2023-05-16, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, det dödande greppet har gått till så. Men vad som hände innan detta är ju inte fastställt. J kan ha haft varierande grepp eller tryck mot halsen. Eller hållit för munnen och nästan för att försöka hindra T att andas.

F.ö så hittar man inte alltid blödningar i och runt ögat hos strypoffer, trots att dom blivit strypta genom manuell handkraft.

Särskilt om ögonen är uppätna av maskar.. 😣
Citera
2023-05-16, 19:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tack för feedbacken. Du och alla andra som lyfter fram intressanta delar ur fupen ska ha en stor eloge också.

Här kommer mer humor:
Hon ljuger som hennes häst travar.

Ja vem ska lyfta fram alla lögnerna i rätten?

Åklagaren ”kan” inte göra det för det ”friar” MH.

Målsägandebiträden har inget att vinna på det mer än att förstärka JJ:s skuld och hon är redan överbevisad. Där får de dock höra vad nya rättsexperten kommer säga under de 1,5 timme hans förhör beräknas ta (enl dagboksblad).

Knappast Clea…

Det skulle vara MH:s advokat då som skulle sätta nån ”paralegal” på att göra den där Excellistan jag drömmer om lika mycket som en supertidslinje över mobilaktiviteter den natten.

Ja, det blir ett dilemma, och som jag ser det har åklagaren trasslat in sig själv lite genom att vara så slimmad. Men han har skyldighet att utreda objektivt. Har han gjort det?

Det kanske han har, men det kan lätt kännas som att TR svalde hela betet, helt utan att vara ifrågasättnade. Då hade de kanske sett den omöjliga ekvationen, om att 02:43 påbörjas mordet och sen börjar Toves mobil röra sig 02:45, och 02:47 åker bilen.

Visst, ett mord behöver bara ta några minuter, men dryga två minuter med mord och flyga iväg i bilen?

Allt hänger nu på Majas nya försvar, och är han lika erfaren och skarp som du säger, kanske han klarar sig utan supertidslinjen.

Jag undrar om det är så att det är för sent för försvaret att begär kompletternade undersökningar av Majas och Johannas mobiler?
Citera
2023-05-16, 19:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
När någon blir strypt slår offret fötter mot golvet och låter sannolikt som hammarslag.

Kanske det kan göra oavsett om man är medveten eller hamnar i en konvulsionsfas?
Citera
2023-05-16, 19:51
Medlem
Citat:
I spoilern där nämner du MH:s steg men även hennes knapptryckningar ska registreras av iPhonen.

Se i bif länk längst ner här från två olika "IT-forensik-program" hur det ser ut när volymknappen trycks in uppåt eller nedåt och den knapp på sidan som "släcker" eller "tänder" skärmen/iPhonen trycks in.

Detta måste MH ha gjort om hon fipplade med mobilen. Analysen i exemplen är från en iPhone 12 med iOS version 16 som MH har den natten.

Första bilden är de olika knapptryckningarna med tidsstämplar.

Andra bilden är från olika appar när text matas in.

Tredje bilden är från ett annat program som visar lite mer rådata från när iPhonen tänds eller släcks.

Sista bilden från samma program visar från en tryckning på volymknappen (volym ner) på iPhonen.

Länken med skärmbilder:

https://gofile.io/d/Q1Oytr

Sådan här data kan fria eller fälla MH.

JJ är nog bortom "räddning".

På tal om Majas stegräkning i mobilen, hade hon inte även en typ av smartwatch? Har för mig att jag läste det i FUP. Men jag kan minnas fel. Hur som- jag har en garmin smartwatch kopplad till min iPhone. Jag testade att bara vricka på armen och den registrerade flera steg i garmin- och hälsoappen. Kanske inte är samma med alla sådana klockor. Men jag tänker liksom, hur pålitliga är egentligen steg i en app? Behöver allt verkligen vara verkliga steg? Inte enligt min klocka och telefon i alla fall.
Citera
2023-05-16, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabelle76
Särskilt om ögonen är uppätna av maskar.. 😣

Ögonen var ansatta av fluglarver vilket såklart försvårat att hitta fynd generellt. Kan inte bedöma om dom försvårat fynd av petekier.
Citera
2023-05-16, 20:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Grannen bredvid säger i sitt sista förhör att han han inte minns något från natten, inga dunsar Han blir ledsen och ber ursäkt att han pratat med 3 nyhetsmedia. Uppger att han drogs med. Till GP sa han tex att han kände Tove fast han inte gjorde det. Inte lätt alla gånger.,

Angående grannsonen under. Han är inte säker på att det var slag just mot väggen utan det kan ha varit som tramp mot golvet också. Kan Ts ben ha slagits mot golvet omedvetet (konvulsionsfasen) i slutet av strypningen?

Ja, det är just det jag undrar. Jag tycker att Majas försvar ska fråga AL om detta med konvusionsfasen, men också kolla närmare vad grannens minne av ljuden är och demontrera. Nu har det väl flyttt in nya personer i lgh, så man förbannar utredningens missar, om allt är för sent; tömning av grannens mobil, för att få en mer detaljerad bild av när mordet startade, och koll genom en rekonstruktion.

Jag tuycker mig minnas att grannenW sa sig ha problem med minnet, men sedan undrar jag om han kände sig rädd, och bara skylde på det? Inte lätt hur som helst. Han hade ju annan tidpunkt också, om jag inte missminner mig.
Citera
2023-05-16, 20:10
Medlem
Citat:
Men hon behövde inte hitta på nåt då Maja ju nu inte berättat nåt om våldet alls?
Nej, men hon visste ju inte vad Maja berättat helt, bara om flytten av kroppen osv...hon ville väl förekomma då (berätta sin version) alt. bara berätta, hon antog Maja berättat även om det eftersom hon berättat om det andra... så går mina tankar alla fall.
Citera
2023-05-16, 20:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Utan någon expertkunskap anser jag själv att konvulsionsfasen inte kan ge upphov till 5-10 slag/sparkljud som grannen beskriver. Dessutom tänker jag att J eller M borde flyttat på kroppen för att undvika dessa ljud.

Eftersom försvaret inte ifrågasatt vad som orsakade dessa ljud kanske rätten inte anser sig behöva motivera den, och därför förkastar den?

Jag håller med i att det var onödigt av rätten skriva ut 02:40 som tidpunkt för mordet när inte ens grannen själv är säker på tiden. Men samtidigt har åklagaren sagt en annan tid och med hjälp av J och T s mobilpositioneringen som lämnar 02:46 samt nedräkningen för grannens tider för alla moment, hamnar man några minuter tidigare. M s telefon hamnar ju mitt i allt detta ändå. Och hennes två påstådda toabesök rimmar ju illa med stegräknaren som isåfall räknar stegen till toan men inte därifrån.

Ja, vi kan divierai evighet och kommer nog inte längre. Men jag har sett många olika sorters kramper, och tänker att det inte behöver vara just benen som slår i väggen, utan det kan vara kroppen om den ligger mer längs med.

Jag vill höra en noggrann visning av ljuden från grannen, som visar så gott han kan i en rekonstruktion och kommentar av rättsläkaren av det när hon sett det innan jag avfärdar den tesen.
Citera
2023-05-16, 20:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Problemet med att börja "gräva" i detta är att eftersom MH var med och mördade TT så är det enda som kan komma fram ÄNNU mer graverande omständigheter. Det finns ju inte jättemycket som hindrar JJ från att berätta fullt ut om vad MH gjort.

Det är din teori, och vi får se vad hovrätten kommer fram till.

Det viktigaste är väl att sanningen kommer fram? Eller menar du att man inte ska "gräva" fram den? Du insinuerar inte att jag anser att en mördare ska gå fri, bara för att?
Citera
2023-05-16, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Utan att ha hängt med i din och Heratics diskussion, tänkte jag på ditt inlägg igår.

Jag har tidigare noterat och skrivit om att i domen/tingsrätten har L*ahanj benämnt de ljud som han hör utanför dörren med andra ord än sparkar. Citerar här nedan från förhör under utredningen och sedan rätten.

I förhör nämner han sparkar, men i rätten pratar han om slag och tramp.

Man kan ana åklagarens frustration, då han återkommer flera gånger till detta i förhöret i TR, och "lyckas" inte få L*ahanj att suttala ordet sparkar.

Jag uppfattar det som att åklagaren till sist, själv genom at låtsas som att han inte minns vad L*hanj sagt, fyller i ordet spaark eller stamp...

På det viset kan jag, även om jag vet att L*hanj tidigare i intervjuer pratat om slag eller sparkljud, så är det faktiskt omdelbarhetsprincipen som gäller i en domstol.

Att då man i domen bestämmer sig för att det är sparkar, utan att L*hanj yttrat det ordet själv en enda gång i rätten, utan det är enbart åklagaren som letar efer orden som L*ahanj ska ha uttryckt, det tycker jag känns allvarligt.

Nu har man i domen inte benämnt det som att L*hanj säger sparkar utan:

s. 37
"Efter att han hade ringt på dörren den andra
gången så hörde han ljud från väggen till vänster om dörren, det var som slag mot väggen,
mellan fem och tio stycken
"

Men i sin bedöming av ljuden:

s. 57
"Det finns två tänkbara förklaringar till de slag som Lahanj Kornasan hörde. Det skulle kunna
vara så att det han hör är någon kroppsrörelse som inträffat under den så kallade
konvulsionsfasen som rättsläkaren Aleksandra Lazarevic beskrivit kan förekomma under en av
de faser som kan inträffa under det att en människa stryps. Den andra mer troliga förklaringen
är att det är Tove som gör motstånd på det sätt hon kan. Johanna Leshem Jansson satt (enligt
sin egen uppgift) på Toves mage/bröst och hindrade henne från att resa sig. Johanna Leshem
Jansson hade då sina händer runt Toves hals. Om Tove hade haft sin händer fria hade hon
säkerligen använt dessa för att försöka betvinga Johanna Leshem Jansson på ett eller annat sätt.
Antingen genom att försöka få bort Johanna Leshem Janssons händer från sin hals eller att i
vart fall riva, klösa eller på annat sätt skada Johanna Leshem Jansson. Av bilderna från
restaurang Nöjet framgår att Johanna Leshem Jansson hade en kort kjol på sig och inte något
ytterligare på benen. Johanna Leshem Jansson hade sedan inga direkta tydliga skador på
kroppen enligt det rättsintyg som finns, se sid 11-13 i förundersökningsprotokollet som avser
de rättsmedicinska undersökningarna. Något eller någon måste alltså ha hindrat Tove från att
göra aktivt motstånd. Johanna Leshem Jansson har berättat att det var Maja Hellman som tog
tag i Toves händer/armar och höll i de medan hon själv fortsatte att hålla greppet om Toves
hals. Kvar återstår alltså att Tove kunde göra motstånd med sina ben/fötter. Allt talar för att det
är det som Lahanj Kornasan hör när han under en inte helt kort tid ringer två gånger på dörren
till Johanna Leshem Janssons lägenhet strax efter kl. 02.43.
"

Från TR:

A 153/468

16 okt- 22

"Under tiden han stod där lät det som att någon sparkade i väggen i badrummet[...]"

17okt
/471

" L*ahanj sade att när han stod
utanför Johannas lägenhet så hörde han något som han uppfattade som sparkar i väggen på
toan inne i lägenheten. På fråga varför han tror att det kom från toan så beskriver Lahanj att
ljudet av sparkar kom precis till vänster om Johannas ytterdörr[...]
"

Förhör TR:
https://www.youtube.com/watch?v=ca7subYElSs&t=13920s

ca 4:18 min

L: "Så gick vi upp. Min pappa var påförsta trappan i början av då tappan upp utanför våra dörr, och så gick jag upp hela vägen till utanför hennes dörr. Ringde första gångne, ingen öppnar, ringer då en till gång. Efter en kort stund, så den tiden då, när jag ringt den andra gången, så hör jag ljud från väggen vid vänstra sidan som slag då, mellan 5- 10 slag. Efter det här, ropar jag till pappa. Jag säger: "Jag hör att det är ljud" och då säger min pappa: " Ja men du kan komma ner".

ca 4:29 min

Å: "De här andra ljuden, vad är det för typ av ljud då?"

L: "Det var, det var som man går alltså, med högt tramp då."

ca 4:32:20 min

Å: "Vad är det för typ av ljud du hör?"

L: "Det var som slag mot väggen."

Å: "Mot den ytterväggen då?"

L: "Mot ytterväggen."

Å: "Hur..."

L: "Jag vet inte om det var exakt mot väggen om någon kanske trampa ner men jag hörde tydlig mot ut, jag alltså... (ohörbart)"

Å: "Mm"

L: "som misstänker..."

Å: Vad tänkte du att det var för ljud då?"

L: "Det var ljud som man hör...att..."

Å: "Men jag tänkte att du tänkte vad det var som, om du hade nån tanke när du stod där, vad det var som gjorde dom ljuden."

L: "Vad det var för ljuden ifrån?"

Å: "Ja"

L: "Det var nån rörelse av henne kanske."

Å: "Ok."

L: "Så att vi kände oss att det, alltså hon lever. Förstår du?"

Å: "Ok. Hur många såna där ljud eller, hörde du?"

L: "Mellan 5- 10 slag... (stycken?)."

Å: "Mellan 5- 10.
"

ca 4:34:00 min

Å: "Men när du lämnar dörren för att gå ner till din lägenhet då, har dom här spark, slag eller vad du nu uttryckte det, stamp eller vad du sa, slutat?"

Så domstolen "tolkar" här ganska fritt "slag, tamp, ljud från henne" till sparkar i väggen.

Nu säger jag inte att det inte var sparkar. Jag kan mycket väl tänka mig att det var det. Jag anser dock att en rätt ska vara väldigt objektiv, inte tolka och bestämma själv vad sljuden är för något, särskilt som att L*ahanj i rätten inte sagt en enda gång ordet spark.

Återigen, så hade den här utredningen haft glädje av en noggrannare uppföljning av L*ahanjs berättelse, både vad gäller tiderna, och ljuden. Då hade inte åklagaren behövt försökt få L*ahanj uttala ordet sparkar, något som rätten ändå lyckades fatta ändå.

Rekontruktioner upprepar jag.
Nu har jag själv inte lyssnat på rättegången, men stämmer det att Åkl inte fick hänvisa till polisförhör som gjorts med vittnen och påpeka t ex att dom uppgett si eller så i förhören när dessa vittnade i rättegången?

Har själv vittnat i rättegång och då kunde åkl påpeka att jag sagt si eller så i polisförhör. Åkl tog även upp vissa påståenden ur mitt polisförhör och ställde frågor om det, t ex att jag uppgav den infon då men stämmer det eller ej.
Citera
2023-05-16, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tycker att det är lite märkligt att polisen inte hittat blodbedudlingar över hela golvet, så som J beskrivit att de flyttat runt. Vid något tillfälle borde väl T haft nacken mot golvet?
Tove hade ett sår i huvudet men inte så djupt, dessutom har Johanna varit där och städat sen så inte så konstigt.
Citera
2023-05-16, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Minns särskilt ett ärende för mycket länge sen, då jag var nämndeman. Killen var anklagad för nån stöld och hade ingen advokat. Han var jättenervös, satt helt ensam på de anklagandes bänk. Vid samtalet oss emellan i rätten sa en nämndemanna-tant från något parti så här:"Han önskar nog att han var vit".

Jag häpnade men sa: "Varför skulle han önska det? Vad han behövde var nog en advokat och/eller tolk".

Efter ett par år sade jag upp mig från mitt uppdrag och anser att såna som tanten inte borde vara nämndeman.

Fruktansvärt
Jag tror att det finns fler än den tanten som bedömmer utifrån sina egna värderingar på olika sätt därför tror jag att även media spelar stor roll där intryck hämtas
Just i det här fallet så borde inte GW och hans kompisar få det utrymmet de fått som kan påverka utgången
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in