Citat:
Maginnehåll brukar komma upp tätt inpå ett fall som ger upphov till hjärnskakning. J säger att T slog i huvudet rejält; förutom att hon med all säkerhet har tappat andan när lungorna slog i golvet, så skadade hon samtidigt högra sidan av huvudet på ett trubbigt föremål samt höger käke och rygg. Även skulderblad.
Det är nog ingen idé att tro på J:s badrumsversion alls då hon utelämnar ögonskadan och lägger in knuff, stryptag och "vad fan håller ni på med?". Hon vill få det till att likna en fight med en ilsken T.
Det som borde stämma är att T föll till vänster i badrummet, att hon landade mera på höger sida och att hon sparkade i väggen ut mot hallen.
Grannen vittnar om tystnad efter någon minut så T var sannolikt avliden när han gick in i sin lägenhet igen.
Jag bygger förloppet på vittnesuppgifterna och J:s återberättande som styrks av RL.
Ur rättegången:
Rättsläkaren uttalar sig generellt om strypning och säger att det tar en dryg minut innan personen får kramper. Normalt tar strypningen några minuter. Men man kan förlora medvetandet betydligt fortare.
T hade en skada i närheten av den struktur som reglerar puls och blodtryck: - Det är mycket möjligt att hon fick betydande blodtrycksfall och sänkt aktivitet, säger rättsläkaren.
Vad som har haft betydelse för förmågan att värja sig är promillehalten med långsamma reflexer (fylla ger ofta värre skador vid fall då vederbörande inte hinner ta emot sig och dämpa fallet), ett handlöst fall tillika överraskningsmoment som följs av ett flertal skador med okänd grad av medvetandepåverkan, ögonskada, tryck över bröstkorgen som försvårar andningen och - enligt RL - stor sannolikhet för betydande blodtrycksfall och sänkt aktivitet.
Det här är ett mord som förutom strypningen, innefattar grovt våld och RL kunde vare sig säga bu eller bä gällande M:s medverkan.
Grenslande med starka och långa hästben försvårar T:s rörlighet, särskilt om hon sitter med sitt skrev nära T:s hals, vilket hon torde ha gjort, för att med raka armar kunna anlägga det extremt djupa trycket högt upp på halsen. - Så visst var J:s styrka något i hästväg, det går inte att prata bort det faktumet.
- Åtminstone då, fullpumpad med adrenalin.
Det är nog ingen idé att tro på J:s badrumsversion alls då hon utelämnar ögonskadan och lägger in knuff, stryptag och "vad fan håller ni på med?". Hon vill få det till att likna en fight med en ilsken T.
Det som borde stämma är att T föll till vänster i badrummet, att hon landade mera på höger sida och att hon sparkade i väggen ut mot hallen.
Grannen vittnar om tystnad efter någon minut så T var sannolikt avliden när han gick in i sin lägenhet igen.
Jag bygger förloppet på vittnesuppgifterna och J:s återberättande som styrks av RL.
Ur rättegången:
Rättsläkaren uttalar sig generellt om strypning och säger att det tar en dryg minut innan personen får kramper. Normalt tar strypningen några minuter. Men man kan förlora medvetandet betydligt fortare.
T hade en skada i närheten av den struktur som reglerar puls och blodtryck: - Det är mycket möjligt att hon fick betydande blodtrycksfall och sänkt aktivitet, säger rättsläkaren.
Vad som har haft betydelse för förmågan att värja sig är promillehalten med långsamma reflexer (fylla ger ofta värre skador vid fall då vederbörande inte hinner ta emot sig och dämpa fallet), ett handlöst fall tillika överraskningsmoment som följs av ett flertal skador med okänd grad av medvetandepåverkan, ögonskada, tryck över bröstkorgen som försvårar andningen och - enligt RL - stor sannolikhet för betydande blodtrycksfall och sänkt aktivitet.
Det här är ett mord som förutom strypningen, innefattar grovt våld och RL kunde vare sig säga bu eller bä gällande M:s medverkan.
Grenslande med starka och långa hästben försvårar T:s rörlighet, särskilt om hon sitter med sitt skrev nära T:s hals, vilket hon torde ha gjort, för att med raka armar kunna anlägga det extremt djupa trycket högt upp på halsen. - Så visst var J:s styrka något i hästväg, det går inte att prata bort det faktumet.
- Åtminstone då, fullpumpad med adrenalin.
Det är så mycket som kommer upp när jag läser ditt inlägg som jag bara vill kommentera. Mycket håller jag med om men jag tror att mycket i JJs vittnesmål om "detaljer" är sant för där handlar det om känslor för henne, blandat med lögner såklart fast där hon själv tror att hon tjänar på det. Jag tänker på hur hon berättade om bränningen, tankar och sina känslor där det är uppenbart att hon går på sina egna känslor, hennes kämpande, hennes egen vilja att bli kremerad osv och då inte ser hur det framstår eftersom hon är "sjuk" Narcissist/Psykoat/känslomässig personlighetsstörning etc....
.Jag har skrivit tidigare.... men skriver igen att jag tror Toves sista ors var "Vad håller ni/eller "du på med"? Hade J hittat på det hade det låtit annorlunda..och värre... hon hade kunnat säga att Tove sa efter fallet " jag ska döda dig" när T dessutom tog tag om JJs hals. Det hade ju varit lite mer logiskt om JJ ljuger. Att hon även säger att hon svarar "Vad fan håller du på med"? Är ju absolut hennes ego men... njae. Jag har som sagt varit i några situationer i mitt liv där jag blivit livrädd, chockad och just bara lyckats få ur mig "Vad gör du"?! Vad håller du på med"? Ord som "sluta" "hjälp" osv har inte funnits i chocken.
Sen förstår jag även det du säger om JJs hästlår, styrka kan stämma men enligt RL ska inte deras kroppar spela någon roll i det här läget. Om nu JJ hade kraften att sitta/stå på Ts axlar/överarmar med full styrka med sina ben.... Det hade hon inte behövt om T var medvetandepåverkad så pass att hon inte förmådde kämpa emot tex. Så om hon satt så på T så berodde det på att T kämpade, precis som J berättat.... men då hade T klöst, slagit, nypt J i skinkor/låren ändå. Ålat sig ur då nog hennes adrenalin var högre än Js.
Jag tror inte det räcker att sitta så högt upp mot Ts hals som du skriver, med att JJ får möjlighet till det starka trycket för att hon då har trycket mer uppifrån.... Jag upplever på RL att det krävs mer... Kanske att hon ställer sig på knä ( även en del av vad hon berättar om men att hon släpper och ställer sig på knä så hon inte längre sitter på T helt) för att få mer kraft, då borde antingen M hålla Ts händer ff eller så falnar Tove och då kan J ställa sig på knä och avsluta.