Citat:
Ursprungligen postat av
se_där...
Är det en rätt enkel regel eller är det inte en enkel regel? Jag tokar det som att det INTE är en "rätt enkel regel"?
Var det en reflexrörelse eller var det inte reflexrörelse? Och vem bedömer detta och på vilka grunder?
Om det nu var reflexrörelse, står det då i regelboken att det INTE skall vara straff?
Regeln är rätt enkel. Och nu tar jag ur minnet från när jag kollade för ett par år sen så jag ska inte svära på att det är exakt likadant nu. Regeln säger i princip att om det är en medveten handling så ska det dömas, annars inte.
Men dom har som sagt krånglat till det med domarinstruktionerna. Alla dom här grejerna om avstånd till bollen, om det studsar från egen kropp, om det är egen spelare som slår bollen och såna grejer, det är inte från regelboken, det är från domarinstruktionerna.
Vem som bedömer? Domaren såklart. Och det är för att hjälpa honom med bedömningarna som domarinstruktionerna har kommit till. Det vill säga att han kan titta på avståndet, hastigheten, om det går från egen spelare eller motståndare, om det är en naturlig rörelse eller inte och så vidare.
Men regeln säger i stort sett bara att om det är medvetet så ska det dömas. Enkelt.
Och vad gäller just reflexrörelser så är väl det en mer filosofisk fråga.

För egentligen är dom inte medvetna, men det är trots allt nått som man själv gör för att stoppa bollen. Så då räknar man reflexrörelser som medvetna trots att dom rent tekniskt sett inte är det.