2023-05-15, 02:02
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det känns som att programledarna blir lite obekväma när GW så självsäkert försvararar M i intevjuer
Och han vill gärna slänga ur sig nån kristisk kommentar om Rullman och hur illa det är skött
Och han låter bitter när han kommer in på regeringen och bla Strömmer
Jag har svårt att förstå att han som är krimonolog kan försvara hur den dåliga brottsbekämpningen har skötts i så många år
Och han vill gärna påpeka att det är polisernas fel
Att vara så politiskt färgad som han är rimmar illa med hans yrkesroll
Jag gissar stt T anhöriga inte är glad att se honom

Det kanske är dags att någon säger till alkisen på skarpen... han rör sig ju själv med rätt tveksamma personer... var väl nån som begått jaktbrott på varg... GW ger jag inte mkt för.
Citera
2023-05-15, 02:07
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Skitsnack. Påstår man sig ha letat efter en mycket specifik typ av mord och efter en sådan sökning anser sig kunna göra påståendet att inga sådana mord någonsin har inträffat, då kan man tala om vilka mordfall man har analyserat. Jag har redan förklarat detta utförligt nog, hur kan du ha missat det!?

Det är den som gör ett påstående som har att belägga påståendet!
Eller är du ännu ett i raden av troll som kör med att allt du säger är sant tills någon annan bevisat motsatsen? För det börjar bli rätt tröttsamt med den typen argumentation i den här tråden, för den är frekvent förekommande från ett visst håll!

Så upp till bevis för de påståenden som görs, eller lägg ner lögnerna och tramset!

Så jag frågar igen - De som påstår sig ha letat efter mordfall enligt nämnda krav så till den grad att det med bestämdhet kan påstås att inga existerar, vilka fall har gåtts igenom?

Är du dum på riktigt eller spelar du ett spel??

Det begås 400.000 mord per år i världen!

”More than 400,000 people die from homicide each year – in some countries it's one of the leading causes. Less than 1% of global deaths are from homicide, but in some countries it's as high as 10%”. Wordometer statistic.

Omkring 3-5% av dessa mord sker genom strangulation - strypning. Hur tänker du dig att någon ska gå igenom 15.000 strypmord per år för att undersöka att inte ett enda fall har skett framifrån med händerna mellan två jämngamla kvinnor utan motvärnsskador?

Det är rent trams att be om bevis på icke-existens när materialet består av uppåt någon miljon fall!

Det här är en tråd om ett sorgligt mord på en ung kvinna där två GM dömts till livstid - tre unga människor och deras anhöriga har fått sina liv förstörda.
Det finns ingen plats för sånt trams och dumheter här. Ta det någon annanstans där någon kanske vill leka och tramsa med dig.
Senast redigerad av coli 2023-05-15 kl. 02:32.
Citera
2023-05-15, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Det kanske är dags att någon säger till alkisen på skarpen... han rör sig ju själv med rätt tveksamma personer... var väl nån som begått jaktbrott på varg... GW ger jag inte mkt för.

Ja men det skulle ingen våga och han själv skulle inte kunna ta det
Det har han ju visat när han var på T rättegången
Jag har börjat se sidor hos honom som inte känns seriösa och precis umgänget med tveksamma personer
Hans populäritet och pengar har stigit honom åt huvudet sen börjar han ju bli gammal också
Jag tänker att om man är så politisk färgad som han är så tänker man inte objektivt utanför ramarna
Han är så mycket S så han lyser i rött
Citera
2023-05-15, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tycker att alla hennes eeh talar sitt tydliga språk på de frågor hon behöver tänka lite.
I ett normalt vanligt samtal är det inga problem.

Ja så är det nog
men varför just när det handlar om hennes närvaro och medverkan?
Hon har inga problem att berätta om hemska J och vad hon haft för sig de senaste åren
Jag trodde i min enfald att M skulle spricka bryta ihop och nämna någonting om hur hemskt det är att T är död och om T anhörigas lidande
Citera
2023-05-15, 02:28
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Dock ska man komma ihåg att Johanna säger att Tove kämpade emot direkt och att Tove kämpade så pass mycket att de bytte position i badrummet. Johanna hade problem att få kontroll och att komma upp på bröstet på Tove. Om det stämmer så var det ingen påverkan på Toves medvetandenivå under förloppet.

Ja, någon större eller längre medvetandepåverkan har T inte haft. På sin höjd lite chockad och lätt snurrig någon sekund direkt efter fallet, därefter sannolikt blivit klarvaken och med kraftigt adrenalinpåslag kämpat emot.

Den här artikeln nedan om strypning är rätt intressant. Bland annat står det

Fingernail marks are rarely associated with the assailant’s hands, but commonly associated with the victim’s own fingers, as she struggles to pry the assailant’s grasp off her neck.

http://www.markwynn.com/wp-content/uploads/death-by-strangulation.pdf

Finns även en bild på hur sådana självförvållade klösmärken ser ut på halsen hos någon som försökt ta bort en strypares händer. Det är stora tydliga märken och sår.
Det är verkligen fullkomligt orimligt att J som ströp inte skulle haft en enda typisk motvärnsskada eller att T själv inte skulle råkat klösa sig i sina försök att få bort händerna från sin hals.
Om Ts händer varit fria.
Citera
2023-05-15, 02:39
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja, någon större eller längre medvetandepåverkan har T inte haft. På sin höjd lite chockad och lätt snurrig någon sekund direkt efter fallet, därefter sannolikt blivit klarvaken och med kraftigt adrenalinpåslag kämpat emot.

Den här artikeln nedan om strypning är rätt intressant. Bland annat står det

Fingernail marks are rarely associated with the assailant’s hands, but commonly associated with the victim’s own fingers, as she struggles to pry the assailant’s grasp off her neck.

Finns även en bild på hur sådana självförvållade klösmärken ser ut på halsen hos någon som försökt ta bort en strypares händer. Det är stora tydliga märken och sår.
Det är verkligen fullkomligt orimligt att J som ströp inte skulle haft en enda typisk motvärnsskada eller att T själv inte skulle råkat klösa sig i sina försök att få bort händerna från sin hals.
Om Ts händer varit fria.

Som sagt MHs försvar kan gärna få demonstrera hur man stryper någon utan att få motvärnsskador!
Lyckas det bevisa och påvisa att det är mycket möjligt... först då kommer jag tänka om om MHs inblandning men innan dess är hon så jävla skyldig som det går att bli.
Citera
2023-05-15, 03:13
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Som sagt MHs försvar kan gärna få demonstrera hur man stryper någon utan att få motvärnsskador!
Lyckas det bevisa och påvisa att det är mycket möjligt... först då kommer jag tänka om om MHs inblandning men innan dess är hon så jävla skyldig som det går att bli.

Ja det är mycket som ska upp till diskussion i HR.
Troligen kommer advokat Clea fortsätta att rikta in sig på obduktionen och dödsorsaken. Försöka skapa tvivel hos HRs ledamöter om T verkligen dog av strypning och inte av aspiration som Clea hävdar.

Då kommer nog frågor kring en del obduktionsfynd upp.
Gissningsvis kommer man diskutera frågan kring de obefintliga skadorna på Ts tungben och frågan kring avsaknaden av punktformade underhudsblödningar i och runt ögonen, sk petechier.
För att föregå sådana diskussioner kan man ju redan nu konstatera att:

Tungbenet:
A common cited injury is fracture of the hyoid bone, actually only found in a minority (no more than one third) of all fatal strangulations.

petechierna
Petechiae are non-specific findings, that can develop from any cause of asphyxia including strangulation, hanging,drowning, sudden infant death syndrome, aspiration ofgastric contents, profound depressant drug intoxication, and some natural diseases. The presence of petechiae does not prove strangulation, and the absence of petechiae does not disprove strangulation.

Dessutom kommer det nog komma upp en diskussion om varför Ts lungor var luftfyllda och inte sammanfallna.

Luftfylldnad i lungorna
Till det kan det finnas olika förklaringar, en är att T inte fick ut någon luft alls både pga trycket mot halsen och att luftstrupen var fylld med matrester.
Obs luftstrupen - men inte lungorna - innehöll maginnehåll. Eftersom lungornas alveoler och bronkioler inte innehöll aspirerat material har T inte kvävts av aspiration. Det i luftrören funna maginnehållet har inte andats ner i lungvävnaden, sannolikt har maginnehållet hamnat i luftrören efter eller precis i samband med döden.
Kanske har också förmultningsprocessen skapat gaser i lungvävnaden.

Citera
2023-05-15, 03:19
Medlem
Citat:
Det känns som att programledarna blir lite obekväma när GW så självsäkert försvararar M i intevjuer
Och han vill gärna slänga ur sig nån kristisk kommentar om Rullman och hur illa det är skött
Jag har svårt att förstå att han som är krimonolog kan försvara hur den dåliga brottsbekämpningen har skötts i så många år

Han var inte sådan innan han fick mulatt-barnbarn. Och nu blöder hans feta hjärta för Maja. Go figure.
Citera
2023-05-15, 03:25
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ja hoppas
Skadestånd är så skammligt låga i Sverige
Hörde att vi har lägst i hela EU
men vet inte om det stämmer?

Risken är att familjen får ännu lägre om M inte döms för mord
Och det blir ändå inte kännbart för någon av dem eftersom de inte kan betala det själv

Ja det är lågt. Men då ska vi inte glömma att för bara några år sedan var 50000kr praxis. Det var i princip vad alla anhöriga fick när en anhörig mördats. Så det har hänt en del

Citat:

Det som hänt med GW är att han har tappat det helt. Nu har jag inte sett sett det inslaget men jag har hört honom tidigare när det gäller detta fallet.
På något vis tycker jag det är medias fel att han får utrymme. Han ska inte sitta och kommentera ett pågående fall så partiskt som han gör.
Det var illa nog att han satt och muttrade och störde rättegången. Visst kan man misstänka bekantskap på något sätt med någon i Vetlanda, för hans ensidiga sätt är inte normalt.

Jag tror det var coli som skrev ett läsvärt inlägg om det några sidor bak.

Men sedan händer det saker när man blir äldre och i hans fall ganska maktlös. Han har ingen arbete där han kan påverka något utan det är via medier som han kan gnälla på polis och åklagare. Samtidigt ändrar jag mig nästan meddetsamma när jag skriver maktlös för det är fortfarande många som lyssnar på honom och tror han har rätt. Det är en förbannelse i sig.

Men faktiskt så tror jag att det är hans ålder (många vill vara snälla mot ungdomar när de blir gamla) och att han ser att oj, Maja skulle ju kunna vara mitt barnbarn.
När det gäller gängkriminella ser han inga likheter med sina barnbarn, men Maja kommer från ett ordentligt hem precis som hans barnbarn.
Sedan lever han kvar i det förflutna och kan uppenbarligen inte se det där med gemensamt och i samförstånd. Även om han inte vill/kan/anser det så begriper ju även han att hon ska dömas för medhjälp alla fall.

För som det är nu så agerar han som en extra advokat åt Maja. Han har rätt på en punkt. Det var när han pratade om kronvittne. Maja blev behandlad som ett kronvittne men nu har vi inte det i Sverige. Dessutom för att få strafflindring skulle hon berätta om detta mordet och inte komma med oväsentligt skvaller.
Senast redigerad av why123 2023-05-15 kl. 03:36. Anledning: .
Citera
2023-05-15, 03:30
Medlem
Vet inte hur många gånger man nu läst inlägg med påståendet att det skulle vara 5-10 sparkar som hördes.

Bland de allra första förhören som hölls med grannen under uppger han:

Hörde 1 kraftig duns när han befann sig i sin lägenhet.

Utanför Johannas dörr då han ringde på hörde han 3 eller 4 dunsar/sparkar med ca 5-10 sekunders mellanrum!
Citera
2023-05-15, 03:30
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Han kan prova på Clea 🤪

Haha det vore något det😂

Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja det är mycket som ska upp till diskussion i HR.
Troligen kommer advokat Clea fortsätta att rikta in sig på obduktionen och dödsorsaken. Försöka skapa tvivel hos HRs ledamöter om T verkligen dog av strypning och inte av aspiration som Clea hävdar.

Då kommer nog frågor kring en del obduktionsfynd upp.
Gissningsvis kommer man diskutera frågan kring de obefintliga skadorna på Ts tungben och frågan kring avsaknaden av punktformade underhudsblödningar i och runt ögonen, sk petechier.
För att föregå sådana diskussioner kan man ju redan nu konstatera att:

Tungbenet:
A common cited injury is fracture of the hyoid bone, actually only found in a minority (no more than one third) of all fatal strangulations.

petechierna
Petechiae are non-specific findings, that can develop from any cause of asphyxia including strangulation, hanging,drowning, sudden infant death syndrome, aspiration ofgastric contents, profound depressant drug intoxication, and some natural diseases. The presence of petechiae does not prove strangulation, and the absence of petechiae does not disprove strangulation.

Dessutom kommer det nog komma upp en diskussion om varför Ts lungor var luftfyllda och inte sammanfallna.

Luftfylldnad i lungorna
Till det kan det finnas olika förklaringar, en är att T inte fick ut någon luft alls både pga trycket mot halsen och att luftstrupen var fylld med matrester.
Obs luftstrupen - men inte lungorna - innehöll maginnehåll. Eftersom lungornas alveoler och bronkioler inte innehöll aspirerat material har T inte kvävts av aspiration. Det i luftrören funna maginnehållet har inte andats ner i lungvävnaden, sannolikt har maginnehållet hamnat i luftrören efter eller precis i samband med döden.
Kanske har också förmultningsprocessen skapat gaser i lungvävnaden.

Tackar för redogörelsen det ska bli väldigt väldigt intressant! Och se hur försvaret ska förklara detta!!

Hehe är du utbildad jurist? Du verkar ha koll på läget! Om inte så bör du överväga att bli åklagare vi behöver flera duktiga som kan få kriminella bakom lås och bom!
Citera
2023-05-15, 04:48
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ja så är det nog
men varför just när det handlar om hennes närvaro och medverkan?
Hon har inga problem att berätta om hemska J och vad hon haft för sig de senaste åren
Jag trodde i min enfald att M skulle spricka bryta ihop och nämna någonting om hur hemskt det är att T är död och om T anhörigas lidande
Jag tror att M känt sig som en tickande bomb, sprängfylld av händelser hon tyckt varit mycket jobbiga och än jobbigare att inte kunna ventilera det med någon.
Nu tänder polisen stubinen och bomben briserar. Allt bara forsar ur henne, samma som med mordkvällen och ssmsittaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in