2023-05-16, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja för mig är det obegripligt att det inte hörts höga ljud och skrik från lägenheten. När vi nu vet att det var blodstrypning av artärerna blir den än mer obegripligt. Vad har då förevarit mellan den höga ”dunsen” och fram till slag/ sparkar mot vägg. Dessutom ljudlöst.

Ja det är det märkligaste för mig också att inga ljud/skrik hördes
Därför tror jag att de kan ha varit två som hjälpts åt
Citera
2023-05-16, 17:41
Medlem
Citat:
Vi har diskuterat det tidigare och då har du hävdat att orsaken till att T inte skrek berodde på att J höll strypgrepp. Båda varianterna kan inte vara sanna, samtidigt.

Att J höll ett och samma strypgrepp med konstant tryck är inte sannolikt. Mer troligt är att hon behövt byta grepp och tryckstyrka beroende på hur T har rört sig samt sin egen utmattning.
Citera
2023-05-16, 17:43
Medlem
Citat:
Ja för mig är det obegripligt att det inte hörts höga ljud och skrik från lägenheten. När vi nu vet att det var blodstrypning av artärerna blir den än mer obegripligt. Vad har då förevarit mellan den höga ”dunsen” och fram till slag/ sparkar mot vägg. Dessutom ljudlöst.

Ja om två eller tre tjejer först 'slogs' på en liten yta med bara en vägg ut till trappuppgången så borde grannen rimligen också hört någon typ av röster. Men om dunsen är överfallet, T blev överraskad samt slog i huvudet, J dunkade Ts huvud i golvet och sedan snabbt tog stryptag hann kanske T inte ge ljud ifrån sig? Vid stark smärta är det inte alltid som en person skriker direkt.

I rätten beskriver grannen ljuden på flera olika sätt, slag mot väggen, tramp mot golvet m.m. Han är inte helt säker. Så det måste inte ha varit sparkar mot en vägg han hört.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-16 kl. 18:00.
Citera
2023-05-16, 17:51
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Agerar ochrör som i HLR?

Pratas det alls om upplivningsförsök i förhören? Har fhl ställt frågan?
Jag minns tyvärr inte, men tror att de/J "frös till is" och inte visste vad de/hon skulle göra.
Citera
2023-05-16, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja precis det är helt galet
Det här tror jag också att det har med språket att göra
Killen hittar inte rätt ord och J säger att T rörde på sig också med spark

Jag är nyfiken på hur han fr början utryckte sig i den podden han blev intevjuad i

Ja, det finns många ord att använda när man ska förklara sig - i det här fallet kanske vittnet inte vet skillnaden mellan t.ex "duns" och "dunk" samt en väldig massa liknande ord som förklaring som för oss infödda tar för givet.
Senast redigerad av zilvereko 2023-05-16 kl. 17:56.
Citera
2023-05-16, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tänker på "snippadomen" här. Rätten vet inte vad målsägaren, här vittnet, menar utan hittar på en egen tolkning.

Ja man undrar ibland vad det är för folk som sitter där
Jag hörde men vet inte om det stämmer att någon . fr Socialdemokratena tog in dem på samtal och efter det sa de upp sig
Citera
2023-05-16, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag minns tyvärr inte, men tror att de/J "frös till is" och inte visste vad de/hon skulle göra.

Jag tror att de fick frågan av åklagaren om att ringa 112 och även om upplivningsförsök?
Citera
2023-05-16, 17:57
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ja man undrar ibland vad det är för folk som sitter där
Jag hörde men vet inte om det stämmer att någon . fr Socialdemokratena tog in dem på samtal och efter det sa de upp sig
Jo, det stämmer. "Stöttande samtal" eftersom kritiken varit hård. Hm!
Citera
2023-05-16, 17:58
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag tror att de fick frågan av åklagaren om att ringa 112 och även om upplivningsförsök?
Jo, 112 känner jag igen, men HLR minns jag inte.
Citera
2023-05-16, 18:01
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Precis, och detta står också i direkt motsatt kontrast till Johannas utsaga att Maja "försvann" när de kom hem, att hon inte visste var Maja var, och att det var hon och Tove bara.

Johannas "första" utsaga är med Majas utsaga överensstämmande. Det gör den versionen betydligt mer trovärdig enligt mig. Det är också en version de inte har kommit överens om i förväg, ändå är den samstämmig. Det väger tungt tycker jag.
Den första utsagan båda levererade var den story J serverade M i Lllharjen, så visst var de "överens" om den.
Citera
2023-05-16, 18:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Att J höll ett och samma strypgrepp med konstant tryck är inte sannolikt. Mer troligt är att hon behövt byta grepp och tryckstyrka beroende på hur T har rört sig samt sin egen utmattning.

Ja J har naturligtvis kunnat släppt efter och även ändrat på greppet. Men avsaknaden av petekier i ögonen säger att så inte skett.

För att petekier inte ska uppstå krävs ett enormt tryck, som blockerar artärerna i betydande grad, och det är så som de bedömer att trycket har varit i det här fallet”.
Citera
2023-05-16, 18:16
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja om två eller tre tjejer först 'slogs' på en liten yta med bara en vägg ut till trappuppgången så borde grannen rimligen också hört någon typ av röster. Men om dunsen är överfallet, T blev överraskad samt slog i huvudet, J dunkade Ts huvud i golvet och sedan snabbt tog stryptag hann kanske T inte ge ljud ifrån sig? Vid stark smärta är det inte alltid som en person skriker direkt.

I rätten beskriver grannen ljuden på flera olika sätt, slag mot väggen, tramp mot golvet m.m. Han är inte helt säker. Så det måste inte ha varit sparkar mot en vägg han hört.

Jo men om ”dunsen” är överfallet och J snabbt tog strypgrepp sedan så blir det svårt att förstå hur T kunde slå / sparka i väggen när grannen ringde på för andra gången. Blodstrypning ger medvetslöshet redan efter ca 8-15 sekunder. Och det är enligt Rättsläkarna vad som skett här.

”För att petekier inte ska uppstå krävs ett enormt tryck, som blockerar artärerna i betydande grad, och det är så som de bedömer att trycket har varit i det här fallet”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in