2023-06-30, 10:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf
Spännande du. Men jag måste bara fråga vart en SSK tjänar 45 k i månaden?
Du och jag har förvisso tjafsat innan tror jag om just sjukvårdfen och du misstrodde jag hade 2 i familjen som var läkar just i Lund och jag tror det var du som hade en städfru där?
Men hur som..jag skulle gärna vilja veta vilken SSK som tjänar 45 K? Där denna tidiagre haft 13 k?

Då jag själv jobbat inom administrationen på just MAS så är ju jag genuint intresserad av detta?

I övrigt håller jag med dig om priserna på bostäderna pumpats upp men det beror ju på bostadsspekulationerna som många svenskar gjort och där nu många sitter med "svartepetter". Skylla allt på det dåliga byggandet är inte helt rättvist.

Denna spekulationen med fastigheter är en stor orsak till varför Sverige befinner sig i en mycket prekär situation där just RB inte vågar höja räntan pga alla "bolånetorskarna" som jag kallar spekulanterna nu inte blir av med sina bostäder och inte heller har råd att behålla dem. Vilket i sin tur fått många länder fått upp ögonen för Sveriges situation och att bankerna kan och kommer att krisa rejält i Sverige. Vi har ett superbra exempel och det är SBB.

Att de ens får vara kvar på börsen är för mig en stor gåta då det mesta där verkar varit mest luft. Påminner starkt om Fingerprint -hysterin vi såg för några år sedan. Dock var deras situation inte lika förödande för börsen som det är när SBB började krisa.

Annars tycker jag du är en förnuftig person som skriver för det mesta väldigt bra inlägg, men skeptisk till SSK arnas löner som du nämnde.
Min fru är op-syrra i Lund, så jag vet alla hennes löner sedan 1990-talet. Oavsett så gällde ju min kommentar att bostadspriserna i Sverige stigit dubbelt så snabbt som löneutvecklingen, och det är inte min frus lön som är grunden för det påståendet utan vanliga fakta som man kan googla fram. Tyvärr lyckas jag aldrig hitta ett NYARE diagram, vet inte varför, men så här såg utvecklingen ut 1950-2017. Som alla vet har bostadspriserna dragit iväg ännu mer åtminstone fram till 2021.
http://flutetankar.blogspot.com/2017/11/reala-svenska-bostadspriser-uppdaterade.html
I diagrammet kan man se att inflationsjusterade bostadspriser i Sverige stigit 200% 1982-2017, innerstan 250%, medans KPI på samma tid stigit 50%. Reallönerna har stigit ca 75% 1980-2022.
Citera
2023-06-30, 10:34
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
Och?
Sverige har också halkat ner om man kikar på BNP per capita. Vad gäller statsskuld så har ju Bulgarien också extremt låg statsskuld, till och med lägre än Sverige.

Anser du att de har det gott ställt? Hushållen i Bulgarien är dessutom extremt lågt belånade…
Ja men om du tror mer på Bulgarien än på Sverige i framtiden så kan du ju flytta dit?

Alla länder med liten statsskuld, både Sverige Scweiz Bulgarien, har en oerhört mycket bättre position än de med stor statsskuld, som USA och Japan.

Att fattiga länder som i afrika och öst-europa har låg statsskuld är utmärkt, men det beror på att de inte får låna mer och inte har råd att betala räntor.
Citera
2023-06-30, 11:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Du har fel. Kriget är bara en liten delorsak.
Det är riktigt. Prisökningarna kom innan dess. Framförallt på råvaror och LNG mm.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Inflationen beror mycket på centralbankernas pengatryckande under de överdrivna värdelösa covid restriktionerna, där medelklassen i väst satt i lockdown, jobbade hemma och kunde spara massor av pengar som de annars hade bränt, och sen hade mycket mer överskott att spendera när samhället öppnade upp under 2021.
Det fetade är något som många påstår men ingen kan redogöra för.

Säg nu att RB köper en obligation av ett försäkringsbolag (Folksam). Då får Folksam mer M1.
Hur leder nu mer M1 för Folksam till inflation??

Kan du redogöra för det?
Det måste du kunna för att inte bara svamla.

------------------
Sedan var det mer staternas (framförallt US GoVs) utbetalning av bidrag som orsakade inflationen. Bidragstagare är väldigt villig att bränna alla pengar omgående. Och då får man en ökad efterfråga samtidigt som falskhalsarna var kvar. Vilket då leder till kraftiga prisökningar.
Svenska staten är faktiskt relativt oskyldigt här. Annie Lööf bromsade slöseriet.
Citera
2023-06-30, 11:03
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Oavsett så gällde ju min kommentar att bostadspriserna i Sverige stigit dubbelt så snabbt som löneutvecklingen, och det är inte min frus lön som är grunden för det påståendet utan vanliga fakta som man kan googla fram. Tyvärr lyckas jag aldrig hitta ett NYARE diagram, vet inte varför, men så här såg utvecklingen ut 1950-2017. Som alla vet har bostadspriserna dragit iväg ännu mer åtminstone fram till 2021.
http://flutetankar.blogspot.com/2017/11/reala-svenska-bostadspriser-uppdaterade.html
I diagrammet kan man se att inflationsjusterade bostadspriser i Sverige stigit 200% 1982-2017, innerstan 250%, medans KPI på samma tid stigit 50%. Reallönerna har stigit ca 75% 1980-2022.
Jag har gett Fastighetsprisindex i relation till BNP flera ggr tidigare.
Du kan titta på det och begrunda.

Det går för övrigt bra att köpa en bostad med äldre standard, och inte så attraktiv adress, billigt.
Vilket visar vad stigande bostadspriser beror på.
Senast redigerad av liksom-fb 2023-06-30 kl. 11:06.
Citera
2023-06-30, 11:13
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag har gett Fastighetsprisindex i relation till BNP flera ggr tidigare.
Du kan titta på det och begrunda.

Det går för övrigt bra att köpa en bostad med äldre standard, och inte så attraktiv adress, billigt.
Vilket visar vad stigande bostadspriser beror på.
Diagrammen jag länkade är snittpriset i hela Sverige, inklusive både dyra och billiga lägenheter. Så ditt exempel faller. Även superbilliga bostäder på landet har stigit dubbelt så fort som KPI och reallöner.
Citera
2023-06-30, 11:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Glöm inte att jämföra lönerna då och nu.

Glöm inte att jämföra ränteavdraget då och nu.
Citera
2023-06-30, 11:28
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiredEyes
Glöm inte att jämföra ränteavdraget då och nu.

Vet att de var högre förr. För höga faktiskt
Citera
2023-06-30, 11:29
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Glöm inte att jämföra lönerna då och nu.

Mycket sant, lönerna då var i jämförelse med idag ett skämt, även för högutbildade, både realt och nominellt. Det var ett en mycket plattare lönestruktur på den tiden.
En kompis till farsan gick in på 8600 kr/mån i början av 80-talet och det var mycket för en nyexad civilingenjör på den tiden.
Snacket om att man då kunde köpa en villa för två årslöner stämmer helt enkelt inte.
Citera
2023-06-30, 11:30
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Mycket sant, lönerna då var i jämförelse med idag ett skämt, även för högutbildade, både realt och nominellt. Det var ett en mycket plattare lönestruktur på den tiden.
En kompis till farsan gick in på 8600 kr/mån i början av 80-talet och det var mycket för en nyexad civilingenjör på den tiden.
Snacket om att man då kunde köpa en villa för två årslöner stämmer helt enkelt inte.

Precis och genomsnittslönerna för en fabriksarbetare 1985 var 12600:-/mån
Senast redigerad av Hackenbush55 2023-06-30 kl. 11:32.
Citera
2023-06-30, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tantradys
Amortering är för bövelen ingen kostnad. Jävla amatör!

Ok. Det är ändå pengar som måste ut per månad.
Citera
2023-06-30, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det jag skrev har stöd i monetär data.
Och du verkar inte hitta något fel i det. Utan knorrar för att du har fått för dig något annat. Alternativt att någon lurat i dig någon smörja.

Det lånetak du beskriver var väldigt generöst tilltaget. Därav att M1 kunde öka så rejält som det gjorde och att inflationen kunde vara så extremt.

Staten var tvungna att ha en rejäl kredittillväxt. Annars hade fackens lönköningar lett till en massiv arbetslöshet. Ganska trivialt att inse det.

Men så fungerade det inte i praktiken. Det var inte bara att hämta ut pengar från banken utan dom var väldigt restriktiva för att låneutrymmet var begränsat och efterfrågan stor. Jag vet själv om folk med ordnad ekonomi som fick skjuta på bostadsköp och ställa sig i lånekö för att banken hade slut på låneutrymme för innevarande år. Konsumtionslån gick att få från diverse skumma finansbolag som tog ut ockerräntor. Därav uttrycket "gråa krediter" som användes på den tiden. När kreditregleringen avskaffades 1985 exploderade utlåningen och många gjorde om sina gråa krediter till vita.
Citera
2023-06-30, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Suck, vad är det för "rikemanslivsstil" du syftar på? Vi lever år 2023, industrierna är tusentals procent mer effektiva nu jämfört med för några decennier sedan. Det är fullt rimligt att livskvaliteten ökar hos medelklassen.

Man kan inte leva rikemansliv på en vanlig medelklasslön. Om man aspirerar på en extravagant livsstil så bör man ha inkomster till det. Det är fritt fram för den som vill att arbeta sig upp här i livet. Men att belåna sig upp över öronen och sedan grina över att räntorna går upp är bara patetiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in