2023-05-16, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Ursprungligen postat av Heretic77
02:46:22 Registrerar J s telefon rörelser. Då går den 52 meter. Gissningsvis tar hon några steg i lägenheten för att sen gå ner till grannens bil.

Både Johannas och Majas telefoner saknar användaraktivitet efter kl. 01:50, till dess att den åter- upptas vid kl. 02:49.

Sid 24 i aktbil 153:

Både Johannas och Majas telefoner saknar användaraktivitet efter kl. 01:50, till dess att den åter- upptas vid kl. 02:49. Med användaraktivitet menas att en person aktivt interagerar med olika ap- plikationer eller funktioner i telefonen. Ett rimligt antagande är således att telefonerna är igång och aktiva då annan data registreras men att ingen aktiv användning sker vid tidpunkten. I annat fall hade detta påvisats genom registrerade enhetshändelser och datauppkopplingar mot olika applikationer.

Däremot registrerar Majas telefon rörelser genom Hälsa applikationen vid kl. 01:52 och därefter vid kl. 02:19 och 02:43, men ingenting däremellan.

Kl. 02:19:39 rörelse 23,62 meter genom 33 steg. Kl. 02:43:33 rörelse 28,75 meter genom 48 steg.

Johannas telefon registrerar rörelser vid kl. 02:46:22 på 52,58 meter genom 71 steg.
Citera
2023-05-16, 22:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det finns en annan sak i allt detta som är lite märklig, men som jag inte sett påtalats tidigare.

Lahanj berättar att det tar ca 8 timmar att laga yoghurt, och att de började vid 2300. De var alltså inte klara med yoghurten förrän vid 7-tiden på morgonen.

Så hur sjutton lyckades Johanna och Maja förflytta kroppen genom trapphuset och ut till bilen, utan att grannen har märkt något.

Bevisligen har de gjort det, men man undrar ju lite kring de här grannarna.

Iaf L*hanj sa att han la sig och somnade så snart han kom hem.

"L*ahanj sade att han pratade en kort stund med sin pappa men att han sedan gick och lade sig
och sov.
"

Pappan:

"Hörde du om någon annan bil startades från din adress efter att din son åkte iväg med
Johanna?
När sonen och Johanna åkte iväg gick han tillbaka till köket och tog hand om yoghurten. Han
hörde ingenting mer då han var upptagen med det.
När la du dig för att sova?
Han tittade aldrig på klockan men tror att den var kring 04-tiden. Han stängde av spisen och
gick att sova efter det.
Var någon annan i familjen vaken efter att du hade lagt dig?
Ingen annan var vaken. Sonen la sig innan honom.
När vaknade du på söndagen?
Han gick upp runt 06-tiden för att gå på toa. Då hörde han fotsteg i lägenheten ovan. Efter
toabesöket gick han och la sig igen och vaknade sedan runt 10-tiden
"

Kanske det på slutet inte behöve övervakas på samma sätt. Papapn sov dock bara två timmar, så då gjorde han väl det sista.
Fotstegen i lgh hörde han på morgonen. Johanna städade väl.
Citera
2023-05-16, 22:42
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Iaf L*hanj sa att han la sig och somnade så snart han kom hem.

"L*ahanj sade att han pratade en kort stund med sin pappa men att han sedan gick och lade sig
och sov.
"

Pappan:

"Hörde du om någon annan bil startades från din adress efter att din son åkte iväg med
Johanna?
När sonen och Johanna åkte iväg gick han tillbaka till köket och tog hand om yoghurten. Han
hörde ingenting mer då han var upptagen med det.
När la du dig för att sova?
Han tittade aldrig på klockan men tror att den var kring 04-tiden. Han stängde av spisen och
gick att sova efter det.
Var någon annan i familjen vaken efter att du hade lagt dig?
Ingen annan var vaken. Sonen la sig innan honom.
När vaknade du på söndagen?
Han gick upp runt 06-tiden för att gå på toa. Då hörde han fotsteg i lägenheten ovan. Efter
toabesöket gick han och la sig igen och vaknade sedan runt 10-tiden
"

Kanske det på slutet inte behöve övervakas på samma sätt. Papapn sov dock bara två timmar, så då gjorde han väl det sista.
Fotstegen i lgh hörde han på morgonen. Johanna städade väl.

Helt klart är det så att det inte tog 8 timmar att göra yoghurten. Det jag pekar på här är att snart sagt varenda uppgift vi fått från den där sonen som på ett eller annat vis kunnat kollas på annat sätt, har visat sig vara felaktig. Kan vi lita på någonting han säger överhuvudtaget?

Pappan säger att det hördes en och endast en duns under natten. Jag börjar undra om den där sonen "hör saker och ting", och att det pappan säger är korrekt från början till slut. Det är helt enkelt alldeles för mycket från den här sonen som inte stämmer.
Citera
2023-05-16, 22:47
Medlem
Citat:
Jag ska lyssna igen, men jag minns att Clea Sangborn fick en syrlig tillsägelse. Det var en mening för mycket, typ, enligt rättens ordförande.

Ja, jag tycker det låter konstigt, eftersom jag har hört andra rättegångar där både försvar och åklagare ber om att få händvisa till FUPs förhör, och man hör rätten bläddra och bläddra (man trodde ju att de använde digital form).

”Med rättens tillåtelse sidan x stycke x…” osv.

Ja finns det relevanta skäl för det så är det helt ok.

Nu ska en dom bemötas av MH:s nya försvar. Deras nya klient har fått sin trovärdighet starkt ifrågasatt.

Jag skriver starkt ifrågasatt då de t o m förlitar sig på ord från en väldokumenterad ” patologisk” lögnerska som JJ.

JJ som alltså hade fullt upp inledningsvis att hålla reda på om dunsarna i badrummet berodde på Elsa, MH eller Tove…

Ibland är det sånt jag funderar på när jag ligger på rygg och mina vänner har låst mina armar längs kroppen/golvet med låren så de inte kommer loss.

Sen eftersom jag är lite grundligt orienterad så brukar jag låta en annan sätta en hand på min arm eller hand. Vad väldigt lätt det är att vrida bort handen eller armen då va?

Jag uppmanar alla att göra som jag. Låt större byggda bekanta sitta grensle över er och mosa armarna med låren. Sen försöker ni ta er loss. Jämför sedan med att någon sitter bredvid.

Metoden kanske hittar in i de juridiska finrummen vart det lider vem vet? För helt enkelt är det inte att komma loss. Inte ens från en person som är mindre byggd eller ”svagare” antingen till könet eller muskelstyrkan menar jag.
Citera
2023-05-16, 22:51
Medlem
Citat:
Tro det eller ej, men har faktiskt testat. Dels att någon sitter på bröstkorgen och trycker sina knän mot mina överarmar/armvecket mot golvet. Personen som sitter hamnar såpass högt att pungen hamnar i hakhöjd. Det innebär att jag kunde vrida mina höfter och hamna på sidan eller magen. (Video finns ej)

Alt två vilket jag tänker mig att fler tror är ett troligare scenario. Där den sittande personen använder insidan av sina lår till att trycka den liggandes personens armar och händer längst med sidan av sin egen kropp Det är ett ännu sämre grepp. Man drar enkelt upp armarna och får händerna fria.

När det gäller mma så håller man upp sina händer framför ansiktet för att skydda mot slag. När en person sitter på mage/bröst räcker det med ett par sekunders låsning av motståndarens armar för att få in ett par slag och slå ut motståndaren. Ändå existerar det inte längre än ett par sekunder.

Gör som jag. Testa flera källor. Då kan resultaten variera.
Citera
2023-05-16, 22:55
Medlem
Citat:
Helt klart är det så att det inte tog 8 timmar att göra yoghurten. Det jag pekar på här är att snart sagt varenda uppgift vi fått från den där sonen som på ett eller annat vis kunnat kollas på annat sätt, har visat sig vara felaktig. Kan vi lita på någonting han säger överhuvudtaget?

Pappan säger att det hördes en och endast en duns under natten. Jag börjar undra om den där sonen "hör saker och ting", och att det pappan säger är korrekt från början till slut. Det är helt enkelt alldeles för mycket från den här sonen som inte stämmer.

Du kan väl inte lita på NÅGOT som innebär att M skulle va inblandad. Inte ens om hon så själv skulle erkänna.
Citera
2023-05-16, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Det är så mycket som kommer upp när jag läser ditt inlägg som jag bara vill kommentera. Mycket håller jag med om men jag tror att mycket i JJs vittnesmål om "detaljer" är sant för där handlar det om känslor för henne, blandat med lögner såklart fast där hon själv tror att hon tjänar på det. Jag tänker på hur hon berättade om bränningen, tankar och sina känslor där det är uppenbart att hon går på sina egna känslor, hennes kämpande, hennes egen vilja att bli kremerad osv och då inte ser hur det framstår eftersom hon är "sjuk" Narcissist/Psykoat/känslomässig personlighetsstörning etc....
.Jag har skrivit tidigare.... men skriver igen att jag tror Toves sista ors var "Vad håller ni/eller "du på med"? Hade J hittat på det hade det låtit annorlunda..och värre... hon hade kunnat säga att Tove sa efter fallet " jag ska döda dig" när T dessutom tog tag om JJs hals. Det hade ju varit lite mer logiskt om JJ ljuger. Att hon även säger att hon svarar "Vad fan håller du på med"? Är ju absolut hennes ego men... njae. Jag har som sagt varit i några situationer i mitt liv där jag blivit livrädd, chockad och just bara lyckats få ur mig "Vad gör du"?! Vad håller du på med"? Ord som "sluta" "hjälp" osv har inte funnits i chocken.
Sen förstår jag även det du säger om JJs hästlår, styrka kan stämma men enligt RL ska inte deras kroppar spela någon roll i det här läget. Om nu JJ hade kraften att sitta/stå på Ts axlar/överarmar med full styrka med sina ben.... Det hade hon inte behövt om T var medvetandepåverkad så pass att hon inte förmådde kämpa emot tex. Så om hon satt så på T så berodde det på att T kämpade, precis som J berättat.... men då hade T klöst, slagit, nypt J i skinkor/låren ändå. Ålat sig ur då nog hennes adrenalin var högre än Js.
Jag tror inte det räcker att sitta så högt upp mot Ts hals som du skriver, med att JJ får möjlighet till det starka trycket för att hon då har trycket mer uppifrån.... Jag upplever på RL att det krävs mer... Kanske att hon ställer sig på knä ( även en del av vad hon berättar om men att hon släpper och ställer sig på knä så hon inte längre sitter på T helt) för att få mer kraft, då borde antingen M hålla Ts händer ff eller så falnar Tove och då kan J ställa sig på knä och avsluta.

Jag tror att du är ganska nära sanningen
Jag håller med dig i din teori

Och att vissa kör med J starka hästben vet jag inte vad de får det ifrån?

J tränade hästar i sulky
Och de senaste åren så förekom det inte så ofta
Hennes fritid bedtod mest av att festa både fred/lörd

Tove tränade styrketräning och hade spelat fotboll sen hon var liten
Hennes pojkvän säger att T var stark

Och varför skulle J ljuga om att T säger
Vad håller ni på med
Känns naturligt att T säger så i det läget och låter inte alls som påhitt

Och hon säger att T säger NI
Och säger att hon själv säger DU

T kroppsskador visar också att hon var misshandlad
Kanske började bråket tidigare innan de hamnar på badrumsgolv?

De lurade ju hem T för att ge igen

Eller så var kampen längre på badrumsgolv där de skadade henne innan strypgrepp?

Att J är narrcissist / psykopat vet vi och då handlar det mest om hennes egna känslor
Det är lätt att läsa igenom i hennes förhör
Men jag tror också att hennes beskrivning är sant
sjäkvklart med försköning för sin egnas skull

Jag tror att det är lätt att se M som oskyldig för många pga att J är så pass psykopatisk
Hon den onda
Men hur ond J än är så betyder det inte att M är oskyldig
Senast redigerad av Anedin 2023-05-16 kl. 23:25.
Citera
2023-05-16, 23:10
Medlem
Rompers avatar
Citat:

Har du hört talas om Yoghurtmaskin?

Om inte, prova Google: "Att göra egen Yoghurt...
Citera
2023-05-16, 23:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Så uppfattar jag inte dom.

Sonen berättar ju att pappan började med yoghurten vid 23- tiden. Det är väl en ca tid, eftersom just detta inte har med saken att göra mer än att de är vakna. Den skulle kokas, och sedan vet jag inte vad de gjorde med råmjölken, men pappan går upp redan vid 06. De kanske inte var helt klar då, måste ändå passas, kanske avslutas och hällas upp.

Pappan och sonen är tillsammans precis när de hör dunsarna, och om jag lyssnar på L*hanj så är det först en hög duns, som åtföljs av några lägre dunsar. Sedan är de på olika plan och de kan uppfatta saker olika.

Jag vet i Lena fallet, så hörde man otroligt många vittnen. I FUP och i rätten vittnade många, många fler än i det här fallet.
Man märkte på vittnen att trots att det ara gått någon vecka mellan förhör, och vittnet verkligen hade alla skäl att hålla minnet så klart som möjligt, så ändrades deras berättelser med små grejor hela tiden.

Jag tycker tvärtom, att de verkar vara hjälpsamma, och inte de minsta konstig.

Jag lägger jättemycket ansvar på utredningen som inte har kollat upp det som gått i som att kolla i L*ahanjs mobil. Han verkar vilja göra sitt bästa för att hjälpa utredningen.
Citera
2023-05-16, 23:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Johana berättar redan vid erkännandet 30/12-22 det där med händerna, men sedan den 30/1- då de konfronterar Johanna med att Maja säger att hon inte var md i badrummet utan sover, det är då Johann blir så där "luddig". Tror inte att hon i det förhöret säger "händerna", utan:

" Så det har jag sagt innan det gjorde vi ju men jag behövde ju inte som sagt berätta vad som hände i
badrummet för då var ju Maja med. Så var det ju. Sen vet ju inte jag exakt liksom hur hon
uppfattade saken men hon var ju fysiskt närvarande och gjorde det jag berättat att hon gjorde
då.
"

Hm, och det låter väl också lite konstigt eller hur? Vadå hur Maja uppfattade det? Hon var "fysiskt närvarande", och "hur hon uppfattade det".

Jag tar det som att Johanna är orolig för att hon själv trasslar in sig, och att hon inte vågar uttala det direkt.

Varför inte bara säga; hon höll i händerna och jag vet att hon var där och höll i händerna. Punkt slut.

Nä, något skumt är det.
Det låter ju som att hon är väldigt osäker på vad M kan ha berättat. Jag tror att J förmodat att M sagt mer än vad hon gjort, men att J inte kan lista ut vad det kan ha varit utan trevar sig fram lite. Kanske hoppas hon på att få ledtråd genom någon motfråga?
Citera
2023-05-16, 23:12
Medlem
Citat:
Både Johannas och Majas telefoner saknar användaraktivitet efter kl. 01:50, till dess att den åter- upptas vid kl. 02:49.

Sid 24 i aktbil 153:

Både Johannas och Majas telefoner saknar användaraktivitet efter kl. 01:50, till dess att den åter- upptas vid kl. 02:49. Med användaraktivitet menas att en person aktivt interagerar med olika ap- plikationer eller funktioner i telefonen. Ett rimligt antagande är således att telefonerna är igång och aktiva då annan data registreras men att ingen aktiv användning sker vid tidpunkten. I annat fall hade detta påvisats genom registrerade enhetshändelser och datauppkopplingar mot olika applikationer.

Däremot registrerar Majas telefon rörelser genom Hälsa applikationen vid kl. 01:52 och därefter vid kl. 02:19 och 02:43, men ingenting däremellan.

Kl. 02:19:39 rörelse 23,62 meter genom 33 steg. Kl. 02:43:33 rörelse 28,75 meter genom 48 steg.

Johannas telefon registrerar rörelser vid kl. 02:46:22 på 52,58 meter genom 71 steg.

Tusen tack!
Jag har ju läst det innan och är ju där man grundar en del av sin egen tro på vad som hänt....men nu är det tydligt igen detaljerat det jag inte mindes....
Oavsett om MH lägger sig så borde hon pillat något på mobilen (som hon verkar göra oavsett hur trött eller chockad hon är)... JJ Likaså, kanske borde kollat någon snap eller visat något gammalt foto för TT..om allt var i god stämning... Unga idag kan inte låta bli mobilen under en hel timma om de är vakna oavsett om de är på arbetsintervju, tränar eller än mindre sitter o dricker med en gammal vän o har trevligt....oddsen att de båda (JJ och MH) inte använder sina mobiler under samma timma och sedan använder dem samtidigt en tim senare är ju väldigt otroligt faktiskt.
Majas steg avslöjar att hon varit vaken några tillfällen som bekant på väg till/ifrån toa osv (antar genom hälsoappen i mobilen eller klocka)... igen väldigt annorlunda av henne att ha med mobilen till och från toan 311 ggr och ändå inte använda den! Maja hade ju inte heller jeans på sig så den kan ju inte bara hängt med i bakfickan till toaletten heller, hon måste ju aktivt tagit med den i handen varje gång då..... och det gör man ju inte när man yrar upp full , astrött o kissnödig fram o tillbaka till toan för att man mår illa eller måste kissa mitt i den djupa sömnen...tar med mobilen i handen, lägger ifrån den på toan, tar med den osv...
Citera
2023-05-16, 23:18
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Min nya hobby är att låta folk (jag känner) grensla mig och försöka hålla mina armar med benen. De lyckas ofta.

Vad ska man tro om den ovetenskapliga metoden i förhållande till hur rätten resonerar?

Hade rådmannen kommit loss om Clea satt på honom på samma sätt?

😀

Nu är ju faktiskt frågan om armarna hölls fast av Maja eller inte - inte en fråga om det går att låsa fast någons armar sittande gränsle på denne med stryptag runt halsen.
Frågan handlar ju istället om det går att göra detta UTAN att få minsta typiska motvärnsskada under en strypprocess som upplevs värre och värre livshotande av offret .

Det torde vara näst intill omöjligt att göra det om offret är tillräckligt motiverat för att nypa, klösa, riva, slå vrida sig och kämpa. Ett offer utsatt för strypning skulle riskera att bryta sin arm eller få axeln ur led för att komma loss och få luft - offret är beredd att offra precis allt.

Det gäller förhoppningsvis inte dig i närkampen med dina bekanta. 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in