Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Usch, jag kan inte läsa om sådant. Fy såååå hemskt!
Jag tror ju inte att det finns frågor som den här som är "onödiga, överflödiga" att fråga, eftersom jag inte ens tror att rättsläkaren kan svara på det här.
Man kan inte utifrån de ljud som hördes vid väggen med säkerhet säga såsom rätten gör,att det är en medveten Tove som blir fastjållen och det enda sättet att försvara sig är med benen.
En fråga till rättsläkaren om skallskadan och möjligheten att Tove t o m kunnat tappa medvetendet en stund hade varit på sin plats för Majas försvar. Även hur konvulsionsfasen kan se ut mer i detalj.
Att åklgaren inte har anledning att fokusera på det är begripligt. Skadan har inte varit dödlig, det har rättsläkarna avfärdat. Och Johannas försvar är mer intresserad av om skallskadan kan ge upphov till kräkning, dvs efter en hjärnskakning.
Att ta för givet att en medveteslöshet inte kunnat inträffa, det är jag övertygad om är fel.
Man behöver inte få blödningar i hjärnan för att få en avsvimning, däremot ska man alltid till sjukhus för att kolla om man fått någon allvarlig skada vid en skallskada med avsvimning.
Att läkaren sagt att medvetslöshet kan uteslutas är helt fel, men det återupprepas dag ut och dag in. Då utan ett enda citat från hennes vitnesmål i rätten.
Den enda gång hon säger att man inte kan bli medvetlös är när Clea frågar om man kan bli medvetandesänkt av att trycka på sinus carotis en väldigt kort stund.
Då svarar AL att "Man kan bli påverkad, men inte medvetslös. Jag kan inte uteslut det. Men man kan bli slö, och på det sättet inkapaciterad att försvara sig".
Sinus caroticus alltså, på halsen. Inte huvudskadan.
Eftersom det inte finns några rimliga alternativa förklaringar till slagljuden så skriver rätten att dom kom från T. Vad skulle det kunna vara om det inte var T?
Varken J eller M skulle orsaka så många höga ljud när dom vet att någon står precis utanför dörren, så det är väl uteslutet. Att 5-10 slagljud skulle komma från en redan död T, där kroppen skulle rycka och sparka i väggen så många gånger är väl helt enkelt inte möjligt. Försvaret själv har ju inte fört fram denna teori som tänkbar.
Så länge dessa ljud grannen hör antas komma från T, så bevisar det att hon vid det tillfället inte var medvetslös, och detta var flera minuter efter den höga dunsen. Om hon varit medvetslös innan detta har ingen betydelse då beviset för att någon höll fast hennes händer finns i avsaknaden av avvärjningsskador.