Citat:
Ursprungligen postat av
.-.-.-.
Det här är en märkligt ställd fråga - det är ju inte polisen som bestämmer var hunden ska markera, det är var liket befunnit sig som dikterar det. Hade det funnits ett lik i klädkammaren så hade hunden markerat där.
Förrådet igen... Varför har man inte kollat taket?
Det är inte alls en konstig fråga.
Eftersom ett mord har skett i lgh och en av de misstänkta har en historia där hon hävdar att hon varit vaken och på toa under en period då Tove varit död, men ändå påstår att hon ingen Tove sett, borde man undersöka andra närliggande utrymmen.
Det är inte alls så att man struntar i att undersöka utrymmen för att en hund inte markerar. Om det var så säkert skulle man ju inte behöva ha olika blodförprövningsmedel t ex.
Det är naturligtvis utredning/forensiker/åklagare som ska ta beslut om vilka åtgärder som ska tas, och till sin hjälp kan man använda bl a hund, men att det enbart är hunden som avgör vad man ska kolla på är fel.
Maja har i sina förhör nämnt att kroppen skulle kunna ha gömts undan, och jag ser inget hinder att man kollar och undersöker dessa. Jag kan tycka tvärtom, att det är fel att inte kolla.
Och hur är det med spår i trapphuset? Har hunden markerat där?
Med din teori, borde isf taket undersökas. För så vitt vi vet, är det ju genom trapphuset kroppen har flyttats ut.
Både Johanna och Maja nämner att de ramlade i slutet av trappan (vet inte om det var du som hävdade att eftersom de bar ut Tove, så kunde inga spår lämnas?), och iaf Maja har berättat att hon öppnade porten för att Johann ville att hon skulle kolla läget med bilar inna de tog ut kroppen.
Hur man än vrider och vänder på det, har jag svårt att se att de ska ha klarat av att ta ner Tove hela vägen ut, utan att nudda minsta lilla yta. Jag tror på berättelsen att Johanna släpade första biten själv, då Maja skulle kolla läget i trappen först. Och även om det nu inte skulle ha skett, och att de inte heller ramlade, ser jag stora svårigheter med att stänga/låsa dörren, öppna porten utan att vid ett enda tillfälle lägga ner kroppen.