2023-05-14, 21:24
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det lutar åt att vi fick en lokal botten på 200 wma, vilket i så fall är helt i linje med hur bitcoinpriset brukar studsa omkring vid den här fasen i cykeln.

https://bitcoincharts.com/charts/bitstampUSD#igWeeklyztgSza1gSMAzm1g200zm2g25zv

Varför haka upp sig på cykler och faser, det är redan mycket som har hänt den här "cykeln" som direkt avviker ifrån hur priset har rört sig tidigare, - varav en är att priset aldrig tidigare har stängt ljus på veckan/månaden under just 200-veckors ma. Just nu balanserar vi precis ovanför och det finns inget som säger att vi inte kan falla igenom igen.
Citera
2023-05-14, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Varför haka upp sig på cykler och faser, det är redan mycket som har hänt den här "cykeln" som direkt avviker ifrån hur priset har rört sig tidigare, - varav en är att priset aldrig tidigare har stängt ljus på veckan/månaden under just 200-veckors ma. Just nu balanserar vi precis ovanför och det finns inget som säger att vi inte kan falla igenom igen.

Nja, jag tycker inte att vi har sett några större avvikelser från tidigare cykler, än så länge. Rörelserna har varit lite tamare, det är allt. Rusningen blev måttligare än tidigare (drygt 20x från botten till topp jämfört med cirka 100x vid förra cykeln), och raset blev måttligare än tidigare (cirka 75 procent fall från topp till botten jämfört med knappt 85 procent vid förra cykeln). Tidsmässigt stämmer cyklerna väldigt väl överens, dvs. hur lång tid efter halveringen vi fick se en topp respektive en botten.

Det stämmer att priset stannade under 200 wma längre än tidigare, och det är en avvikelse, men nu förefaller vi ha rättat till detta och ha 200 wma som stöd igen.

Därmed inte sagt att du inte kan få tillfälle att snappa upp lite bitcoin på någon kortare dipp under 200 wma, en möjlighet man även fick under förra cykeln, för övrigt.

Allt möjligt kan hända, men tills vidare är min bild att prisutvecklingen fortsätter att rimma med tidigare cyklers, och jag förväntar mig att vi kommer att få se en måttlig prisökning (med bitcoinmått mätt) fram till halveringen och en ny intensiv hausse att antal månader efter halveringen, fundamentalt en följd av utbudschocken som halveringen ger upphov till.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-05-14 kl. 22:04.
Citera
2023-05-14, 23:24
Medlem
DroidBishops avatar
Jag är fortfarande övertygad om att likviditet vid 32-33 kommer tas, och att det mycket väl kan vara årshögsta. Hur djup tillbakagången blir får vi väl se. Men yearly open eller lägre skulle inte förvåna mig.
Fibonacci nivåerna är dragna med en hemmasnickrad metod som är satt i början av året.

https://www.tradingview.com/x/NrvBR6mP/
Citera
2023-05-15, 08:52
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Jag är fortfarande övertygad om att likviditet vid 32-33 kommer tas, och att det mycket väl kan vara årshögsta. Hur djup tillbakagången blir får vi väl se. Men yearly open eller lägre skulle inte förvåna mig.
Fibonacci nivåerna är dragna med en hemmasnickrad metod som är satt i början av året.

https://www.tradingview.com/x/NrvBR6mP/
Många av de proffisionella traders jag följer ser på TA som en levande organism. Det sannolikheter som gick att utröna ena stunden kan vara helt invaliderade nästa stund. Dvs att man gör hela tiden en ny bedömning baserat på ny informationm och absolut inte fastnar i en tidigare bedömningar så som jag tycker du gör här som talat om 32 som en makro topp i 3 månaders tid nu.

Den här dippen ner till 26k kan mycket väl vara den bullish reset av RSI som bullsen ville ha för att BTC skall orka slå igenom 32k gränsen vid nästa test.

(inget påhopp, utan bara en känsla jag får)
Senast redigerad av Leaston 2023-05-15 kl. 08:56.
Citera
2023-05-15, 16:02
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Många av de proffisionella traders jag följer ser på TA som en levande organism. Det sannolikheter som gick att utröna ena stunden kan vara helt invaliderade nästa stund. Dvs att man gör hela tiden en ny bedömning baserat på ny informationm och absolut inte fastnar i en tidigare bedömningar så som jag tycker du gör här som talat om 32 som en makro topp i 3 månaders tid nu.

Den här dippen ner till 26k kan mycket väl vara den bullish reset av RSI som bullsen ville ha för att BTC skall orka slå igenom 32k gränsen vid nästa test.

Jo men så är det ju. Eftersom ingenting är skrivet i sten så måste man hela tiden anpassa sig. Men 32-33 har inte nåtts än, tills dess är det min topp. Vill marknaden högre får man omvärdera.
Citera
2023-05-15, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston

Du har 100% rätt i detta inlägg.
Citera
2023-05-15, 19:12
Medlem
Papper1512s avatar
Skulle tro att en bullmarket inte är mer än ett år bort. När tillochmed kebabmedpommes skriver PM där denne är ångerfull och erkänner att han haft fel hela tiden är stort. Om det beror på nyvunnen ödjmukhet i samband med förundersökningen gällande dennes del i ett penningtvättsupplägg eller ej låter jag vara osagt. I vilket fall, vindarna vänder.

När tror ni nästa bull market drar igång? Jag gissar Q1 2024.
Citera
2023-05-15, 19:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Skulle tro att en bullmarket inte är mer än ett år bort. När tillochmed kebabmedpommes skriver PM där denne är ångerfull och erkänner att han haft fel hela tiden är stort. Om det beror på nyvunnen ödjmukhet i samband med förundersökningen gällande dennes del i ett penningtvättsupplägg eller ej låter jag vara osagt. I vilket fall, vindarna vänder.

När tror ni nästa bull market drar igång? Jag gissar Q1 2024.

Så smått har den redan börjat, men kommer att varva ned under sommaren, för att sedan starta upp så smått igen Q3 2023. Q4 2023 kan det nog bli rally.
Citera
2023-05-15, 19:39
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentofSith
Så smått har den redan börjat, men kommer att varva ned under sommaren, för att sedan starta upp så smått igen Q3 2023. Q4 2023 kan det nog bli rally.

Det kan lika gärna bli ekonomisk recession och en ny tur till goblintown Q3-Q4 där bitcoin krossas prismässigt tillsammans med S&P. Du vet inte och inte jag heller. Så gör inte dig själv otjänsten att tänka i så definitiva termer Sithy. Tänk att båda alternativen kan bli verklighet och planera därefter.
Citera
2023-05-15, 20:17
Avslutad
Citat:
Det kan lika gärna bli ekonomisk recession och en ny tur till goblintown Q3-Q4 där bitcoin krossas prismässigt tillsammans med S&P. Du vet inte och inte jag heller. Så gör inte dig själv otjänsten att tänka i så definitiva termer Sithy. Tänk att båda alternativen kan bli verklighet och planera därefter.

Inget är omöjligt men har svårt att se det hända. Hur planerar du för dessa båda eventualiteter?
Citera
2023-05-18, 08:46
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentofSith
Inget är omöjligt men har svårt att se det hända. Hur planerar du för dessa båda eventualiteter?

Många hade svårt att se att ynka 69k skulle markera toppen på den så kallade marknadscykeln 2021. Lika många trodde att 200-veckors ma helt garanterat skulle utgöra botten förra året. Vad hände? Vi drog rakt igenom och spenderade sedan 6 månader under.
Marknaden är ute efter dina pengar och att ta ombord narrativ och sedan krampaktigt hålla fast vid dessa går närmast att likna vid att ge sig in i boxningsringen och sänka garden. Istället gäller det att hålla dörrarna öppna, sannolikt eller inte, och blixtsnabbt byta fot om du är felpositionerad. Men det sitter långt inne hos många, vi gillar inte att ha fel när vi väl har fattat ett (investerings) beslut.
Citera
2023-05-18, 13:16
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Många hade svårt att se att ynka 69k skulle markera toppen på den så kallade marknadscykeln 2021. Lika många trodde att 200-veckors ma helt garanterat skulle utgöra botten förra året. Vad hände? Vi drog rakt igenom och spenderade sedan 6 månader under.
Marknaden är ute efter dina pengar och att ta ombord narrativ och sedan krampaktigt hålla fast vid dessa går närmast att likna vid att ge sig in i boxningsringen och sänka garden. Istället gäller det att hålla dörrarna öppna, sannolikt eller inte, och blixtsnabbt byta fot om du är felpositionerad. Men det sitter långt inne hos många, vi gillar inte att ha fel när vi väl har fattat ett (investerings) beslut.
Men det skall väl nämnas att 200 ma bröts pga ett antal black swans. Hade inte FTX, Celsius och de andra startat ett domino så är det tveksamt att 30k nivån hade brytits förra året. Det tror iaf jag.
Jag var själv en stor förespråkare för att 30k skulle hålla. Men då hade jag inte räknat med alla fiaskon med centraliserade entiteter som sket ner sig.

Oavsett: Bara för att något som var "svårt att se" ändå hände tidigare, så betyder inte det att andra scenarion som är "svåra att se" blir troligare bara för det. Shit happens ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in