Citat:
Ursprungligen postat av
Nostradumbass
Det var väl precis det här som Ben Bernanke fick Nobelpris för, häromsistens. Go figure!
https://en.wikipedia.org/wiki/Ben_Bernanke
Han är också en av de som fick the great depression helt fel, i motsats till Murray Rothbard som såklart skrev boken The Great Depression.
I motsats till Bernanke är det inte de skyhöga skulderna som leder till en kris, utan snarare en lös penningpolitik hos centralbanken. I regel startar krisen alltid när centralbanken vänder om och börjar minska penningmängden och tillväxten börjar sjunka. En stramare penningpolitik försvagar i sin tur låntagarnas förmåga att betala den skuld de har ådragit sig under tiden. För att motverka detta scenario uppmanade Bernanke att neutralisera den negativa effekten genom att nya pengar pumpades ut, men det gjorde bara de ekonomiska fundamenten ännu värre.
Alfred Nobel var självklart en svensk kemist och ingenjör, så nobelpriset var tänkt att vara till fysiken och de hårda vetenskaperna. En av de överlevande familjemedlemmarna bollade med tanken på att utvidga nobelpriset till ekonomer, och de sa att det var en PR-insats för att förbättra ekonomernas dåliga rykte. Så det är roligt, men det handlar helt klart om den här idén om att ekonomer känner en viss avundsjuka mot fysiken som den ekonomiska professionen har.
Jag menar, vad är själva nobelpriset? Är det ett slags lifetime achievement award? Är det en signal till kritiker att en FED-gud som Bernanke, och en sann troende som Bernanke, gick till historien som en av "the greats"? Är priset oberoende eller är det politiskt? Jag har inte forskat så mycket om personerna som faktiskt är inblandade men ja, min starka misstanke är att det inte är en slump att Bernanke fick det här priset i motsats till 2008 eller något.