2023-05-16, 16:37
Medlem
Det finns väl faktiskt ingen anledning att diskutera exakt hur högt det lät och ni kommer självklart aldrig komma fram till om det var slag, sparkar eller Maja som dunkade huvudet i väggen i frustration(ja, någon påstod faktiskt det, lol). Faktum är att det lät så pass jävla högt att grannarna kände sig tvungna att kolla vad som pågick. Det talar sitt tillräckligt tydliga språk.
Citera
2023-05-16, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Sett till dödsorsak så är det inte möjligt att T medvetet har sparkat med ben / fötter efter ca 2 minuter. Blodstrypning ger medvetslöshet efter ca 8-15 sekunder. Och det är enligt Rättsläkarna vad som skett här.

Domen s. 41
För att petekier inte ska uppstå krävs ett enormt tryck, som blockerar artärerna i betydande grad, och det är så som de bedömer att trycket har varit i det här fallet.

Var kommer dessa 2 minuter ifrån? Det är väl ingen som påstått att strypningen börjat omedelbart vid den höga dunsen?
Citera
2023-05-16, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag respekterar dig och din övertygelse, men jag håller inte med dig.

Jag ser inte att rätten förklarar varför konvulsionsfasen är osannolik. de bara förkastar den. Jag upplever domen som mycket färgad av vad de tror, utifrån 02:40 tiden, som innebär att mordet sker just runt 02:43, då Majas mobil rör sig.

Menar de att Maj har mobilen i fickan under mordet?

Utan någon expertkunskap anser jag själv att konvulsionsfasen inte kan ge upphov till 5-10 slag/sparkljud som grannen beskriver. Dessutom tänker jag att J eller M borde flyttat på kroppen för att undvika dessa ljud.

Eftersom försvaret inte ifrågasatt vad som orsakade dessa ljud kanske rätten inte anser sig behöva motivera den, och därför förkastar den?

Jag håller med i att det var onödigt av rätten skriva ut 02:40 som tidpunkt för mordet när inte ens grannen själv är säker på tiden. Men samtidigt har åklagaren sagt en annan tid och med hjälp av J och T s mobilpositioneringen som lämnar 02:46 samt nedräkningen för grannens tider för alla moment, hamnar man några minuter tidigare. M s telefon hamnar ju mitt i allt detta ändå. Och hennes två påstådda toabesök rimmar ju illa med stegräknaren som isåfall räknar stegen till toan men inte därifrån.
Citera
2023-05-16, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Men shit, är de helt tappade eller?
Kan man anmäla till internet?
Känns som någon som vill driva trafik till sin sida genom att kommentera aktuella ämnen i syfte av att kunna tjäna en hacka, känns dåligt översatt från translate eller när en bebis-AI får konstruera någon text möjligtvis.

Tycker det var en obehaglig läsning, som om en person med en massa svåra diagnoser plus kanske en del alkohol, har skrivit texten. Dessutom är texten i stort felaktig.
Citera
2023-05-16, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Mycket JJ inte minns om Majas medverkande ändå tycker folk att JJ är så trovärdig här..hmm

JJ minns naturligtvis mycket mer än hon berättar, men hon måste också hålla berättelsen så fattig på detaljer att hon fortfarande kan komma undan med att det är nån slags självförsvar.

Och det är nog ingen som påstått att JJ är "så trovärdig".
Citera
2023-05-16, 16:46
Medlem
Citat:
Sett till dödsorsak så är det inte möjligt att T medvetet har sparkat med ben / fötter efter ca 2 minuter. Blodstrypning ger medvetslöshet efter ca 8-15 sekunder. Och det är enligt Rättsläkarna vad som skett här.

Domen s. 41
För att petekier inte ska uppstå krävs ett enormt tryck, som blockerar artärerna i betydande grad, och det är så som de bedömer att trycket har varit i det här fallet.

Rättsläkaren säger inte i vilket skede av kampen detta tryck från J s tummar uppkom. Men givetvis uppkom det i slutskedet eftersom det krävs så pass kort tid för att orsaka medvetslöshet. Det är väl inte långsökt att tänka sig att grannens påringning gav J lite panik, som då pressade allt hon bara orkade.
Citera
2023-05-16, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jättebra där!

Majas försvar har mycket att gripa tag i här, vad gäller just bristen på avvärjningsskador, huvudskadan, Johannas beskrivning av Majas deltagande som hon verkar ha slipat på...

Finns hur mycket som helst att gräva i som jag ser det.

Problemet med att börja "gräva" i detta är att eftersom MH var med och mördade TT så är det enda som kan komma fram ÄNNU mer graverande omständigheter. Det finns ju inte jättemycket som hindrar JJ från att berätta fullt ut om vad MH gjort.
Citera
2023-05-16, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
I första förhöret agerar M och rör T, att hon håller i Ts händer kommer inte förrän i senare förhör.

Agerar ochrör som i HLR?

Pratas det alls om upplivningsförsök i förhören? Har fhl ställt frågan?
Citera
2023-05-16, 16:59
Medlem
Citat:

Domen s. 41

Om ljuden kom av att T medvetet sparkade så bör väl i så fall strypningen börjat först efter att grannen ringde på och hörde 'slagen'. I så fall är det märkligt att T inte skrek. Insåg först inte faran? Det hördes heller inga röster enligt grannarna. Det är också lite förvånande då att J inte har avväjningsskador om hon och T var i ett sk tumult som J säger. Enligt J kom ju M dessutom först in i ett senare skede när T försöker att ta stryptag på J (som hon påstår).
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-16 kl. 17:10.
Citera
2023-05-16, 17:19
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Om ljuden kom av att T medvetet sparkade så bör väl i så fall strypningen börjat först efter att grannen ringde på och hörde 'slagen'. I så fall är det märkligt att T inte skrek. Insåg först inte faran? Det hördes heller inga röster enligt grannarna. Det är också lite förvånande då att J inte har avväjningsskador om hon och T var i ett sk tumult som J säger. Enligt J kom ju M dessutom först in i ett senare skede när T försöker att ta stryptag på J (som hon påstår).

Ja för mig är det obegripligt att det inte hörts höga ljud och skrik från lägenheten. När vi nu vet att det var blodstrypning av artärerna blir den än mer obegripligt. Vad har då förevarit mellan den höga ”dunsen” och fram till slag/ sparkar mot vägg. Dessutom ljudlöst.
Citera
2023-05-16, 17:23
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Rättsläkaren säger inte i vilket skede av kampen detta tryck från J s tummar uppkom. Men givetvis uppkom det i slutskedet eftersom det krävs så pass kort tid för att orsaka medvetslöshet. Det är väl inte långsökt att tänka sig att grannens påringning gav J lite panik, som då pressade allt hon bara orkade.

Vi har diskuterat det tidigare och då har du hävdat att orsaken till att T inte skrek berodde på att J höll strypgrepp. Båda varianterna kan inte vara sanna, samtidigt.
Citera
2023-05-16, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Nu ska tydligen även ljuden som grannen hörde sönderanalyseras i molekyler, killen är inte svensk och hittar helt enkelt inte rätt ord då han förklarar det han hört, det är vad jag tror.
Tycker inte heller att rätten tolkar fritt då även Johanna vittnat om att Tove försökte komma loss.

Ja precis det är helt galet
Det här tror jag också att det har med språket att göra
Killen hittar inte rätt ord och J säger att T rörde på sig också med spark

Jag är nyfiken på hur han fr början utryckte sig i den podden han blev intevjuad i
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in