2023-05-16, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är väl en ganska rimlig tidsrymd på 4 minuter från det att Lahanj hör sparkarna tills de åker iväg.

Det som skall hinnas med på fyra minuter är att Lahanh skall gå ner till sin pappa och växla några ord, men de står fortfarande kvar vid sin ytterdörr. Då hör de Johanna öppna sin dörr, stänga den och komma ner för trappan till dem. Johanna förklarar att hon är på väg till donken. de erbjuder henne skjuts. hon år upp och hämtar mobil och nycklar eller vad det var. väcker maja och säger att hon åker och köper en burgare, går ner till lahanj och de åker iväg.

fullt rimligt på fyra minuter.

och detta är varför jag enträget hävdar att sparkarna inte kan ha kommit från en levande Tove. för att döda henne går inte att få in på det där få minutrarna.

Grannen plockar upp sin mobil redan ca 02.45 enligt hälsoappen och de åker iväg med bilen ca 02.47. Grannen hade inte med sig mobilen när han gick upp och plingade på. Så hans beskrivning ryms inte inom tidsspannet. Att han hörde dunsen efter 02.40. Han säger också till P4 att han är osäker på tiden. I förhören uppger han först ca 15. Pappan säger däremot 02.30-02.45.

Det går inte att veta säkert att dunsen är när mordet sker. Det har du rätt i.

Innan de hör ytterdörren öppnas och sonen möter J i trappan så har pappan också hört ytterdörren öppnas ett par gånger och steg.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-16 kl. 14:28.
Citera
2023-05-16, 14:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Tack, väldigt intressant.
Låter helt klart som att Johanna ljuger om Majas deltagande, det blir hattigt, lite som att hon försöker komma ihåg vad hon sa i det tidigare erkännandet.

Mycket "tyvärr" i texten heh.uttrycker man sig verkligen så?

" tyvärr så var hon ju det"
"Nej det gjorde hon inte, tyvärr"
" Hon gick inte och lade sig tyvärr"

Bara det känns som att hon ljuger, och samtidigt vill försöka få det till att hon är omtänksam mot Maja

Hade varit så intressant att få lyssna på förhöret. Hur hon lät i tal så att säga.

Ja,det där "tyvärr", det känns fel på något sätt och man spetsar öronen.

Och så kollade jag, när det var Johanna ändrade sin version till att det hände direkt när de kom hem, så säger Johanna det iaf i förhöret innan dvs 10 jan- 23.

A 153/1018

"J: Ja tar av oss ytterkläderna och hängde upp väska eller nåt och sen tror jag att vi gick mot
vardagsrummet ganska direkt och kikade runt lite liksom och jag pratade väl på om
lägenheten och hur jag hade fått den och allt sånt där.
F: Okej gick ni tillsammans alla tre eller delade ni på er på något sätt?
J: Jag kan inte exakt placera men vi gick väl typ ihop. Ja men det var ingen som i något annat
rum då utan vi var i samma rum i alla fall.
F: Mmm. Kom ni ut till köket?
J: Ja, jo jag minns faktisktinte, men för att gå till vardagsrummet så måste man ju går förbi
köket så att vi tittade säkert in i alla fall men vi var ju i hela lägenheten så det var vi nog.
F: Men ni gick aldrig in i köket eller tittade ni bara in, eller hur ska jag förstå dig?
J: Det kommer jag faktiskt inte ihåg måste jag säga.
F: Okej. Och sen var det badrummet. Berätta!
J: Ja, precis som jag har sagt innan så hamnade vi i badrummet och kikade runt men det var
inte så mycket att se vilket Tove ju också sa. Ja, så när hon skulle gå ut så blev det att hon
knuffade till mig och därför så.
"

Och även här är Johanna vag vad gäller Majas förehavanden:

/1020
"J: Mmm först så säger hon det liksom va fan håller ni på med och då vet jag att hon tog sina
händer om min hals då och ja, runt där omkring är ju Maja hon är ju kvar i badrummet och då
försöker hon ju ta undan Toves händer.
F: Du säger försöker, gjorde hon det eller gjorde hon det inte?
J: Hon tog tag om Toves händer ja.
F: Så hon försökte, hon tog tag i händerna?
J: Ja.
F: Okej. I båda händerna eller?
F: Okej. Och vad gör Maja sen?
J: Ja hon sitter ju liksom kvar med Toves händer ett tag.
F: Nu säger du sitter.
J: Mmm.
F: Har Maja satt sig ner alltså?
F: Hur sitter hon?
Förhör med Leshem Jansson, Johanna Tova Wilma; 2023-01-10 13:25 diarienr: 5000-K1226065-22 1020
Krimfup.se
Förundersökningsprotokoll på nätet
J: Det minns jag inte.
F: Sitter hon på rumpan eller sitter hon på huk eller står hon på knä?
J: Det minns jag faktiskt inte.
F: Okej men hon står inte raklång upp utan på något sätt så har hon kommit ner mot golvet.
Är det så jag ska förstå dig?
BF: Och var är hon någonstans i förhållande till Tove och dig?
J: Alltså hon är ju bredvid här tror jag.
F: Rita ett kryss där också. Du kan skriva vad du menar med det. Majas position här så skriv
bara Maja där det räcker. Okej och där håller hon i Toves händer är det rätt uppfattat?
F: Vad gör du då?
J: Och då tar jag ju mina händer om Toves hals och säger liksom va fan håller du på med.
Och då tar jag ett grepp om hennes hals och trycker till.
F: Okej. Och din minnesbild av Majas, vad gör Maja då?
J: Hon håller fortfarande i Toves händer.
F: Säger du väl?
J: Ja hon håller i Toves händer fortfarande. Det gjorde hon ett tag.
BF: Var var Toves händer när Maja höll i dem?
J: Mot golvet men jag kommer inte exakt ihåg men är ganska säker på att det var mot golvet.
BF: Mot golvet.
J: Att Maja höll ner Toves händer då
"
Citera
2023-05-16, 14:13
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Men sa han inte i podden att det var 3-4 ljud i väggen som lät som sparkar???

"podden"

?
Citera
2023-05-16, 14:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Skulle just svara om det här med tyvärr och ser nu att även du reagerat. Det är ingen ”målande” och ”sammanhängande” beskrivning hon ger. MH:s medverkan.

Jag vet inte varör domaren/rättens ordförande sa att man inte fick återkoppla till FU, tidigare förhör, vilket man ju brukar få göra, men här hade det varit lämpligt att få läsa upp hur Johanna beskriver i väldigt vga ordalag hur Maja deltagit (tyvärr).

Särskilt med tanke på hur stor vikt rätten lagt på detta indicium.

Jäätebra med din medverkar i tråden vad gäller övrigt som inte har med bara it att göra. Du är skarp och har också en lite mer objektiv approach till det vi ser.

Jag skrattade mitt i all bedrövelse åt din roliga "comic stip" över vad Maja säger i fängelset till sin medfånge!
Citera
2023-05-16, 14:23
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Skulle just svara om det här med tyvärr och ser nu att även du reagerat. Det är ingen ”målande” och ”sammanhängande” beskrivning hon ger. MH:s medverkan.
Nej det låter konstruerat.
Sitter och läser igenom JJs första förhör om själva mordet då säger hon så här:

"J: Sen så sparkar hon mig då och då, det här momentet var väldigt tumult så jag kan inte
exakt placera vilken ordning men där sparkade hon mot mig och då försöker jag ju sätta mig
grensle på henne och här så fortsätter hon och sparkar och liksom åla sig så att hon vred ju sig
så att huvudet var mer här då och benen mot väggen tror jag."

Detta ska vara INNAN Maja tagit Toves händer. Då kan man fråga sig VARFÖR finns inga skador på JJ?

flera i tråden som påpekar att Maja är med pga Johanna skulle haft motvärnsskador om Toves händer var fria.
Men här (enligt JJ) så sparkar Tove, hon ålar och vrider sig ( här har fortfarande Maja INTE kommit in i bilden) HUR kommer det sig att Tove inte gör motvärn med sina armar här då? då är ju armarna fortf fria?

De har en liten brottningsmatch hon och Tove, medans JJ fortf "halft sitter" på henne. Riktningen ändras lite och DÄR först kommer Maja in i bilden.

"J: Mmm först så säger hon det liksom va fan håller ni på med och då vet jag att hon tog sina
händer om min hals då och ja, runt där omkring är ju Maja hon är ju kvar i badrummet och då
försöker hon ju ta undan Toves händer."

Så här tycker jag alla som haft en teori om att Maja måste hållt i TTs händer iom TT ej kunnat försvara sig mer än benen, hur förklarar ni det här då?

sen detta:

F: Okej men hon står inte raklång upp utan på något sätt så har hon kommit ner mot golvet.

Mycket JJ inte minns om Majas medverkande ändå tycker folk att JJ är så trovärdig här..hmm
Citera
2023-05-16, 14:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

"J: Sen så sparkar hon mig då och då, det här momentet var väldigt tumult så jag kan inte
exakt placera vilken ordning men där sparkade hon mot mig och då försöker jag ju sätta mig
grensle på henne och här så fortsätter hon och sparkar och liksom åla sig så att hon vred ju sig

Detta ska vara INNAN Maja tagit Toves händer. Då kan man fråga sig VARFÖR finns inga skador på JJ?

flera i tråden som påpekar att Maja är med pga Johanna skulle haft motvärnsskador om Toves händer var fria.
Men här (enligt JJ) så sparkar Tove, hon ålar och vrider sig ( här har fortfarande Maja INTE kommit in i bilden) HUR kommer det sig att Tove inte gör motvärn med sina armar här då? då är ju armarna fortf fria?

De har en liten brottningsmatch hon och Tove, medans JJ fortf "halft sitter" på henne. Riktningen ändras lite och DÄR först kommer Maja in i bilden.

Så här tycker jag alla som haft en teori om att Maja måste hållt i TTs händer iom TT ej kunnat försvara sig mer än benen, hur förklarar ni det här då?

sen detta:

Mycket JJ inte minns om Majas medverkande ändå tycker folk att JJ är så trovärdig här..hmm

Jättebra där!

Majas försvar har mycket att gripa tag i här, vad gäller just bristen på avvärjningsskador, huvudskadan, Johannas beskrivning av Majas deltagande som hon verkar ha slipat på...

Finns hur mycket som helst att gräva i som jag ser det.
Citera
2023-05-16, 14:31
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jättebra där!

Majas försvar har mycket att gripa tag i här, vad gäller just bristen på avvärjningsskador, huvudskadan, Johannas beskrivning av Majas deltagande som hon verkar ha slipat på...

Finns hur mycket som helst att gräva i som jag ser det.
ja ska bli intressant och se vad de säger som sagt det varit omöjligt att Maja inte hållit i händerna.
Detta motsätter ju helt deras teori
Citera
2023-05-16, 14:45
Medlem
Citat:
Ja, jättebra att Reviews letar vidar eoch gör sin analys!

Det tar ett tag att gå igenom, analysera vad som kan ha fått Johanna att erkänna och hur förhören utvecklas.

Vad gäller L*ahanjs beskrivning av ljuden och hur det låter är kanske svårt när man inte har det fulla vokabulär man kanske skulle behöva, men som du säger, att beskriva ljud är inte enkelt.

Jag tänker också på W*ilhelm, grannen mitt emot Johanna. Han beskrev ju ljud liknande hammasrslag i antingen förhör eller/och i podden/artikel. Nu togs hans förhör inte med i rätten, men de hammaslag han då beskrev, skulle ju kunna vara från metallstången t ex. Sedan verkade W blivt lite glömsk, men detta var iaf en beskrivning av de ljud han hörde.

Jag får nog läsa den grannens förhör igen. Jag har för mig att han inte kunde bekräfta något i uppföljande förhör.
Citera
2023-05-16, 15:04
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:

sen detta:

Fullt naturligt att inte minnas i detalj hur en eventuell medbrottsling satt. JJ tittade knappast på MH när hon ströp ihjäl TT. Det är full fokus på strypningen eftersom det är ett komplicerat och tidskrävande mordsätt.
Citera
2023-05-16, 15:08
Medlem
Mercedes avatar
Det här med att JJ manipulerade Maja och att Maja nämnde i förhör tex att hon var rädd att JJ skulle ta livet av sig, här berättar ju även JJ om det:

"F: Maja var orolig att du skulle göra dig själv illa om det här kom fram.

J: Ja, jo, eh, det i bilen den här natten då den 16:e så någonstans på den här resan så jag lite
snabbt i förbifarten enligt mig att jag dör hellre än att sitta inne liksom, jag tror bestämt att det
var dem orden jag använde"

Visar ännu mer att Maja blir trovärdig i sina förhör om sin rädsla/omtanke för Johanna.

Lite intressant att läsa om alla förhör nu när lite tid har gått sen FUP släpptes
Citera
2023-05-16, 15:11
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Fullt naturligt att inte minnas i detalj hur en eventuell medbrottsling satt. JJ tittade knappast på MH när hon ströp ihjäl TT. Det är full fokus på strypningen eftersom det är ett komplicerat och tidskrävande mordsätt.
Men ändå visste hon att Maja höll i händerna?
Men hur, när etc det kan hon inte riktigt svara på.

Allt annat i förhören är väldigt "detaljrika" förutom när det kommer till Majas del i det hela.
Citera
2023-05-16, 15:14
Medlem
Citat:
Jag vet inte varör domaren/rättens ordförande sa att man inte fick återkoppla till FU, tidigare förhör, vilket man ju brukar få göra, men här hade det varit lämpligt att få läsa upp hur Johanna beskriver i väldigt vga ordalag hur Maja deltagit (tyvärr).

Särskilt med tanke på hur stor vikt rätten lagt på detta indicium.

Jäätebra med din medverkar i tråden vad gäller övrigt som inte har med bara it att göra. Du är skarp och har också en lite mer objektiv approach till det vi ser.

Jag skrattade mitt i all bedrövelse åt din roliga "comic stip" över vad Maja säger i fängelset till sin medfånge!

Tack för feedbacken. Du och alla andra som lyfter fram intressanta delar ur fupen ska ha en stor eloge också.

Här kommer mer humor:
Hon ljuger som hennes häst travar.

Ja vem ska lyfta fram alla lögnerna i rätten?

Åklagaren ”kan” inte göra det för det ”friar” MH.

Målsägandebiträden har inget att vinna på det mer än att förstärka JJ:s skuld och hon är redan överbevisad. Där får de dock höra vad nya rättsexperten kommer säga under de 1,5 timme hans förhör beräknas ta (enl dagboksblad).

Knappast Clea…

Det skulle vara MH:s advokat då som skulle sätta nån ”paralegal” på att göra den där Excellistan jag drömmer om lika mycket som en supertidslinje över mobilaktiviteter den natten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in