2023-05-15, 15:42
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men nej, inte blod:

https://www.flashback.org/p84467701#p84467701

Toves DNA. Vi vet inte varifrån DNA:t kommer.
En felaktig slutsats av mig.
Citera
2023-05-15, 15:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
På riktigt - hur många kvinnor hade inte dött om det var så enkelt att ta livet av nån med strypning?

"Bara att trycka till, så blir offret medvetslös på en sekund. Sen är det bara att fortsätta i lugn och ro. Man kan kolla på favvoserien på TV samtidigt. Att strypa nån är lugna gatan."

Om det vore så vanligt att bli medvetslös efter 1 sekund eller 10 sekunder så skulle man inte säga att det vanliga vid strypning är att se avvärjningsskador på GM.

Sluta sprida desinformation. Om det har hänt 1 gång i 1 ett fall så måste en rättsläkare säga att det är möjligt. Men det är inte det vanliga, det är väldigt väldigt ovanligt.

Va???????

Desinformation??????

Det är ju citat från rättegången och rättsläkaren!
Jag sprider INTE desinformation!!!!!

Sällan jag blir arg, men när någon påstår att jag ljuger då blir jag riktigt arg! Det här är inget klippt och klistrat från ramdom sida, det är transkription.

Tvärtom har jag hela dagen citerat och gjort transkriptioner från rättegången, ALLT för att det inte ska spridas felaktigheter!!!

Här pratar vi inte om Johannas "lätta" grepp i tio sekunder!

Här pratar vi om hårda tag, ur samma demonstration på modellen, OBS CITAT direkt från RÄTTEGÅNGEN:

"Så vår bedömning var att i det här fallet har själva mekanism varit, och tungbenet ligger precis ovanför, att mekanismen har varit, tryck mot tungbenet, sköldbrosket, runt övre horn, som har gett upphov till blödingen och skadorna på artären, dom ligger ju i samma område. Själva trycket mot tungbenet, om man tittar här, här ligger tungben. Vad händer då om man trycker då området?
Tungan skjuts bakåt och kanske lite uppåt. Luftvägarna här; täpps till. Så det finns inget utrymme för luft. Samtidigt som man klämmer åt sköldbrosket, man stänger luftvägarna. Kom ihåg att dom var jättemjuka hos Tove. Så det finns inget utrymme för luftpassage helt enkelt. Därför att luftvägarna är blockerade på två nivåer, med tungan som har tryckts bakåt och med komprimering av själva sköldbrosket. På två nivåer.

Samtidigt som man har då tryck mot artären och troligen även på den andra sidan, som har strypt åtminstone delvis blodtillfrsel från artärerna till hjärnan. Det kan ha funnits tryck mot venerna, men i det här området så ligger artären lite innanför venen, så att det trycket, när det inte finns tillförsel av arteriellt blod mot hjärnan, så minskar möjlighet för utveckling av petekier betydligt.
"
Citera
2023-05-15, 15:55
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det är många detaljer att hålla ordning på. Många skribenter gör nog sitt bästa för att läsa på och minnas. Det är lätt hänt att något kan bli en 'trådsanning' att t ex misstolka DNA som blod .

Sant. Då är det väldigt enkelt att svara att man kanske misstagit sig istället för att ignorera ifrågasättande och fortsätta posta sitt felaktiga påstående. Eller hur?

Man kan också kolla det man själv är på väg att skriva och inte minst posta en referens från start.

Det är jäkligt höga krav på sanningshalten i allt från Maja och Johanna här i tråden och allt Lahanj säger måste stämma, men själva kan vissa skribenter inte ens hålla ordning på blod i badrummet eller hittar på i stort sett vad som helst för att med rena fantasier påstå saker som vore de fakta.

Blod i badrum och gärningsmän utan motvärnsskador är bara ett par exempel.

Om Lahanj är som vissa här i tråden så kan det mesta han säger bara vara rent påhitt. Han kanske är lika ivrig att sätta dit Maja som de värsta här. hans story är ju rätt full av motsägelser och felaktigheter.
Citera
2023-05-15, 16:00
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Va???????

Desinformation??????

Nej, det måste jag säga - Du är en av de bästa skribenterna i tråden!

Citat:
Sällan jag blir arg, men när någon påstår att jag ljuger då blir jag riktigt arg! Det här är inget klippt och klistrat från ramdom sida, det är transkription.

Tvärtom har jag hela dagen citerat och gjort transkriptioner från rättegången, ALLT för att det inte ska spridas felaktigheter!!!

Här pratar vi om hårda tag, ur samma demonstration på modellen, OBS CITAT direkt från RÄTTEGÅNGEN:

"Så vår bedömning var att i det här fallet har själva mekanism varit, och tungbenet ligger precis ovanför, att mekanismen har varit, tryck mot tungbenet, sköldbrosket, runt övre horn, som har gett upphov till blödingen och skadorna på artären, dom ligger ju i samma område. Själva trycket mot tungbenet, om man tittar här, här ligger tungben. Vad händer då om man trycker då området?
Tungan skjuts bakåt och kanske lite uppåt. Luftvägarna här; täpps till. Så det finns inget utrymme för luft. Samtidigt som man klämmer åt sköldbrosket, man stänger luftvägarna. Kom ihåg att dom var jättemjuka hos Tove. Så det finns inget utrymme för luftpassage helt enkelt. Därför att luftvägarna är blockerade på två nivåer, med tungan som har tryckts bakåt och med komprimering av själva sköldbrosket. På två nivåer.

Samtidigt som man har då tryck mot artären och troligen även på den andra sidan, som har strypt åtminstone delvis blodtillfrsel från artärerna till hjärnan. Det kan ha funnits tryck mot venerna, men i det här området så ligger artären lite innanför venen, så att det trycket, när det inte finns tillförsel av arteriellt blod mot hjärnan, så minskar möjlighet för utveckling av petekier betydligt.
"

Väl talat! Precis vad som framkom. Många blundar tyvärr för mycket av det rättsläkaren sagt.
Citera
2023-05-15, 16:01
Medlem
Citat:
Det är inte alls en konstig fråga.

Eftersom ett mord har skett i lgh och en av de misstänkta har en historia där hon hävdar att hon varit vaken och på toa under en period då Tove varit död, men ändå påstår att hon ingen Tove sett, borde man undersöka andra närliggande utrymmen.

Det är inte alls så att man struntar i att undersöka utrymmen för att en hund inte markerar. Om det var så säkert skulle man ju inte behöva ha olika blodförprövningsmedel t ex.

Det är naturligtvis utredning/forensiker/åklagare som ska ta beslut om vilka åtgärder som ska tas, och till sin hjälp kan man använda bl a hund, men att det enbart är hunden som avgör vad man ska kolla på är fel.

Maja har i sina förhör nämnt att kroppen skulle kunna ha gömts undan, och jag ser inget hinder att man kollar och undersöker dessa. Jag kan tycka tvärtom, att det är fel att inte kolla.

Och hur är det med spår i trapphuset? Har hunden markerat där?

Med din teori, borde isf taket undersökas. För så vitt vi vet, är det ju genom trapphuset kroppen har flyttats ut.

Både Johanna och Maja nämner att de ramlade i slutet av trappan (vet inte om det var du som hävdade att eftersom de bar ut Tove, så kunde inga spår lämnas?), och iaf Maja har berättat att hon öppnade porten för att Johann ville att hon skulle kolla läget med bilar inna de tog ut kroppen.

Hur man än vrider och vänder på det, har jag svårt att se att de ska ha klarat av att ta ner Tove hela vägen ut, utan att nudda minsta lilla yta. Jag tror på berättelsen att Johanna släpade första biten själv, då Maja skulle kolla läget i trappen först. Och även om det nu inte skulle ha skett, och att de inte heller ramlade, ser jag stora svårigheter med att stänga/låsa dörren, öppna porten utan att vid ett enda tillfälle lägga ner kroppen.

Nej det är klart dom inte haft Tove i luften hela tiden, tror inte jag heller. Men om där inte skulle ha funnits spår efter Tove i trapphuset så beror kanske det på att hon låg inlindad i plastpåsar och lakan? Samt allmän trapphusstädning.
Citera
2023-05-15, 16:03
Avslutad
Citat:
Va???????

Desinformation??????

"
I ditt förra inlägg så refererade du till att RL att man kan förlora medvetandet snabbt vid detta tryck. KAN. Din desinformation består i att du framhåller detta som något vanligt. Om det har hänt 1 gång så är RL tvungen att säga att det KAN hända.
Citera
2023-05-15, 16:09
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Fråga 1: Jag kom ihåg att polisen funnit DNA, men hade tappat bort att det inte var ifrån blod.
Fråga 2: En fråga som medför att dina i sak kloka tankar drunknar i din arrogans.

Arrogans var det du och inte jag som uppvisade, när du valde att ignorera min fråga om källla och istället valde att ihärda. För att inte tala om din arrogans i att strunta i att kolla upp fakta.

att du därtill väljer att kalla mig arrogant för att jag efterfrågar källa på ett påstående som tidigare vederlagts säger mer om dig än om mig.

men då kan vi ännu en gång stryka iden om att tove avsatt blod inne på toaletten.
Citera
2023-05-15, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
På riktigt - hur många kvinnor hade inte dött om det var så enkelt att ta livet av nån med strypning?

"Bara att trycka till, så blir offret medvetslös på en sekund. Sen är det bara att fortsätta i lugn och ro. Man kan kolla på favvoserien på TV samtidigt. Att strypa nån är lugna gatan."

Om det vore så vanligt att bli medvetslös efter 1 sekund eller 10 sekunder så skulle man inte säga att det vanliga vid strypning är att se avvärjningsskador på GM.

Sluta sprida desinformation. Om det har hänt 1 gång i 1 ett fall så måste en rättsläkare säga att det är möjligt. Men det är inte det vanliga, det är väldigt väldigt ovanligt.

Du kan bli medvetslös inom några sekunder jo. Faktiskt. Har man då även en tung människa på bröstkorgen eller buken påskyndar det processen.
Citera
2023-05-15, 16:15
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, TT hade lite spyor i luftröret, men ingenting i lungorna så det som fanns i magsäcken
måste ha nått tarmsystemet. . I övrigt var magsäcken tom. Det säger sig självt att det inte kan passera ner spyor om en person sitter och stryper en.

Undrar (men tror inte på)om dessa få spyor som fanns i munnen kunde åka ner i lungorna när mörderskan JJ till slut släppte taget. Eller om det stoppade upp, liksom alla andra kroppsfunktioner gör när offret avlider.

Nja förbindelsen i svalget mellan matstrupen och luftstrupen kan göra att regurgiterat dvs uppstött maginnehåll åker ner fel i luftstrupen istället. Dock har T inte kunnat andats ner innehållet i sina lungor - det fanns inget sådant maginnehåll i lungornas bronkioler och alveoler.
Antingen för att T inte kunde ta något andetag pga stryplningen eller på grund av att hon redan hade slutas andas och var död.

Hade maginnehållet nått bronkioler och alveolerna hade det kunnat täppa till dessa och därigenom förorsakat kvävning och Ts död. Att endast ha maginnehåll i luftvägarna men inte i lungorna borde inte kunnat ge denna kvävningsdöd.

Men å andra sida kan man ju kvävas av en köttbit som sätter sig på tvären i de stora luftrören konfluens - vilket kanske är vad Clea kommer försöka hävda. Då blir det dock tvärstopp på luftflödet vilket inte verkar vara fallet hos T - det fanns maginnehåll men inte occluderande sådant som jag tolkat obduktionsprotokollet.
Citera
2023-05-15, 16:17
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Du kan bli medvetslös inom några sekunder jo. Faktiskt. Har man då även en tung människa på bröstkorgen eller buken påskyndar det processen.

Det är ytterst ovanligt att bli medvetslös på några sekunder vid manuell handstrypning - de flesta strypta tappar först medvetande när kvävningen förorsakar syrebrist.
Och det motsägs också av sparkarna i väggen.
Citera
2023-05-15, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela

Man kan ja, men en ett vanligt strypmord tar flera minuter vilket även detta bevisligen gjorde.
Citera
2023-05-15, 16:28
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Sant. Då är det väldigt enkelt att svara att man kanske misstagit sig istället för att ignorera ifrågasättande och fortsätta posta sitt felaktiga påstående. Eller hur?

Man kan också kolla det man själv är på väg att skriva och inte minst posta en referens från start.

Det är jäkligt höga krav på sanningshalten i allt från Maja och Johanna här i tråden och allt Lahanj säger måste stämma, men själva kan vissa skribenter inte ens hålla ordning på blod i badrummet eller hittar på i stort sett vad som helst för att med rena fantasier påstå saker som vore de fakta.

Blod i badrum och gärningsmän utan motvärnsskador är bara ett par exempel.

Om Lahanj är som vissa här i tråden så kan det mesta han säger bara vara rent påhitt. Han kanske är lika ivrig att sätta dit Maja som de värsta här. hans story är ju rätt full av motsägelser och felaktigheter.
Hur var det när du själv påstod i denna tråden att Wilmas huvud hittades av en hund?

Men det kanske inte är lika viktigt att ha krav på sanningshalten pga. att det inte handlade om JJ och/eller MH?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in