Citat:
En sak jag noterat i tråden är att det finns i stora drag två olika synsätt. Dels de som vill att sanningen skall komma fram, detta synsätt är som regel också kopplat till allas lika rätt till ett försvar och som engelsmännen säger the benefit of a doubt, sedan har vi det andra synsättet, som hela tiden präglas av att en misstänkt är skyldig och att de som vill försvara en sådan person i själva verket försvarar gärningen och eller har en dold agenda eller en snedvriden syn på rättvisa.
Du ger ovan tydligt uttryck för uppfattningen att om man anser att Maja har rätt till ett försvar, så tycker man inte att Tove skall få rättvisa.
Jag tror du redan insett vilken grupp enligt ovan du själv faller i.
Mitt synsätt är istället det förra. Jag menar att Tove kan bara få rättvisa om rätt person döms för rätt brott. Om Maja döms för mord även om hon låg och sov, så ger det ingen rättvisa åt Tove.
Åklagaren har i det närmaste obegränsade resurser att vidta vilka utredningsåtgärder han vill.
Försvaret kan inte ens få låta en expert skriva ett utlåtande utan att de måste skramla pengar från de misstänktas nära och kära.
Det kanske är rättvisa för dig, men för mig är det definitivt inte rättvisa.
Du ger ovan tydligt uttryck för uppfattningen att om man anser att Maja har rätt till ett försvar, så tycker man inte att Tove skall få rättvisa.
Jag tror du redan insett vilken grupp enligt ovan du själv faller i.
Mitt synsätt är istället det förra. Jag menar att Tove kan bara få rättvisa om rätt person döms för rätt brott. Om Maja döms för mord även om hon låg och sov, så ger det ingen rättvisa åt Tove.
Åklagaren har i det närmaste obegränsade resurser att vidta vilka utredningsåtgärder han vill.
Försvaret kan inte ens få låta en expert skriva ett utlåtande utan att de måste skramla pengar från de misstänktas nära och kära.
Det kanske är rättvisa för dig, men för mig är det definitivt inte rättvisa.
Just det där har jag själv funderat lite i.
Nu är det ju extremt svårt för mig att jämföra då båda mina barn lever, men jag kan tro att jag skulle känna precis så som du förklarade där (det fetade)
Även om jag på mitt sätt hade föraktat Maja och att hon höll tyst och lät denna psykopat härja fritt så hade jag inte velat se henne straffad för själva mordet, däremot rimliga straff för allt runtomkring. (OM hon nu skulle vara oskyldig till själva mordet och allt som hände inne på toaletten)
Kanske det är min autism som talar när det kommer till rättvisa men helt klart förtjänar BÅDE Maja och Toves nära en ordentligt genomförd rättegång.