2023-05-14, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Svaret finns i FUP:

"När Johanna kommer till tröskeln så ser hon hur Maja trillar omkull och ramlar på golvet och Johanna visar att Maja trillar på sin vänstra axel/ sida och att hon sedan slår huvudet i golvet och det blir en duns.
Två duschstänger som ligger på golvet rasslar till när Maja ramlar i golvet.
Därefter så börjar Maja att spy och hon spyr ned golvet på toaletten.
Maja sparkar benet mot väggen för att komma till toaletten men det går inte utan hon spyr på golvet vid en brunn och lite i toan och rätt mycket överallt."

Mötet på kvällen ute på parkeringen tog två timmar. Där menar M att hon har instruerats vad hon skulle säga till polisen. Allt som M berättar i förhören är en direkt återgivning av J:s ord, vilket jag tycker är tydligt när man läser M:s upprepningar av J:s inhamrade ord om badrummet; se M:s förhör.

Menar du på allvar att JJ hade tid att rita en teckning över var MH skulle säga att hon hade ramlat...?
Citera
2023-05-14, 19:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om hon vill förminska allt - varför lägger hon då inte upp det som självförsvar? Varför säger hon inte att Tove angrep hennes först, med en knuff eller att hon gjorde ett utfall? )

Johanna har allt att vinna på att säga att Tove började. Varför säger hon inte det?

Jamen det är lite det hon gör, men samtidigt är Johanna så manipulativ och försöker vara smart.

Jag tror att Johanna mycket väl vet efter alla förhör, att det finns tillräckligt på henne och att skylla på Maja eller Tove, det är för genomskinligt.

Johanna ser det lilla hålet i väven som börjar att tätna, och hårda förhör och nära till åtal (och nu handlar det om mord, grovt gravfridsbrott, det är ingen lek) förstår hon att det är den end vägen till ett lägre straff, vållande.

Hon vill inte riskera att åka dit för mord. Hon hr ju inga egna skador, och hon vet att inga skrik har hörts.

Glöm inte tt Johanna inte tänker som du och jag; hon ser inte själv hur illa det ser ut när hon "klagar" på Tove, som har förlämpat henne med att badrummet inte var något att se, att Tove knuffar sig förbi henne (enligt Johanna, själv tror jag inte ett ögonblick på det, Tove försökte fly) och fällning för detta.
Citera
2023-05-14, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja ren bullshit där av Förhörsledaren.

”BF: Ja och det kan vi se att det har gjorts på din telefon där och då är det inte så många minuter emellan.
M: Minuter emellan?
BF: Alltså den här tiden som du. Det är ju svårt att telefonen ska röra på sig om du ligger och sover.
M: Ja.
BF: Ja. Och det vi kan se är att det handlar ju om några minuter här och där som den är still och så telefonen som inte har men att du ska ha sovit så mycket som du säger det känns lite svårt och när man ser de här vilka tider som din telefon har rört på sig” / 1267

Efter att MH anlände till lägenheten och fram till den tidpunkt där T anses vara avliden har MH:s telefon varit aktiv vid enbart ett tillfälle och då enbart hälsoappen, 02:19.

Eller har jag missat något?

Det fetade. Tiden där. Tror att det var då TT avled eller högst 10 minuter senare. Men jag tror på 02.19, att båda mördade TT :-( då.
Senast redigerad av zilvereko 2023-05-14 kl. 20:01.
Citera
2023-05-14, 19:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Tack. J hade väl använt ett rengöringsmedel med blomdoft om jag minns rätt. Men det var väl inte klorin.

Borde inte vara klorin, då det luktar väldigt mycket "badhus" och kan även bleka material tänker jag. Det var iaf inte kalkel på golvet i badrummet.

Ja, minns också att man nämnde rengöringsmedel, stark doft? Men en polis tyckte att det luktade kräks.
Jag har själv ett jättebra luktsinne, och kanske även den polisen hade det?

Finns även något som heter Leukomalakitgrönt-reagens som är ett blodförprövningsmedel, (som
ger en grön/blå reagens för blod). Källa: Nationellt Forensiskt Centrum (NFC).

I FUP Lena W, skrev forensikern väldigt noga i pm var och vad som hade gjorts, var och vilka ämnen som hade använts och man hade även med bilder när man hade sprayat med luminol, var man hade fått postiva utslag/negativa. Man undersökte platser där den misstänkte påstod det ena och andra, vilket man kan sakna här eftersom Maja säger atthon intesåg någon Tove när hon gick upp.

Varför har man inte kollat förråd och klädkammare?

Och var tog de två ihoprullade mattorna vägen som polisen oterade vid förta husrannasakan??? De finns iaf inte med på bilder.
Citera
2023-05-14, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Det här är en märkligt ställd fråga - det är ju inte polisen som bestämmer var hunden ska markera, det är var liket befunnit sig som dikterar det. Hade det funnits ett lik i klädkammaren så hade hunden markerat där.

Förrådet igen... Varför har man inte kollat taket?
Citera
2023-05-14, 20:37
Medlem
Citat:
Borde inte vara klorin, då det luktar väldigt mycket "badhus" och kan även bleka material tänker jag. Det var iaf inte kalkel på golvet i badrummet.

Ja, minns också att man nämnde rengöringsmedel, stark doft? Men en polis tyckte att det luktade kräks.
Jag har själv ett jättebra luktsinne, och kanske även den polisen hade det?

Finns även något som heter Leukomalakitgrönt-reagens som är ett blodförprövningsmedel, (som
ger en grön/blå reagens för blod). Källa: Nationellt Forensiskt Centrum (NFC).

I FUP Lena W, skrev forensikern väldigt noga i pm var och vad som hade gjorts, var och vilka ämnen som hade använts och man hade även med bilder när man hade sprayat med luminol, var man hade fått postiva utslag/negativa. Man undersökte platser där den misstänkte påstod det ena och andra, vilket man kan sakna här eftersom Maja säger atthon intesåg någon Tove när hon gick upp.

Och var tog de två ihoprullade mattorna vägen som polisen oterade vid förta husrannasakan??? De finns iaf inte med på bilder.

Jag är inte insatt i fallet med Lena W men de verkar ha varit väldigt nogranna där. Jag vet inte hur ett utredningsarbete går till i praktiken, vem som tar besluten. Men jag uppfattade det som att utredarna får ganska tydliga direktiv exakt om vad de ska undersöka.
Jag har också undrat över mattorna?
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-14 kl. 21:21.
Citera
2023-05-14, 21:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Detta "medvetandepåverkad" återkommer, men det är ingen som riktigt vill medge vad dom menar med det? Hon är inte medvetslös, det har rättsläkaren uteslutit. Hennes medvetande skulle eventuellt kunna vara "påverkat", alltså hon är inte vid sitt vanliga medvetande. Men dom flesta personer som har nån form av medvetande skulle slåss tillbaka när nån attackerar en - tänk en a-lagartant som svingar vilt omkring sig på fyllan, inte fan skulle man komma undan oskadd om man försökte strypa en sån person.

Ja, och återkommande är det att rättsläkaren har sagt att hon har uteslutit medvetslöshet. Detta är ett felaktigt påstående.

Jag har läst och skrivit av HELA rättsläkarens vittnesmål från TR, läst igenom det och gjort markeringar.

Rättsläkaren har INTE uteslutit medvetslöshet någonstans när det kommer till huvudskadan. Det enda hon har uteslutit vad gäller huvud/hjärnskadorna är den inte har orsakat Toves död.

Medvetslöshet kan däremot inträda tidigt i den första fasen vid strypning, den med lufthunger och andnöd.

Jag har skrivit flera inlägg om detta:

https://www.flashback.org/p84329011#p84329011

Om du har uppfattat något annat kanske du kan citera?
Citera
2023-05-14, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja ren bullshit där av Förhörsledaren.

”BF: Ja och det kan vi se att det har gjorts på din telefon där och då är det inte så många minuter emellan.
M: Minuter emellan?
BF: Alltså den här tiden som du. Det är ju svårt att telefonen ska röra på sig om du ligger och sover.
BF: Ja. Och det vi kan se är att det handlar ju om några minuter här och där som den är still och så telefonen som inte har men att du ska ha sovit så mycket som du säger det känns lite svårt och när man ser de här vilka tider som din telefon har rört på sig” / 1267

Efter att MH anlände till lägenheten och fram till den tidpunkt där T anses vara avliden har MH:s telefon varit aktiv vid enbart ett tillfälle och då enbart hälsoappen, 02:19.

Eller har jag missat något?

Man behövde inte bläddra så länge i fupen för att se att det inte "lirat" så bra kring IT-delen. Men de får ta nya tag i nästa/nuvarande utrening.

Grejen är att om de inte ens specat tidsstämpelmn så kan där även finnas användardata relaterat till att mobilen laddat ur och satts på laddning, flygplansläge, osv. MH:s "stör ej" funktion kan ha kickat in där på natten osv osv.

Om fallet gällde nåt snatteri på ICA så hade inte detaljerna varit relevanta men nu gäller det en morddom som en ung person konsekvent nekat till brottet och det finns en hel del frågetecken. När Studio Ett ringer och undrar hur man tänker så är det ett av många tecken på att nåt kan vara lite galet.

Risken är inte överhängande men nya rön kring JJ:s våld och om de skulle gå på linjen att undersöka MH:s och JJ:s tömningsfil från mobilen lite närmare , och andra åtgärder som t.ex Toves molntjänster, så finns det en teoretisk chans att den tidigare så effektive och övertygade åklagaren får se två friande domar (mord) "klubbas" i hovrätten.

Bevisen "dörrklockan, dunsen och vapendragandet" får hovrätten kika på, men jag tror de skulle bli lite mer impade om de får se annan bevisning kopplad till tidslinjen i lgh.

Man får väl göra en "Folke P*udas" och tälta utanför polishuset i Jönköping med massa laminerade utskrivna A4 på skärmbilder med databastömningar med bplist, blobs, biome, streams, sqlite, SEGB, och annat som kan ge tidslinjerelaterade tidsstämplar och hoppas på gehör.
Citera
2023-05-14, 21:28
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Ja har du större lycka än mig så får du gärna visa upp ett enda fall.

Som jag trodde. Ni har inte analyserat ett enda fall. Det är bara massa okunnigt trams från början till slut. Du har noll koll och inte den blekaste aning vad du pratar om.

Presentera fallen ni analyserat or for ever hold your silence!
Citera
2023-05-14, 21:34
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Du hade fel, jag kom ihåg rätt eller hur?

M: Nej jag var trött och illa mående fortfarande och ja.

F: För jag tror man har...
BF: Vi har ju tittat på din telefon också där. Nu har jag bara fått det här muntligt. Jag har inte
sett det, de är inte färdiga med sammanställningen än men du höll på ungefär en timme med
telefonen där på morgonen den 16:e efter att du hade kommit hem. Det är ganska lång tid om
man är trött och mår illa och mår dåligt.
M: En timme.
BF: Du hade spelat spel bland annat. Vad har du för spel på telefonen?
M: Jag har, ja ganska många, garden scapes, eh, en massa cook/mat spel, akvarium ja det är
dom jag spelar mest.
BF: Kommer du ihåg att du spelade på morgonen där?
M: Nej.
BF: [b]Okej. Jag har det inte som sagt var inte på, det vara bara muntligt jag hört från IT killarna
men ungefär en timme höll du på med telefonen.
F: Det känns som ganska länge om man mår som du beskriver att du mådde?
F: Mmm. Ja.
BF: Nej vi har hållit på länge idag.

Är du analfabet eller?

Tömningen av telefonen visar ingen aktivitet efter 0602, tio minuter efter att hon startar spelet, som vi inte vet om hon spelade något på. Själv säger hon att hon inte kommer ihåg att hon gjorde det.

Jag har rätt, du har fel, om du nu vill se det så. Du förstår helt enkelt inte dialogen ovan och borde dessutom titta på den tekniska bevisningen istället.
Citera
2023-05-14, 21:36
Medlem
Citat:
Ja, lite fult faktiskt.

Man vill ju förstås pressa en misstänkt, särskilt kanske som att man märker att det finns frågetecken och man misstänker något.

Men jag tycker att det är oerhört viktigt att vara reko, ärlig och använda de metoder som de faktiskt visat sig skickliga på flera gånger.

Det finns ju flera gånger där de är ärliga, men berättar inte fullt ut. Et exempel är ju när de säger tt Johanna har berättat om resan. Sanningen är ju inte att Johanna berättat om dumpningen, utan att de åkt med bilen, och det ä ju efter att Johanna har pressats med att de har hennes mobil och i en sådan kan man se var den varit.

Så lite fulspel kör de med även där, men de ljuger inte heller. Om Maja skulle fråga, då får de inte ljuga.

Men att prata om minuter här, det är en förvanskning som kan likna en lögn, eftersom man visst hinner sova på vad blir det; 24 minuter.

OM de nu hade haft start och -sluttid, då hade vi vetat mer...

Validerar de inte tidsstämpeln för Majas stegserier inför hovrätten så "tappar jag all tro på mänskligheten". Räcker med att en sömnig IT-forensiker satt tiden i UTC så är de nån timme tidigare. Som jag skrivit så finns det minst sex tidsstämplar.

Starttid i UTC.
Starttid i lokal tid.

Sluttid i UTC.
Sluttid i lokal tid.

Tid då stegen läggs till i appen i UTC
Tid sdå stegen läggs till i appen i lokal tid.

Det är antagligen starttid i lokal tid som redovisats men hur vet man säkert att det är så.
Citera
2023-05-14, 21:38
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Man kan nog skrubba och spola bort DNA från den där lilla utskjutande rördelen. Behöver ju inte heller fastna så mycket DNA genom håret på en så liten del.
Blod vid blödningar i skalpen brukar komma när de ytliga kärlen går sönder och börjar läcka, dvs inte alltid vid första slaget utan oftast någon eller ett par sekunder därefter.
Menar du att det inte skulle kommit blod på rörstumpen? T har väl knappast studsat upp direkt efter fallet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in