2023-05-16, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Maginnehåll brukar komma upp tätt inpå ett fall som ger upphov till hjärnskakning. J säger att T slog i huvudet rejält; förutom att hon med all säkerhet har tappat andan när lungorna slog i golvet, så skadade hon samtidigt högra sidan av huvudet på ett trubbigt föremål samt höger käke och rygg. Även skulderblad.

Det är nog ingen idé att tro på J:s badrumsversion alls då hon utelämnar ögonskadan och lägger in knuff, stryptag och "vad fan håller ni på med?". Hon vill få det till att likna en fight med en ilsken T.

Det som borde stämma är att T föll till vänster i badrummet, att hon landade mera på höger sida och att hon sparkade i väggen ut mot hallen.
Grannen vittnar om tystnad efter någon minut så T var sannolikt avliden när han gick in i sin lägenhet igen.
Jag bygger förloppet på vittnesuppgifterna och J:s återberättande som styrks av RL.

Ur rättegången:

Rättsläkaren uttalar sig generellt om strypning och säger att det tar en dryg minut innan personen får kramper. Normalt tar strypningen några minuter. Men man kan förlora medvetandet betydligt fortare.

T hade en skada i närheten av den struktur som reglerar puls och blodtryck: - Det är mycket möjligt att hon fick betydande blodtrycksfall och sänkt aktivitet, säger rättsläkaren.

Vad som har haft betydelse för förmågan att värja sig är promillehalten med långsamma reflexer (fylla ger ofta värre skador vid fall då vederbörande inte hinner ta emot sig och dämpa fallet), ett handlöst fall tillika överraskningsmoment som följs av ett flertal skador med okänd grad av medvetandepåverkan, ögonskada, tryck över bröstkorgen som försvårar andningen och - enligt RL - stor sannolikhet för betydande blodtrycksfall och sänkt aktivitet.
Det här är ett mord som förutom strypningen, innefattar grovt våld och RL kunde vare sig säga bu eller bä gällande M:s medverkan.

Grenslande med starka och långa hästben försvårar T:s rörlighet, särskilt om hon sitter med sitt skrev nära T:s hals, vilket hon torde ha gjort, för att med raka armar kunna anlägga det extremt djupa trycket högt upp på halsen. - Så visst var J:s styrka något i hästväg, det går inte att prata bort det faktumet.
- Åtminstone då, fullpumpad med adrenalin.

Det är så mycket som kommer upp när jag läser ditt inlägg som jag bara vill kommentera. Mycket håller jag med om men jag tror att mycket i JJs vittnesmål om "detaljer" är sant för där handlar det om känslor för henne, blandat med lögner såklart fast där hon själv tror att hon tjänar på det. Jag tänker på hur hon berättade om bränningen, tankar och sina känslor där det är uppenbart att hon går på sina egna känslor, hennes kämpande, hennes egen vilja att bli kremerad osv och då inte ser hur det framstår eftersom hon är "sjuk" Narcissist/Psykoat/känslomässig personlighetsstörning etc....
.Jag har skrivit tidigare.... men skriver igen att jag tror Toves sista ors var "Vad håller ni/eller "du på med"? Hade J hittat på det hade det låtit annorlunda..och värre... hon hade kunnat säga att Tove sa efter fallet " jag ska döda dig" när T dessutom tog tag om JJs hals. Det hade ju varit lite mer logiskt om JJ ljuger. Att hon även säger att hon svarar "Vad fan håller du på med"? Är ju absolut hennes ego men... njae. Jag har som sagt varit i några situationer i mitt liv där jag blivit livrädd, chockad och just bara lyckats få ur mig "Vad gör du"?! Vad håller du på med"? Ord som "sluta" "hjälp" osv har inte funnits i chocken.
Sen förstår jag även det du säger om JJs hästlår, styrka kan stämma men enligt RL ska inte deras kroppar spela någon roll i det här läget. Om nu JJ hade kraften att sitta/stå på Ts axlar/överarmar med full styrka med sina ben.... Det hade hon inte behövt om T var medvetandepåverkad så pass att hon inte förmådde kämpa emot tex. Så om hon satt så på T så berodde det på att T kämpade, precis som J berättat.... men då hade T klöst, slagit, nypt J i skinkor/låren ändå. Ålat sig ur då nog hennes adrenalin var högre än Js.
Jag tror inte det räcker att sitta så högt upp mot Ts hals som du skriver, med att JJ får möjlighet till det starka trycket för att hon då har trycket mer uppifrån.... Jag upplever på RL att det krävs mer... Kanske att hon ställer sig på knä ( även en del av vad hon berättar om men att hon släpper och ställer sig på knä så hon inte längre sitter på T helt) för att få mer kraft, då borde antingen M hålla Ts händer ff eller så falnar Tove och då kan J ställa sig på knä och avsluta.
Citera
2023-05-16, 21:21
Medlem
flashmaners avatar
Det finns en annan sak i allt detta som är lite märklig, men som jag inte sett påtalats tidigare.

Lahanj berättar att det tar ca 8 timmar att laga yoghurt, och att de började vid 2300. De var alltså inte klara med yoghurten förrän vid 7-tiden på morgonen.

Så hur sjutton lyckades Johanna och Maja förflytta kroppen genom trapphuset och ut till bilen, utan att grannen har märkt något.

Bevisligen har de gjort det, men man undrar ju lite kring de här grannarna.
Citera
2023-05-16, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, så kan det vara. Men min tes är ju att Tove är påverkad, och inte alls hundra efter överrakningen, fallet, slag i huvudet och viss alkoholpåverkan.

Så jag är inte ute efter att överträffa dig, utan jag tycker att det finns fog för att dessa faktorer kan ha samverkat.

Rättsläkaren har ju exemplifierat sådana situtioner där ett offer kan bli strypt utan att tillfogat förrövaren skador och inte kunnat avvärja sig. Jag litar på hennes kunskap där, som förstås utgår från statistiken.

Min nya hobby är att låta folk (jag känner) grensla mig och försöka hålla mina armar med benen. De lyckas ofta.

Vad ska man tro om den ovetenskapliga metoden i förhållande till hur rätten resonerar?

Hade rådmannen kommit loss om Clea satt på honom på samma sätt?
Citera
2023-05-16, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Du behöver varkeb Google eller MMA, testa att låta någon som är viktmässigt i samma förhållande till dig som Tove/JJ sätta sig grensle över dig och låsa armarna med benen.

Försök sen röra armarna och ta dig ”loss”.

Tro det eller ej, men har faktiskt testat. Dels att någon sitter på bröstkorgen och trycker sina knän mot mina överarmar/armvecket mot golvet. Personen som sitter hamnar såpass högt att pungen hamnar i hakhöjd. Det innebär att jag kunde vrida mina höfter och hamna på sidan eller magen. (Video finns ej)

Alt två vilket jag tänker mig att fler tror är ett troligare scenario. Där den sittande personen använder insidan av sina lår till att trycka den liggandes personens armar och händer längst med sidan av sin egen kropp Det är ett ännu sämre grepp. Man drar enkelt upp armarna och får händerna fria.

När det gäller mma så håller man upp sina händer framför ansiktet för att skydda mot slag. När en person sitter på mage/bröst räcker det med ett par sekunders låsning av motståndarens armar för att få in ett par slag och slå ut motståndaren. Ändå existerar det inte längre än ett par sekunder.
Citera
2023-05-16, 21:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Nu har jag själv inte lyssnat på rättegången, men stämmer det att Åkl inte fick hänvisa till polisförhör som gjorts med vittnen och påpeka t ex att dom uppgett si eller så i förhören när dessa vittnade i rättegången?

Har själv vittnat i rättegång och då kunde åkl påpeka att jag sagt si eller så i polisförhör. Åkl tog även upp vissa påståenden ur mitt polisförhör och ställde frågor om det, t ex att jag uppgav den infon då men stämmer det eller ej.

https://www.youtube.com/watch?v=ca7subYElSs&t=13920s

Hittade det.
Rättens ordförande säger så här till Clea vid 3:52, förhör Maja. Det är när Clea upprepar vad förhörsledaren har sagt vid ett förhör, när Maja inte mindes/eller visste vad förhörsledarna hade sagt.

Det verkar som att rätten har beslutat att alla hänvisningar till FUP (avvikelser) ska tas efter att alla frågat vittnet.

Det kanske är vanligt? Känns dock som att avvikelsen då kommer ut sitt sammanhang. Eller?
__________________________________________________ __________________________

Domaren: "Men nu är vi där igen, alltså vi betackar oss alltså från kommentarer från förundersökningen som vi har sagt, va. "

Clea: "Mm.........Det var den sista linjen som jag sa precis, "vi hjälper dig",det är det, det enda som jag har..."

Domaren: "Ja, men jag har ju haft ett samtal med dig före målet och talat om, talat om hur vi hanterar dom sakerna, så jag vill att advokat Sangborn håller sig till dom sakerna, va."

Clea: "Det var en mening. Jag ska (de pratar i munnen på varandra, så jag hör inte riktigt vad Clea säger)"

Domaren: "Ja, ja, men det är en mening för mycket (med iriterad och hård röst)."

Clea: "Abslolut"
"Minns du vad dom, va dom kunde bistå dig med då?"

Maja: "Nej".

Clea: "Nej. Och då om jag får med rättens tillåtelse..."

Domaren: " Nej, det tar vi när alla frågat som jag har sagt förut".

Clea: "Hm,h, det är så du menar..."

Domaren: " och nu har, om det nu var den meningen så har ju advokat Sangborn redan dragit den".

Clea: "Mm."

Domaren: och då käns det ju lite sent att tingsrätten ska pröva att det är en avvikelse."

Clea: "Ok".
Citera
2023-05-16, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Om J har som mål att sätta dit M håller jag med om att det är skumt. Annars har hon ju all anledning att vara luddig och otydlig. Hon har inget att vinna på att vara konkret och tydlig även om hon skulle minnas i detalj vad M gjorde vilket jag visserligen har svårt att tro.
Ursch, kastas nu lite fram och tillbaka i Majas deltagande fast jag ligger väl på 97% nu i att hon var med...men ändå.... det är så jävla sjukt svårt, alla uppgifter sammantaget men jag är ju inte kunnig som många andra eller rätten....
Jag vet att Majas mobil rör sig 02.43, visst är det väl så att det är registrerat 02.43 även på Johanna....? Sorry för dåligt minne!
Citera
2023-05-16, 21:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Kanske kroppen stötte emot duschstängerna om den fick kramper, så var de som knackade mot väggen? Slagen gick väl ganska fort enligt ljudklippet i P4 Jönköping, om jag minns rätt.

Nu vet jag inte hur exakt han ville visa där, men det var inte jättehårda slag, och det verkade ha en viss rytmik. Ja, kanske lite snabbare än ett slag per minut?
Citera
2023-05-16, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Har jag fått det i fel ordning, menar du?

Visst var det väl så att vid allra första förhöret då J fick veta att M sagt att hon inte var med i badrummet, nämnde J inget om att M höll Ts händer? Att J endast poängterade att M var med?

Edit:
Fel av mig! Jag har blandat ihop det. Det är dumpningsresan J ändrat många gånger.

I sin 'bekännelse' 30 december hävdar J någon typ av 'självförsvar' och menar då att T försökte ta stryptag på henne (?). och då tog M bort hennes händer från Js hals. J svarade sedan med att ta stryptag i 10 sekunder. Enligt henne själv.
Citera
2023-05-16, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Ursch, kastas nu lite fram och tillbaka i Majas deltagande fast jag ligger väl på 97% nu i att hon var med...men ändå.... det är så jävla sjukt svårt, alla uppgifter sammantaget men jag är ju inte kunnig som många andra eller rätten....
Jag vet att Majas mobil rör sig 02.43, visst är det väl så att det är registrerat 02.43 även på Johanna....? Sorry för dåligt minne!

02:46:22 Registrerar J s telefon rörelser. Då går den 52 meter. Gissningsvis tar hon några steg i lägenheten för att sen gå ner till grannens bil.
Citera
2023-05-16, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det blir ett dilemma, och som jag ser det har åklagaren trasslat in sig själv lite genom att vara så slimmad. Men han har skyldighet att utreda objektivt. Har han gjort det?

Det kanske han har, men det kan lätt kännas som att TR svalde hela betet, helt utan att vara ifrågasättnade. Då hade de kanske sett den omöjliga ekvationen, om att 02:43 påbörjas mordet och sen börjar Toves mobil röra sig 02:45, och 02:47 åker bilen.

Visst, ett mord behöver bara ta några minuter, men dryga två minuter med mord och flyga iväg i bilen?

Allt hänger nu på Majas nya försvar, och är han lika erfaren och skarp som du säger, kanske han klarar sig utan supertidslinjen.

Jag undrar om det är så att det är för sent för försvaret att begär kompletternade undersökningar av Majas och Johannas mobiler?

Det hastas och slarvas lite för mycket.

Utredarna vill så gärna leka hemliga klubben kring sina metoder med de digitala spåren att de t om glömmer validera bevisen och ta med protokoll och källor i fup/åtal.

De skärmbilder jag visat med allehanda artefakter och tidsstämplar ner på bytenivå har jag klickat fram medans jag käkat en macka liksom. Sen gör man en lite presentabel rapport med källor så blir det rättsäkra bevis.

Tar kortare tid än när nån fåne fixade den där ”fejkade löpsedeln” om GW och vad han nu heter utredningschefen där och att de åt iransk kaviar och hade kul.

Tycker hela den här utredningsgruppen kan ha ett litet ”get together” för de verkar behöva lite team building.

Kanske kan de prova såna där förtroendeövningar när man låter någon falla bakåt och gruppen fångar en?

Eller kanske min simpla metod att låta någon grensla mig och mina armar? Och kolla lite om de kan komma loss från varandra.
Förenklade utredningsmetoder verkar de redan vara inne på så varför inte testa även den?

Och när de ändå är i farten kan de montera dörrklockor på häktesdörrarna och låta nattvakten gå runt och plinga lite.

Avancerade digitala spår kommer de nog inte redovisa tyvärr. Hälften av dem har de redan stekt genom sena tömningar sv mobilerna ändå antagligen.
Citera
2023-05-16, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Min nya hobby är att låta folk (jag känner) grensla mig och försöka hålla mina armar med benen. De lyckas ofta.

Vad ska man tro om den ovetenskapliga metoden i förhållande till hur rätten resonerar?

Hade rådmannen kommit loss om Clea satt på honom på samma sätt?

Driver du? Ja det måste du....Vilka är folk"? Män, kvinnor vikt? Rådmannen är ju man! Och har du druckit när du bett de om det?
Jag vet inte om du är ironisk eller inte för jag känner dig inte men du kämpar knappast för ditt liv eller har stryptag runt halsen då väl?
Citera
2023-05-16, 21:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Om J har som mål att sätta dit M håller jag med om att det är skumt. Annars har hon ju all anledning att vara luddig och otydlig. Hon har inget att vinna på att vara konkret och tydlig även om hon skulle minnas i detalj vad M gjorde vilket jag visserligen har svårt att tro.

En narcissists vinning är inte densamma som din.
Själva livsnäringen är inte densamma som du och jag har.

Vi finner inget nöje i att kontrollera, hämnas och ständigt försöka återfå kontrollen från det du vaknar till det du lägge dig.

Vi söker inte ständigt konflikter och njuter inte av att ha någon som är som en nickedocka, utan man vill ha vänner som har egen kraft och vilja, som man får ömsesidigt utbyte av. Man tycke inte att det är roligt om någon ständigt ger avkall på sina egna önskningar. Det är inte roligt.

Så att försöka tänka ut att Johanna inte har någon vinst (på det sätt som vi ser det), det tror jag inte går.

Jag tror at Johanna fick den där känsla av lugn när honkände att nu äntligen var Tove borta. Precis som Billy, när ångesten släppte.

Så att hämnas för Johanna kan kännas befriande kan jag tänka. Hatet flödar över när någon gör något som stör Johanna. det kan vara så litet som att man inte vill gå ut och festa, för man har fått paranoia av hashet och inte kan festa. Då kommer staffet som ett brev på posten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in