2023-05-15, 16:29
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Du kan bli medvetslös inom några sekunder jo. Faktiskt. Har man då även en tung människa på bröstkorgen eller buken påskyndar det processen.

När jag sökte och läste på i ämnet så fann jag till och med vissa påståenden om att det skulle kunna räcka med 10 sekunder för att döda någon.

Och det intressanta är att rättsläkaren antyder något åt det hållet då hon nämner att 10-15 sekunder skulle kunna vara möjligt för en irreversibel medvetslöshet.

Jag tänker att Johanna som läst på lite kan ha lärt sig det och plockat fram det i de här 10 sekunderna hon nämner.
Citera
2023-05-15, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirella
För att det låter mindre stört att T var vid fullt medvetande när J satte sig och ströp henne? Hon får dessutom en ”anledning” till att sätta sig på henne. Att T förolämpade och knuffade in henne i väggen resulterade i fällningen. T sparkar mot J och det resulterar i att hon sätter sig gränsle. T tar stryptag vilket resulterar i att J stryper henne till döds. Du ser ju, det är T’s fel alltihop. Enligt J.

Jag menar, hur bra hade det låtit om T, efter fällningen, tappade andan och låg och kved, blundade eller kippade efter andan när J satt sig gränsle över henne?

Ja absolut kan det vara så
men stämmer det med rättsläkarens utlåtande?

Nu minns inte jag exakt vad som sas men har ett svagt minne av att det kunde ses i T hjärna att hon inte var medvetslös
Det finns andra skribenter i tråden som har mer koll på det
Citera
2023-05-15, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det är ytterst ovanligt att bli medvetslös på några sekunder vid manuell handstrypning - de flesta strypta tappar först medvetande när kvävningen förorsakar syrebrist.
Och det motsägs också av sparkarna i väggen.

Menar inte att detta hände Tove. Men jag svarade på en som skrev att det inte gick. Och jo det går.
Citera
2023-05-15, 16:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Menar inte att detta hände Tove. Men jag svarade på en som skrev att det inte gick. Och jo det går.
Då läste du slarvigt för jag sa inte att det inte går. Jag sa att har det hänt 1 gång måste rättsläkaren gardera sig och säga att det kan hända. Det innebär dock inte att man ska lyfta fram det ur sitt sammanhang så att det låter som att det är vanligt.
Citera
2023-05-15, 16:55
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Hur var det när du själv påstod i denna tråden att Wilmas huvud hittades av en hund?

Men det kanske inte är lika viktigt att ha krav på sanningshalten pga. att det inte handlade om JJ och/eller MH?

Du menar när jag svarade på ett inlägg som nämnde detta och där jag när någon annan därefter presenterade fakta om att hunden inte användes och jag omgående då besvarade det meddelandet och tackade för korrigeringen? Jag noterade att du var med i den diskussionen också utan att invända.

Ja, så var det med det.

Här är mitt svar i första skedet.

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Så kan vi då återigen konstatera - Inget blod i badrummet från Tove. Ingen markering från likhund. Inte på toan, inte i lägenheten, inte i bilen. Tyvärr har man inte sökt i vindsförrådet, men mot bakgrund av att man inte fått markeringar någon annanstans så hade man knappast fått det där heller.
Däremot kanske man kunnat hitta DNA om man letat. Det hade då kunnat bekräfta del av Majas berättelse.
Citera
2023-05-15, 16:58
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du menar när jag svarade på ett inlägg som nämnde detta och där jag när någon annan därefter presenterade fakta om att hunden inte användes och jag omgående då besvarade det meddelandet och tackade för korrigeringen? Jag noterade att du var med i den diskussionen också utan att invända.

Ja, så var det med det.

Här är mitt svar i första skedet.

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

För att gå on topic så kan vi då återigen konstatera - Inget blod i badrummet från Tove. Ingen markering från likhund. Myc
Nej...
"Jag noterar kort tre saker,

1. Du kan inte lära dig skillnaden på sök och spår för att SKK enligt dig har fel "ägare".

2. Wilmas huvud som stod på en hög hylla hittades av en hund, trots att du påstår att det inte är möjligt.

3. På Johannas toalett gjordes inga markeringar, inte heller i hallen eller trappuppgången. Men vi vet att Toves döda kropp var där. Bara inte tillräckligt länge. Hade hunden markerat om kroppen släpats ut i förrådet, borde den definitivt ha markerat för att kroppen släpades igenom hela trapphuset ner till bilen, vilket vi vet skedde. Men det gjorde den inte."

Enough?
Citera
2023-05-15, 16:58
Medlem
Huvudförhandlingsplan och dagboksblad

https://gofile.io/d/pPGNzd

.
Citera
2023-05-15, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Eftersom det inte finns några rimliga alternativa förklaringar till slagljuden så skriver rätten att dom kom från T. Vad skulle det kunna vara om det inte var T?

Varken J eller M skulle orsaka så många höga ljud när dom vet att någon står precis utanför dörren, så det är väl uteslutet. Att 5-10 slagljud skulle komma från en redan död T, där kroppen skulle rycka och sparka i väggen så många gånger är väl helt enkelt inte möjligt. Försvaret själv har ju inte fört fram denna teori som tänkbar.

Så länge dessa ljud grannen hör antas komma från T, så bevisar det att hon vid det tillfället inte var medvetslös, och detta var flera minuter efter den höga dunsen. Om hon varit medvetslös innan detta har ingen betydelse då beviset för att någon höll fast hennes händer finns i avsaknaden av avvärjningsskador.
Tacksam om du hänvisar till det exakta stycket i fupen där det står 5-10 slagljud.
Tack på förhand
Citera
2023-05-15, 17:09
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja absolut kan det vara så
men stämmer det med rättsläkarens utlåtande?

Nu minns inte jag exakt vad som sas men har ett svagt minne av att det kunde ses i T hjärna att hon inte var medvetslös
Det finns andra skribenter i tråden som har mer koll på det

Inte en chans i världen.

Tove blev medvetslös. Det vet vi. Möjligen inte så länge innan hon dog, sannolikt inte förrän under strypningen. Men att det skulle gå att fastställa utifrån hennes hjärna när det skedde är rena fantasier. De kan rent rättsmedicinskt inte ens säkerställa tidpunkten för döden till mer än minst en vecka sedan från fynddagen, om jag inte minns fel.
Citera
2023-05-15, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Då läste du slarvigt för jag sa inte att det inte går. Jag sa att har det hänt 1 gång måste rättsläkaren gardera sig och säga att det kan hända. Det innebär dock inte att man ska lyfta fram det ur sitt sammanhang så att det låter som att det är vanligt.

Läste isåfall fel.

Och mer än 1 gång händer det. Det till och med förekommer
Citera
2023-05-15, 17:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .kungen77
Huvudförhandlingsplan och dagboksblad

https://gofile.io/d/pPGNzd

.
Så Johannas försvar får kalla Anders Eriksson till förhör. Har han då också ingivit ett skriftligt yttrande? Ser inte att det sägs bland bevisen.

Clea är patetisk som fortfarande vill påkalla det preliminära obduktionsprotokollet som bevis. Vad krävs för att hon ska gå till det slutliga?
Citera
2023-05-15, 17:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Eftersom det inte finns några rimliga alternativa förklaringar till slagljuden så skriver rätten att dom kom från T. Vad skulle det kunna vara om det inte var T?

Varken J eller M skulle orsaka så många höga ljud när dom vet att någon står precis utanför dörren, så det är väl uteslutet. Att 5-10 slagljud skulle komma från en redan död T, där kroppen skulle rycka och sparka i väggen så många gånger är väl helt enkelt inte möjligt. Försvaret själv har ju inte fört fram denna teori som tänkbar.

Så länge dessa ljud grannen hör antas komma från T, så bevisar det att hon vid det tillfället inte var medvetslös, och detta var flera minuter efter den höga dunsen. Om hon varit medvetslös innan detta har ingen betydelse då beviset för att någon höll fast hennes händer finns i avsaknaden av avvärjningsskador.

Jag håller inte med att det råder konsensus (det var du som sa det väl?) om att ljuden enbart kan ha åstadkommits av en medveten Tove. Jag har enormt svårt att tro att samtliga, försvar och rättens ledamöter fvet och förstår i vilket skick Toves medvetandegrad har varit efter huvudlaget, och under hela processen.

Jag misstänker förstås att ljuden kommer från Tove, eller i varje fall från mordet (någon som tar spjärn kanske och försöker trycka mot väggen).

Jag tror att tvärtom tänkte inte t ex Majas försvar på om det kunde komma från konvulsionsfasen, och detta borde har retts ut.

Det är viktigt att vara övertydlig i en rätt, så det inte uppstår sådana felaktigheter som i Stefan Ds fall, där han friades i mångt och mycket på en missuppfattning om en tidpunkt, liksom i det här fallet kanske även det en miss om dödstidpunkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in