2023-05-05, 21:44
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Vem betalar ett överpris för en lägenhet i Sverige? Och hur mycket betalar dom och vad får dom för pengarna?

Ett hus eller lägenhet har slitage och åldras och ökar ändå i värde, första köparen av en lägenhet kan oftast sälja den för mer än den kostade ny när det borde vara tvärtom.
Det visar bara att det är något fel på marknaden
Citera
2023-05-05, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Ett hus eller lägenhet har slitage och åldras och ökar ändå i värde, första köparen av en lägenhet kan oftast sälja den för mer än den kostade ny när det borde vara tvärtom.

Så enligt dig så skall en lägenhet i Rinkeby vara mycket dyrare än en i gamla stan eftersom den i gamla stan är flera hundra år äldre?

Låter det rätt, tycker du?
Citera
2023-05-05, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran

Det här med renovering/underhåll för att bibehålla/öka värde på egendom är ett nytt koncept för dig eller? Med din "logik" ska ju en hyfsat fräsch Skoda Fabia från 2002 vara värd mer än en Dodge Charger från 1969 i samma skick. Låter det rimligt tycker du?
Citera
2023-05-06, 08:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
När kostnaden för en lägenhet som andel av en årsinkomst snabbt ökar tror jag att vi törs prata om ett överpris. Eller när möjligheten att ta sig in på bostadsmarknaden utan att man tidigare haft sin bostadskarriär minskar. För många har värdet på bostaden inneburit en större nettoinkomst än vad deras lön gett dem. Trots att bostaden som sådan inte skapar något extra värde än just vad boendet innebär.

Men samtidigt förstår jag vad du försöker säga. I en marknadsekonomi kan inget vara ett överpris så länge som folk är beredda att betala det begärda priset. Vill folk betala 140 kronor per kilo för spanska tomater så antar jag att spanska tomater är värda 140 kronor per kg. Och vill folk betala 10 årslöner för en etta i Stockholm så får vi väl anta att den är värd så mycket.

Hur är det relevant? Dessa människor behöver oavsett en plats att bo på. Katten på råttan och råttan på repet du vet..
Nej det alls inte relevant om du inte kan försörja dig själv eller har en lön under medianen?
Citera
2023-05-06, 09:48
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om det vore så skulle producenterna producera som galningar.
Känner du många arbetslösa byggnadsarbetare? Eller finns det mycket billig mark att köpa i våra storstadsområdena? Går hus att importera från Kina?

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej det alls inte relevant om du inte kan försörja dig själv eller har en lön under medianen?
Fast för många fungerar de olika boendeformerna som substitut till varandra. Och uppstår en brist på en boendeform kommer folk söka sig till andra boendeformer. Varför tror du exempelvis att folk sitter med andre- eller tredjehandskontrakt eller väljer att sova på en madrass i någons vardagsrum - för att det finns ett så stort utbud av lediga små och billiga hyreslägenheter?
Senast redigerad av hakro807 2023-05-06 kl. 09:56.
Citera
2023-05-08, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
När kostnaden för en lägenhet som andel av en årsinkomst snabbt ökar tror jag att vi törs prata om ett överpris. Eller när möjligheten att ta sig in på bostadsmarknaden utan att man tidigare haft sin bostadskarriär minskar. För många har värdet på bostaden inneburit en större nettoinkomst än vad deras lön gett dem. Trots att bostaden som sådan inte skapar något extra värde än just vad boendet innebär.

Men samtidigt förstår jag vad du försöker säga. I en marknadsekonomi kan inget vara ett överpris så länge som folk är beredda att betala det begärda priset. Vill folk betala 140 kronor per kilo för spanska tomater så antar jag att spanska tomater är värda 140 kronor per kg. Och vill folk betala 10 årslöner för en etta i Stockholm så får vi väl anta att den är värd så mycket.

Hur är det relevant? Dessa människor behöver oavsett en plats att bo på. Katten på råttan och råttan på repet du vet..

Bostadsmarknaden är en planekonomi med reglerade hyror. Därav har vi långa köer för att få billiga bostäder med lågt reglerad hyra.

Några överpriser som påstods i tidigare citat är det därmed verkligen inte, tvärtom.
Citera
2023-05-12, 09:43
Bannlyst
Räntan kommer att höjas betydligt mer än tidigare väntat (2023-05-12)

Jag delar riksbankschefens bedömning fullt ut.

Två parametrar måste förändras innan man kan börja sänka räntan.
1) Bostadspriserna måste ner.
2) Arbetslösheten måst upp rejält.

När detta är på plats kan man börja sänka räntan.

Vad tror ni själva?

Citat:
Räntehöjningar har inte bitit sig fast så som Riksbankschefen Erik Thedéen tänkt sig.

– Effekterna har inte blivit så stora, säger Erik Thedéen, i en intervju med SvD.

På drygt ett år har Riksbanken höjt sin styrränta från 0 till 3,5 procent. Samtidigt har ekonomin under årets första kvartal vuxit och inflationen var över i mars över 10 procent.

Även bostadspriserna fortsätter att öka.

Hushållen verkar inte tro på centralbankens budskap om räntan och det kan tvinga Riksbanken att höja mer.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/8JqPlW/liverapport-om-inflationen-elpris-borantor-och-bensinpris?pinnedEntry=1118534
Citera
2023-05-12, 09:44
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32

Vad tror ni själva?

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/8JqPlW/liverapport-om-inflationen-elpris-borantor-och-bensinpris?pinnedEntry=1118534

Räntan borde aldrig sänkas till tidigare nivåer. Borde som lägst ligga på ca 3%.
Citera
2023-05-12, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Räntan borde aldrig sänkas till tidigare nivåer. Borde som lägst ligga på ca 3%.
Ja nollränta var ingen bra idé.

Det är den vi får betala notan för nu.

Var räntan kommer att ligga i framtiden är svårt att säga men spontant tycker jag att tre procent är i högsta laget. Men visst, jag kan ha fel, tiden får utvisa.
Citera
2023-05-12, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Håller med, om man skall ha en inflation på 2% så bör räntan ligga på 3-4%, positiv realränta, det är det som man i första läge måste nå och just nu är frågan vilken nivå dom skall mötas.
Citera
Bannlyst
Citat:

Vad tror ni själva?

Så det räcker inte med OECDs högsta arbetslöshet?
Citera
Bannlyst
Citat:

Vad tror ni själva?

Det kommer inte ske några höjningar efter Juni/September 2023. Det kommer aldrig hålla. Dessutom kan inte folk böla/pipa redan nu, vi har inte ens sett effekterna utav höjningarna ännu. Det tar inte 2 sekunder. Inflationen är redan på väg nedåt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in