2023-05-16, 06:25
Avstängd
SoberZealots avatar
Inte kul att vara moderator när de som skriver här är barn.

Nåväl, som jag ser det så hjälper ju de inte att inflationen går ner lite temporärt för att ICA sänkte matpriserna. Ligger repo på 3% och kpi inflationen är 9% så bygger vi upp ojämheter som kommer fram om ett tag.

Vi kör även kronan i botten, något som Sverige har sysslat med under många år.

Sverige är tyvärr kört. Noll procentsräntan gav ett tillskott till affärerna som egentligen inte fanns. Vår ekonomi var inte så stark som vi trodde. Därtill skulle rödingar rädda hela Irak, Afganistan osv vilket också tömde framtiden för oss.

Det blir en mörk tid framöver. Men för de som har kämpat tidigare, så går det att överleva.
Citera
2023-05-16, 06:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Nej, vad i ovanstående resonemang får dig att samla dig kring ett begrepp som panik?
Jag resonerar kring att inflationen gått ner mer än förutspått = positivt.
Fortfarande hög, Yes. Råder inga tvivel.
Men den kommer fortsatt gå ner, brant nåt så kopiöst kommande 6-12 mån bara genom mätmetoden.
Dessutom har räntan höjts rekordsnabbt, så ser inte riktigt varför Du panikar? Det är du som panikar. Ingen annan.
Just nu ligger väl förväntningen på räntan mest riktigt av alla spåkulor man tittat i sista året. Nämligen det att man höjer med 25 punkter i antingen juni eller september.

Kan man hantera inflationen på det här sättet, precis som övriga jorden agerar, är det naturligtvis positivt för landet ur många aspekter.
Kronan är ett problem. Exakt hur man ska ta i det vet jag inte. Räntan är för enkelspårig i det. Kanske man behöver ta till valutainterventioner.
Problemet är att den effekten avtar och vi har stor risk för att inflationstakten studsar upp igen när vintern kommer.
Sen ligger vi skyhögt, KPI ligger över 10 %, vi har en svag valuta vilket inte USA har, vi har ett energisystem som kommer fortsätta att levererar pristoppar kalla vintermånader.
Så nja, att vi glider ned på 2 % och där under uthålligt kommer inte att hända om vi inte hissar räntan betydligt mer.
Citera
2023-05-16, 07:14
Medlem
Vi skulle behöva ha en styrränta 6-7 % i flera år.
Citera
2023-05-16, 07:23
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet är att den effekten avtar och vi har stor risk för att inflationstakten studsar upp igen när vintern kommer.
Sen ligger vi skyhögt, KPI ligger över 10 %, vi har en svag valuta vilket inte USA har, vi har ett energisystem som kommer fortsätta att levererar pristoppar kalla vintermånader.
Så nja, att vi glider ned på 2 % och där under uthålligt kommer inte att hända om vi inte hissar räntan betydligt mer.

Höjd styrränta kommer påverka det du skriver negativt med högre boräntor och högre hyror. Energin kan den knappast påverka heller. Du måste jobba på bank, har jag rätt?
Citera
2023-05-16, 07:28
Moderator
Mr.Woodss avatar
Jag har jättesvårt att föreställa mig några direkta nackdelar med att räntan ligger på nuvarande nivå, eller något högre. Det är ju normalnivå, och det är den låga ränta vi haft ett tag som är extrem.
Hur kommer det sig att folk bajsar ner sig bara för att vi återgår till någon form av normalläge?
Citera
2023-05-16, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljrgeodnbunu
Så det räcker inte med OECDs högsta arbetslöshet?

Och om man lägger till den dolda arbetslösheten - grenen där Sverige är världsmästare - så är arbetslösheten väldigt hög.
Citera
2023-05-16, 07:35
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag har jättesvårt att föreställa mig några direkta nackdelar med att räntan ligger på nuvarande nivå, eller något högre. Det är ju normalnivå, och det är den låga ränta vi haft ett tag som är extrem.
Hur kommer det sig att folk bajsar ner sig bara för att vi återgår till någon form av normalläge?

”Den svenska industrin riskerar att dras med i bostadsbyggandets störtdykning, varnar Teknikföretagens chefsekonom Mats Kinnwall.
– Tyvärr är det ett tydligt bevis på att Riksbanken gör sitt jobb. Det blir riktigt tufft för många branscher, säger han i en intervju med Affärsvärlden.
Bolag som tillverkar armaturer, vitvaror och ventilationssystem påverkas när bostadsbyggandet upphör. Detsamma gäller basindustrin som står för alltifrån betong till stål. På tjänstesidan slår det mot arkitekter och konsulter, poängterar Kinnwall.”

https://omni.se/a/69KO6L

Riksbankens jobb är att balansera inflationen, inte knäcka Sveriges ekonomi.
Citera
2023-05-16, 07:38
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
”Den svenska industrin riskerar att dras med i bostadsbyggandets störtdykning, varnar Teknikföretagens chefsekonom Mats Kinnwall.
– Tyvärr är det ett tydligt bevis på att Riksbanken gör sitt jobb. Det blir riktigt tufft för många branscher, säger han i en intervju med Affärsvärlden.
Bolag som tillverkar armaturer, vitvaror och ventilationssystem påverkas när bostadsbyggandet upphör. Detsamma gäller basindustrin som står för alltifrån betong till stål. På tjänstesidan slår det mot arkitekter och konsulter, poängterar Kinnwall.”

https://omni.se/a/69KO6L

Riksbankens jobb är att balansera inflationen, inte knäcka Sveriges ekonomi.
Hur klarade sig basindustrin och byggbranchen innan vi hade de här extremt låga räntorna?
Citera
2023-05-16, 07:39
Medlem
Skitsnack

Maten är billigare buy.
Citera
2023-05-16, 07:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AboveTheLinee
Haha så fel du hade.
Ja. Dessbättre hade jag tokfel.

Å andra sidan drog jag slutsatser av vad som står i artikeln i TS.

Dessutom har jag ingen kristallkula. Fortfarande.
Senast redigerad av Lpq32 2023-05-16 kl. 07:47.
Citera
2023-05-16, 07:45
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Hur klarade sig basindustrin och byggbranchen innan vi hade de här extremt låga räntorna?

Det handlar om psykologi, jag tror inte nivån är det som är avgörande nu på 3,5% utan det är de ständiga höjningar som påverkar optimismen för gemene man och ovissa framtidsutsikter för att kunna planera sin ekonomi. Det stannar av alla former av projektering. Och mycket hänger ihop, stannar ex byggandet så leder det till en lång kedja av stopp. Där är vi nu.
Citera
2023-05-16, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Skitsnack

Maten är billigare buy.

Vad betyder det? Skriv begripligt eller inte alls. Utveckla det du menar i skrift, vi är trots allt några som läser tråden. Buy?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in