2023-05-15, 13:26
Medlem
Pancevs avatar
Kan ärligt säga att jag numera inte kan den exakta straffregeln samt att den alltid kan tolkas lite beroende på ngn annan kompletterande regel. Det är som en offsidestående spelare o när denne exakt får delta i spelet igen.
Citera
2023-05-15, 13:33
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Är det en rätt enkel regel eller är det inte en enkel regel? Jag tokar det som att det INTE är en "rätt enkel regel"?
Var det en reflexrörelse eller var det inte reflexrörelse? Och vem bedömer detta och på vilka grunder?
Om det nu var reflexrörelse, står det då i regelboken att det INTE skall vara straff?
Regeln är rätt enkel. Och nu tar jag ur minnet från när jag kollade för ett par år sen så jag ska inte svära på att det är exakt likadant nu. Regeln säger i princip att om det är en medveten handling så ska det dömas, annars inte.

Men dom har som sagt krånglat till det med domarinstruktionerna. Alla dom här grejerna om avstånd till bollen, om det studsar från egen kropp, om det är egen spelare som slår bollen och såna grejer, det är inte från regelboken, det är från domarinstruktionerna.

Vem som bedömer? Domaren såklart. Och det är för att hjälpa honom med bedömningarna som domarinstruktionerna har kommit till. Det vill säga att han kan titta på avståndet, hastigheten, om det går från egen spelare eller motståndare, om det är en naturlig rörelse eller inte och så vidare.
Men regeln säger i stort sett bara att om det är medvetet så ska det dömas. Enkelt.

Och vad gäller just reflexrörelser så är väl det en mer filosofisk fråga. För egentligen är dom inte medvetna, men det är trots allt nått som man själv gör för att stoppa bollen. Så då räknar man reflexrörelser som medvetna trots att dom rent tekniskt sett inte är det.
Citera
2023-05-15, 13:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Regeln är rätt enkel. Och nu tar jag ur minnet från när jag kollade för ett par år sen så jag ska inte svära på att det är exakt likadant nu. Regeln säger i princip att om det är en medveten handling så ska det dömas, annars inte.

Men dom har som sagt krånglat till det med domarinstruktionerna. Alla dom här grejerna om avstånd till bollen, om det studsar från egen kropp, om det är egen spelare som slår bollen och såna grejer, det är inte från regelboken, det är från domarinstruktionerna.

Vem som bedömer? Domaren såklart. Och det är för att hjälpa honom med bedömningarna som domarinstruktionerna har kommit till. Det vill säga att han kan titta på avståndet, hastigheten, om det går från egen spelare eller motståndare, om det är en naturlig rörelse eller inte och så vidare.
Men regeln säger i stort sett bara att om det är medvetet så ska det dömas. Enkelt.

Och vad gäller just reflexrörelser så är väl det en mer filosofisk fråga. För egentligen är dom inte medvetna, men det är trots allt nått som man själv gör för att stoppa bollen. Så då räknar man reflexrörelser som medvetna trots att dom rent tekniskt sett inte är det.

"När händerna befinner sig utanför kroppen, då blir det väldigt ofta hands så vida inte domaren anser att händerna befinner sig i en naturlig position"
- Jonas Erikson i "hur fungerar handsregeln egentligen"

Danielson igår: https://youtu.be/Aswkiyhxrf8?t=35
Stäng diskussionen, inte mycket att snacka om.
Citera
2023-05-15, 13:52
Medlem
Pancevs avatar
Citat:

exakt, kungligt inlägg...från någonting

nu minns jag inte om regeln är den samma dock. men de sa medveten handling sedan ett par år...dock är ju medveten som du påpekar det diffusa
Citera
2023-05-15, 13:58
Avslutad
Citat:
Tror det är svårt att hitta en handssitation där man inte kan argumentera för att den är reflexmässig...
Citera
2023-05-15, 14:09
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
"När händerna befinner sig utanför kroppen, då blir det väldigt ofta hands så vida inte domaren anser att händerna befinner sig i en naturlig position"
- Jonas Erikson i "hur fungerar handsregeln egentligen"

Danielson igår: https://youtu.be/Aswkiyhxrf8?t=35
Stäng diskussionen, inte mycket att snacka om.
Den bilden var mycket tydligare än den jag kollade från discovery... Solklart att han slänger ut handen där.

Citat:
Tror det är svårt att hitta en handssitation där man inte kan argumentera för att den är reflexmässig...
Man kan alltid argumentera för allt. Men det är domaren som bestämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
exakt, kungligt inlägg...från någonting

nu minns jag inte om regeln är den samma dock. men de sa medveten handling sedan ett par år...dock är ju medveten som du påpekar det diffusa
Ja precis. Det är därför dom har skrivit alla dom här domarinstruktionerna, för att hjälpa domarna att bedöma om det är medvetet eller inte. Men problemet är att folk, inklusive domare, blandar ihop instruktionerna med regeln. Då får folk för sig att det finns en massa olika regler med en massa olika undantag där man måste hålla reda på vilken detalj som gäller just i detta fallet...

Och som sagt, ännu mer kul blir det ju då man blandar in reflexer i det hela, då kan man snöa in sig på filosofin.
Citera
2023-05-15, 14:13
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Den bilden var mycket tydligare än den jag kollade från discovery... Solklart att han slänger ut handen där.

Man kan alltid argumentera för allt. Men det är domaren som bestämmer.

Ja precis. Det är därför dom har skrivit alla dom här domarinstruktionerna, för att hjälpa domarna att bedöma om det är medvetet eller inte. Men problemet är att folk, inklusive domare, blandar ihop instruktionerna med regeln. Då får folk för sig att det finns en massa olika regler med en massa olika undantag där man måste hålla reda på vilken detalj som gäller just i detta fallet...

Och som sagt, ännu mer kul blir det ju då man blandar in reflexer i det hela, då kan man snöa in sig på filosofin.
tack för att du redde ut mitt svammel om kompletterande regler. som jag sa har jag ju själv ingen aning om exakt vad som gäller o det gäller säkert de flesta efter ett par derbyöl.
Citera
2023-05-15, 14:15
Medlem
laddkingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Trams.

. Jag tar själva matchen med ro, men är mer besviken över hur säsongen utvecklats samt vår trupp ej presterar enligt förväntningar.

fan önskar också man var bonde ibland med den slappa mentaliteten och inga känslor ingraverade i ett fotbollslag så man kunde vara människa efter derbyförlust kanske är detta kutym bland de riktiga djurgårdarna i tråden också ? att man tar denna usla inledning på säsongen och en derbyförlust mot sina daddys med ro ?

vad säger ni övriga gårdare i tråden ?
Citera
2023-05-15, 15:52
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laddkingen
fan önskar också man var bonde ibland med den slappa mentaliteten och inga känslor ingraverade i ett fotbollslag så man kunde vara människa efter derbyförlust kanske är detta kutym bland de riktiga djurgårdarna i tråden också ? att man tar denna usla inledning på säsongen och en derbyförlust mot sina daddys med ro ?

Nu är jag visserligen urgöteborgare men jag har levt bland bönderna. Sluta dissa bönder genom att kalla Kukhyenan för bonde
Citera
2023-05-15, 16:09
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Nu är jag visserligen urgöteborgare men jag har levt bland bönderna. Sluta dissa bönder genom att kalla Kukhyenan för bonde

Vad tror du om ikväll?
Citera
2023-05-15, 16:14
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Vad tror du om ikväll?

Kan gå precis hur som helst. Verkar ha blivit mitt standardsvar numera haha

Citat:
du har rätt kanske därför han lallar runt och inbillar sig han är 08a för att bönderna stött ut honom ska aldrig kalla den oskulden bonde igen lovar

Jag tror att du har helt rätt. Bra!
Citera
2023-05-15, 16:35
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:

Trösta mödrar efter barn avlider i trafikolycka eller självmord är jobbigt.

Derbytorsk är ingenting, om något så gillar jag att bli lite sur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in