Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
På riktigt - hur många kvinnor hade inte dött om det var så enkelt att ta livet av nån med strypning?
"Bara att trycka till, så blir offret medvetslös på en sekund. Sen är det bara att fortsätta i lugn och ro. Man kan kolla på favvoserien på TV samtidigt. Att strypa nån är lugna gatan."
Om det vore så vanligt att bli medvetslös efter 1 sekund eller 10 sekunder så skulle man inte säga att det vanliga vid strypning är att se avvärjningsskador på GM.
Sluta sprida desinformation. Om det har hänt 1 gång i 1 ett fall så måste en rättsläkare säga att det är möjligt. Men det är inte det vanliga, det är väldigt väldigt ovanligt.
Va???????
Desinformation??????
Det är ju citat från rättegången och rättsläkaren!
Jag sprider INTE desinformation!!!!!
Sällan jag blir arg, men när någon påstår att jag ljuger då blir jag riktigt arg! Det här är inget klippt och klistrat från ramdom sida, det är transkription.
Tvärtom har jag hela dagen citerat och gjort transkriptioner från rättegången, ALLT för att det inte ska spridas felaktigheter!!!
Här pratar vi inte om Johannas "lätta" grepp i tio sekunder!
Här pratar vi om hårda tag, ur samma demonstration på modellen, OBS CITAT direkt från RÄTTEGÅNGEN:
"
Så vår bedömning var att i det här fallet har själva mekanism varit, och tungbenet ligger precis ovanför, att mekanismen har varit, tryck mot tungbenet, sköldbrosket, runt övre horn, som har gett upphov till blödingen och skadorna på artären, dom ligger ju i samma område. Själva trycket mot tungbenet, om man tittar här, här ligger tungben. Vad händer då om man trycker då området?
Tungan skjuts bakåt och kanske lite uppåt. Luftvägarna här; täpps till. Så det finns inget utrymme för luft. Samtidigt som man klämmer åt sköldbrosket, man stänger luftvägarna. Kom ihåg att dom var jättemjuka hos Tove. Så det finns inget utrymme för luftpassage helt enkelt. Därför att luftvägarna är blockerade på två nivåer, med tungan som har tryckts bakåt och med komprimering av själva sköldbrosket. På två nivåer.
Samtidigt som man har då tryck mot artären och troligen även på den andra sidan, som har strypt åtminstone delvis blodtillfrsel från artärerna till hjärnan. Det kan ha funnits tryck mot venerna, men i det här området så ligger artären lite innanför venen, så att det trycket, när det inte finns tillförsel av arteriellt blod mot hjärnan, så minskar möjlighet för utveckling av petekier betydligt."