2023-05-14, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korvstaffan
Vadå tvingas? Är väl klart ingen står med piska och tvingar ungarna dit. Men när en hel förskolegrupp ska gå till biblioteket med pedagogerna så kan det ju lätt bli lite märklig stämning om man inte vill att sitt barn ska delta. Däri ligger problemet ju.

Jag har inget emot transor eller rocka sockor eller annat per se. Men när barn - i synnerhet mitt barn - används i olika politiska projekt känner jag lite olust. Vill att barnet ska vara moget nog att fatta egna beslut och förstå allt det innebär. Även om syftet kan vara gott eller harmlöst.

När politiker står och försöker ge ballonger till mitt barn säger jag åt dem vänligt men bestämt, oavsett om det är en sosse eller kristdemokrat. Är inte bekväm med att de använder ungar som reklampelare. De fattar väl inget, det är bara kul att vifta med en SD-ballong i 5 minuter innan den blåser iväg wller går sönder.

Nä. Ge fan i ungarna. Och jag är långt ifrån Sverigedemokrat.
Det handlar alltså om föräldrar som går dit frivilligt med sina barn på fritiden.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sagostund-pa-biblioteket-fick-overvakas-av-vaktare
Citera
2023-05-14, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Snarare SD som kör den amerikanska "fokusera inte på att vi inte håller våra vallöften. Fokusera på nåt annat istället, typ de där som läser sagor för barn." Alltså samma kulturkrigsdistraktion som republikanerna använder sig av I USA.
Du anar inte hur fel du har. Något mer anti-SD än humaniorainstitutionerna får man fan leta efter. Så när till och med dessa ifrågasätter det rimliga i sånt här så bör man fundera ett varv till.
Citera
2023-05-14, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du anar inte hur fel du har. Något mer anti-SD än humaniorainstitutionerna får man fan leta efter. Så när till och med dessa ifrågasätter det rimliga i sånt här så bör man fundera ett varv till.

Har inte läst det du talar om men faktum kvarstår att SD lyfter denna frågan för att distrahera väljarna.
Citera
2023-05-14, 22:16
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det handlar om att RFSL vill flytta fram sina positioner och få mer politisk makt - svårare än så är det faktist inte. Om du visste vilken extremt liten skara som stödjer RFSL så hade du också förstått syftet.
Och ja även de som sker i USA handlar om pengar och poltiks makt. Det skiljer inte ett skit. Men man är naiv och blind om man tror att det handlar om flosklerna som de utåt påstår sig hylla.
Det är alltså RFSL som arrangerar de här sagostunderna enligt dig? Det kommer som en nyhet för mig. Var kommer dina uppgifter från?
Citera
2023-05-14, 22:17
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvstaffan
Vadå tvingas? Är väl klart ingen står med piska och tvingar ungarna dit. Men när en hel förskolegrupp ska gå till biblioteket med pedagogerna så kan det ju lätt bli lite märklig stämning om man inte vill att sitt barn ska delta. Däri ligger problemet ju.
Kan du ge något exempel på att det scenario du skildrar ska ha inträffat i verkligheten?
Citera
2023-05-14, 22:48
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Rättare sagt, om offentligt finansierade bibliotek ska tillåtas köpa in denna verksamhet. Och det har du ju inget emot, eftersom du inte är för förbud. Men sen nämnde du något om subventioner. Vilka tänkte du på då?
Twisting words. Nej, jag anser att de inte bör få köpa in denna verksamhet. Det är inte detsamma som att förbjuda sagostunderna.
Citera
2023-05-14, 22:51
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Twisting words. Nej, jag anser att de inte bör få köpa in denna verksamhet. Det är inte detsamma som att förbjuda sagostunderna.
Potejto, potato. Lite som att säga att prostitution inte är förbjudet i Sverige, bara sexköp. Apropå att vrida och vända på orden.
Citera
2023-05-14, 22:53
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Tack för komplimangen. Det vore oroväckande om jag inte vore åtminstone irriterande för någon som desinformerar så ihärdigt i transfobins tjänst som du. Jag, för min del, har ingen avsikt att sluta bemöta dina lögner om att de här föreställningarna skulle vara baserade på något annat än samtycke, eller att de skulle vara olämpliga för barn.
Visa med citat var jag farit med osanning. Det är en rimlig begäran att du styrker ditt påstående. Så alla kan se, menar jag.
Citera
2023-05-14, 22:55
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Potejto, potato. Lite som att säga att prostitution inte är förbjudet i Sverige, bara sexköp. Apropå att vrida och vända på orden.
De kan hyra lokal och anordna sagostunderna själva, finns inte en möjlighet att förbjuda det.
Citera
2023-05-14, 22:59
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
De kan hyra lokal och anordna sagostunderna själva, finns inte en möjlighet att förbjuda det.
Det kan de redan nu. Ditt förslag om att förbjuda bibliotek att köpa in sagoläsning från just dragartister, men inte andra läskunniga, kräver en lagändring som jag skulle ha stor behållning av att se ett förslag på. Med tanke på att förslaget kommer från dig är det lämpligt att det också utformas av dig.
Citera
2023-05-14, 23:15
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Det kan de redan nu.
Vad kan de redan nu?
Citera
2023-05-14, 23:18
Medlem
Nå vad var deras identiteter? Joakim lamotte skulle släppa det han grävt om dessa två fnask.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in