Citat:
Ursprungligen postat av
Yasko
Du måste första min grundinställning först. Har alltid ansett, sedan 00-talet att Turkiet ska vara en neutral part mellan öst och väst. Dvs gå i korta förhållanden när det passar, ignorera när det inte passar.
Därav ska Turkiet vara med i både västliga och östliga samarbeten, det kanske inte blir fullt medlemskap men det kan vara observatör etc.
Angående ekonomin, yes jag anser att tyndpunkten kommer att förskjutas österut, dock innebär det inte att Europa går under etc. etc. Kommer bara inte var lika tung i världen som förr.
Du, precis som de flesta turkiska (och andra) nationalister, gör ett klassiskt misstag. När tiderna är bra så tror ni att det alltid kommer att förbli så, och slår er för bröstet för era "framgångar". Utan att egentligen förstå hur saker hänger ihop, och hur skör er framtida välfärd egentligen är.
Jag tycker som du, att Turkiet ska fjärna sig från NATO/EU och söka sig mer mot BRICS/SCO. Hela "hålla världen under våra armar"-ideologin i väst kommer ändå att förändras eftersom den inte fungerar. Pga att kulturerna i BRICS helt enkelt inte är mogna nog.
Väst kommer att börja röra sig närmare en hållning där länder får bevisa sig INNAN man etablerar samarbete. Som i EU-samarbetet som bara är ett första test i den riktningen. Och Turkiet kommer ändå att åka ur NATO. Ju förr det sker, desto bättre.
Du kommer att bli varse exakt hur bra BRICS/SCO kommer att utvecklas utan väst. Och var "framtiden" ligger.