Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jag respekterar dig och din övertygelse, men jag håller inte med dig.
Jag ser inte att rätten förklarar varför konvulsionsfasen är osannolik. de bara förkastar den. Jag upplever domen som mycket färgad av vad de tror, utifrån 02:40 tiden, som innebär att mordet sker just runt 02:43, då Majas mobil rör sig.
Menar de att Maj har mobilen i fickan under mordet?
Utan någon expertkunskap anser jag själv att konvulsionsfasen inte kan ge upphov till 5-10 slag/sparkljud som grannen beskriver. Dessutom tänker jag att J eller M borde flyttat på kroppen för att undvika dessa ljud.
Eftersom försvaret inte ifrågasatt vad som orsakade dessa ljud kanske rätten inte anser sig behöva motivera den, och därför förkastar den?
Jag håller med i att det var onödigt av rätten skriva ut 02:40 som tidpunkt för mordet när inte ens grannen själv är säker på tiden. Men samtidigt har åklagaren sagt en annan tid och med hjälp av J och T s mobilpositioneringen som lämnar 02:46 samt nedräkningen för grannens tider för alla moment, hamnar man några minuter tidigare. M s telefon hamnar ju mitt i allt detta ändå. Och hennes två påstådda toabesök rimmar ju illa med stegräknaren som isåfall räknar stegen till toan men inte därifrån.