2023-03-03, 19:18
Medlem
JamSanchezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kobent
Om dina föräldrar var gifta så ärvde ju hon honom och huset såklart. Sedan ärver ni barn henne.

Ok, verkar vara så. Tack för normalt svar🫡👍
Citera
2023-03-03, 19:19
Medlem
JamSanchezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
Jag tror det vart så förr men detta ändrades då människor fick gå från sina hem då deras giriga barn krävde ut arvet Direkt.

Bra att det ändrades

Ja det är säkert bra. Är inte girig ville bara veta vad som är rätt enligt lagen.
Citera
2023-03-03, 19:20
Medlem
JamSanchezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
Tror inte du har rätt till något, har något minne av att du kan få en mindre del.

Förstör inte din relation med din morsa

Korrekt😉
Citera
2023-03-03, 19:23
Medlem
JamSanchezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Det var ju gemensam egendom så allt tillfaller ju hans fru.
Du har noll chans att få ut något alls utan hennes GODA vilja.
Det är DEN du får inrikta dig på.
Att verka sniken, orättvist behandlad eller stämma din mor....ja då kan det gå illa för dig.

Det var aldrig idéen. Ville bara veta vad som var rätt enligt lag. Sen verkar många av er som svarar ha tragiska omständigheter där ni tänker det absolut värsta tänkbara om folk. Som sagt rätt eller fel, är det jag är ute efter.
Citera
2023-03-04, 13:56
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Tråd med rubriken "Arvsrätt" infogad.

/Mod
Citera
2023-03-04, 14:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamSanchez
Haha. Nej nej, jag är mer undersökande. Tycker det är märkligt att min farsdel av huset ges till modern. Det logiska för mig är att arvet delas ut när den gemensamma bostaden säljs. Men det verkar som modern har rätt.

Det var så förr, att även gemensamma barn inom äktenskap, fick ut sitt arv direkt efter den första föräldern som gick bort. Ville inte makarna ha det utfallet, så kunde de skriva ett så kallat "inbördes testamente", i vilket de testamenterade allt till varandra. Då blev det samma utfall som är default idag, d.v.s. att även gemensamma barn får vänta på sitt arv tills den andra föräldern också är borta. (Särkullsbarn har alltid fått ut sitt arv direkt.) Lagen ändrades 1987, och sedan dess sitter änkan eller änkemannen by default i orubbat bo. Är det förresten någon här som vet VARFÖR lagen ändrades???

Jag har roat mig med att titta på en massa videos om s.k. love scams på sista tiden, där änkor (som är sårbara efter makens död) scammas på hela arvet som maken slitit ihop, av nigerianska online-bedragare, så att det inte finns något kvar till barnen när modern också dör. En fruktansvärd chock för barnen, såklart, när de räknat med att ärva några miljoner i medelåldern, och anpassat sin ekonomi efter det. Därför håller jag med dig.

Jag tycker att fler män (eller för den delen kvinnor, om de varit brödvinnaren i familjen, eller i sin tur ärvt mycket efter sina föräldrar) borde skriva testamente, så att deras barn får ut sitt arv direkt. Innan den överlevande föräldern slösat bort allting. Behöver ju inte vara en scam heller; tänk om han eller hon lever upp allting tillsammans med en lycksökerska/sol-och-vårare, eller blir tokreligiös och skänker allting till en konstig sekt! :O
Senast redigerad av Merwinna 2023-03-04 kl. 14:58.
Citera
2023-05-01, 14:54
Medlem
En släkting dog för en tid sedan. Det ser ut som att det kommer finnas en summa pengar att fördela bland ett ganska stort antal arvingar.

Ett fåtal arvingar och deras anhöriga har delat på arbetet med att hantera dödsboet, inklusive bostad o.s.v.

Hur ser möjligheter/praxis ut att få någon ersättning för detta ganska ansträngande arbete från dödsboet? Det känns rimligt att det borde gå något extra till de arvingar som lagt mest jobb, sedan vet jag inte om det bara kan gå till just arvingar eller om man även kan ge något direkt till deras övriga familjemedlemmar som också lagt ner mycket tid.
Citera
2023-05-01, 16:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 00-00-00
En släkting dog för en tid sedan. Det ser ut som att det kommer finnas en summa pengar att fördela bland ett ganska stort antal arvingar.

Ett fåtal arvingar och deras anhöriga har delat på arbetet med att hantera dödsboet, inklusive bostad o.s.v.

Hur ser möjligheter/praxis ut att få någon ersättning för detta ganska ansträngande arbete från dödsboet? Det känns rimligt att det borde gå något extra till de arvingar som lagt mest jobb, sedan vet jag inte om det bara kan gå till just arvingar eller om man även kan ge något direkt till deras övriga familjemedlemmar som också lagt ner mycket tid.

Nej, det finns inget sådant. Och jag gissar, att har de som hanterat dödsboet hittat något värdefullt, som ett smycke eller konstverk eller ett kuvert med kontanter, så... kommer det aldrig med i bodelningen. Så de har nog fått sin ersättning ändå.
Citera
2023-05-02, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, det finns inget sådant. Och jag gissar, att har de som hanterat dödsboet hittat något värdefullt, som ett smycke eller konstverk eller ett kuvert med kontanter, så... kommer det aldrig med i bodelningen. Så de har nog fått sin ersättning ändå.
Den metoden för att jämna ut fördelningen fungerar nog bara för folk med tveksam moral, och de tillfällen när det faktiskt finns något av värde att plocka ur bostaden. Kan tänka mig att det ofta går till just så, men det känns inte som något för oss.
Nåja. Strunt samma, det kommer bli otroligt skönt när allt är färdigt. Får njuta av lugnet som kommer och vara glad att allt är klart bara.
Citera
2023-05-16, 08:41
Medlem
Hur skall arvet fördelas?

Modern har två egna barn. Modern och fadern har två gemensamma barn. Modern och fadern har ett testamente där båda ärver varandra.

Modern dör och särkullebarnen begär ej ut sin laglott. Fadern begär 12:2 i bouppteckning.

Tillgångarna ser ut ungefär enligt följande i bouppteckningen:
Modern äger en halv fastighet med taxeringsvärde 2 miljoner.
Fadern äger en halv fastighet med taxeringsvärde 2 miljoner. Fadern äger 1 miljon kronor på bankkonto.

Fadern dör.
Tillgångarna ser ut ungefär som följande:
Fastigheten säljes till priset 8 miljoner kronor.
På faderns bankkonto finns 2 miljoner kronor.

Hur skall arvsskiftet mellan de 4 arvingarna se ut?
Citera
2023-05-16, 08:58
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Hur skall arvet fördelas?

Modern har två egna barn. Modern och fadern har två gemensamma barn. Modern och fadern har ett testamente där båda ärver varandra.

Modern dör och särkullebarnen begär ej ut sin laglott. Fadern begär 12:2 i bouppteckning.

Tillgångarna ser ut ungefär enligt följande i bouppteckningen:
Modern äger en halv fastighet med taxeringsvärde 2 miljoner.
Fadern äger en halv fastighet med taxeringsvärde 2 miljoner. Fadern äger 1 miljon kronor på bankkonto.

Fadern dör.
Tillgångarna ser ut ungefär som följande:
Fastigheten säljes till priset 8 miljoner kronor.
På faderns bankkonto finns 2 miljoner kronor.

Hur skall arvsskiftet mellan de 4 arvingarna se ut?

Gjorde särkullbarnen ett arvsavstående enligt 3 kap. 9§ äb vid moderns dödsfall eller klandrade de bara inte testamentet? Innehöll testamentet något förordnande om efterarv?
Senast redigerad av Iknowafewthings 2023-05-16 kl. 09:02.
Citera
2023-05-16, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Gjorde särkullbarnen ett arvsavstående enligt 3 kap. 9§ äb vid moderns dödsfall eller klandrade de bara inte testamentet? Innehöll testamentet något förordnande om efterarv?

Tack för ditt svar.

Särkullbarnen gjorde inget annat än att skriva under att de godtog testamentet och bouppteckningen.

I testamentet står "med fri förfoganderätt" samt efter bådas död "fördelas enligt lag".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in