2023-05-14, 23:26
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Vad kan de redan nu?
Det du skrev i närmast föregående inlägg:
Citat:
De kan hyra lokal och anordna sagostunderna själva

Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Det kan de redan nu.

Hänger du med? Du vill förbjuda bibliotek att köpa in verksamheten, och du verkar ha fått för dig att detta förslag inte skulle innebära något förbud då drag-artisterna i stället skulle kunna ordna med egna lokaler. Men den möjligheten har de redan idag, så ditt förslag ger dem inga nya möjligheter; det tar däremot bort en väsentlig del av det rättsliga utrymme de har idag. M a o: Förbud.
Citera
2023-05-14, 23:34
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Det du skrev i närmast föregående inlägg:

Hänger du med? Du vill förbjuda bibliotek att köpa in verksamheten, och du verkar ha fått för dig att detta förslag inte skulle innebära något förbud då drag-artisterna i stället skulle kunna ordna med egna lokaler. Men den möjligheten har de redan idag, så ditt förslag ger dem inga nya möjligheter; det tar däremot bort en väsentlig del av det rättsliga utrymme de har idag. M a o: Förbud.
Men vilket svammel, måste du påpeka nåt som är självklart? De vill såklart ha de ekonomiska fördelar det det innebär när biblioteket betalar. Jag vill som sagt inte förbjuda utan helt enkelt inte styra pengar till verksamheten. Vad är det för genomgripande lagändring som skulle krävas för det? Nu har du möjlighet att upplysa mig om nåt jag inte känner till, offentlig upphandling är inte mitt område, och bibliotekslagen har jag inte studerat.
Citera
2023-05-14, 23:37
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Men vilket svammel, måste du påpeka nåt som är självklart? De vill såklart ha de ekonomiska fördelar det det innebär när biblioteket betalar. Jag vill som sagt inte förbjuda utan helt enkelt inte styra pengar till verksamheten. Vad är det för genomgripande lagändring som skulle krävas för det? Nu har du möjlighet att upplysa mig om nåt jag inte känner till, offentlig upphandling är inte mitt område, och bibliotekslagen har jag inte studerat.
Din okunnighet är inte mitt problem. Du föreslår ett inköpsförbud (ja, det gör du – dina taffliga försök till eufemismer som "styra pengar" ändrar inte på den saken) mot sagoläsning av drag-artister utan att först ta reda på huruvida det alls låter sig göras – är det rimligt?
Citera
2023-05-14, 23:50
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Din okunnighet är inte mitt problem. Du föreslår ett inköpsförbud (ja, det gör du – dina taffliga försök till eufemismer som "styra pengar" ändrar inte på den saken) mot sagoläsning av drag-artister utan att först ta reda på huruvida det alls låter sig göras – är det rimligt?
Det är en rimlig utgångspunkt att man kan ändra en verksamhet utifrån politiska beslut utan att det för den skull är ett regelrätt förbud. Men ok, for arguments sake, låt säga att biblioteken förbjuds köpa in jippot, hur skulle det innebära ett generellt förbud mot sagostunderna?
Citera
2023-05-14, 23:51
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Det är en rimlig utgångspunkt att man kan ändra en verksamhet utifrån politiska beslut utan att det för den skull är ett regelrätt förbud. Men ok, for arguments sake, låt säga att biblioteken förbjuds köpa in jippot, hur skulle det innebära ett generellt förbud mot sagostunderna?
Det får du fråga någon som påstått att det skulle vara det.
Citera
2023-05-15, 00:12
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Det får du fråga någon som påstått att det skulle vara det.

Citat:
Twisting words. Nej, jag anser att de inte bör få köpa in denna verksamhet. Det är inte detsamma som att förbjuda sagostunderna.
Med vilket jag avser att de är fria att bedriva egen verksamhet utanför biblioteken. Om det nu var oklart.
Citat:
Potejto, potato. Lite som att säga att prostitution inte är förbjudet i Sverige, bara sexköp. Apropå att vrida och vända på orden.
Tolkar jag som att du anser att det ena inte låter sig göras utan det andra.

Men bra, nu vet du att jag inte förordar ett generellt förbud mot sagostunderna.
Citera
2023-05-15, 00:40
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Med vilket jag avser att de är fria att bedriva egen verksamhet utanför biblioteken. Om det nu var oklart.
Bibliotek är platser för kunskap. Kunskap kan förmedlas på flera sätt - böcker, föreläsningar, workshoppar osv.

Jag tycker i alla fall att det vore en lite annorlunda ordning om sagostunderna skulle äga rum i lokaler som hyrdes av artisterna. Men jag ställer mig inte främmande för tanken.

Nu är det dock så att det har förekommit hot mot dessa tillställningar i såpass stor omfattning att man funnit det nödvändigt med vakter.

Varför har det hotats? För att det finns personer i landet som tror att det pågår något fuffens under sagostunderna. Att denna uppfattning är förekommande är denna tråds många inlägg av mer tragisk karaktär tydliga bevis för. Även Björn Söders uttalanden visar på uppfattningen finns representerad i riksdagen.

Skulle det då i framtiden inrättas särskilda drag queen story hour-hus dit barngrupper söker sig skulle nog misstankarna bli ännu större och även hot och våld skulle öka. När det sker på bibliotek finns det åtminstone en sportslig chans till insikt i vad som sker. Statlig övervakning med kameror och mikrofoner i en privat miljö är rena DDR och det vill vi väl inte ha?

Jag gillar inte att det går skattepengar till denna typ av tillställning genom att jag inte gillar beskattning. Det finns andra delar i detta att beakta som kanske ändå motiverar skattefinansieringen.
Citera
2023-05-15, 05:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Om du förespråkar ett förbud t ex av detta så är du för censur. Om det är högerextremt med censur så faller väl även argumenten om att vänsterextrema Internet-jättar är för censur.
Lite för många gissningar om var jag står i frågan för att bemöta.
Citat:
Nej. Däremot påstår jag att du har högerextrema åsikter. Tycker du inte att det framgick av inlägget du citerade?
Du förespråkar inkluderande, men är väldigt exkluderande själv.
Något som allt mer märks bland HBTQ-folk även inom gruppen, då deras identifierande och kamp för en en grupp lirar dåligt med en annan grupp, det blir bara en enda stor gröt av allting och de biter sig själva i svansen.

För övrigt har du en väldigt dålig debatteknik överlag.
Citera
2023-05-15, 05:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Det handlar alltså om föräldrar som går dit frivilligt med sina barn på fritiden.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sagostund-pa-biblioteket-fick-overvakas-av-vaktare
Precis, föräldrarna väljer var de tar barnen, barnen väljer inte detta själva.
Citera
2023-05-15, 06:26
Medlem
Bra förskola som frågar barnens föräldrar om olika aktiviteter är ok, som att gå på sagostund med transa.
Citera
2023-05-15, 06:33
Avslutad
Skamlösa vinhoran och de andra sagotanterna from Hell vägrar dessutom uppge sina riktiga namn. Som förälder kan du inte kolla upp dem i brottsregistret innan du anförtror ditt barn till dem. Och om barnet skulle ofredas eller värre i deras sällskap vet du inte vem du ska anmäla. Du vet inte ens hur de ser ut under Rocky Horror Show-målningen.

Du vet inte om bibliotekets personal vet vilka de har att göra med, om de avkrävt sagotransorna utdrag ur brottsregistret, som man numera annars regelmässigt gör även med helt ordinära människor som ska arbeta i barns närhet eller om de inte tordats göra detta med den här kategorin av rädsla för att pekas ut som transfobiska. Du vet inte om du kan räkna med att personalen står på din och ditt barns sida om något skulle hända eller om de i sin vänsterpolitiska regnbågsvurm väljer att hellre tro på och skydda transvestiternas integritet och anonymitet.

https://samnytt.se/skamlosa-vinhoror-ska-halla-armlangds-avstand-till-vara-barn/
Citera
2023-05-15, 06:58
Medlem
SmartSkalles avatar
Misstänker att peddona får det hett om öronen när deras identitet kommer fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in