2023-05-16, 13:21
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
En sak jag noterat i tråden är att det finns i stora drag två olika synsätt. Dels de som vill att sanningen skall komma fram, detta synsätt är som regel också kopplat till allas lika rätt till ett försvar och som engelsmännen säger the benefit of a doubt, sedan har vi det andra synsättet, som hela tiden präglas av att en misstänkt är skyldig och att de som vill försvara en sådan person i själva verket försvarar gärningen och eller har en dold agenda eller en snedvriden syn på rättvisa.

Du ger ovan tydligt uttryck för uppfattningen att om man anser att Maja har rätt till ett försvar, så tycker man inte att Tove skall få rättvisa.

Jag tror du redan insett vilken grupp enligt ovan du själv faller i.

Mitt synsätt är istället det förra. Jag menar att Tove kan bara få rättvisa om rätt person döms för rätt brott. Om Maja döms för mord även om hon låg och sov, så ger det ingen rättvisa åt Tove.

Åklagaren har i det närmaste obegränsade resurser att vidta vilka utredningsåtgärder han vill.
Försvaret kan inte ens få låta en expert skriva ett utlåtande utan att de måste skramla pengar från de misstänktas nära och kära.

Det kanske är rättvisa för dig, men för mig är det definitivt inte rättvisa.

Just det där har jag själv funderat lite i.
Nu är det ju extremt svårt för mig att jämföra då båda mina barn lever, men jag kan tro att jag skulle känna precis så som du förklarade där (det fetade)

Även om jag på mitt sätt hade föraktat Maja och att hon höll tyst och lät denna psykopat härja fritt så hade jag inte velat se henne straffad för själva mordet, däremot rimliga straff för allt runtomkring. (OM hon nu skulle vara oskyldig till själva mordet och allt som hände inne på toaletten)

Kanske det är min autism som talar när det kommer till rättvisa men helt klart förtjänar BÅDE Maja och Toves nära en ordentligt genomförd rättegång.
Citera
2023-05-16, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jamen, nuär det så att jag misstänker att det är flera av de faktorer som rättläkaren nämner har som har inverkat på Toves möjligheter att försvara sig. Jag har också svårt att se att Johanna inte skulle kunnat få rivskador av Tove innan Maja kom in i bilden, dvs om det är såsom Johanna beskriver det. Johanna säger ju att Maja tar bort Toves händer från hennes hals.

Hur sannolikt låter det????

Jag tror på

1. Överraskningsgfaktor

2. Att Tove blivit påverkad av fallet, och slgaet mot huvudet som trots allt givit en blödningen mellan hjärnhinnorna. Det har alltså blivit en rejäl smäll, oavsett vad många i tråden försöker få det till. Man får inte en blödning av att huvudet nuddar golvet lite grann. Skadan på svålen behöver inte ha ett direkt samband med den smällen, utan kan ha uppkommit genom att huvudet kommit emot något vasst, t ex duschstängerna, men kan ha uppkommit av slaget mot golvet ellr ett tillhygge.

3. Tove hade druckt lite

4. Jag tror tvärtemot andra här att Tove var kortare och genom att hon var helt oförberedd, fallet, huvudsmällen/viss alkoholpåverkan, kom iett omedelbrt underläge till en mentalt förberedd Johanna som såg svart i den stunden. Därigenom var hon både menatalt överlägsen i stunden, och hae fullt med adrenalin redan i omlopp, meadan Tove blev överraskad. Jag tror att Johanna kan ha varit längre än Toves 160 cm, och därmed ha haft ett fysiskt övertag på flera plan genom alla dessa samverkande faktorer.

5. När Tove väl är fälld till golvet, gränslar Johanna Tove omedlbart. Kanske det är sådan ljud man hör starax efter, medan Tove försöker slingra sig ur greppet. Då kan Johanna redan ha fixerta Toves armar genom sina ben på vardera sida om kroppen.

Att Tove inte på något sätt skulle ha blivit påverkad av fallet, det ser jag som uteslutet. Att Tove skulle ha hunnit se faran komma, det tror jag inte heller. Jag är också övertygad om att Tove var kortare till längden än Johannas, och att Johanna genom sin ridning hade styrka i både bål, armar och ben, även om Tove också var vältränad.

Jag tror helt enkelt att Johanna fick ett övertag över Tove ganska omedelbart.

Jag delar inte din uppfattning alls. Om detta varit två andra tjejer. Två med Js psyke och beteende hade du tolkat saker annorlunda då?
Citera
2023-05-16, 13:23
Medlem
Citat:
Jag ser också att L*ahanj är lite svår att tolka. Dels fråga åklagaren långa frågor, och L*ahanj kanske är lite nervös, hänger inte riktigt med, och svarar ibland lite svårtolkat. Han har en viss språkbarriär också, som gör att man ibland blir något säker på var han menar.

Jag har dock hört honom så många gånger, kanske till skillnad från rättens ledamöter. Jag utesluter på inget vis att det kan ha varit saprkljud, men det verkar ju som att L*ahanj själv inte är säker på vad det är för slags ljud.

Jag misstänker att han är extra noga i rätten med ordvalet, men valet av att beskriva orden med flera olika ord, visar att han själv inte vil tyda ljuden till enbart sparkar.

Jag kommer nu på också att jag skule leta efter Johannas beskrivning i förhör av Majas deltagande vid mordet.

Så svävande beskrivning, som gör att ma känner att hon söker efter var hon ska placera Maja och vad hon ska "hitta"på att hon har gjort.det är det jag kommer på när jag tänker på det förhöret.

Maja var där, hon tog på Tove, tyvärr osv. Det blir ett nanat inlägg.

Vi tolkar alla olika, men jag vill ändå försöka ta fram så mycket underlag med de riktiga förhören för att alla själva ska kunna läsa, inte gissa.

Det är väldigt bra att du utgår från förhör när du skriver. Ja L verkar lite osäker, han pratar om bland annat slag eller tramp i golvet. Men han vill inte använda ordet sparkar i rätten.
Det är ju inte lätt med ljud. Bortsett från borrmaskin kan det vara svårt att veta vad ett ljud kommer ifrån exakt. Från inslaget i P4 Jönköping verkar de 5-10 slagen/sparkarna/trampen (?) vara ganska snabba ljud. Inga långa pauser emellan.

Jag väntar på att Review ska gå igenom J och hennes kryss på kartan över badrummet igen. Hen skrev i tråden för ett tag sedan att det var på G. I förhöret när J erkänner är hon väldigt vag.om vad M gör i badrummet. Hon säger bland annat att M 'rörde' T. Då har hon haft över tre veckor på sig att tänka sedan M erkände gravfridsbrott. Så en del frågetecken där.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-16 kl. 13:43.
Citera
2023-05-16, 13:30
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Nu svarar jg dig igen, även om detta inte har att gör med vad vi pratade om direkt. Det handla rom det förhör man har med Johanna i jan - 23.

Jag får kolla sen när jag har tid, men har för mig att det är här hon plötsligt ändra sin version till att allt händer precis när de kommer hem.

Jag har felaktigt trott at det var först i rätten hon tog upp det, tror jag, men måste kolla igen för säkerhets skull. Ska iväg nu, så får kolla senare.

Jag tror alltså att hon här föröker pressa i Maja, därav de vaga orden om Majas delaktighet.

A 153/1053:

"F: Däremot så säger Maja att hon inte var med inne i badrummet. Vad kan du säga om det?
J: Nej, hon var ju med när det, ja när allt hände. Det var hon.
F: Det var hon?
J: Ja, jo absolut. Det vet jag ju.
F: Maja säger att hon inte har sett vad som har hänt i badrummet.
J: Jaha. Nej men det måste hon ha gjort eftersom hon var där och agerade också då så att
säga.
F: Mmm.
J: Ja, nej, ja jag blir lite förbryllad där.
F: Mmm jag ser det på dig.
J: Eh, mmm.
F: Maja har lämnat i stort sett samma version som du vad som hände där inne i badrummet.
Skillnaden är att hon säger att det här ska du ha berättat för henne.
J: Alltså…
A: Vad då? Jag förstår inte riktigt, vad säger hon, alltså att hon, det som har hänt i badrummet
har hon bara fått återberättat?
F: Av Johanna.
A: Okej.
J: Nej hon var ju med och hon rörde ju liksom Tove också då så att säga. Maja var med.
Mmm, tyvärr så var hon ju det.
F: Maja säger att du berättade det här för henne i efterhand och företrädelsevis då på
söndagen nere vid Illharjen där vad det var som hände i badrummet.
J: Ja alltså jag behövde ju inte berätta vad som hände i badrummet i och med att Maja också
var där
, eh, sen pratade vi ju om och jag sa till Maja att hon skulle sen säga en annan version
då i början, den versionen som jag berättade i början. Det sa jag till Maja att hon skulle ljuga
då i början. Det gjorde jag och sen pratade vi om andra saker också och så där. Så det har jag
sagt innan det gjorde vi ju men jag behövde ju inte som sagt berätta vad som hände i
badrummet för då var ju Maja med. Så var det ju. Sen vet ju inte jag exakt liksom hur hon
uppfattade saken men hon var ju fysiskt närvarande och gjorde det jag berättat att hon gjorde
då.

F: Mmm. Maja säger att hon, när ni kom till lägenheten ni tre, du och Maja och Tove så gick
hon mer eller mindre direkt och lade sig och somnade så hon sov sig igenom det här.
J: Nej det gjorde hon inte, tyvärr utan vi gick in och sen gick vi ju runt i lägenheten först och
kollade och då var ju Maja med. Hon gick inte och lade sig tyvärr.
F: Så Maja har inte sovit när det här händer?
J: Nej.
BF: Sov Maja överhuvudtaget efter att ni hade kommit till lägenheten innan ni åkte iväg med
Tove?
J: Nej inte vad jag vet. Sen när jag åkte till Mc Donald´s så vet jag ju inte vad Maja gjorde då
men när jag var med Maja så var hon ju vaken så att säga innan vi åkte den här bilturen och
så där då var hon ju vaken.
BF: Okej.
A: Så den enda gången som du inte vet vad hon gör är när du är på Mc Donald´s?
J: Ja precis eftersom jag inte är där.
"

Jag bara frågar mig hur Johanna inte riktigt vet om Maja sovit t ex???

Precis, och detta står också i direkt motsatt kontrast till Johannas utsaga att Maja "försvann" när de kom hem, att hon inte visste var Maja var, och att det var hon och Tove bara.

Johannas "första" utsaga är med Majas utsaga överensstämmande. Det gör den versionen betydligt mer trovärdig enligt mig. Det är också en version de inte har kommit överens om i förväg, ändå är den samstämmig. Det väger tungt tycker jag.
Citera
2023-05-16, 13:32
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Men shit, är de helt tappade eller?
Kan man anmäla till internet?
Känns som någon som vill driva trafik till sin sida genom att kommentera aktuella ämnen i syfte av att kunna tjäna en hacka, känns dåligt översatt från translate eller när en bebis-AI får konstruera någon text möjligtvis.
Låter helt klart som någon nazistisk religionshatande AI konstruktion..

Sen mitt i så kommer det som en reklamtex heh

"En varm och luddig ullfilt tillverkad av Klippans Yllefabrik finns bakom dörr nummer 19. Sedan slutet av 1800-talet har familjen Klippan bedrivit ett framgångsrikt företag med att producera högkvalitativa textilier. Jag köpte en babyfilt från Klippans Yllefabrik när jag väntade och den har sett mycket action sedan dess. Tyvärr är dagens kast inte en mottagningsfilt. Lotta Glave skapade denna fantastiska pläd som säljs för 1 399 kr."

Jag är inte så insatt i chatt AI program men låter ju som någon matat in en video av något slag, ihop med information om TT fallet och massa skitsaker och låtit AI göra jobbet
Citera
2023-05-16, 13:36
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Jag delar inte din uppfattning alls. Om detta varit två andra tjejer. Två med Js psyke och beteende hade du tolkat saker annorlunda då?

Hur definierar du Johannas respektive Majas psyke?

Och när du vill omdefiniera Majas psyke, menar du då också att hon kommer att ha varit en helt annan person under hela sitt liv, eller menar du att man skall betrakta Maja som en person med ett helt annat psyke från ögonblicket de klev in i lägenheten? Eller hur menar du?

Det blir liksom omöjligt att utgå från att en person skulle haft ett annat psyke, eftersom den personen då skulle ha levt och agerat ett helt annat liv innan denna händelse.

Johanna har googlat på hur man diskret mördar folk. Det säger oss något om hennes psyke.
Ska vi nu då låtsas som att Maja också har googlat sådana saker?
Citera
2023-05-16, 13:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det är väldigt bra att du utgår från förhör när du skriver. Ja L verkar lite osäker, han pratar om bland annat slag eller tramp i golvet. Men han vill inte använda ordet sparkar i rätten.
Det är ju inte lätt med ljud. Bortsett från borrmaskin kan det vara svårt att veta vad ett ljud kommer ifrån exakt. Från inslaget i P4 Jönköping verkar de 5-10 slagen/sparkarna/trampen (?) vara ganska snabba ljud. Inga långa pauser emellan.

Jag väntar på att Review ska gå igenom J och hennes kryss på kartan över badrummet igen. Hen skrev i tråden för ett tag sedan att det var på G. I förhöret när J erkänner första gången är hon väldigt vag.om vad M gör i badrummet hon säger bland annat att M 'rörde' T. Då har hon ändå haft över tre veckor på sig att tänka .Så en del frågetecken där.

Ja, jättebra att Reviews letar vidar eoch gör sin analys!

Det tar ett tag att gå igenom, analysera vad som kan ha fått Johanna att erkänna och hur förhören utvecklas.

Vad gäller L*ahanjs beskrivning av ljuden och hur det låter är kanske svårt när man inte har det fulla vokabulär man kanske skulle behöva, men som du säger, att beskriva ljud är inte enkelt.

Jag tänker också på W*ilhelm, grannen mitt emot Johanna. Han beskrev ju ljud liknande hammasrslag i antingen förhör eller/och i podden/artikel. Nu togs hans förhör inte med i rätten, men de hammaslag han då beskrev, skulle ju kunna vara från metallstången t ex. Sedan verkade W blivt lite glömsk, men detta var iaf en beskrivning av de ljud han hörde.
Citera
2023-05-16, 13:45
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Nu svarar jg dig igen, även om detta inte har att gör med vad vi pratade om direkt. Det handla rom det förhör man har med Johanna i jan - 23.

Jag får kolla sen när jag har tid, men har för mig att det är här hon plötsligt ändra sin version till att allt händer precis när de kommer hem.

Jag har felaktigt trott at det var först i rätten hon tog upp det, tror jag, men måste kolla igen för säkerhets skull. Ska iväg nu, så får kolla senare.

Jag tror alltså att hon här föröker pressa i Maja, därav de vaga orden om Majas delaktighet.

A 153/1053:

"F: Däremot så säger Maja att hon inte var med inne i badrummet. Vad kan du säga om det?
J: Nej, hon var ju med när det, ja när allt hände. Det var hon.
F: Det var hon?
J: Ja, jo absolut. Det vet jag ju.
F: Maja säger att hon inte har sett vad som har hänt i badrummet.
J: Jaha. Nej men det måste hon ha gjort eftersom hon var där och agerade också då så att
säga.
F: Mmm.
J: Ja, nej, ja jag blir lite förbryllad där.
F: Mmm jag ser det på dig.
J: Eh, mmm.
F: Maja har lämnat i stort sett samma version som du vad som hände där inne i badrummet.
Skillnaden är att hon säger att det här ska du ha berättat för henne.
J: Alltså…
A: Vad då? Jag förstår inte riktigt, vad säger hon, alltså att hon, det som har hänt i badrummet
har hon bara fått återberättat?
F: Av Johanna.
A: Okej.
J: Nej hon var ju med och hon rörde ju liksom Tove också då så att säga. Maja var med.
Mmm, tyvärr så var hon ju det.
F: Maja säger att du berättade det här för henne i efterhand och företrädelsevis då på
söndagen nere vid Illharjen där vad det var som hände i badrummet.
J: Ja alltså jag behövde ju inte berätta vad som hände i badrummet i och med att Maja också
var där
, eh, sen pratade vi ju om och jag sa till Maja att hon skulle sen säga en annan version
då i början, den versionen som jag berättade i början. Det sa jag till Maja att hon skulle ljuga
då i början. Det gjorde jag och sen pratade vi om andra saker också och så där. Så det har jag
sagt innan det gjorde vi ju men jag behövde ju inte som sagt berätta vad som hände i
badrummet för då var ju Maja med. Så var det ju. Sen vet ju inte jag exakt liksom hur hon
uppfattade saken men hon var ju fysiskt närvarande och gjorde det jag berättat att hon gjorde
då.

F: Mmm. Maja säger att hon, när ni kom till lägenheten ni tre, du och Maja och Tove så gick
hon mer eller mindre direkt och lade sig och somnade så hon sov sig igenom det här.
J: Nej det gjorde hon inte, tyvärr utan vi gick in och sen gick vi ju runt i lägenheten först och
kollade och då var ju Maja med. Hon gick inte och lade sig tyvärr.
F: Så Maja har inte sovit när det här händer?
J: Nej.
BF: Sov Maja överhuvudtaget efter att ni hade kommit till lägenheten innan ni åkte iväg med
Tove?
J: Nej inte vad jag vet. Sen när jag åkte till Mc Donald´s så vet jag ju inte vad Maja gjorde då
men när jag var med Maja så var hon ju vaken så att säga innan vi åkte den här bilturen och
så där då var hon ju vaken.
BF: Okej.
A: Så den enda gången som du inte vet vad hon gör är när du är på Mc Donald´s?
J: Ja precis eftersom jag inte är där.
"

Jag bara frågar mig hur Johanna inte riktigt vet om Maja sovit t ex???
Tack, väldigt intressant.
Låter helt klart som att Johanna ljuger om Majas deltagande, det blir hattigt, lite som att hon försöker komma ihåg vad hon sa i det tidigare erkännandet.

Mycket "tyvärr" i texten heh.uttrycker man sig verkligen så?

" tyvärr så var hon ju det"
"Nej det gjorde hon inte, tyvärr"
" Hon gick inte och lade sig tyvärr"

Bara det känns som att hon ljuger, och samtidigt vill försöka få det till att hon är omtänksam mot Maja

Hade varit så intressant att få lyssna på förhöret. Hur hon lät i tal så att säga.
Citera
2023-05-16, 13:46
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Slagen/sparkarna mot väggen bör väl ha kommit tidigare än 02,43 då grannens och Js mobiler rör sig mot McD 02.47.och grannen vittnar om att han först pratade med T i trappan.

Det är väl en ganska rimlig tidsrymd på 4 minuter från det att Lahanj hör sparkarna tills de åker iväg.

Det som skall hinnas med på fyra minuter är att Lahanh skall gå ner till sin pappa och växla några ord, men de står fortfarande kvar vid sin ytterdörr. Då hör de Johanna öppna sin dörr, stänga den och komma ner för trappan till dem. Johanna förklarar att hon är på väg till donken. de erbjuder henne skjuts. hon år upp och hämtar mobil och nycklar eller vad det var. väcker maja och säger att hon åker och köper en burgare, går ner till lahanj och de åker iväg.

fullt rimligt på fyra minuter.

och detta är varför jag enträget hävdar att sparkarna inte kan ha kommit från en levande Tove. för att döda henne går inte att få in på det där få minutrarna.
Citera
2023-05-16, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Hur definierar du Johannas respektive Majas psyke?

Och när du vill omdefiniera Majas psyke, menar du då också att hon kommer att ha varit en helt annan person under hela sitt liv, eller menar du att man skall betrakta Maja som en person med ett helt annat psyke från ögonblicket de klev in i lägenheten? Eller hur menar du?

Det blir liksom omöjligt att utgå från att en person skulle haft ett annat psyke, eftersom den personen då skulle ha levt och agerat ett helt annat liv innan denna händelse.

Johanna har googlat på hur man diskret mördar folk. Det säger oss något om hennes psyke.
Ska vi nu då låtsas som att Maja också har googlat sådana saker?

Nu var det inte till dig jag skrev så du kan behålla din dryga översittarattityd för dig själv, är trött på att se alla dina dryga svar där du alltid vet bäst. Ignorera bara vad jag skriver!
Citera
2023-05-16, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Tack, väldigt intressant.
Låter helt klart som att Johanna ljuger om Majas deltagande, det blir hattigt, lite som att hon försöker komma ihåg vad hon sa i det tidigare erkännandet.

Mycket "tyvärr" i texten heh.uttrycker man sig verkligen så?

" tyvärr så var hon ju det"
"Nej det gjorde hon inte, tyvärr"
" Hon gick inte och lade sig tyvärr"

Bara det känns som att hon ljuger, och samtidigt vill försöka få det till att hon är omtänksam mot Maja

Hade varit så intressant att få lyssna på förhöret. Hur hon lät i tal så att säga.

Skulle just svara om det här med tyvärr och ser nu att även du reagerat. Det är ingen ”målande” och ”sammanhängande” beskrivning hon ger. MH:s medverkan.
Citera
2023-05-16, 14:07
Medlem
LeeVans avatar
Varför ändrades den preliminära obduktionsrapporten på en punkt där det inte borde varit möjligt?

Två veckor efter att Tove hittades död tycks den preliminära obduktionsrapporten legat på bordet.

-Där konstateras följande: ”Det fanns, makroskopiskt (= "storskalig", "synlig för blotta ögat" eller "enkel att se") inandat magsäcksinnehåll i luftrörsträdet och lungorna.

Den slutgiltiga utlåtandet är ett Teamwork där Rättsläkarna och Åklagaren har samarbetat. Kan det ha påverkat synligheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in