2023-05-17, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
när du är berusad och medvetandepåverkad av ett hårt slag i bakhuvudet, mitt i natten efter en kväll på krogen.

Lycka till!

Det ska mycket till då ja om någon med JJ:s ”ridlår” sitter på det viset. Armarna blir väldigt låsta.
Citera
2023-05-17, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Den osökta frågan blir naturligtvis varför J inte själv tog bort Ts händer?
Antagligen för att T aldrig hann nå Js hals, JJ berättar ju hur hon som på "reflex" häver/kastar sig bakåt så att Tove inte ska få tag i henne.... det är hennes ord nästan ordagrant fast hon påstår att Tove tar sina händer runt hennes hals " och där någonstans finns ju Maja då"......
Jag tror Maja var med och tog Toves händer/armar men INTE för att Tove höll runt JJs hals, enbart för att hålla fast Tove då hon antagligen försökte slå eller vifta, ja allt möjligt med armarna. Maja o Johanna hjälps åt helt enkelt.
Citera
2023-05-17, 00:07
Medlem
Citat:
Saken är den att det räcker här med rimligt tvivel. Om du kan återskapa situationen en gång, då räcker det för att visa att det kan ha varit så även i det aktuella fallet.

Ja med mitt något överdrivna inlägg är det det som är min poäng.

Man kan hållas på plats så av en person som t o m är MINDRE till längd, vikt och muskelstyrka än en själv.
Citera
2023-05-17, 00:15
Medlem
Citat:
Helt klart är det så att det inte tog 8 timmar att göra yoghurten. Det jag pekar på här är att snart sagt varenda uppgift vi fått från den där sonen som på ett eller annat vis kunnat kollas på annat sätt, har visat sig vara felaktig. Kan vi lita på någonting han säger överhuvudtaget?

Pappan säger att det hördes en och endast en duns under natten. Jag börjar undra om den där sonen "hör saker och ting", och att det pappan säger är korrekt från början till slut. Det är helt enkelt alldeles för mycket från den här sonen som inte stämmer.

Fråga kolon:

Jag försöker begripa varför åklagaren endast har med sonen i tingsrätten då det ju är pappan som är den fast boende i huset som borde ha bäst koll på hur ljud, lyhört, rutiner, party, vad som helst låter och händer?

Fråga kolon igen:

Om två personer sitter i en soffa i en lgh under där det sker dunsar från ett mord så kallar man bara en för man vill vara effektiv eller vad?
Citera
2023-05-17, 00:18
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja med mitt något överdrivna inlägg är det det som är min poäng.

Man kan hållas på plats så av en person som t o m är MINDRE till längd, vikt och muskelstyrka än en själv.
Jag är något tveksam till att situationerna är jämförbara, då Ts liv stod på spel, vilket förhoppningsvis inte ditt gjorde. Men jag tror inte heller att T hade möjlighet att försvara sig.
Citera
2023-05-17, 00:21
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Det är så mycket som kommer upp när jag läser ditt inlägg som jag bara vill kommentera. Mycket håller jag med om men jag tror att mycket i JJs vittnesmål om "detaljer" är sant för där handlar det om känslor för henne, blandat med lögner såklart fast där hon själv tror att hon tjänar på det. Jag tänker på hur hon berättade om bränningen, tankar och sina känslor där det är uppenbart att hon går på sina egna känslor, hennes kämpande, hennes egen vilja att bli kremerad osv och då inte ser hur det framstår eftersom hon är "sjuk" Narcissist/Psykoat/känslomässig personlighetsstörning etc....
Tack för respons.

Alltså, det här med detaljer är tvärtom något som J har använt sig mycket av i sin sista version, där badrumsscenariot inträffar några minuter efter hemkomsten. Om hon har en psykopatisk personlighet så saknar hon tillgång till äkta känslor, men jag förstår hur du menar och jag instämmer i det du skriver om att hon berättar sådant hon tror sig vinna omgivningens sympati på.
Citat:
.Jag har skrivit tidigare.... men skriver igen att jag tror Toves sista ors var "Vad håller ni/eller "du på med"? Hade J hittat på det hade det låtit annorlunda..och värre... hon hade kunnat säga att Tove sa efter fallet " jag ska döda dig" när T dessutom tog tag om JJs hals. Det hade ju varit lite mer logiskt om JJ ljuger. Att hon även säger att hon svarar "Vad fan håller du på med"? Är ju absolut hennes ego men... njae. Jag har som sagt varit i några situationer i mitt liv där jag blivit livrädd, chockad och just bara lyckats få ur mig "Vad gör du"?! Vad håller du på med"? Ord som "sluta" "hjälp" osv har inte funnits i chocken.
Hm, min gissning är att hon stoppar dessa ord i T:s mun av en anledning och det är främst för att visa att T var medveten fram tills slutet och strax innan de 10 sekunderna. Så pass utstuderad tror jag att hon är.
Citat:
Sen förstår jag även det du säger om JJs hästlår, styrka kan stämma men enligt RL ska inte deras kroppar spela någon roll i det här läget. Om nu JJ hade kraften att sitta/stå på Ts axlar/överarmar med full styrka med sina ben.... Det hade hon inte behövt om T var medvetandepåverkad så pass att hon inte förmådde kämpa emot tex. Så om hon satt så på T så berodde det på att T kämpade, precis som J berättat.... men då hade T klöst, slagit, nypt J i skinkor/låren ändå. Ålat sig ur då nog hennes adrenalin var högre än Js.
T kan ha gjort motstånd till att börja med eller efter en liten stund, men att det inte räckte. Skriver utförligare om detta i mitt förra inlägg. Om J satt på T i den beskrivna positionen med låsta armbågsleder, har hon heller inte kunnat nå vare sig bakdel eller lår.
Citat:
Jag tror inte det räcker att sitta så högt upp mot Ts hals som du skriver, med att JJ får möjlighet till det starka trycket för att hon då har trycket mer uppifrån.... Jag upplever på RL att det krävs mer... Kanske att hon ställer sig på knä ( även en del av vad hon berättar om men att hon släpper och ställer sig på knä så hon inte längre sitter på T helt) för att få mer kraft, då borde antingen M hålla Ts händer ff eller så falnar Tove och då kan J ställa sig på knä och avsluta.
Ja, det krävs att hon inte är vid fullt medvetande, dvs att hon är påverkad av både fallet, skadorna och överraskad/chockad.
Ja, tänker också att J kan ha använt sig av olika grepp för att hålla T:s armar i styr. Dock låter det i mina öron inte trovärdigt att M plötsligt har uppenbarat sig när tumultet i princip har lagt sig, att hon har suttit på sidan och klarat av att utifrån den positionen med J sittande över T, placera båda sina händer på T:s händer.

Och detta initiativ utan att J beordrar henne.
Citera
2023-05-17, 00:25
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Antagligen för att T aldrig hann nå Js hals, JJ berättar ju hur hon som på "reflex" häver/kastar sig bakåt så att Tove inte ska få tag i henne.... det är hennes ord nästan ordagrant fast hon påstår att Tove tar sina händer runt hennes hals " och där någonstans finns ju Maja då"......
Jag tror Maja var med och tog Toves händer/armar men INTE för att Tove höll runt JJs hals, enbart för att hålla fast Tove då hon antagligen försökte slå eller vifta, ja allt möjligt med armarna. Maja o Johanna hjälps åt helt enkelt.

Precis så tror jag också det gått till. De båda övermannade T och höll fast henne och då ströp JJ henne medan M tar hennes armar/händer. De hjälps åt och självklart vet M exakt vad som ska hända. Detta har hon ju hört massor av gånger förut
Citera
2023-05-17, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
😀

Nu är ju faktiskt frågan om armarna hölls fast av Maja eller inte - inte en fråga om det går att låsa fast någons armar sittande gränsle på denne med stryptag runt halsen.
Frågan handlar ju istället om det går att göra detta UTAN att få minsta typiska motvärnsskada under en strypprocess som upplevs värre och värre livshotande av offret .

Det torde vara näst intill omöjligt att göra det om offret är tillräckligt motiverat för att nypa, klösa, riva, slå vrida sig och kämpa. Ett offer utsatt för strypning skulle riskera att bryta sin arm eller få axeln ur led för att komma loss och få luft - offret är beredd att offra precis allt.

Det gäller förhoppningsvis inte dig i närkampen med dina bekanta. 🙂

Testa låt några olika personer, gamla som unga, låsa dina armar så kan du försöka se hur det går att slå dig loss sen.

Testa att ha armarna både med handflatan eller överdelen av mellanhanden i golvet.

Ta en titt på JJ:s lår också. T.ex på övervakningsbilderna från Dollarstore. Stadiga.
Citera
2023-05-17, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Kan ha varit så
Men det är bara en teori bland flera andra teorier

Din teori har fr början varit att M är oskyldig
så jag undrar om du själv kan se det ur andras perspektiv?

När du medger att det kan ha varit så betyder det att du skulle behöva fria M om du satt i en domstol. Det räcker som grund för rimligt tvivel. Hur exakt det gått till kan ingen veta utom de som var närvarande vid mordet. Med de skrala bevis som finns tillgängliga i fallet går det inte att dra några säkra slutsatser. Alla föreställningar om vad som har hänt blir just inget mer än teorier och spekulationer.
Citera
2023-05-17, 00:48
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Fråga kolon:

Jag försöker begripa varför åklagaren endast har med sonen i tingsrätten då det ju är pappan som är den fast boende i huset som borde ha bäst koll på hur ljud, lyhört, rutiner, party, vad som helst låter och händer?

Fråga kolon igen:

Om två personer sitter i en soffa i en lgh under där det sker dunsar från ett mord så kallar man bara en för man vill vara effektiv eller vad?
Håller med, här hade man kunnat bilda sig en bättre och tydligare uppfattning om vad som hände. Yoghurtpappan hörde endast en duns medan sonen uppfattade ytterligare ett par läten, fast mindre ljudligare. - Kan vara så att pappan har sämre hörsel än sonen?

Å andra sidan verkar det som att pappan har bättre tidsuppfattning än sonen.

Får intrycket att rättegången skulle skyndas igenom så snabbt som möjligt. Inte ens FUP fick citeras och CS blev tillsagd och åthutad på ett riktigt oförskämt sätt.

Jag kan förstå GW:s uttalande gällande stämningen i lokalen.
Citera
2023-05-17, 00:51
Medlem
Citat:
Fråga kolon:

Fråga kolon igen:

Dom trodde väl inte att den andra hade speciellt mycket mer att tillföra för en fällande dom? Hade det tillfört försvaret något att kalla den andra hade de ju varit fria att göra det.
Citera
2023-05-17, 00:53
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Precis så tror jag också det gått till. De båda övermannade T och höll fast henne och då ströp JJ henne medan M tar hennes armar/händer. De hjälps åt och självklart vet M exakt vad som ska hända. Detta har hon ju hört massor av gånger förut

Fega subbor.
De förtjänar ingen sympati.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in