Citat:
Ursprungligen postat av
JamSanchez
Haha. Nej nej, jag är mer undersökande. Tycker det är märkligt att min farsdel av huset ges till modern. Det logiska för mig är att arvet delas ut när den gemensamma bostaden säljs. Men det verkar som modern har rätt.
Det var så förr, att även gemensamma barn inom äktenskap, fick ut sitt arv direkt efter den första föräldern som gick bort. Ville inte makarna ha det utfallet, så kunde de skriva ett så kallat "inbördes testamente", i vilket de testamenterade allt till varandra. Då blev det samma utfall som är default idag, d.v.s. att även gemensamma barn får vänta på sitt arv tills den andra föräldern också är borta. (Särkullsbarn har alltid fått ut sitt arv direkt.) Lagen ändrades 1987, och sedan dess sitter änkan eller änkemannen by default i orubbat bo.
Är det förresten någon här som vet VARFÖR lagen ändrades???
Jag har roat mig med att titta på en massa videos om s.k. love scams på sista tiden, där änkor (som är sårbara efter makens död) scammas på hela arvet som maken slitit ihop, av nigerianska online-bedragare, så att det inte finns något kvar till barnen när modern också dör. En fruktansvärd chock för barnen, såklart, när de räknat med att ärva några miljoner i medelåldern, och anpassat sin ekonomi efter det. Därför håller jag med dig.
Jag tycker att fler män (eller för den delen kvinnor, om de varit brödvinnaren i familjen, eller i sin tur ärvt mycket efter sina föräldrar) borde skriva testamente, så att deras barn får ut sitt arv direkt. Innan den överlevande föräldern slösat bort allting. Behöver ju inte vara en scam heller; tänk om han eller hon lever upp allting tillsammans med en lycksökerska/sol-och-vårare, eller blir tokreligiös och skänker allting till en konstig sekt! :O