2023-05-14, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja det är knepigt.

JJ är ju överbevisad då Tove har dött i hennes badrum och hittas mha JJ:s mobil i grannens skog.
Så JJ pratar om det som hänt och även om vägen till den berättelse hon sedan kommer till är snirklig och full av lögner så ja hon har strypt och rättsläkaren har bekräftat det. Det har skett i badrummet precis som JJ sanningsenligt säger. Hon har virat in i lakan och sen köpt lakan. Hon har eldat och tänt ljus för Tove och köpt mera brandfarlig vätska med bevis kameraövervakning och kvitto och har sedan tuttat på Tove igen.

Så ja hennes berättele börjar klarna allt eftersom hon blir överbevisad.

Många experter verkar tycka att MH är "underbevisad" i jämförelse och då menar man kanske att det saknas bevis för mord men samtidigt så kan man tänka att hon inte har så mycket belägg för det hon säger när de flesta lögnerna (antagligen upprätade i Illharjen) är utredda.

Så om hon faktiskt sov, hur ska hon bevisa det? Ska John Blund vittna eller nåt oräknat får?

För den sista person på jorden som skulle bekräfta att MH sov, om sant, är väl JJ va?

Ja J är ju bunden till mordet
Trots hennes galna lögner
Så där får vi hoppas att det inte blir några ändringar i den dom hon fått

Men jag tänker på flera andra fall där det saknas bevis om vem som gjort vad
som tex Adrianafaller
alla 3 killarna åkte dit och fick livstid

Vad är skillnaden med detta fallet och Adrianafallet?

Här är det två i samma bostad där ett mord sker inom ca 45 min

Mer bevis lär ju aldrig komma fram
Citera
2023-05-14, 23:01
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Att det inte hittades blodspår förvånade mig. Det är som alla vet i praktiken omöjligt att tvätta bort. Enda rimliga jag kan komma på är att såren inte blöddes såpass mycket att blodet lämnade håret, och därigenom kom i kontakt med någon golvyta. Alternativt att en av sopsäckarna åkte på huvudet innan såren uppkom.
J beskrev det otäcka när Ts tunga åkte ut, så då hade T inget över huvudet.
Citera
2023-05-14, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Nu är jag väl dum som ens bryr mig om att kommentera ditt trams men... Vad är det för fall du ber dom presentera? Det dom säger är att dom inte hittar några fall som gått till på det sätt försvaret påstår att detta gått till. Hur menar du att detta ska "presenteras"? Eller har du fattat vad som menas?

Tack! Orkar knappt svara sådana människor! Lite svårt att presentera fall av strypmord med de förutsättningar som fanns i detta fall när man helt enkelt inte hittar några vilket uppenbart ingen annan heller gör.
Citera
2023-05-14, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Medfånge till MH: Varför sitter du på livstid?
MH: Eeeeh, hörde inte ringklockan,eeeh...man måste vara två när man stryper...eeeh, och så var det nåt mer, jo jag hörde inte dunsar i golvet och eeeh åklagaren hade en tidsstämpel från en gängkille från Malmö stegserie i fupen från mars 2019 eeeh...

Medfången: Men liksom full file system protokollet och det för den logiska extraheringen borde väl validera det? Gjordes ingen tömning av era molntjänster? HAr polisen ingen koll på binary plist i filsystemet Biome och ingen läsare för protobuf i SEGB eller bloben i databaserna så de kunde göra en detaljerad tidslinje? Vittnade grannens farsa? Tömde de grannens mobil så de fick en starttid på tidslinjen? Visste tingsrätten när du kom in i badrummet?

MH: eeeeh...eeeh...eeeeh...på A svarar jag...eeeeh

… eller så har medfången lättare att få henne att sjunga ut …
Citera
2023-05-14, 23:07
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Mina funderingar har rört sig mest runt det du skrev om vad och hur M berättar.
Detaljerat och med ordentligt flyt, nästan så att det bubblar, berättar hon om bränderna, Js tankar runt hennes familj, speciellt bror och dumpningen, allt sådant som berört henne på djupet.

Men mordet beskriver hon torftigt sammanfattat och med samma ord som J.
Man skulle kunna tänka att det är för traumatiskt, att hon lagt cementlock på och inte orkar tänka på det. Men att hon då kan berätta om dumpningen, som hon helt klart upplevt mycket traumatiskt, är märkligt. Jag kan svårligen tänka mig att hon oberörd skulle kunna delta i mordet eller ens bevittna det.
Möjligtvis kan hon inte komma på vad och hur hon skulle kunna berätta och samtidigt förminska sin skuld, men jag tycker att det låter långsökt. Hon skulle även där kunnat hävda att hon inte vågade annat med risk för att själv gå samma öde till mötes.

Ja, luckorna är tydliga. Hon berättar också det hon vet om mordet. Hade hon varit med om mordet så hade hon nog snarare sagt att hon sov och inte vet något. Nu skall hon alltså att hittat på historien om att Johanna har berättat om dessa enstaka bitar dagen efter, trots att det de kom överens om dagen efter var en helt annan historia. Det finner jag mycket osannolikt. Just detta är faktiskt ännu en sådan detalj som gör att jag tror att Maja faktiskt inte var med.

Om Maja var med om mordet men vill mörka det, då hade hon bara sagt att hon inte vet hur det gick till, för hon sov. Det är då hennes lögn i det fallet och den hade hon ju i så falll hållit fast vid.

Nu har det bllivit tydligt för mig att det inte bara saknas bevis emot Maja, utan att hon verkligen är oskyldig till mordet. Hon var inte där när Tove mördades.
Citera
2023-05-14, 23:21
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja J är ju bunden till mordet
Trots hennes galna lögner
Så där får vi hoppas att det inte blir några ändringar i den dom hon fått

Men jag tänker på flera andra fall där det saknas bevis om vem som gjort vad
som tex Adrianafaller
alla 3 killarna åkte dit och fick livstid

Vad är skillnaden med detta fallet och Adrianafallet?

Här är det två i samma bostad där ett mord sker inom ca 45 min

Mer bevis lär ju aldrig komma fram

Nej sedan hör det till vanligheterna att kriminella påstår att de sover eller får black-out under brottet. Maja är inget undantag. Hur många mord har inte begåtts av personer som sovit eller inte har en aning om vad de gjort?

Det blir ju lite svårt för åklagare att bevisa att person x sover 15 minuter där och 10 där typ. Dessutom måste jag ha missuppfattat det. Satt telefonen fastklistrad på Maja när hon var hos Johanna? Det den visar är att hon inte sov...
I övrigt lyckades hon dumpa Toves kropp utan telefonen.

Det är ju dessutom så att ingen hävdar att Majas telefon är mordvapnet. (Fast man kunde fanimej tro det)
Senast redigerad av why123 2023-05-14 kl. 23:45. Anledning: .
Citera
2023-05-14, 23:25
Medlem
Citat:
J beskrev det otäcka när Ts tunga åkte ut, så då hade T inget över huvudet.

J beskrev också en 10 sekunders strypning.
Citera
2023-05-14, 23:29
Avslutad
Citat:
Hur många gånger hon suddat syns inte.

Ms starka sida ligger enligt utredningen på det verbala planet, så att hon kan skriva en bra berättelse, sann eller osann, är inte så märkligt.

MEN det går inte att jämföra nedskriven text hon har kunnat sitta och pula med i lugn och ro utan tidspress med muntliga frågor hon förväntas svara på direkt.
Jag tolkar dig som du inte tror att det gör någon skillnad för Majas förmåga att svara korrekt ifall hon upplevt en situation eller om hon drar en vals. Hon har lika svårt att svara korrekt i bägge fallen.

One of a kind.
Citera
2023-05-14, 23:32
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
J beskrev också en 10 sekunders strypning.
Tror du att berättelsen om tungan är en lögn, något hon läst bara?
Citera
2023-05-14, 23:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Nja det behöver inte kommit några blodmängder på rörstumpen om det var den T slog i.
Lite hudavskrap kanske, men T hade mycket hår som skyddade huden så kanske inte ens det uppstod.

Just skallskador brukar blöda mycket - men inte alltid direkt när första slaget träffar. Det finns ingen tjockare blodfylld underhudsvävnad på skallen, det som blöder är istället mindre kärl under huden som kan träffas och bli skadade. Då blöder de inga mängder bums, utan istället sipprar det ut.
Jämför med om du skadar en hand där underhudsvävnaden är tjock och blodrik - då blöder man direkt.

När folk fått slag i skallen och blodet stänkt åt alla håll handlar det oftast om flera slag i redan blödande vävnad.

T har knappast legat kvar på rörstumpen om hon slog i den, huvudet ”studsar” mycket riktigt. Dessutom överföll J Ts kropp rätt snabbt och satte sig på henne, så inte låg huvudet kvar på rörstumpen.

Från rättegången:

Adv Hannah:
Du, jag tittade på punkt 44, den här sårskadan som finns på Toves bakhuvud, den är ungefär 3x0,5 cm, så är den ungefär som mest en halv cm dup och så finns det en uppgift om blodbesudlingar. Min uppfattning,där finns det ganska mycket blod. Kan det va så, är det sannolikt att Tove har blött från den skadan?

AL: Ja, det fanns ju blod i håret, som jag besriver vid platsundersökningen, kring den där skada.
"

A 156/22
"Vid undersökning med forensisk ljuskälla har fluorescerande besudlingar iakttagits på
golvbrunnsilen5
, på golvet6
intill golvbrunnsilen samt på ett rör/hållare till
duschdraperi7
. Besudlingen på röret var delvis synlig som en fetaktig hinna.
Badrummet har även undersökts för att söka spår från att eventuellt blod har tvättats
bort från golv och väggytor.
"
---------------------------------------------------------------------------------------------------- --
"3
S053
4
S010 (DNA från hantverkare, se utlåtande från NFC)
5
G013, BG120235-1
6
S012 (DNA från Tove Tönnies, se utlåtande NFC) samt S013, S016
7
S011 (DNA från Tove Tönnies, se utlåtande NFC) Q
"

/31

"Undersökningsmetoder
Blodliknande besudlingar har förprövats med leukomalakitgrönt
Blod har sökts med hjälp av BlueStar (kemisk metod för att detektera blod)
Vid undersökning med avseende på biologiska spår, sekret, har forensisk ljuskälla
använts tillsammans med avsett betraktningsfilter.
Fingeravtryck har sökts med pulvermetoden
"
Citera
2023-05-14, 23:37
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Angående den sista "luckan" så stämmer det inte, MH berättar att TT sitter i köket och pratar. Det anser jag stämmer bra överens med vad som verkligen hänt, nån rundvisning har nog inte skett (låter orimligt att visa en etta på ett så uttalat sätt). Att hon inte berättar om hur kroppen förflyttas från toaletten till hallen är självklart, hon sover ju då. Jag vill till och med hävda att den här "luckan" är ett gott indicium för att MH inte alls sovit - varför skulle JJ berättat för MH om mordet men inte att hon släpar kroppen ut i förrådet? Varför har inte MH frågat JJ var kroppen var när MH var på toa efter mordet?

Så först tycker du det är självklart att hon inte berättar om hur kroppen förflyttas från toaletten till hallen för att hon sover då, för att därefter direkt i nästa mening påstå att hon inte alls sovit. För du glömde visst att hon berättade hur mordet gick till. Hon sov ju nämligen då också. Behöver jag ens kommentera hur galet motsägelsefullt det du skriver är?

Citat:
Vad gäller den första "luckan" förstår jag inte invändningen alls - dom berättar samma historia för det är den dom har kommit överens om. Varför dom har kommit överens om just den historian kommer vi antagligen aldrig få veta.

Det är faktiskt tragiskt att du inte ens kan skilja på den historia "dom har kommit överens om" och det lilla som Maja berättar om hur mordet gick till. Nej, de hade inte kommit överens om att Maja skulle berätta det.

Du rör ihop och missar saker så till den vilda grad att man undrar om du är kraftigt berusad eller nåt.
Citera
2023-05-14, 23:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jamen det är lite det hon gör, men samtidigt är Johanna så manipulativ och försöker vara smart.

Jag tror att Johanna mycket väl vet efter alla förhör, att det finns tillräckligt på henne och att skylla på Maja eller Tove, det är för genomskinligt.

Johanna ser det lilla hålet i väven som börjar att tätna, och hårda förhör och nära till åtal (och nu handlar det om mord, grovt gravfridsbrott, det är ingen lek) förstår hon att det är den end vägen till ett lägre straff, vållande.

Hon vill inte riskera att åka dit för mord. Hon hr ju inga egna skador, och hon vet att inga skrik har hörts.

Glöm inte tt Johanna inte tänker som du och jag; hon ser inte själv hur illa det ser ut när hon "klagar" på Tove, som har förlämpat henne med att badrummet inte var något att se, att Tove knuffar sig förbi henne (enligt Johanna, själv tror jag inte ett ögonblick på det, Tove försökte fly) och fällning för detta.
Det är ”lite av det hon gör” men hon hade kunnat lägga mycket mer av aktiv attack på Tove. Att hon inte har några skador eller att det inte hörts skrik skulle inte vara något hinder för en sån historia. Glöm inte att hon hittat på en historia där Maja har ramlat handlöst och slagit i axel och rygg, utan att Maja har minsta blåmärke.

Johanna får anpassa sin historia till vad hon tror att Maja har berättat för polisen. Hon har ingen aning om att Maja påstår att hon har sovit och att hon påstår att Johanna var ensam med Tove i badrummet. Utan att inse det så är Johanna helt fri att fabulera hejvilt, så länge som det stämmer hyfsat med skadorna på Tove.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in