Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Eftersom det inte finns några rimliga alternativa förklaringar till slagljuden så skriver rätten att dom kom från T. Vad skulle det kunna vara om det inte var T?
Varken J eller M skulle orsaka så många höga ljud när dom vet att någon står precis utanför dörren, så det är väl uteslutet. Att 5-10 slagljud skulle komma från en redan död T, där kroppen skulle rycka och sparka i väggen så många gånger är väl helt enkelt inte möjligt. Försvaret själv har ju inte fört fram denna teori som tänkbar.
Så länge dessa ljud grannen hör antas komma från T, så bevisar det att hon vid det tillfället inte var medvetslös, och detta var flera minuter efter den höga dunsen. Om hon varit medvetslös innan detta har ingen betydelse då beviset för att någon höll fast hennes händer finns i avsaknaden av avvärjningsskador.
Jag håller inte med att det råder konsensus (det var du som sa det väl?) om att ljuden enbart kan ha åstadkommits av en medveten Tove. Jag har enormt svårt att tro att samtliga, försvar och rättens ledamöter fvet och förstår i vilket skick Toves medvetandegrad har varit efter huvudlaget, och under hela processen.
Jag misstänker förstås att ljuden kommer från Tove, eller i varje fall från mordet (någon som tar spjärn kanske och försöker trycka mot väggen).
Jag tror att tvärtom tänkte inte t ex Majas försvar på om det kunde komma från konvulsionsfasen, och detta borde har retts ut.
Det är viktigt att vara övertydlig i en rätt, så det inte uppstår sådana felaktigheter som i Stefan Ds fall, där han friades i mångt och mycket på en missuppfattning om en tidpunkt, liksom i det här fallet kanske även det en miss om dödstidpunkten.