Citat:
Ursprungligen postat av
Psilosopher
Med vilket jag avser att de är fria att bedriva egen verksamhet utanför biblioteken. Om det nu var oklart.
Bibliotek är platser för kunskap. Kunskap kan förmedlas på flera sätt - böcker, föreläsningar, workshoppar osv.
Jag tycker i alla fall att det vore en lite annorlunda ordning om sagostunderna skulle äga rum i lokaler som hyrdes av artisterna. Men jag ställer mig inte främmande för tanken.
Nu är det dock så att det har förekommit hot mot dessa tillställningar i såpass stor omfattning att man funnit det nödvändigt med vakter.
Varför har det hotats? För att det finns personer i landet som tror att det pågår något fuffens under sagostunderna. Att denna uppfattning är förekommande är denna tråds många inlägg av mer tragisk karaktär tydliga bevis för. Även Björn Söders uttalanden visar på uppfattningen finns representerad i riksdagen.
Skulle det då i framtiden inrättas särskilda drag queen story hour-hus dit barngrupper söker sig skulle nog misstankarna bli ännu större och även hot och våld skulle öka. När det sker på bibliotek finns det åtminstone en sportslig chans till insikt i vad som sker. Statlig övervakning med kameror och mikrofoner i en privat miljö är rena DDR och det vill vi väl inte ha?
Jag gillar inte att det går skattepengar till denna typ av tillställning genom att jag inte gillar beskattning. Det finns andra delar i detta att beakta som kanske ändå motiverar skattefinansieringen.