2023-05-16, 15:20
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Men ändå visste hon att Maja höll i händerna?
Men hur, när etc det kan hon inte riktigt svara på.

Allt annat i förhören är väldigt "detaljrika" förutom när det kommer till Majas del i det hela.

Hur ska hon inte veta det? Att någon höll i händerna hindrade TT från att försvara sig så JJ kunde fokusera på enbart strypningen. Omöjligt att inte veta att någon hjälper till!
Citera
2023-05-16, 15:22
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jättebra att Reviews letar vidar eoch gör sin analys!

Det tar ett tag att gå igenom, analysera vad som kan ha fått Johanna att erkänna och hur förhören utvecklas.

Vad gäller L*ahanjs beskrivning av ljuden och hur det låter är kanske svårt när man inte har det fulla vokabulär man kanske skulle behöva, men som du säger, att beskriva ljud är inte enkelt.

Jag tänker också på W*ilhelm, grannen mitt emot Johanna. Han beskrev ju ljud liknande hammasrslag i antingen förhör eller/och i podden/artikel. Nu togs hans förhör inte med i rätten, men de hammaslag han då beskrev, skulle ju kunna vara från metallstången t ex. Sedan verkade W blivt lite glömsk, men detta var iaf en beskrivning av de ljud han hörde.

När någon blir strypt slår offret fötter mot golvet och låter sannolikt som hammarslag.
Citera
2023-05-16, 15:24
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Hur ska hon inte veta det? Att någon höll i händerna hindrade TT från att försvara sig så JJ kunde fokusera på enbart strypningen. Omöjligt att inte veta att någon hjälper till!
men brottningsmatchen INNAN Maja tog tag i händerna? då Tove vred ålade och sparkade för att komma bort från JJs grepp.
Varför försvarade sig inte Tove då? med händerna? de var ju uppenbarligen fria och hon "slogs för sitt liv" med resten av kroppen.
Citera
2023-05-16, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Ja det får mig osökt att tänka på Vlad Tepes... som brukade avnjuta måltider samtidigt som man avrättade fångar... han var ju inte riktigt frisk i huvudet.

Maja är allt annat än normal så mkt kan jag konstatera.

Varken JJ eller MH har normala tankegångar. Men de slår inte nedanstående ärkeäckel:

[b] Vlad Tepes[/B]https://www.britannica.com/biography/Vlad-the-Impaler

https://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5lning_(avr%C3%A4ttningsmetod)

Han var mycket värre (den riktiga Dracula). Han spetsade sina offer levande på pålar och hade middagar bredvid de spetsade liken. Den som ev klagade spetsades också. Finns gamla teckningar av honom och offren där han sitter och slafsar i sig mat. Helt obekymrad. Hemma i Transsylvanien (Rumänien).
Senast redigerad av zilvereko 2023-05-16 kl. 15:31.
Citera
2023-05-16, 15:30
Medlem
Pirellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Nu var det inte till dig jag skrev så du kan behålla din dryga översittarattityd för dig själv, är trött på att se alla dina dryga svar där du alltid vet bäst. Ignorera bara vad jag skriver!

Rimliga frågor iofs? Hade det varit två J-personligheter så hade ju inte bara M’s googlesökningar eller livshistoria sett annorlunda ut, även alla förhör med vänner och bekanta.

Så, ja, självklart hade det kunnat finnas en starkare indiciekedja om M var en helt annan person. Eller ingen alls. Eller mer bevis. Eller inga alls. Eller så hade M strypt J. Vem vet.
Citera
2023-05-16, 15:32
Medlem
Citat:
Det här med att JJ manipulerade Maja och att Maja nämnde i förhör tex att hon var rädd att JJ skulle ta livet av sig, här berättar ju även JJ om det:

"F: Maja var orolig att du skulle göra dig själv illa om det här kom fram.

J: Ja, jo, eh, det i bilen den här natten då den 16:e så någonstans på den här resan så jag lite
snabbt i förbifarten enligt mig att jag dör hellre än att sitta inne liksom, jag tror bestämt att det
var dem orden jag använde"

Visar ännu mer att Maja blir trovärdig i sina förhör om sin rädsla/omtanke för Johanna.

Lite intressant att läsa om alla förhör nu när lite tid har gått sen FUP släpptes

Det har jag inte sett innan. Det ökar Ms trovärdighet om varför hon höll tyst så länge (även om hon borde berättat tidigare).
Citera
2023-05-16, 15:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tycker inte alls rätten tolkar fritt. Rätten säger att det finns två tänkbara förklaringar till ljuden, antingen konvulsionsfasen eller den andra mer troliga, vilket är att T gör motstånd på det sätt hon kan. Eftersom varken J eller M hade några egna skador så måste någon hindrat henne från att göra motstånd genom att hålla fast hennes händer. Kvar blir hennes ben/fötter som hon kan sparka med.

Sett till dödsorsak så är det inte möjligt att T medvetet har sparkat med ben / fötter efter ca 2 minuter. Blodstrypning ger medvetslöshet efter ca 8-15 sekunder. Och det är enligt Rättsläkarna vad som skett här.

Domen s. 41
För att petekier inte ska uppstå krävs ett enormt tryck, som blockerar artärerna i betydande grad, och det är så som de bedömer att trycket har varit i det här fallet.
Citera
2023-05-16, 15:37
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det har jag inte sett innan. Det ökar Ms trovärdighet om varför hon höll tyst så länge (även om hon borde berättat tidigare).
Johanna berättar även att det är hon som berättar för Maja vad de ska säga har hänt (där i illharjen) och att Maja sitter och repeterar in det.

Blir mer och mer övertygad att Maja berättar sanningen om sin rädsla för Johanna och Johannas manipulativa sida.
Citera
2023-05-16, 15:40
Medlem
Citat:
Johanna berättar även att det är hon som berättar för Maja vad de ska säga har hänt (där i illharjen) och att Maja sitter och repeterar in det.

Blir mer och mer övertygad att Maja berättar sanningen om sin rädsla för Johanna och Johannas manipulativa sida.

Ja jag instämmer .
Citera
2023-05-16, 15:58
Medlem
Citat:
Jamen, nuär det så att jag misstänker att det är flera av de faktorer som rättläkaren nämner har som har inverkat på Toves möjligheter att försvara sig. Jag har också svårt att se att Johanna inte skulle kunnat få rivskador av Tove innan Maja kom in i bilden, dvs om det är såsom Johanna beskriver det. Johanna säger ju att Maja tar bort Toves händer från hennes hals.

Hur sannolikt låter det????

Jag tror på

1. Överraskningsgfaktor

2. Att Tove blivit påverkad av fallet, och slgaet mot huvudet som trots allt givit en blödningen mellan hjärnhinnorna. Det har alltså blivit en rejäl smäll, oavsett vad många i tråden försöker få det till. Man får inte en blödning av att huvudet nuddar golvet lite grann. Skadan på svålen behöver inte ha ett direkt samband med den smällen, utan kan ha uppkommit genom att huvudet kommit emot något vasst, t ex duschstängerna, men kan ha uppkommit av slaget mot golvet ellr ett tillhygge.

3. Tove hade druckt lite

4. Jag tror tvärtemot andra här att Tove var kortare och genom att hon var helt oförberedd, fallet, huvudsmällen/viss alkoholpåverkan, kom iett omedelbrt underläge till en mentalt förberedd Johanna som såg svart i den stunden. Därigenom var hon både menatalt överlägsen i stunden, och hae fullt med adrenalin redan i omlopp, meadan Tove blev överraskad. Jag tror att Johanna kan ha varit längre än Toves 160 cm, och därmed ha haft ett fysiskt övertag på flera plan genom alla dessa samverkande faktorer.

5. När Tove väl är fälld till golvet, gränslar Johanna Tove omedlbart. Kanske det är sådan ljud man hör starax efter, medan Tove försöker slingra sig ur greppet. Då kan Johanna redan ha fixerta Toves armar genom sina ben på vardera sida om kroppen.

Att Tove inte på något sätt skulle ha blivit påverkad av fallet, det ser jag som uteslutet. Att Tove skulle ha hunnit se faran komma, det tror jag inte heller. Jag är också övertygad om att Tove var kortare till längden än Johannas, och att Johanna genom sin ridning hade styrka i både bål, armar och ben, även om Tove också var vältränad.

Jag tror helt enkelt att Johanna fick ett övertag över Tove ganska omedelbart.

JJ lär vara ca 180cm.
Helt klart var TT helt i underläge när attacken kom och var våldsam redan från start.

Tror inte heller att TT var rädd för sitt liv alldeles i början, men det blev hon garanterat rätt snart när hon inte kunde röra sig. Tror att TT sen förstod att JJ var på väg att mörda henne och den dödsskräcken och ångesten hon kände då, måste ha varit sjusärdeles stark.

Stackars TT att vid 21 års ålder bli mördad.

Har fortfarande inte bestämt mig för vad jag tror om MHs medverkan.

Det skrivs om TTs armar, som garanterat var låsta. Kan ha varit så att MH satt gränsle över TTs ben bakom JJs rygg och höll i TTs handleder? Att TTs försök att få loss armarna och därför fick skadorna runt armbågarna?

Eller att JJ klämde fast TTs armar med sina knän och att MH inte var med i själva dödandet?
Citera
2023-05-16, 16:02
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ja,det där "tyvärr", det känns fel på något sätt och man spetsar öronen.

Och så kollade jag, när det var Johanna ändrade sin version till att det hände direkt när de kom hem, så säger Johanna det iaf i förhöret innan dvs 10 jan- 23.

A 153/1018

"J: Ja tar av oss ytterkläderna och hängde upp väska eller nåt och sen tror jag att vi gick mot
vardagsrummet ganska direkt och kikade runt lite liksom och jag pratade väl på om
lägenheten och hur jag hade fått den och allt sånt där.
F: Okej gick ni tillsammans alla tre eller delade ni på er på något sätt?
J: Jag kan inte exakt placera men vi gick väl typ ihop. Ja men det var ingen som i något annat
rum då utan vi var i samma rum i alla fall.
F: Mmm. Kom ni ut till köket?
J: Ja, jo jag minns faktisktinte, men för att gå till vardagsrummet så måste man ju går förbi
köket så att vi tittade säkert in i alla fall men vi var ju i hela lägenheten så det var vi nog.
F: Men ni gick aldrig in i köket eller tittade ni bara in, eller hur ska jag förstå dig?
J: Det kommer jag faktiskt inte ihåg måste jag säga.
F: Okej. Och sen var det badrummet. Berätta!
J: Ja, precis som jag har sagt innan så hamnade vi i badrummet och kikade runt men det var
inte så mycket att se vilket Tove ju också sa. Ja, så när hon skulle gå ut så blev det att hon
knuffade till mig och därför så.
"

Och även här är Johanna vag vad gäller Majas förehavanden:

/1020
"J: Mmm först så säger hon det liksom va fan håller ni på med och då vet jag att hon tog sina
händer om min hals då och ja, runt där omkring är ju Maja hon är ju kvar i badrummet och då
försöker hon ju ta undan Toves händer.
F: Du säger försöker, gjorde hon det eller gjorde hon det inte?
J: Hon tog tag om Toves händer ja.
F: Så hon försökte, hon tog tag i händerna?
J: Ja.
F: Okej. I båda händerna eller?
F: Okej. Och vad gör Maja sen?
J: Ja hon sitter ju liksom kvar med Toves händer ett tag.
F: Nu säger du sitter.
J: Mmm.
F: Har Maja satt sig ner alltså?
J: Mmm.
F: Hur sitter hon?
Förhör med Leshem Jansson, Johanna Tova Wilma; 2023-01-10 13:25 diarienr: 5000-K1226065-22 1020
Krimfup.se
Förundersökningsprotokoll på nätet
J: Det minns jag inte.
F: Sitter hon på rumpan eller sitter hon på huk eller står hon på knä?
J: Det minns jag faktiskt inte.
F: Okej men hon står inte raklång upp utan på något sätt så har hon kommit ner mot golvet.
Är det så jag ska förstå dig?
BF: Och var är hon någonstans i förhållande till Tove och dig?
J: Alltså hon är ju bredvid här tror jag.
F: Rita ett kryss där också. Du kan skriva vad du menar med det. Majas position här så skriv
bara Maja där det räcker. Okej och där håller hon i Toves händer är det rätt uppfattat?
F: Vad gör du då?
J: Och då tar jag ju mina händer om Toves hals och säger liksom va fan håller du på med.
Och då tar jag ett grepp om hennes hals och trycker till.
F: Okej. Och din minnesbild av Majas, vad gör Maja då?
J: Hon håller fortfarande i Toves händer.
F: Säger du väl?
J: Ja hon håller i Toves händer fortfarande. Det gjorde hon ett tag.
BF: Var var Toves händer när Maja höll i dem?
J: Mot golvet men jag kommer inte exakt ihåg men är ganska säker på att det var mot golvet.
BF: Mot golvet.
J: Att Maja höll ner Toves händer då
"
I första förhöret agerar M och rör T, att hon håller i Ts händer kommer inte förrän i senare förhör.
Citera
2023-05-16, 16:25
Medlem
Citat:
Ja, jättebra att Reviews letar vidar eoch gör sin analys!

Det tar ett tag att gå igenom, analysera vad som kan ha fått Johanna att erkänna och hur förhören utvecklas.

Vad gäller L*ahanjs beskrivning av ljuden och hur det låter är kanske svårt när man inte har det fulla vokabulär man kanske skulle behöva, men som du säger, att beskriva ljud är inte enkelt.

Jag tänker också på W*ilhelm, grannen mitt emot Johanna. Han beskrev ju ljud liknande hammasrslag i antingen förhör eller/och i podden/artikel. Nu togs hans förhör inte med i rätten, men de hammaslag han då beskrev, skulle ju kunna vara från metallstången t ex. Sedan verkade W blivt lite glömsk, men detta var iaf en beskrivning av de ljud han hörde.

Grannen bredvid säger i sitt sista förhör att han han inte minns något från natten, inga dunsar Han blir ledsen och ber ursäkt att han pratat med 3 nyhetsmedia. Uppger att han drogs med. Till GP sa han tex att han kände Tove fast han inte gjorde det. Inte lätt alla gånger.,

Angående grannsonen under. Han är inte säker på att det var slag just mot väggen utan det kan ha varit som tramp mot golvet också. Kan Ts ben ha slagits mot golvet omedvetet (konvulsionsfasen) i slutet av strypningen?
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-16 kl. 16:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in