2023-05-14, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
lol nej, arbetslösheten är redan skyhög. Bostadspriserna är på en lagom nivå, dom ska om något upp.

Vad fan pratar du om?
Är du ett troll eller bara efterbliven?
Citera
2023-05-14, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag håller inte med - eller jag förstår vad du är ute efter - men man kan tolka det på olika sätt. Givetvis kommer RB inte höja till 20%, men rent rationellt kan man argumentera för att det skulle skapa en kortsiktig volatilitet men en långsiktig stabilitet. RB har på så sätt gått emot sitt mandat om att skapa stabilitet genom att sänka räntan till 0. Jag tror du redan förstår detta, så egentligen skit samma.

RB kan dra åt helvete, Ingves med. Ville man folket väl hade man i en högkonjunktur sagt "hörni, nu är det riktigt bra tider, men håll hårt i pengarna, för svårare tider kommer." Man hade inte rullat ut en matta med incitamentstrukturer för att belåna sitt hus för att renovera badrummet. Det är ett sätt att skapa instabilitet på lång sikt.
Men folk har ju kortsiktigt fått till skänks massa gratispengar genom ökade bostadspriser och gjort bostadskarriär, jag är säker på att det kommer en ny "kortsiktig" fint från staten , där alla "Svenssons" kan haka på.Det må vara tex att sälja egentillverkad el eller vad f.. som helst.Sluta gnäll som en kärring.
Citera
2023-05-14, 21:03
Avslutad
Citat:
Jag håller inte med - eller jag förstår vad du är ute efter - men man kan tolka det på olika sätt. Givetvis kommer RB inte höja till 20%, men rent rationellt kan man argumentera för att det skulle skapa en kortsiktig volatilitet men en långsiktig stabilitet. RB har på så sätt gått emot sitt mandat om att skapa stabilitet genom att sänka räntan till 0. Jag tror du redan förstår detta, så egentligen skit samma.

RB kan dra åt helvete, Ingves med. Ville man folket väl hade man i en högkonjunktur sagt "hörni, nu är det riktigt bra tider, men håll hårt i pengarna, för svårare tider kommer." Man hade inte rullat ut en matta med incitamentstrukturer för att belåna sitt hus för att renovera badrummet. Det är ett sätt att skapa instabilitet på lång sikt.
Jag har aldrig sagt att Riksbanken inte kan påverka bostadspriserna och att en högre ränta inte leder till lägre bostadspriser eller att "0%-ränte-regimen" var en bra idé. Jag ville bara påpeka att massinvandringen har en stor påverkan på bostadspriserna (och att Riksbanken inte kan påverka massinvandringen) och att Riksbanken har olika mandat vilket begränsar hur mycket dom kan/vill höja räntan.

Citat:
Givetvis kommer RB inte höja till 20%, men rent rationellt kan man argumentera för att det skulle skapa en kortsiktig volatilitet men en långsiktig stabilitet.
Nej det kan man inte. Det hade blivit en total katastrof kortsiktigt och långsiktigt.
Citera
2023-05-14, 21:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasick-Steve
Om du är markägare, och det inte finns några fastigheter på marken du äger, är du fastighetsägare då? Eller markägare?

Det beror ju på om marken är fastighetsindelad eller inte.

Citat:
Om jag äger mark, och du hyr exempelvis en hektar, och smäller upp ett hus där, med min tillåtelse, så innebär ju inte det att jag äger huset?

Läs vad jag skrev så har du svaret.
Citera
2023-05-14, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Ja nollränta var ingen bra idé.

Det är den vi får betala notan för nu.

Var räntan kommer att ligga i framtiden är svårt att säga men spontant tycker jag att tre procent är i högsta laget. Men visst, jag kan ha fel, tiden får utvisa.

tre procent är mkt lågt
Citera
2023-05-14, 21:40
Medlem
Necriss avatar
Ingen borde ändrat räntan eftersom detta inte är inflation.

När potatis tredubblas i pris pga dålig skörd och pommes överallt blir dyrare sä är det ingen som vill höja räntan för att fixa pommes priserna.

När energi (el och olja) och transport (sänkta fraktfartyg, alla containrar var i asien för ingen tog hit dem) tredubblas i pris och varenda sak i samhället därför blir dyrare är det ingen som borde höja räntan för att fixa varornas priser.
Citera
2023-05-14, 21:43
Medlem
Citat:
Huruvida de kommer höja är en separat fråga din nolla, påstående var att RB inte KAN påverka efterfrågan vilket är totalt felaktigt.

RB påverkar främst utbudet, vad säljaren tar betalt för ex ett lån eller vara, så du har fel

efterfrågan på en dyr lamborgini ändras inte om säljarens pris ändras, efterfrågan är densamma, däremot blir det till fler affärer om priset som säljaren säljer till sänks.
Citera
2023-05-14, 22:07
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelIsland
Vad fan pratar du om?
Är du ett troll eller bara efterbliven?
Vad är det du inte håller med om? Arbetslösheten är typ högst i Europa trots en massa hittepåjobb, det råder dessutom bostadsbrist och inflationen är hög.
Citera
2023-05-14, 22:08
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Ingen borde ändrat räntan eftersom detta inte är inflation.

När potatis tredubblas i pris pga dålig skörd och pommes överallt blir dyrare sä är det ingen som vill höja räntan för att fixa pommes priserna.

När energi (el och olja) och transport (sänkta fraktfartyg, alla containrar var i asien för ingen tog hit dem) tredubblas i pris och varenda sak i samhället därför blir dyrare är det ingen som borde höja räntan för att fixa varornas priser.
Du har en poäng.
Citera
2023-05-14, 22:17
Avslutad
Inflation handlar både om tillgång och efterfrågan samt om kostnader framställa produkter. Om t ex medelhavsområdet får ökade kostnader för att framställa 68% av fjolårets skörd, resten går förlorat pga klimatförändringar. Givetvis höjs priset=högre kostnader mindre utbud..där är vi nu gällande maten. Snart får du också mindre export pga befolkningen gör uppror annars..
Citera
2023-05-14, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seasick-Steve
Hyrestattare får det nog jobbigt, bostadsbolagen kommer tvingas höja hyrorna markant om räntan fortsätter uppåt.

Det regleras av hyreslagen tyvärr
Citera
2023-05-14, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Det regleras av hyreslagen tyvärr

Nejdå, fastighetsbolagen kan kalla till nya förhandlingar 2 gånger om året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in