
Citat:
Är du seriös i att lösa psykiska problem med farmaka så går du alltid från svagaste först.

Att ta svaga substanser är totalt meningslöst i mitt fall. Alkohol till exempel har ingen nämnvärd effekt. Jag vill understryka att mitt problem är perceptuellt. Det handlar inte om någon diffus "själslig" aggressivitet utan om att jag överreagerar på stimuli. Livet hade varit fantastiskt mycket lättare om jag hade varit döv.
Citera
2023-05-17, 18:57
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Att ta svaga substanser är totalt meningslöst i mitt fall. Alkohol till exempel har ingen nämnvärd effekt. Jag vill understryka att mitt problem är perceptuellt. Det handlar inte om någon diffus "själslig" aggressivitet utan om att jag överreagerar på stimuli. Livet hade varit fantastiskt mycket lättare om jag hade varit döv.
Alkohol är en av de mer potenta GABA-affinitiva preparat som finns, du pratar i nattmössan i brist på kunskap, lyssna på läkarna istället.

Olanzapin/quentapin bör du nog köra på, lagomt avtrubbande.
Citera
2023-05-17, 19:05
Medlem
Citat:
Finns det någon medicin att ta om man blir irriterad och förbannad på nästan allt i vardagen? En medicin som dämpar effektivt och som man kan ta vid behov, utan alltför otrevliga biverkningar.

Du ska inte självmedicinera, och irritabilitet kan ju vara ett tecken på att något annat är problemet.
Men jag är förvånad över att ingen nämnt Lamotrigrin. Det gör just detta. Det är receptbelagt.
Citera
2023-05-17, 19:08
Bannlyst
Citat:
Stesolid kommer du inte få överhuvudtaget. Det ger dom dig inte för att du är lite irritabel.

Det tog 6 år för mig innan jag fick Stesolid och Iktorivil. Det fick jag för gad.
Sen fick jag Stilnoct innan det fast för sömn.
Men som sagt var: begär inte för mycket, dom ger dig inte Stesolid bara för att du är lite irritabel. Oddsen är iallafall lite högre att du får Olanzapin isåfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in