2023-05-16, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jo men om ”dunsen” är överfallet och J snabbt tog strypgrepp sedan så blir det svårt att förstå hur T kunde slå / sparka i väggen när grannen ringde på för andra gången. Blodstrypning ger medvetslöshet redan efter ca 8-15 sekunder. Och det är enligt Rättsläkarna vad som skett här.

”För att petekier inte ska uppstå krävs ett enormt tryck, som blockerar artärerna i betydande grad, och det är så som de bedömer att trycket har varit i det här fallet”.

Jag menade inte att T sparkade eller slog i väggen i scenariot ovan. Det är väl omöjligt som du är inne på om T tappat medvetandet. Men en del kan väl drabbas av typ epeleptiska anfall vid döden. Grannen sa att ljudet också lätt som tramp i golvet. Ett av exemplen.
(Eventuellt skulle det kunna vara M som sparkade i väggen av chock eller för att komma in i badrummet.)
Citera
2023-05-16, 18:34
Medlem
Citat:
Ja J har naturligtvis kunnat släppt efter och även ändrat på greppet. Men avsaknaden av petekier i ögonen säger att så inte skett.

För att petekier inte ska uppstå krävs ett enormt tryck, som blockerar artärerna i betydande grad, och det är så som de bedömer att trycket har varit i det här fallet”.

Vad jag bl.a minns från obduktionen är att särskilt TTs ansikte och överkropp var värst brända. Halva håret var borta. Otroligt att rättsläkarna ändå kunde se vad som hade hänt med TTs ögon.

Petikier uppträder inte alltid vid strypning.
Citera
2023-05-16, 18:35
Medlem
Citat:
Ja J har naturligtvis kunnat släppt efter och även ändrat på greppet. Men avsaknaden av petekier i ögonen säger att så inte skett.

För att petekier inte ska uppstå krävs ett enormt tryck, som blockerar artärerna i betydande grad, och det är så som de bedömer att trycket har varit i det här fallet”.

Ja, det dödande greppet har gått till så. Men vad som hände innan detta är ju inte fastställt. J kan ha haft varierande grepp eller tryck mot halsen. Eller hållit för munnen och nästan för att försöka hindra T att andas.

F.ö så hittar man inte alltid blödningar i och runt ögat hos strypoffer, trots att dom blivit strypta genom manuell handkraft.
Citera
2023-05-16, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja man undrar ibland vad det är för folk som sitter där
Jag hörde men vet inte om det stämmer att någon . fr Socialdemokratena tog in dem på samtal och efter det sa de upp sig

Minns särskilt ett ärende för mycket länge sen, då jag var nämndeman. Killen var anklagad för nån stöld och hade ingen advokat. Han var jättenervös, satt helt ensam på de anklagandes bänk. Vid samtalet oss emellan i rätten sa en nämndemanna-tant från något parti så här:"Han önskar nog att han var vit".

Jag häpnade men sa: "Varför skulle han önska det? Vad han behövde var nog en advokat och/eller tolk".

Efter ett par år sade jag upp mig från mitt uppdrag och anser att såna som tanten inte borde vara nämndeman.
Citera
2023-05-16, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jamen, nuär det så att jag misstänker att det är flera av de faktorer som rättläkaren nämner har som har inverkat på Toves möjligheter att försvara sig. Jag har också svårt att se att Johanna inte skulle kunnat få rivskador av Tove innan Maja kom in i bilden, dvs om det är såsom Johanna beskriver det. Johanna säger ju att Maja tar bort Toves händer från hennes hals.

Hur sannolikt låter det????

Jag tror på

1. Överraskningsgfaktor

2. Att Tove blivit påverkad av fallet, och slgaet mot huvudet som trots allt givit en blödningen mellan hjärnhinnorna. Det har alltså blivit en rejäl smäll, oavsett vad många i tråden försöker få det till. Man får inte en blödning av att huvudet nuddar golvet lite grann. Skadan på svålen behöver inte ha ett direkt samband med den smällen, utan kan ha uppkommit genom att huvudet kommit emot något vasst, t ex duschstängerna, men kan ha uppkommit av slaget mot golvet ellr ett tillhygge.

3. Tove hade druckt lite

4. Jag tror tvärtemot andra här att Tove var kortare och genom att hon var helt oförberedd, fallet, huvudsmällen/viss alkoholpåverkan, kom iett omedelbrt underläge till en mentalt förberedd Johanna som såg svart i den stunden. Därigenom var hon både menatalt överlägsen i stunden, och hae fullt med adrenalin redan i omlopp, meadan Tove blev överraskad. Jag tror att Johanna kan ha varit längre än Toves 160 cm, och därmed ha haft ett fysiskt övertag på flera plan genom alla dessa samverkande faktorer.

5. När Tove väl är fälld till golvet, gränslar Johanna Tove omedlbart. Kanske det är sådan ljud man hör starax efter, medan Tove försöker slingra sig ur greppet. Då kan Johanna redan ha fixerta Toves armar genom sina ben på vardera sida om kroppen.

Att Tove inte på något sätt skulle ha blivit påverkad av fallet, det ser jag som uteslutet. Att Tove skulle ha hunnit se faran komma, det tror jag inte heller. Jag är också övertygad om att Tove var kortare till längden än Johannas, och att Johanna genom sin ridning hade styrka i både bål, armar och ben, även om Tove också var vältränad.

Jag tror helt enkelt att Johanna fick ett övertag över Tove ganska omedelbart.

Vill kommentera punkt 5. Jag jag har upprepat många gånger att jag aldrig läst om någon förövare som lyckats låsa sitt offer på detta sätt. Och om offret är medvetet vågar jag nästan påstå att det är omöjligt.

Jag har googlat och sökt efter liknande fall sedan tråden startade utan att hitta nåt. Även gått igenom hundratals mma klipp där en sittande person lyckas låsa motståndarens armar på det sätt. Inget gåt att hitta.

Jag har förståelse för att det är svårt att hitta ex på liknande strypmord som motsäger det jag säger. Men om detta skulle vara praktiskt genomförbart borde man kunna hitta nåt ex bland alla tiotusentals mma matcher som finns uppladdade.
Citera
2023-05-16, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är väl en ganska rimlig tidsrymd på 4 minuter från det att Lahanj hör sparkarna tills de åker iväg.

Det som skall hinnas med på fyra minuter är att Lahanh skall gå ner till sin pappa och växla några ord, men de står fortfarande kvar vid sin ytterdörr. Då hör de Johanna öppna sin dörr, stänga den och komma ner för trappan till dem. Johanna förklarar att hon är på väg till donken. de erbjuder henne skjuts. hon år upp och hämtar mobil och nycklar eller vad det var. väcker maja och säger att hon åker och köper en burgare, går ner till lahanj och de åker iväg.

fullt rimligt på fyra minuter.

och detta är varför jag enträget hävdar att sparkarna inte kan ha kommit från en levande Tove. för att döda henne går inte att få in på det där få minutrarna.

Om J blev överfallen tidigare än ca 02.30 borde väl grannama hört en duns då med om de var vakna och befann sig delvis under Js badrum?Hur tänker du kring det? Om jag inte minns fel så hörde de inga ljud innan dunsen.
Citera
2023-05-16, 18:55
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag menade inte att T sparkade eller slog i väggen i scenariot ovan. Det är väl omöjligt som du är inne på om T tappat medvetandet. Men en del kan väl drabbas av typ epeleptiska anfall vid döden. Grannen sa att ljudet också lätt som tramp i golvet. Ett av exemplen.
(Eventuellt skulle det kunna vara M som sparkade i väggen av chock eller för att komma in i badrummet.)

Rimliga spekulationer. Vi får nog fortsatt vara öppna för ”lite av varje”. Förhoppningsvis kommer ett o annat att redas ut i Hovrätten.
Citera
2023-05-16, 19:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Tack kungen 77 för länkarna.

Nu kommer jag inte ihåg eller har tillgång till Fup. Någon kanske kan bekräfta eller dementera att det som Clea Sangborn skriver i sitt överklagande till hovrätten stämmer.

Du tycker uppenbarligen att Clea är patetisk. Vet du överhuvudtaget vad en försvarsadvokats uppgift är? Det verkar inte så.

Hon påstår,och jag tror inte att hon far med osanning.

"1. Preliminärt obduktionsbesked skrivet av Aleksandra Lazarevic, tingsrättens aktbilaga
55, angående att hon där uppgivit ”Förekomst av rikliga mängder inandat
magsäcksinnehåll i luftrörsträdet och lungorna”, till vederläggande av att dödsorsaken
är kvävning genom strypning."

Kan du som verkar veta bäst,förklara för oss, vart ”Förekomst av rikliga mängder inandat
magsäcksinnehåll i luftrörsträdet och lungorna”, tagit vägen? Alltså från "rikliga mängder" till lite i halsslem,vart det tagit vägen.
Alltså till det slutgiltiga obduktionsprotokollet.
Det är patetiskt att hänga fast vid det preliminära obduktionsprotokollet när man har ett slutgiltigt. Rättsläkarna har tittat på fynden i mikroskåp och kommit fram till ett annat resultat. Vad är problemet? Det är väl inte märkligare än att man går till en läkare och får en bedömning av läkaren vad problemet kan vara, samtidigt som läkaren tar ett antal prov och man senare ser får en diagnos när provsvaren kommit. Eller vill du att läkaren ska stå fast vid sin första bedömning, även om provsvaren visar något annat?
Citera
2023-05-16, 19:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
I första förhöret agerar M och rör T, att hon håller i Ts händer kommer inte förrän i senare förhör.

Den 30/12 säger Johanna " Det är väldigt diffust, jag
kommer liksom inte ihåg exakt men vi, det blir att vi byter riktning liksom lite om man säger
och så vet jag att hon säger va fan håller ni på med och då tar hon sina händer om min hals
och någonstans där så försöker Maja då greppa tag om Toves händer och tar bort dem och
liksom hålla borta, nere hennes händer och jag säger till henne va fan håller du på med själv
och då tar jag mina händer om Toves hals och trycker till.
"

Den 10/1 säger Johanna "J: Hon tog tag om Toves händer ja." (A 153/1020)

Den 30/1 säger Johanna det där med "rörde ju liksom Tove", "hon var ju fysiskt närvarande", "hon var där och agerade också då så att säga"( 153/1052)

Så....
Jag undrar vad denna plötsliga förändring beror på, att det blir så luddigt.

Kan det bero på det här, som sägs i förhöret 30/1? Att plötsligt blir Johanna orolig över något. Maja är inte lika lojal längre?:

"F: Maja har lämnat i stort sett samma version som du vad som hände där inne i badrummet.
Skillnaden är att hon säger att det här ska du ha berättat för henne.
"
Senast redigerad av notknapparen 2023-05-16 kl. 20:02.
Citera
2023-05-16, 19:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vill kommentera punkt 5. Jag jag har upprepat många gånger att jag aldrig läst om någon förövare som lyckats låsa sitt offer på detta sätt. Och om offret är medvetet vågar jag nästan påstå att det är omöjligt.

Jag har googlat och sökt efter liknande fall sedan tråden startade utan att hitta nåt. Även gått igenom hundratals mma klipp där en sittande person lyckas låsa motståndarens armar på det sätt. Inget gåt att hitta.

Jag har förståelse för att det är svårt att hitta ex på liknande strypmord som motsäger det jag säger. Men om detta skulle vara praktiskt genomförbart borde man kunna hitta nåt ex bland alla tiotusentals mma matcher som finns uppladdade.

Ok, så kan det vara. Men min tes är ju att Tove är påverkad, och inte alls hundra efter överrakningen, fallet, slag i huvudet och viss alkoholpåverkan.

Så jag är inte ute efter att överträffa dig, utan jag tycker att det finns fog för att dessa faktorer kan ha samverkat.

Rättsläkaren har ju exemplifierat sådana situtioner där ett offer kan bli strypt utan att tillfogat förrövaren skador och inte kunnat avvärja sig. Jag litar på hennes kunskap där, som förstås utgår från statistiken.
Citera
2023-05-16, 19:34
Medlem
sybels avatar
Citat:
Den 30/12 säger Johanna " Det är väldigt diffust, jag
kommer liksom inte ihåg exakt men vi, det blir att vi byter riktning liksom lite om man säger
och så vet jag att hon säger va fan håller ni på med och då tar hon sina händer om min hals
och någonstans där så försöker Maja då greppa tag om Toves händer och tar bort dem och
liksom hålla borta, nere hennes händer och jag säger till henne va fan håller du på med själv
och då tar jag mina händer om Toves hals och trycker till."

Den 10/1 säger Johanna "J: Hon tog tag om Toves händer ja." (A 153/1020)

Den 30/1 säger Johanna det där med "rörde ju liksom Tove", "hon var ju fysiskt närvarande", "hon var där och agerade också då så att säga"( 153/1052)

Så....
Jag undrar vad denna plötsliga förändring beror på, att det blir så luddigt.

Kan det bero på det här, som sägs i förhöret 30/1? Att plötsligt blir Johanna orolig över något. Maja är inte lika lojal längre?:

"F: Maja har lämnat i stort sett samma version som du vad som hände där inne i badrummet.
Skillnaden är att hon säger att det här ska du ha berättat för henne.
"
Har jag fått det i fel ordning, menar du?

Visst var det väl så att vid allra första förhöret då J fick veta att M sagt att hon inte var med i badrummet, nämnde J inget om att M höll Ts händer? Att J endast poängterade att M var med?

Edit:
Fel av mig! Jag har blandat ihop det. Det är dumpningsresan J ändrat många gånger.
Senast redigerad av sybel 2023-05-16 kl. 20:00. Anledning: Edit:
Citera
2023-05-16, 19:39
Medlem
Citat:
Ok, så kan det vara. Men min tes är ju att Tove är påverkad, och inte alls hundra efter överrakningen, fallet, slag i huvudet och viss alkoholpåverkan.

Så jag är inte ute efter att överträffa dig, utan jag tycker att det finns fog för att dessa faktorer kan ha samverkat.

Rättsläkaren har ju exemplifierat sådana situtioner där ett offer kan bli strypt utan att tillfogat förrövaren skador och inte kunnat avvärja sig. Jag litar på hennes kunskap där, som förstås utgår från statistiken.

Ja, men då har vi dom där 5-10 slag/sparkljuden som talar sitt tydliga språk (enligt mig och rätten).

Så länge inte försvaret kan hitta ett troligt alternativ till att dessa ljud inte kommer från en kämpade T, så blir det nog svårt att väcka tvivel hos HR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in