2023-05-16, 09:02
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansMoleman
Men gaslagren i Europa har redan en hög lagringsgrad inför vintern? Är den inte typ på 90-95%? Då ska det mycket till att det blir samma volatilitet på elmarknaden som under 2022.
Gaslagren står i sin lägsta punkt nu för året.
Dock är den nuvarande lagringsgraden mycket högre än tidigare år. Och gaspriserna är lägre än på länge. Och fortsatt fallande. Allt tyder på att det kommer bli billigt att återfylla lagren.

Det innebär då att länder som använder gas i stor utsträckning för att producera el (så som Holland, Italien och Storbritannien) inte kommer bidra till högre priser än kanske 45 öre/kWh. LNG står nu i ca 32 EUR/MWh.

Därmed så är inte risken för höga elpriser nästa vinter så hög.
Citera
2023-05-16, 09:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
Ja det är mer fokus på gurkor och Bregott, inte den 15-20 procentiga nedgången på bostäder. Konstigt att det inte räknas med i inflationskorgen.
Det kommer med i boendeutgifter. Det har hög vikt. Dock har räntan ökat så det har knappast fallit.
Citera
2023-05-16, 09:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det handlar troligen om att investerare har alldeles för höga förväntningar på avkastningen. De verkliga problemen är knappast en reporänta på 3-5%, om ekonomin inte klarar historiskt helt normala räntenivåer är det något annat fel på den, som behöver åtgärdas.
Nu svarar du inte på frågan.
Har jag uppfattat det du skriver korrekt?

Eller har jag missuppfatta. Kan du iså fall klargöra hur byggherrarna resonerar och agerar.

Och även andra som kan starta företag och bygga bostäder. Ifall det finns vinster att göra men de står apatiska och tittar bara.
Citera
2023-05-16, 09:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Det har jag lika svårt att bedöma som alla andra, men tycker inte att dagens nivåer, eller något högre, ser konstiga ut.
Vi lär väl iofs se tydligare effekter av den i höst, men jag sällar mig till skaran som tror det är läge att bromsa. Inflationen behöver tryckas ner, ingen av oss är betjänta av att den fortsätter skena.
Om vi har en inflation på 2% hur står ränta vill du betala mig för att låna och låta lånebeloppet stå på ett bankkonto. (Dvs riskfritt).

Vill du betala mig 4%. Dvs du betalar 2% realränta.
Citera
2023-05-16, 09:17
Bannlyst
Citat:
Precis, och om vi inte vill ha en galopperande inflation måste det ohämmade lånandet bekämpas. Det är nämligen banker som blåser upp bubblan, inte sedelpressar.
Ja precis.

Och som jag skrivit så många gånger tidigare; Om bopriserna stiger snabbare än inflationen har vi en för stor penningmängd vilket i sin tur beror på att lånen är för billiga.
Citera
2023-05-16, 09:21
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nu svarar du inte på frågan.
Har jag uppfattat det du skriver korrekt?

Eller har jag missuppfatta. Kan du iså fall klargöra hur byggherrarna resonerar och agerar.

Och även andra som kan starta företag och bygga bostäder. Ifall det finns vinster att göra men de står apatiska och tittar bara.
Man kan inte bygga en ekonomi på att vi hela tiden skall bli fler och fler människor. Hur obekvämt det än är att inse den saken så är det så det ligger till.
Citera
2023-05-16, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Du glömmer att dom måste amortera hela lånet på 30 år också.

Det är väl otroligt bra. Fokusera på att äga inte hyra från banken.
Citera
2023-05-16, 09:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Att näringslivet skadas när Riksbanken höjer räntan ingår i receptet. Alla vet att det är så.

Gillar inte Riksdagen det så kan dom hjälpa riksbanken via Finanspolitiken och på så sätt få ned inflationen och näringslivet skadas mindre. Men det har dom ingen lust med.
Eller ser någon några sådana åtgärder?

(När FED drog upp räntan 2006 så skapade dom den sk Finanskrisen. Där tog det iaf 8 år för näringslivet att reparera sig från skadorna. Men det var värre än vanligt).
Näringslivet skadas även av allt för hög inflation.
Citera
2023-05-16, 09:33
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Det finns nog lika många som ser skadeverkningar med låg ränta som med hög.
Klarar man inte av sin företags- eller privatekonomi med nuvarande räntenivåer så har man gravt misskött den och får tyvärr skylla sig själv.

Få som klarar av att hålla ett företag igång om hjulen stannar.
Citera
2023-05-16, 09:34
Bannlyst
Citat:
Höjd styrränta kommer påverka det du skriver negativt med högre boräntor och högre hyror. Energin kan den knappast påverka heller. Du måste jobba på bank, har jag rätt?
Nja till sist påverkar räntan även energipriserna om man höjer den mycket.
Citera
2023-05-16, 09:35
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Men vad är det som gör att man inte längre klarar av en helt normal räntenivå utan att dessa "hjul" stannar? Det är det jag försöker förstå.
Citera
2023-05-16, 09:36
Bannlyst
Citat:
Det är ingen tragedi att svaga företag går i konkurs när "hjulen stannar". Tvärtom, det gör att mer livskraftiga företags marknadsandelar ökar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in