2023-05-15, 18:29
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasick-Steve
Ja, och du gör också 0 kronor i vinst, den dagen du flyttar från din "prisvärda" hyresrätt. Allt är ju relativt, som du säger.

Då jag valde att flytta utomlands så är mitt svenska boende sedan två år en hyresrätt. Tyckte inte det var värt att sätta 4-5 miljoner på att köpa rätten att bo i en förening.
Dessutom så blir det komplicerat då jag inte kan vara skriven på adressen. Är bara läget o hyran bra så är hyresrätt en utmärkt kortsiktig lösning. Även om hyran nu höjdes. Så finner jag det både bekvämt o tryggt att hyra de mommande åren.
Citera
2023-05-15, 18:30
Medlem
Citat:
Klart den lilla pissluffaren/kisskommunisten är kränkt, han sitter själv i en liten snuskig hyresrätt, och har inte råd att ta sig in på bostadsmarknaden och göra sig en vinst, som vi andra gjort. Då kommer kommunistavunden, och den är otroligt underhållande!

Vet inte om du ska ta så mycket ton och titulera dig riskkapitalist med tanke på att du köpt en lägenhet för drygt över 300 000 och nu är den värd 1Mkr. Du verkar rätt gammal och haft alla förutsättningar i världen att göra en hel del pengar i denna marknad, samtidigt har du gjort lika mycket pengar på att bo i en rutten tvåa i någon byhåla i 20 år som jag gör på månadssparande i två år, och sedan skryter om det.

Korka upp din Marinella, tänd en gul blend och luta dig tillbaka och läs lite rubriker på DI.
Citera
2023-05-15, 18:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Då jag valde att flytta utomlands så är mitt svenska boende sedan två år en hyresrätt. Tyckte inte det var värt att sätta 4-5 miljoner på att köpa rätten att bo i en förening.
Dessutom så blir det komplicerat då jag inte kan vara skriven på adressen. Är bara läget o hyran bra så är hyresrätt en utmärkt kortsiktig lösning. Även om hyran nu höjdes. Så finner jag det både bekvämt o tryggt att hyra de mommande åren.

Kortsiktig ja. Jag bor långsiktigt. Därför är hyresrätt inte ett alternativ. Dessutom vill jag slippa snuskblattar, pundare och annat trams. Det gör man här, i våran BRF
Citera
2023-05-15, 18:34
Medlem
Citat:
Hahaha, jag är runt 30. Och köpte lägenheten 2015. Har gjort en vinst/ökning på runt 700.000. Och jaaaaa, självklart är du dollarmiljardär, är inte alla på FB det?

Tänk efter själv, låter det som en realistisk ökning tycker du?
Citera
2023-05-15, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kellare-kristoffer
Tänk efter själv, låter det som en realistisk ökning tycker du?

Den skedde såvitt jag vet i den världen vi lever i, så den är nog definitionen på realistisk, men du kanske lever i en annan värld där borta i hyresghettot?
Citera
2023-05-15, 18:37
Medlem
Citat:
I vanlig ingen idé att debattera med någon som har som enda mål att sprida ond bråd död. Det är samma sak varje gång.
Saklighet och att kunna resonera kring faktum är okända begrepp.

Du får naturligtvis tycka vad du vill. Fakta är fortfarande att inflationen idag visar på en nedåtgående trend och att mätmetoden per automatik gör att den kommer fortsätta neråt.
Riksbanken har redan påtalat trolig höjning om 25 punkter juni eller september, och dagens siffror talar bara ännu starkare för det. Sedan blir det sannolikt inte så mycket mer. September är nästan ett halvår bort. Inflationen kommer vara raserad till dess bara genom tidsaspekten och mätmetoden.
Sedan är det fritt att personligen tycka en massa saker om det, självklart.
Men det är varken särskilt objektivt eller sakligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Inflation är det skadligaste som finns i en ekonomi, att inte agera genom att hissa upp räntan gör att vi kommer ha en inflationstakt betydligt över målet i åratal framöver. Det slår mot de sämst ställda och alla med lönearbete.
Men BLT’s verkar ha panik och greppa varje halmstrå.

Ovanstående objektiva resonemang har inget som helst med någon BLT att göra.
Att du lägger ett sakligt resonemang på en sådan nivå talar mer om dig än någon annan.
Panik? Att resonera kring ett faktum och utfall är ingen panik. Det är fullt normalt. Dina inlägg osar mer panik än något annat, som för att använda dina egna ord, försöker greppa varje halmstrå till att en skyhög ränta. Det är som sagt fritt för dig tycka det. Men det kommer inte att ske, och behöver heller ej ske. Inflationen kommer att rasa ändå. Som jag redan enkelt förklarat.
Senast redigerad av M.J.A 2023-05-15 kl. 18:39.
Citera
Medlem
Citat:
Hahaha, jo det spelar en jävla roll att toppen är nådd. Jävla pappskalle.

Vinterns elpriser, kommer inte driva på inflationen, kriget i Ukraina och dess effekter är avmattade, och priserna på el har inga indikationer på att bli lika höga i vinter, som föregående vintrar.
Varför tror du att elen kommande vinter inte blir lika dyr?
Tyskland får nu större kostnader nu för att producera el än vad de hade förra året. Då kunde de bunkra billig rysk naturgas i enorma mängder. Det lagret kommer inte att räcka året ut.
Vårt eget elpris sätts på den gemensamma elmarknaden.
Vi hade ett högt elpris redan ett halvår innan Ukrainakonflikten,
Möjligtvis kan elpriset modereras ändå något då vi är på väg mot recession i år. Tyskland är redan där.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kellare-kristoffer
Jag håller mina tummar för att ni klarar er bra fast att det börjar blåsa upp till storm nu på bostadsmarknaden.

Du har nog egna problem, att oroa dig för i hyresghettot Håll du dina tummar, stenhårt för dig själv gällande den biten istället, vi (och i synnerhet jag) klarar oss. Har som sagt inga planer på att sälja ändå
Citera
2023-05-15, 18:40
Medlem
Citat:
Den skedde såvitt jag vet i den världen vi lever i, så den är nog definitionen på realistisk, men du kanske lever i en annan värld där borta i hyresghettot?

Kanske en granne som skojade med dig lite hur mycket din lägenhet är värd.
Citera
2023-05-15, 18:40
Medlem
Citat:
Hahaha, jag är runt 30. Och köpte lägenheten 2015. Har gjort en vinst/ökning på runt 700.000. Och jaaaaa, självklart är du dollarmiljardär, är inte alla på FB det?

Ok, köpte du en lägenhet för 300 000 2015 så bor du i en riktig håla, grattis, riskkapitalisten! I åtta år dessutom.

Jag skrev att jag kan spara 700 000 på två år. Har ut ungefär 45 000 kr/månad varav 30 000 kr/månad stoppas undan. Jag är ingen miljonär.

EDIT: du ska för övrigt häcka kvar där tio år till… självinsikt.
Citera
2023-05-15, 18:41
Bannlyst
Citat:
Ska du flytta till en hyresrätt när du sålt din bostadsrätt?
Citera
2023-05-15, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pellejoens45
Ok, köpte du en lägenhet för 300 000 2015 så bor du i en riktig håla, grattis, riskkapitalisten! I åtta år dessutom.

Jag skrev att jag kan spara 700 000 på två år. Har ut ungefär 45 000 kr/månad varav 30 000 kr/månad stoppas undan. Jag är ingen miljonär.

Har 10 minuter till en av Sveriges större städer, så "riktig" håla, får du nog omvärdera lite

Jag gjorde en vinst, på 700.000 på mitt boende. Vem har sagt att jag inte gjort andra investeringar, och vinster på andra sätt? Och, citera gärna, när jag kallat mig själv för "riskkapitalist" - Ska bli spännande att se vilket inlägg det var

Och sen, inte tjänar du väl 45.000 i månaden? Det är ju Flashback! Kom igen nu, du gör ju 593.000 i månaden, EFTER skatt, och lägger undan 592.000 på sparande/investeringar, som sedan ger dig ytterligare 1.3 miljoner i månaden, efter skatt naturligtvis. Sen äger du 14 fastigheter (alla värda minst 23 miljoner styck) och några samlarbilar, lyxyachter och hotellkedjor också! Eller hur?

Jävla fåntratt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in