2023-05-15, 12:11
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FEDAM
Ja

Älskar hur västmedia har lobbat för Kilicdaroglu senaste månaden. Inte en enda kritisk granskning. Man har hyllat honom till skyarna. Samtidigt som man kört artikel efter artikel med att folket kommer rösta bort "den hemska tyrannen" Erdogan.

Västmedia fick fel. Igen.
Har de? Jag läser massor med västmedia och känner inte alls igen mig i det du skriver.
"Hyllat honom till skyarna"?
"artikel efter artikel med att folket kommer rösta bort "den hemska tyrannen" Erdogan."
Länkar, silvoplä. Eller hittar du bara på nu?
2023-05-15, 12:12
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Finns det någon uppdatering?

Vem vann?
Det blir en andra omgång eftersom ingen kandidat fick mer än 50%.
2023-05-15, 12:29
Medlem
rex144s avatar
Det intressanta är hur röstar de 4-5 miljoner turkar som bor i utlandet
2023-05-15, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det intressanta är hur röstar de 4-5 miljoner turkar som bor i utlandet

Majoritet röstar på erdogan, sett siffror på 60-70%
2023-05-15, 13:04
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja, det stämmer. Turkiet är faktiskt ett av de få länder man inte direkt ger upp hoppet med. De har en stark ledare som inte är tillsatt av "marknaden". (Macron har också stort inflytande men han kommer direkt från Rothschild bank.)

Man kan tänka sig att nätverken gör allt för att peta Erdogan och hur det går efter honom vet inte jag. Du kan nog spekulera bättre om det än jag.

Mycket har gjorts, militärkuppen 2016, småsanktioner inom ekonomin, propaganda sedan 2013 att turkisk ekonomi kollapsar, stödet till "färgade revolutionen" 2013 etc.

Att folk känner att de har sitt öde i sina händer ser man om man tittar på valdeltagandet ca 88%. Jämför med USA där knappt hälften går och röstar...
2023-05-15, 13:06
Medlem
Yaskos avatar
Man väntar på valmyndighetens officiella sluträkning.

17 valurnor ej räknade än i Turkiet
ca 1000 utlänska som inte har räknats än.

Liten chans att Erdo vinner, blir 2:a omgång.
2023-05-15, 13:07
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Japp! Och det borde vara bevis nog, om något, att Turkarna inte har i NATO eller Väst att göra. Turkiet är ett BRICS-land och passar bättre där.

Yes, Turkiet definitivt borde skaffa BRICS samt Shangai medlemskap. Det är där framtiden finns.
2023-05-15, 13:34
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Yes, Turkiet definitivt borde skaffa BRICS samt Shangai medlemskap. Det är där framtiden finns.

Sakta i backarna. Hur kan framtiden finnas i Kina när demografin ser ut som den gör och massinvandring inte finns på kartan? Är det kanske AI du tänker på, att AI är framtiden och att Kina kommer leda den? Jag vet inte om det går hem hos turkarna.
2023-05-15, 13:40
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Sakta i backarna. Hur kan framtiden finnas i Kina när demografin ser ut som den gör och massinvandring inte finns på kartan? Är det kanske AI du tänker på, att AI är framtiden och att Kina kommer leda den? Jag vet inte om det går hem hos turkarna.

Du måste första min grundinställning först. Har alltid ansett, sedan 00-talet att Turkiet ska vara en neutral part mellan öst och väst. Dvs gå i korta förhållanden när det passar, ignorera när det inte passar.

Därav ska Turkiet vara med i både västliga och östliga samarbeten, det kanske inte blir fullt medlemskap men det kan vara observatör etc.

Angående ekonomin, yes jag anser att tyndpunkten kommer att förskjutas österut, dock innebär det inte att Europa går under etc. etc. Kommer bara inte var lika tung i världen som förr.
2023-05-15, 13:55
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Du måste första min grundinställning först. Har alltid ansett, sedan 00-talet att Turkiet ska vara en neutral part mellan öst och väst. Dvs gå i korta förhållanden när det passar, ignorera när det inte passar.

Därav ska Turkiet vara med i både västliga och östliga samarbeten, det kanske inte blir fullt medlemskap men det kan vara observatör etc.

Angående ekonomin, yes jag anser att tyndpunkten kommer att förskjutas österut, dock innebär det inte att Europa går under etc. etc. Kommer bara inte var lika tung i världen som förr.

Turkiet bör dock vara solidarisk just nu med NATO och inte göra affärer med Putin som är efterlyst för folkmord och som hotar alla sina grannländer.
2023-05-15, 13:57
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Turkiet bör dock vara solidarisk just nu med NATO och inte göra affärer med Putin som är efterlyst för folkmord och som hotar alla sina grannländer.

Ur turkisk synvinkel är ett hyfsat starkt Ryssland viktigt så att man kan balansera de mot USA/EU. Dessutom passar det inte turkarna att förstöra sin ekonomi genom att bli tvingade köpa svindyr amerikansk gas.

Så, nej. Nuvarande positionen är klockren ur turkisk synvinkel.

Bra om Ryssland får lite stryk av Ukraina, inte bra om Ryssland imploderar.
2023-05-15, 14:05
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ur turkisk synvinkel är ett hyfsat starkt Ryssland viktigt så att man kan balansera de mot USA/EU. Dessutom passar det inte turkarna att förstöra sin ekonomi genom att bli tvingade köpa svindyr amerikansk gas.

Så, nej. Nuvarande positionen är klockren ur turkisk synvinkel.

Bra om Ryssland får lite stryk av Ukraina, inte bra om Ryssland imploderar.

Varför importerar inte Turkiet gas från, Turkmenistan och Azerbajdzan,

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in