2023-05-14, 10:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Erdogan är smart. Han gratulerar alla föräldrar i sitt tal eftersom det är mors dag i Turkiet idag. Han kommer plocka hem rösterna nu. Det har inte opposition gjort.

Wow vad smart han är, hoppas oppositionen inte hänger på flashback och får nys om det.
2023-05-14, 10:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Normalt sett borde Erdogan varit utbytt för länge sedan med Turkiet fungerar inte normalt så har kan nog fortsätta mot diktaturens rand.

Hoppas för allas bästa att Erdogan förlorar och att nån annan får möjlighet att få ordning på landet och dess icke fungerande ekonomi med en inflation på 100 %!

Turkiet har alltid och kommer alltid ha ett kaosstyre. Erdogan råkar bara varit på sin post längre än tidigare ledare. Inget hade varit annorlunda utan honom, inget kommer ändras bara för att han skulle bytas ut.
2023-05-14, 10:54
Medlem
Madagascars avatar
Erdogan röstar nu. Han ser svag, gammal och bräcklig ut.
2023-05-14, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Se flesta sidor kommer rapportera om det när lokalerna stänger vid 17 så bara välj någon av dem. Al Jazeera, Cnn, Bbc, Reuters etc
22:59 svensk tid meddelas fördelningen av röster i presidentvalet. Alltså inte ett slutgiltigt resultat utan vad dom hunnit i sammanställandet av röster vid denna tid. Tidigare än så får dom inte meddela något ev resultat enligt valmyndighetens regler i Turkiet.
2023-05-14, 10:58
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag vet inget om Kılıçdaroğlu, men han kan knappast vara sämre än Erdoğan. Jag tror dock att Erdoğan kommer att vinna, tyvärr.
2023-05-14, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
22:59 svensk tid meddelas fördelningen av röster i presidentvalet. Alltså inte ett slutgiltigt resultat utan vad dom hunnit i sammanställandet av röster vid denna tid. Tidigare än så får dom inte meddela något ev resultat enligt valmyndighetens regler i Turkiet.

"Under election law, news, forecasts and commentaries about the vote are banned until 6 pm (1300 GMT).

Media are only free to report on election results from 9 pm (1800 GMT), which will roll in from across Turkey. Election authorities may allow media to report on results earlier."

https://www.reuters.com/world/middle-east/turkey-elections-2023-what-you-need-know-2023-05-12/

1800 gmt är 2000 cest om jag tänker rätt.
2023-05-14, 11:21
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Va? Varför börjar de inte rapportera rösträkningen efter att vallokalerna stängt!?

Är det för att erdogan ska få flera timmar på sig att fiffla med rösterna?
2023-05-14, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Va? Varför börjar de inte rapportera rösträkningen efter att vallokalerna stängt!?

Är det för att erdogan ska få flera timmar på sig att fiffla med rösterna?

Hittar när man söker att de får/kommer rapportera tidigare iaf
2023-05-14, 11:46
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag vet inget om Kılıçdaroğlu, men han kan knappast vara sämre än Erdoğan. Jag tror dock att Erdoğan kommer att vinna, tyvärr.

Erdogan ser till att vinna tror jag..
2023-05-14, 12:16
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
En turkisk tidning gjorde en omröstning om man ville se Sverige i Nato. Nej-sidan vann med 92,4 procent.

https://cdn.yenicaggazetesi.com.tr/news/2023/01/230120231355272472402_1.JPG
Detta är ett mycket bra resultat. Hoppas Erdogan vinner och att Sverige inte går med i NATO.
2023-05-14, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Intressant. Jag trodde det var jämt skägg i förväntningarna.

Kılıçdaroğlu klar favorit alltså.

Men kommer Erdogan "tillåta" att en annan kandidat vinner. Jag är mycket tveksam till hur demokratiska och fria de turkiska valen är. Erdogan kontrollerar antagligen valmyndigheten etc.

Det har varit ganska OK, men när det gällde Istanbuls borgmästarval 2019 så brölade han och försökte.

https://edition.cnn.com/2019/05/07/middleeast/turkey-rerun-istanbul-mayoral-election-intl/index.html
2023-05-14, 12:54
Medlem
Vallokalerna stänger 16 svensk tid.

Medier kan börja rapportera in resultat från klockan 20 svensk tid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in