2023-05-15, 00:41
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronnie1.
Du tror alltså räntan kommer stiga eller ligga på nivåerna runt 4% över tid?

Tror du inte att hushållen med höga bostadslån kommer gå under då? De klara ju knappt en höjning på 2% i bostadslånen, de flesta av dessa lånen löper ut i år så vi borde ju få se en rejäl nedförsbacke i konsumtionen i slutet av året

Har man tagit lån som man inte klarar av att betala räntan på får man stå sitt kast. Är ju självklart. Verkar vara en massa jättebäbisar här som inte fattar grundläggande ekonomi. Som om någon Annan skulle ha en skyldighet att komma till undsättning och "rädda" dem.
Citera
2023-05-15, 00:49
Medlem
Folketstempels avatar
När lågkonjunkturen slår till så blir Sverige likt en förort till Johannesburg i Sydafrika, fast alla dör då vi har kallare klimat.

Tar kanske ett tag då regeringen kan låna ett par tusen miljarder så att de kan ge till kommunernas socialbidrag, men landet orkar aldrig att resa sig igen när allt blivit totalt förslummat.
Citera
2023-05-15, 00:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Räntan påverkar tillgången på krediter och priset som folk har möjlighet att buda upp till. Du måste vara bra jävla blåst om du inte ser det uppenbara sambandet.
Se detta inlägget: (FB) Räntan kommer att höjas betydligt mer än tidigare väntat (2023-05-12).
Citera
2023-05-15, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seasick-Steve
Det är ju inte Mahmoudisarna som ansöker om bostadslån. Ska dom låna, går det till "värrzzzta fett BMW bruur" och inte en bostadsrätt.

Det är svenskarna, som tvingas fly från kebabtramset, som tar bostadslån.

Fast jag har träffat många svenskar som röstar jävligt "rätt" och jävligt "fint" och som är mycket noga med att påpeka detta och som hatar på alla som inte vill ha tex 20 000 arbetsskygga muslimska somalier i sitt direkta närområde - och de bor så gott som undantagslöst på de (tyvärr alltför få) ställen där svenskar fortfarande är i stor majoritet.

De har köpt hus, bilar, utlandsresor, bröst, "upplevelser" långt över sina egentliga tillgångar, de påstår sig gilla "mångkultur" i Sverige så länge de själva slipper den - det kan nog vara dags för en rejäl reality check för dem.

Att tvingas lämna tillbaka det egentligen bankägda och alldeles för stora huset med elvärmegolv och uppvärmd pool i det svenska området, byta ut de där låneköpta elbilarna (för att Greta ville det!) mot en Skoda med taskiga bromsar från Muchamed på oljiga kebabhörnet, slumpa ut ungarnas Canadian Goose-jackor på Tradera, avsäga sig alla familjemedlemskap i golfklubbar och dylikt och helt enkelt bo i en slummig trea i Midsommarkransen, Lindängen, Bergsjön eller vart de nu hamnar. Om de ens lyckas få en kommunal hyreslägenhet.
Citera
2023-05-15, 04:47
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPS1
Dina "resonemang" blir inte mer klara för att du upprepar samma idiotiska frågeställningar om och om igen. Troll.

Okej, svara på frågorna istället? Eller fick du inte ihop det nu? 😄
Citera
2023-05-15, 05:51
Medlem
citymormors avatar
Hoppas den höjs rejält och svenskens trygghet i villan förloras, jag vill se en kraschad bostadsmarknad. Inte för jag tycker det är en bra lösning för att minska inflationen. Jag tycker svensken skall straffas.

Speciellt dom som gömmer sig i sina villor och bostadsrätter och blundar för samhällets fasor som dom varit med och röstat fram.

Jag skall svepa in som en gam och köpa era bostäder billigt när ni är som mest desperata
Citera
2023-05-15, 06:01
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuyCheapBuyStrong
Nej det kan man inte. Det hade blivit en total katastrof kortsiktigt och långsiktigt.

Hjälp mig att förstå varför. 20% ränta är egentligen ingenting konstigt, annat än att det är högt relativt vad vi lurats i att bli vana vid det senaste decenniet. Att rent principiellt kräva 15-20% avkastning på en investering (vilket ju är vad lån är tänkta för egentligen, att skapa mervärde) är ingenting konstigt.

Konsumtionslån - vilket ju lån för att köpa bostad är i praktiken (även om det framställts som något annat för att man sänkt och sänkt räntan vilket drivit priserna upp och upp) - är WT-beteende för fattiga människor. Rika människor använder lån till att investera, inte till att köpa sig en bostad (eller TV, eller soffa). Losers lånar för att konsumera.

Sedan kan man så klart som rik även vara smart i hur man använder lån, dvs även om man är rik kan man låna till en bostad - så länge man är likvid nog att betala av lånet vid ränteuppgång.

Huruvida bolånetagare klarar ekonomin eller inte vid ränteuppgång är en helt ointressant fråga - de är ändå konsumtionslånare, dvs losers.
Citera
2023-05-15, 06:04
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Jag tycker svensken skall straffas.

Det har redan börjat hända där jag bor, dels på grund av räntan och ekonomin i övrigt, men också pga att man drar komnunalt V/A vilket kommer kosta varje hushåll 250k. Det är ett stort säljtryck här och det verkar öka, och villorna blir osålda. Det lär bli värre.

Jag tycker som du att hela bolånemarknaden måste ha en reset. Tyvärr blir konsekvenserna av det ödesdigra för många människor som kommer se hela sina liv utraderade i termer av sparande. På ett sätt måste det hända, men det är inte dessa människor som skapat problemet. De har bara i sin okunnighet deltagit i det spel som RB lagt fram, dvs passa på att låna, det är så billigt och du kan bara gå med vinst på din bostad. Jösses, det är den typen av e-mail jag hittar i skräpkorgen emellanåt, typ Nigeria-brev. Men svenska folket gick på det när avsändaren var RB.
Citera
2023-05-15, 06:08
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Fast jag har träffat många svenskar som röstar jävligt "rätt" och jävligt "fint" och som är mycket noga med att påpeka detta och som hatar på alla som inte vill ha tex 20 000 arbetsskygga muslimska somalier i sitt direkta närområde - och de bor så gott som undantagslöst på de (tyvärr alltför få) ställen där svenskar fortfarande är i stor majoritet.

De har köpt hus, bilar, utlandsresor, bröst, "upplevelser" långt över sina egentliga tillgångar, de påstår sig gilla "mångkultur" i Sverige så länge de själva slipper den - det kan nog vara dags för en rejäl reality check för dem.

Att tvingas lämna tillbaka det egentligen bankägda och alldeles för stora huset med elvärmegolv och uppvärmd pool i det svenska området, byta ut de där låneköpta elbilarna (för att Greta ville det!) mot en Skoda med taskiga bromsar från Muchamed på oljiga kebabhörnet, slumpa ut ungarnas Canadian Goose-jackor på Tradera, avsäga sig alla familjemedlemskap i golfklubbar och dylikt och helt enkelt bo i en slummig trea i Midsommarkransen, Lindängen, Bergsjön eller vart de nu hamnar. Om de ens lyckas få en kommunal hyreslägenhet.
Ja det kan bli svårt att få en hyresrätt nu. Stora delar av invandringen till Sverige byggde på att svenskar blev en inbillat rik medelklass (på kredit) så att man skulle acceptera att hyresbeståndet i allt större utsträckning gick till invandrare. Exakta motiv till det kan man spekulera i. Vissa talar om befolkningsutbyte, några menar att Reinfledt ville skapa en ny underklass och åter andra tror att utvecklingen skedde spontant och präglades av en stor tanklöshet samt episkt frånvaro av någon planering över huvud taget.

Jag skrev här (länk) om att intränat positiva attityder till invandring ofta är en del av ett kälkborgerligt klassreseprojekt som inbillat rika ägnar sig åt. Folk behöver komma ur illusionen. Inte för att jag tycker att folk ska bli rasister, men för att bevekelsegrunder om inbillad rikedom och kälkborgerlighet är en falsk premiss. Därför måste räntorna upp, vilket jag skrivit om här (länk).

Frågan är om vi får en comeback för en klassmedveten revolution (länk) eller om det utvecklas i raskravaller (länk)?
Citera
2023-05-15, 06:39
Medlem
Citat:
Hoppas den höjs rejält och svenskens trygghet i villan förloras, jag vill se en kraschad bostadsmarknad. Inte för jag tycker det är en bra lösning för att minska inflationen. Jag tycker svensken skall straffas.

Speciellt dom som gömmer sig i sina villor och bostadsrätter och blundar för samhällets fasor som dom varit med och röstat fram.

Jag skall svepa in som en gam och köpa era bostäder billigt när ni är som mest desperata
Du vet om att hyrorna för hyresrätter även kommer att skena iväg när räntorna höjs? Speciellt nybyggda hyresrätter som har höga lån kommer bli drabbade.

Byggandet av nya bostäder kommer att stanna av och det blir brist på bostäder.
De enda som tjänar på allt är lycksökarna från andra länder som har förtur till hyresrätter och som kommer får allt betalt av socialen och den fattige svensken tvingas att jobba till dödagar, där pengarna i slutändan bara kommer att räcka till tak och mat över huvudet. Precis som det var förr i tiden i gamla fattigsverige.
Citera
2023-05-15, 06:57
Medlem
Citat:

Varför det? Hade det varit bättte om en massa fler familjer snott åt sig de få hyresfyror som finns och fler familjer lagt beslag på 2 or och 3 or. Så att fler unga inte kan flytta hemifrån?

Är det inte snarare bostadspolitiken som varit kass de senaste typ 70 åren?

Det är ingen lösning att enbart skälla på privatpersoner när problemet snarate är politiskt.
Senast redigerad av Tissetiss 2023-05-15 kl. 07:01.
Citera
2023-05-15, 07:22
Medlem
hejsan07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Hjälp mig att förstå varför. 20% ränta är egentligen ingenting konstigt, annat än att det är högt relativt vad vi lurats i att bli vana vid det senaste decenniet. Att rent principiellt kräva 15-20% avkastning på en investering (vilket ju är vad lån är tänkta för egentligen, att skapa mervärde) är ingenting konstigt.

Konsumtionslån - vilket ju lån för att köpa bostad är i praktiken (även om det framställts som något annat för att man sänkt och sänkt räntan vilket drivit priserna upp och upp) - är WT-beteende för fattiga människor. Rika människor använder lån till att investera, inte till att köpa sig en bostad (eller TV, eller soffa). Losers lånar för att konsumera.

Sedan kan man så klart som rik även vara smart i hur man använder lån, dvs även om man är rik kan man låna till en bostad - så länge man är likvid nog att betala av lånet vid ränteuppgång.

Huruvida bolånetagare klarar ekonomin eller inte vid ränteuppgång är en helt ointressant fråga - de är ändå konsumtionslånare, dvs losers.
Med ditt resonemang så vill du att alla som inte kan cacha ett boende är WT och skall sluta att sova under köpta bostäder.!?.
Är hyresrätter verkligen billigare? Eller skall de bo i skogskojor, jordkulor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in