2023-05-16, 21:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag vill inte låta dryg och du vet att jag uppskattar din insats i dom trådar jag följt. Men jag tror helt enkelt att det är för långsökt att tro att dessa ljud skulle komma från konvulsionsfasen. Försvaret har ju inte ens ifrågasatt att ljuden inte skulle komma från T.

Men vi får väl se vad som händer i HR. Kanske M s nya advokat belyser just detta.

Ja, vi får stå ut med att vi har olika åsikt och tro.

Jag har alltid respekterat dig, och kommer att så göra. Kanske tar det lite extra hårt just därför, men samtidigt känner jag att det jag respekterar mest hos dig är att du på riktigt ogillar det kalla och hårda. Och när jag då ser på din syn på saken, förstår jag dig.

Och står ut med att du tror att Maja är känslokall.
Jag går på min intuition, och tror inte att Maja är känslokall.

Menvisst, hon har gjort det oförlåtliga, redan när hon inte larmade om Johannas hemska planer om mordbrand, och hållit tyst medan de anhöriga vridit sig i det hemskaste av alla hemska platser. Det går inte att ta in riktigt faktiskt...
Citera
2023-05-16, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
En narcissists vinning är inte densamma som din.
Själva livsnäringen är inte densamma som du och jag har.

Vi finner inget nöje i att kontrollera, hämnas och ständigt försöka återfå kontrollen från det du vaknar till det du lägge dig.

Vi söker inte ständigt konflikter och njuter inte av att ha någon som är som en nickedocka, utan man vill ha vänner som har egen kraft och vilja, som man får ömsesidigt utbyte av. Man tycke inte att det är roligt om någon ständigt ger avkall på sina egna önskningar. Det är inte roligt.

Så att försöka tänka ut att Johanna inte har någon vinst (på det sätt som vi ser det), det tror jag inte går.

Jag tror at Johanna fick den där känsla av lugn när honkände att nu äntligen var Tove borta. Precis som Billy, när ångesten släppte.

Så att hämnas för Johanna kan kännas befriande kan jag tänka. Hatet flödar över när någon gör något som stör Johanna. det kan vara så litet som att man inte vill gå ut och festa, för man har fått paranoia av hashet och inte kan festa. Då kommer staffet som ett brev på posten.

Johanna gick hem och onanerade, kanske fann hon lust i själva dödandet... Toves bh och blus var uppdragna och gylfen nere... MH beskrev JJ som ovanligt glad och tillfreds efter att hon mördat TT.
Citera
2023-05-16, 22:03
Medlem
Citat:
02:46:22 Registrerar J s telefon rörelser. Då går den 52 meter. Gissningsvis tar hon några steg i lägenheten för att sen gå ner till grannens bil.
Aaa Ok Tack! Tack!
Citera
2023-05-16, 22:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Min nya hobby är att låta folk (jag känner) grensla mig och försöka hålla mina armar med benen. De lyckas ofta.

Vad ska man tro om den ovetenskapliga metoden i förhållande till hur rätten resonerar?

Hade rådmannen kommit loss om Clea satt på honom på samma sätt?

Hahahaha...jag bara önskar....

Ja, ovetenskapligt sätt, det är väl precis så rätten agerar?

Så varför inte?

Det hade ju varit mer än de nu har gort, bara helt utan motivering välja en förklaring, trots att man inte har särskilt mycket som grund.
Citera
2023-05-16, 22:15
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Du behöver varkeb Google eller MMA, testa att låta någon som är viktmässigt i samma förhållande till dig som Tove/JJ sätta sig grensle över dig och låsa armarna med benen.

Försök sen röra armarna och ta dig ”loss”.

när du är berusad och medvetandepåverkad av ett hårt slag i bakhuvudet, mitt i natten efter en kväll på krogen.

Lycka till!
Citera
2023-05-16, 22:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det hastas och slarvas lite för mycket.

Utredarna vill så gärna leka hemliga klubben kring sina metoder med de digitala spåren att de t om glömmer validera bevisen och ta med protokoll och källor i fup/åtal.

De skärmbilder jag visat med allehanda artefakter och tidsstämplar ner på bytenivå har jag klickat fram medans jag käkat en macka liksom. Sen gör man en lite presentabel rapport med källor så blir det rättsäkra bevis.

Tar kortare tid än när nån fåne fixade den där ”fejkade löpsedeln” om GW och vad han nu heter utredningschefen där och att de åt iransk kaviar och hade kul.

Tycker hela den här utredningsgruppen kan ha ett litet ”get together” för de verkar behöva lite team building.

Kanske kan de prova såna där förtroendeövningar när man låter någon falla bakåt och gruppen fångar en?

Eller kanske min simpla metod att låta någon grensla mig och mina armar? Och kolla lite om de kan komma loss från varandra.
Förenklade utredningsmetoder verkar de redan vara inne på så varför inte testa även den?

Och när de ändå är i farten kan de montera dörrklockor på häktesdörrarna och låta nattvakten gå runt och plinga lite.

Avancerade digitala spår kommer de nog inte redovisa tyvärr. Hälften av dem har de redan stekt genom sena tömningar sv mobilerna ändå antagligen.

Haha, jag tror du ska byta, och börja göra komediserier av "Fån(g)arna på Fortet.

Hoppas att vi i alla fall får se lite mer bevisning, något, något går det väl att klämma fram.
Citera
2023-05-16, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Aaa Ok Tack! Tack!
Måste sätta läsa igenom alla tiderna (bilderna) i fup igen känner jag..Kan ju inte fråga dig hela tiden Men när rörde sig JJs mobil innan sista gången? Om du orkar o har svaret?
Citera
2023-05-16, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlinechatter
På tal om Majas stegräkning i mobilen, hade hon inte även en typ av smartwatch? Har för mig att jag läste det i FUP. Men jag kan minnas fel. Hur som- jag har en garmin smartwatch kopplad till min iPhone. Jag testade att bara vricka på armen och den registrerade flera steg i garmin- och hälsoappen. Kanske inte är samma med alla sådana klockor. Men jag tänker liksom, hur pålitliga är egentligen steg i en app? Behöver allt verkligen vara verkliga steg? Inte enligt min klocka och telefon i alla fall.

Den borde vara undersökt isf men någon som har bättre koll på om MH hade en sån kan säkert svara på det.

Grundregeln för digitala spår som bevis är att det behövs minst ett till bevis för att stödja det då de är så osäkra.

Man kan tänka sig en kombo av en figur som syns på en viss övervakningskamera men det går inte säkert att avgöra att det är den misstänkte.

Platsdata och stegräknare kan komplettera ett sådant bevis.

Men så som det är presenterat i fup är helt obegripligt från ett IT-forensiskt perspektiv.

Ja det kan vara ”viftningar” i teorin men högst troligt är det steg då det är så många.

I min värld hade man redovisat mer data från databastabellen för stegserierna och då gärna några dagar bakåt så man t.ex ser hur MH:s Hälsa-app registrerar dessa steg. Finns det ”oförklarliga” registreringar så blir det då intressant att försöka bedöma stegserierna 02:19 och 02:43.

Nu säger ju dock MH att hon är uppe och går och det ser ut att sammanfalla med stegserierna från mobilen.

Men vill man koppla det till mördande så är det det ENDA tecknet på att MH är vaken.

Och vill man koppla det till mördande så är det även väldigt väldigt lite tidsutrymme mellan de stegen och den tidsstämpel då grannen stegar mot bilen.

Så som det är registrerat finns det ingen möjlighet att MH går till badrummet med mobilen, stannar där några minuter och sen går därifrån. Då borde det registreras TVÅ separata stegserier.

Nu finns det ju utrymme för att stegen sker efter mordet. Alltså att MH hämtar sin mobil, bär den x antal steg och lägger den någonstans igen alternativt sätter sig still med den.

Men det utredningen inte gjort är att visa användardatan som ligger till grund för dessa steg. Det är från sensorerna och i mobilen sparas ”inferred motion” som att mobilen är still med tidsstämlar till/från, att man går med tidsstämplar, att man springer.

Så av den anledningen är jag ”lite” konstruktivt kritisk att de skulle behöva ”stödbevis” för stegserierna m h a redovisning av de här ”inferred motion” som visar aktivitetstyp ”still” eller ”steps” mfl då.

I fupen finns även EN tidsstämpel utan källhänvisning.

I databasen health.db finns i tabellerna minst sex tidsstämplar för en stegserie som jag påpekat många ggr här.

Starttid och sluttid både i UTC och lokal tid.

Tid då stegserien lagts till i Hälsa-appen i UTC och lokal tid.

Vilken tidsstämpel syftas på i fup kan man undra lite retoriskt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det finns en annan sak i allt detta som är lite märklig, men som jag inte sett påtalats tidigare.

Lahanj berättar att det tar ca 8 timmar att laga yoghurt, och att de började vid 2300. De var alltså inte klara med yoghurten förrän vid 7-tiden på morgonen.

Så hur sjutton lyckades Johanna och Maja förflytta kroppen genom trapphuset och ut till bilen, utan att grannen har märkt något.

Bevisligen har de gjort det, men man undrar ju lite kring de här grannarna.

Inte så bra koll. Men yoghurt ska stelna/tjockna ett antal timmar i alla fall. Vi har gjort det en gång och tror den stod i ca fem timmar men säkert olika.
Citera
Medlem
02:46:22 Registrerar J s telefon rörelser. Då går den 52 meter. Gissningsvis tar hon några steg i lägenheten för att sen gå ner till grannens bil.

Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Måste sätta läsa igenom alla tiderna (bilderna) i fup igen känner jag..Kan ju inte fråga dig hela tiden Men när rörde sig JJs mobil innan sista gången? Om du orkar o har svaret?
Citera
2023-05-16, 22:20
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Min nya hobby är att låta folk (jag känner) grensla mig och försöka hålla mina armar med benen. De lyckas ofta.

Vad ska man tro om den ovetenskapliga metoden i förhållande till hur rätten resonerar?

Hade rådmannen kommit loss om Clea satt på honom på samma sätt?

Saken är den att det räcker här med rimligt tvivel. Om du kan återskapa situationen en gång, då räcker det för att visa att det kan ha varit så även i det aktuella fallet.
Citera
2023-05-16, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja han verkade inte ha den bästa tidsuppfattningen och gav fel information om sina egna förehavanden med om när han tex var på McD etc. Inte lätt att minnas!
Det märks även i tråden ibland hur fakta /händelser blandas ihop.

Ja det är synd att det inte gjordes från början.

Åklagaren borde förstå hur luddigt detta vittne är kring tiderna och som förundersökningsledare komplettera utredningen med en genomkörning av gans mobil.

När man analyserar den arkivfil av iPhonens filsystem man får ut så kan man välja att bara titta på de för utredningen viktiga databaserna och filsystemen i mobilen. De behöver alltså inte kolla privata delar som SMS och foton osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in