2023-05-17, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Dom trodde väl inte att den andra hade speciellt mycket mer att tillföra för en fällande dom? Hade det tillfört försvaret något att kalla den andra hade de ju varit fria att göra det.

Det var så få vittnen till brottet så lite intressant hade det iaf varit att höra honom i rätten.
Han hade ju även kunnat förtydliga sonens aktivitet där. Kompletterat varandras vittnesmål kanske då. Men ja risk för att det skulle uppstå förvirring kring nåt kanske.
Citera
2023-05-17, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Vilket djävla bludder bludder svar.

Det är väl ingen analys/provsvar vi pratar om.

Fanns det magsäcksinnehåll i lungorna vid den FÖRSTA besiktningen, eller inte???????

Då borde det väga tyngre än att magsäcksinnehållet försvunnit vid en senare besiktning.

Försvunnit...?
Citera
2023-05-17, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yrkesk
Tvivlar på att man skulle kalla in en nyexaminerad och således oerfaren rättsläkare vid obduktion av någon som utsatts för grovt brott. Så han behöver inte veta ett skit om deras erfarenhet eller yrkesskicklighet. Det fattar väl vilken dum jävel som helst, med vissa uppenbara undantag.

Ja det är lätt att sprida lögner och därför tänkte jag att skribenten borde kunna förklara sig varför hen kommer med falska påståenden
Senast redigerad av Anedin 2023-05-17 kl. 07:27.
Citera
2023-05-17, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Fråga kolon:

Jag försöker begripa varför åklagaren endast har med sonen i tingsrätten då det ju är pappan som är den fast boende i huset som borde ha bäst koll på hur ljud, lyhört, rutiner, party, vad som helst låter och händer?

Fråga kolon igen:

Om två personer sitter i en soffa i en lgh under där det sker dunsar från ett mord så kallar man bara en för man vill vara effektiv eller vad?

Pappan berättar ju i princip samma historia, med skillnaden att han är kvar i lägenheten hela förloppet. Vad skulle poängen med att höra honom vara? Det enda är om man skulle tycka att den yngre mannens vittnesmål inte är trovärdigt, men så är det ju uppenbarligen inte. Däremot är ni ju en del här i tråden som verkligen LETAR hål i berättelsen, så om ni hade en egen rättegång skulle naturligtvis varje jon och hens moster vittna.
Citera
2023-05-17, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Håller med, här hade man kunnat bilda sig en bättre och tydligare uppfattning om vad som hände. Yoghurtpappan hörde endast en duns medan sonen uppfattade ytterligare ett par läten, fast mindre ljudligare. - Kan vara så att pappan har sämre hörsel än sonen?

Å andra sidan verkar det som att pappan har bättre tidsuppfattning än sonen.

Får intrycket att rättegången skulle skyndas igenom så snabbt som möjligt. Inte ens FUP fick citeras och CS blev tillsagd och åthutad på ett riktigt oförskämt sätt.

Jag kan förstå GW:s uttalande gällande stämningen i lokalen.

Vem är det som ska bilda sig en bättre uppfattning? Rätten? Den fick ju tillräckligt med material för att döma båda GM till mord. Återstår en rad fb-skribenter som inte VILL att MH ska vara skyldig.
Citera
2023-05-17, 07:37
Medlem
Citat:
Tack för respons.

Alltså, det här med detaljer är tvärtom något som J har använt sig mycket av i sin sista version, där badrumsscenariot inträffar några minuter efter hemkomsten. Om hon har en psykopatisk personlighet så saknar hon tillgång till äkta känslor, men jag förstår hur du menar och jag instämmer i det du skriver om att hon berättar sådant hon tror sig vinna omgivningens sympati på.
Hm, min gissning är att hon stoppar dessa ord i T:s mun av en anledning och det är främst för att visa att T var medveten fram tills slutet och strax innan de 10 sekunderna. Så pass utstuderad tror jag att hon är.
T kan ha gjort motstånd till att börja med eller efter en liten stund, men att det inte räckte. Skriver utförligare om detta i mitt förra inlägg. Om J satt på T i den beskrivna positionen med låsta armbågsleder, har hon heller inte kunnat nå vare sig bakdel eller lår.
Ja, det krävs att hon inte är vid fullt medvetande, dvs att hon är påverkad av både fallet, skadorna och överraskad/chockad.
Ja, tänker också att J kan ha använt sig av olika grepp för att hålla T:s armar i styr. Dock låter det i mina öron inte trovärdigt att M plötsligt har uppenbarat sig när tumultet i princip har lagt sig, att hon har suttit på sidan och klarat av att utifrån den positionen med J sittande över T, placera båda sina händer på T:s händer.

Och detta initiativ utan att J beordrar henne.

M behöver inte plötsligt ha uppenbarat sig
Hon kan mycket väl funnits där fr början

Och om M sitter på sidan av T så är det möjligt att nå båda T armar och hålla ner dem om hon lutat sig över T
Citera
2023-05-17, 07:44
Medlem
Anna-Helgas avatar
Citat:
”Med rättens tillåtelse sidan x stycke x…” osv.

Ja finns det relevanta skäl för det så är det helt ok.

Nu ska en dom bemötas av MH:s nya försvar. Deras nya klient har fått sin trovärdighet starkt ifrågasatt.

Jag skriver starkt ifrågasatt då de t o m förlitar sig på ord från en väldokumenterad ” patologisk” lögnerska som JJ.

JJ som alltså hade fullt upp inledningsvis att hålla reda på om dunsarna i badrummet berodde på Elsa, MH eller Tove…

Ibland är det sånt jag funderar på när jag ligger på rygg och mina vänner har låst mina armar längs kroppen/golvet med låren så de inte kommer loss.

Sen eftersom jag är lite grundligt orienterad så brukar jag låta en annan sätta en hand på min arm eller hand. Vad väldigt lätt det är att vrida bort handen eller armen då va?

Jag uppmanar alla att göra som jag. Låt större byggda bekanta sitta grensle över er och mosa armarna med låren. Sen försöker ni ta er loss. Jämför sedan med att någon sitter bredvid.

Metoden kanske hittar in i de juridiska finrummen vart det lider vem vet? För helt enkelt är det inte att komma loss. Inte ens från en person som är mindre byggd eller ”svagare” antingen till könet eller muskelstyrkan menar jag.

Jag har också provat. Kunde inte komma loss hur jag än kämpade, händerna och armarna låsta efter sidorna av "angriparens" ben/vader och händerna under "angriparens" ben intill kroppen och mot underlaget. Var iofs inte i en livshotande situation så adrenalinet sprutade, men jag var nykter och hade heller inte slagit skallen i golvet innan. Det fanns inte en chans att få loss armar eller händer och jag nådde inte på långa vägar upp till "angriparens" hals när jag provade att ha armarna fria och strypa tillbaka. Försökte rivas och nypas men kunde inte. Var tvungen att prova.
Citera
2023-05-17, 08:33
Medlem
Citat:
Utdrag ur en artikel i DN som handlar om hockeyliraren "C*nny S*römberg - en lirares bekännelser" där han beskriver en otäck händelse i sitt förflutna: "Jag hade glömt låsa dörren till min lägenhet och somnade. När jag vaknar känner jag att någon håller om min hals. Det är ingen dröm. En stor stark människa sitter grensle över min bröstkorg och är på god väg att strypa mig. Jag kan ingenting göra. Kommer inte loss. Precis när jag är på väg att kvävas och tappa medvetandet släpper mannen taget."

Här rör det sig om "överraskningsmomentet" som RL tar upp.

För övrigt är jag skeptisk till att försöka finna liknande fall för jämförelse med Googles hjälp. I ovanstående handlar det det om två män, varav den ena är vältränad. Ändå säger han att han inget kunde göra, för att han inte kom loss.

Om J hade velat begränsa T:s rörlighet i ryggläge så borde hon ha placerat sig mycket långt fram på bröstkorgen med låren vid sidan om T:s huvud och därigenom låst armbågslederna, förutsatt att armbågarna var vinklade utåt och med handflatorna uppåt.
Trycket över bröstkorg och diafragma har ytterligare försvårat andningen, vilket också RL tar upp.
I den här positionen har hon kunnat ha raka armar och därmed maximal hjälp av sin kroppstyngd.

Jag kan inte se att J och T har varit jämbördiga, trots ålder; J har med sitt djupa grepp över halsen visat på en råstyrka utöver det vanliga. En del människor är av naturen starka och uthålliga; gymträning och fotboll bakåt i tiden säger ingenting om förmåga att försvara sig i ett utsatt läge.
T led av psykisk ohälsa, något som framgår av FUP och en sådan här ångestfylld situation skulle kunna resultera i en panikattack. Spekulerar givetvis, men jag tror att man långtifrån alltid kan hävda att si och så är det. Statistik är bra men att generalisera lämpar sig inte alltid.

J har haft ett kraftfullt övertag och T har förstås blivit överrumplad. Hon borde ha ådragit sig en lättare hjärnskakning och en sådan kvicknar man inte till av på några sekunder; illamående, ev kräkning, förvirring, yrsel, kortvarig minnesförlust och huvudvärk är inga symtom som ska eller bör förminskas vilket jag tycker har gjorts alltför många gånger i tråden. Endast med syftet att visa att T var kapabel att försvara sig, något som hon inte borde ha varit - åtminstone inte fullt ut - efter ett sådant fall med flera åtföljande skador; huvud-, käkmuskulatur-, ögon-, ryggskada. Ovanpå detta en måttlig berusning.
Håller det inte alls för otroligt att hon kräktes lite efteråt intill golvbrunnen, med ytterligare uppkastning mot slutet.

J berättar att T slog i huvud och rygg rejält. I det utsatta läget tar J chansen att avsluta T:s liv. Finns inget som utesluter att hon har använt sig av andra grepp under tiden, som att ta fram ena foten och trycka till över armen.

- Hur stora var egentligen T:s förutsättningar att hinna med att försvara sig tillräckligt innan blodtrycket började sjunka och medvetandet grumlades?
Men fastnar man i tanken att det var omöjligt för J att utföra mordet ensam och är utgångspunkten att T måste ha klöst och rivit för allt hon var värd, då blir detta till en sanning och då kommer man heller inte att vilja se eller ta in samtliga samverkande faktorer som kan ha varit av betydelse för utgången, och pröva dess hållbarhet. Eller?

Jag har inte fastnat i någon tanke. Och jag vill verkligen inte att någon oskyldig ska dömas. Jag välkomnar alltid info och vettiga infallsvinklar. Men det finns inga tvivel till att M höll i händerna så länge slag/sparkljuden grannen hörde kom från en kämpande T.

Lägg er kraft där istället för att hitta en vettig förklaring. För det ska inte vara möjligt för en medveten T att inte orsaka en enda skråma på J under dom minuter som kampen pågick. Inte ett enda dokumenterat strypmord har kunnat presenteras under liknande former. Inte en enda fasthållning av offrets båda armar har kunnat presenterats under en mma kamp eller liknande. Du behöver inte använda google om du är skeptiskt till det. Men så länge du eller nån annan inte kan visa på ett enda liknande fall så litar jag på min egen erfarenhet av allt material jag tagit del av.

J har berättat många saker som visat sig vara felaktiga. Du själv tror ju att hon ljuger när hon säger att M höll i händerna. Men du litar på henne när hon säger att hon slog i huvudet rejält.
Citera
2023-05-17, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Tusen tack!
Jag har ju läst det innan och är ju där man grundar en del av sin egen tro på vad som hänt....men nu är det tydligt igen detaljerat det jag inte mindes....
Oavsett om MH lägger sig så borde hon pillat något på mobilen (som hon verkar göra oavsett hur trött eller chockad hon är)... JJ Likaså, kanske borde kollat någon snap eller visat något gammalt foto för TT..om allt var i god stämning... Unga idag kan inte låta bli mobilen under en hel timma om de är vakna oavsett om de är på arbetsintervju, tränar eller än mindre sitter o dricker med en gammal vän o har trevligt....oddsen att de båda (JJ och MH) inte använder sina mobiler under samma timma och sedan använder dem samtidigt en tim senare är ju väldigt otroligt faktiskt.
Majas steg avslöjar att hon varit vaken några tillfällen som bekant på väg till/ifrån toa osv (antar genom hälsoappen i mobilen eller klocka)... igen väldigt annorlunda av henne att ha med mobilen till och från toan 311 ggr och ändå inte använda den! Maja hade ju inte heller jeans på sig så den kan ju inte bara hängt med i bakfickan till toaletten heller, hon måste ju aktivt tagit med den i handen varje gång då..... och det gör man ju inte när man yrar upp full , astrött o kissnödig fram o tillbaka till toan för att man mår illa eller måste kissa mitt i den djupa sömnen...tar med mobilen i handen, lägger ifrån den på toan, tar med den osv...

Ja precis!

Detta är en punkt som går i samma linje som allt annat. ”I gemensamt samförstånd”.
Citera
2023-05-17, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Lägg er kraft där istället för att hitta en vettig förklaring. För det ska inte vara möjligt för en medveten T att inte orsaka en enda skråma på J under dom minuter som kampen pågick. Inte ett enda dokumenterat strypmord har kunnat presenteras under liknande former. Inte en enda fasthållning av offrets båda armar har kunnat presenterats under en mma kamp eller liknande. Du behöver inte använda google om du är skeptiskt till det. Men så länge du eller nån annan inte kan visa på ett enda liknande fall så litar jag på min egen erfarenhet av allt material jag tagit del av.

Exakt. Det finns dokumenterade fall, i Sverige mind you, där skillnaden i kroppsstorlek är i storleksordningen 3x, mordet är planerat, och mördaren ändå har rikligt med avvärjningsskador.

Citat:

"Hon vägde 49 kilo. Han väger 140, säger biträdande chefsåklagare Johan Frigell när han beskriver hur kvinnan dött.

Hon har kvävts till döds med stor tyngd, sannolikt med en kudde, efter att först ha utsatts för vad som på fackspråk kallas trubbigt våld. Hon har avvärjningsskador på händerna och har lyckats klösa 36-åringen på halsen."

Utsätts för trubbigt våld och har 140 kilo över sig, inklusive en kudde för ansiktet, och lyckas ändå klösa GM i ansiktet.

Men JJs lår ser ju lite feta ut på nåt gammalt foto såatte.
Citera
2023-05-17, 08:49
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ja men hennes kapacitet att slåss för sitt liv kan ha varit nedsatt när hon låg där. Svårare då.
Jag tror att hennes försvarsmöjligheter varit mycket begränsade med de samverkande faktorer som förelåg. Och, som ditt lilla experiment visat, kan J ha genomfört allt på egen hand.
Citera
2023-05-17, 09:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det låter ju som att hon är väldigt osäker på vad M kan ha berättat. Jag tror att J förmodat att M sagt mer än vad hon gjort, men att J inte kan lista ut vad det kan ha varit utan trevar sig fram lite. Kanske hoppas hon på att få ledtråd genom någon motfråga?

Nånting åt det hållet, det har du nog rätt i.

Läste någonstans att det är en vanlig metod hos narcissister; att vara dubbeltydiga, otydliga och luddiga. Det är den bästa grunden föra att kunna ljuga och inte bli påkommen. Det är lättre att slingra sig ur något och sdean säga att så sa jag inte.

Manipulativt sätt, och plötsligt anar man ugglor i mossen, även om man inte vet vad som är i görningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in