2023-05-15, 17:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kellare-kristoffer
Finns knappt några prisvärda bostadsrätter, allt är kraftigt övervärderat.

Klart du tycker att det är, du har inte råd att ta dig in på marknaden, och göra en vinst, då är allt övervärderat. Jag tycker det är undervärderat Vill ju maxa vinsten, den dagen man vill sälja.
Citera
2023-05-15, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Haha spot on med ditt inlägg. Kan inte ens skruva i väggen, eller byta spisen när den gått sönder. Istället får man låna en kokplatta i 3 veckor tills någon väl kommer och byter ut den mot en spishäll från 1998.

Vad säger hyrestorsken nu då?
Inflationen sjunker och räntan spås inte höjas längre, inte rejält i alla fall.

Linoleumgolv, kök från 1983, badrum med plastmatta, pisslukt/röklukt i hela lägenheten. Och 8 av 10 grannar är svartskallar, och pundare. JÄVLAR VAD GÖTT DET ÄR ATT VARA HYRESTORSK!

4-5-6.000 kronor i månaden (eller mer) rätt ner i fickan på en girig hyresvärd. Bra där!
Citera
2023-05-15, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seasick-Steve
Dröjer länge. Köpte min lägenhet för att bo, inte för att göra vinst. Marknaden kommer gå upp och ner många gånger innan dess. Gäller att tajma in försäljningen, och har inte behov att att sälja idag, även om jag då skulle göra en ordentlig vinst.

Hoppas du trivs i din hyresrätt i ghettot! Där kan du sitta med dina 400k.

Sitter själv med en prisvärd hyresrätt i centralt läge så jag klagar inte, tack för omtanken.
Citera
2023-05-15, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Spelar väl ingen roll att toppen är nådd vi ligger fortfarande på en sjuk inflation som är på över 10% och så fort sommaren är över och det börjar bli kallt så ökar inflationen igen pga energi priserna.

Hahaha, jo det spelar en jävla roll att toppen är nådd. Jävla pappskalle.

Vinterns elpriser, kommer inte driva på inflationen, kriget i Ukraina och dess effekter är avmattade, och priserna på el har inga indikationer på att bli lika höga i vinter, som föregående vintrar.
Citera
2023-05-15, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kellare-kristoffer
Sitter själv med en prisvärd hyresrätt i centralt läge så jag klagar inte, tack för omtanken.

Hur kommer det sig då att du följer bostadsmarknaden, och kollar på priser, och tycker att det är "övervärderat" ? Du trivs ju så bra i din lilla "prisvärda" hyresrätt?

Då behöver du väl inte oroa dig för övervärderingar på bostadsmarknaden?
Citera
2023-05-15, 17:42
Medlem
Citat:
Hahaha, jo det spelar en jävla roll att toppen är nådd. Jävla pappskalle.

Vinterns elpriser, kommer inte driva på inflationen, kriget i Ukraina och dess effekter är avmattade, och priserna på el har inga indikationer på att bli lika höga i vinter, som föregående vintrar.

Den som lever får se.
Ska spara detta så kommer jag tillbaka i vinter och svarar dig så ska vi se vem som är pappskallen.
Citera
2023-05-15, 17:45
Medlem
Citat:
Hur kommer det sig då att du följer bostadsmarknaden, och kollar på priser, och tycker att det är "övervärderat" ? Du trivs ju så bra i din lilla "prisvärda" hyresrätt?

Då behöver du väl inte oroa dig för övervärderingar på bostadsmarknaden?

Du verkar svettas lite, men du har rätt i att marknaden går upp och ner.
Citera
2023-05-15, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
"Det är FED och ECB som avgjort utfallet".

Bara FED skulle jag säga - 2012 var det armbrytning mellan FED och ECB efter bland annat Cypern karusellen och PIIG's virvlarna - amerikanerna vann. Norge är världens rikaste land - dom låter NOK'en pendla fritt, SNB släppte CHF'en fri från euron 2015.

ECB måste ju såklart försvara Euron, därför kan ingen av dom ge vika. Centralbanker samarbetar med varandra. Det är dom två mest tongivande centralbankerna som avgjort utfallet.

Vart någonstans är min slutsats ogiltigt enligt dig?

Norges ekonomi är väldigt liten.

Vad tror du händer med råvarupriserna ifall ECB, FED skulle "låta euron och dollarna pendla fritt"

MVH
Citera
2023-05-15, 17:47
Medlem
Citat:
Nej, är ca 17 grader hemma i min lägenhet idag, så är precis lagom.

Hur har du det i hyresghettot? Är det svettigt där, i kebablukten och majaröken?

17 grader är lite kyligt att ha som inomhustemperatur, tufft att ”äga” sitt boende.
Citera
2023-05-15, 17:51
Medlem
Citat:
Jajjamen, något dom helt verkar missat. Men dom små liven, verkar tro att dom är immuna mot räntehöjningar, bara för att dom inte äger sina boenden.

Fast äger man sitt boende (inga/låga lån) så har man låg exponering mot räntehöjningar.
Värdet på bostaden kanske minskar då köpkraften blir tunnare pga räntehöjningarna.

Lite skadeglad kan man vara mot de som köper bostadsrätter i spekulationssyfte och torskar, oavsett om man själv bor i hyres- eller bostadsrätt
Citera
2023-05-15, 17:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kbt123
Fast äger man sitt boende (inga/låga lån) så har man låg exponering mot räntehöjningar.
Värdet på bostaden kanske minskar då köpkraften blir tunnare pga räntehöjningarna.

Lite skadeglad kan man vara mot de som köper bostadsrätter i spekulationssyfte och torskar, oavsett om man själv bor i hyres- eller bostadsrätt

Jag har bara lite över 300k på mitt bostadslån, och den är värderad till en miljon. Så är inte särskilt påverkad om man säger så...
Citera
2023-05-15, 17:55
Medlem
Räntehöjning väntar efter midsommar📈
https://johanschuck.se/rantehojning-vantar-efter-midsommar-aven-om-inflationen-avtar-liten-grann/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=ranteh ojning-vantar-efter-midsommar-aven-om-inflationen-avtar-liten-grann#:~:text=Riksb ankens%20n%C3%A4sta%20r%C3%A4ntebesked,ett%20uppeh %C3%A5ll%20d%C3%A5.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in