2023-05-14, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är inte tillåtet att diskutera andra skribenter, kom jag på, och suddade mitt bifall.

Tack jag tror visst att jag är lite dåligt påläst över reglerna
Citera
2023-05-14, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Just ja, ännu en missad utredningsåtgärd till listan.

Hon har all rätt att tiga sig genom hela utredningen om hon velat. Men hon inleder med den story JJ kokat ihop så det är helt klart inte till hennes fördel att ljuga så. Men i och med att hon följer resultatet av "konferensen vid Illharjen" så ser JJ till att MH:s trovärdighet är skjuten i sank under den fortsatta utredningen då MH ljuger enligt instruktion från sin mer tongivande kompis. Den likeldande stryperskan JJ syftar jag alltså på. Hon som satt på sex olika scenarier som förklarade skogsrundan.

Man vill nästan göra en Excelfil om listar JJ:s lögner men vem har så mycket tid till övers?

Jag menar alltså att i och med att MH "trofast" följer denna JJ:s doktrin etablerad i imman där i Illharjenså biter det MH:s trovärdighet i baken i ett senare skede som då är tingsrätten.

Tingsrätten har inte läst fupen och han rådmannen blir ju dessutom helt jäkla galen om någon ens nämner den i hans rättssal men där i förhören framgår alla JJ:s lögner.

Har åklagaren fått fram i tingsrätten hur många de lögnerna är? Eller passar det hans åtal bättre att JJ är den "trovärdiga" för han behöver hennes "sanning" för att åtala/fälla MH för mord?

Den villrådige rådmannen & Co bedömer att JJ:s berättelse om badrummet är mer sann än MH:s.

JJ samtidigt: "Eh, alltså jag ströp lite i tio sekunder efter att Tove puttat mig och tidigare slagit mig på Nöjet och eeh Tove har gått hem efter att vi kramdes och allt var löst och låtsaskompisen Elsa? Jo hon mår bättre tack nu när hon fick sin burgare som mamma skulle skjutsa till Mcd och hämta, hade annars haschkakor i frysen vi kan tina och dra till skogen med och äta oss mätta, tänkte ta en selfie här men någon måste ha tagit min mobil och dragit iväg med den ett par timmar och så vidare"

Rådmannen ba: "word girl..."

Vad letar ni efter för millimeterrättvisa … det finns inte … MH och JJ har mördat Tove … dem sitter för mord … det är lagom rättvisa i denna skiten
Citera
2023-05-14, 22:37
Medlem
colis avatar
Citat:
Jag tycker där var anmärkningsvärt få spår efter T, endast golvbrunn och duschstång. Märkligt!

Det har faktiskt jag också funderat över.
Att Ts skadade och utsatta kropp inte hade fler spår är kanske inte så märkligt. Det fanns nog fler spår man de hann försvinna under släpandet, bränderna och veckorna i skogen.

Men i lägenheten borde det funnits mer spår tycker jag. Dessutom undersöktes ju lägenheten redan efter 1-2 dygn till skillnad mot Ts kropp. Precis som det också saknas motvärnsskador på GM som också undersöktes så tidigt efter mordet.

Det finns helt enkelt väldigt få forensiska fynd efter en våldsam kamp som avslutades med ett strypmord, såväl på mordplatsen, på någon förövare, i trapphuset eller i bilen - där man visserligen hittade Ts DNA i baksätet men - om jag minns rätt - inga bevis på att en död kropp legat där.

Var likhunden snuvig just då??
Citera
2023-05-14, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det där med duktiga likhundar vet jag inte riktigt heller, har trott att väldigt små doftspår räcker för att en hund ska markera för kadaverin från en död kropp.
Men andra dofter borde kunna förvilla en hund - eller? Klorin? Urin? Blomdoftande rengöringsmedel?

Kadaverinutsödningen startar ca 15-20 minuter efter döden, inte tidigare.

Så frågan är, när dog T egentligen?
Hur lång tid låg hon kvar i badrummet och i lägenheten efteråt?

Kvaliteten på svenska krimhundar varierar något oerhört. En FUP som släpptes nåt år innan denna (mordet på beata ratzman). Där kunde man likt i denna FUP följa sökrutten utomhus där hunden hade gått. Flera veckor innan kroppen hittades hade en av sökhundarna spårat endast ett par meter från kroppen, utan att upptäcka den. Hundar är inte helt tillförlitliga.
Citera
2023-05-14, 22:43
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det har faktiskt jag också funderat över.
Att Ts skadade och utsatta kropp inte hade fler spår är kanske inte så märkligt. Det fanns nog fler spår man de hann försvinna under släpandet, bränderna och veckorna i skogen.

Men i lägenheten borde det funnits mer spår tycker jag. Dessutom undersöktes ju lägenheten redan efter 1-2 dygn till skillnad mot Ts kropp. Precis som det också saknas motvärnsskador på GM som också undersöktes så tidigt efter mordet.

Det finns helt enkelt väldigt få forensiska fynd efter en våldsam kamp som avslutades med ett strypmord, såväl på mordplatsen, på någon förövare, i trapphuset eller i bilen - där man visserligen hittade Ts DNA i baksätet men - om jag minns rätt - inga bevis på att en död kropp legat där.

Var likhunden snuvig just då??
Det var väl flera olika hundar som var där och snusade?
Citera
2023-05-14, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag är inte så säker på att varken rådmannen eller åklagare går på J lögner precis som de inte heller gör med M lögner

Är det inte så att delar av J berättelse stämmer bäst med de bevis de har och utgår fr det?
Hur ska de göra och vsd mer kan de göra för att få fram sanningen när båda ljuger?

Ja det är knepigt.

JJ är ju överbevisad då Tove har dött i hennes badrum och hittas mha JJ:s mobil i grannens skog.
Så JJ pratar om det som hänt och även om vägen till den berättelse hon sedan kommer till är snirklig och full av lögner så ja hon har strypt och rättsläkaren har bekräftat det. Det har skett i badrummet precis som JJ sanningsenligt säger. Hon har virat in i lakan och sen köpt lakan. Hon har eldat och tänt ljus för Tove och köpt mera brandfarlig vätska med bevis kameraövervakning och kvitto och har sedan tuttat på Tove igen.

Så ja hennes berättele börjar klarna allt eftersom hon blir överbevisad.

Många experter verkar tycka att MH är "underbevisad" i jämförelse och då menar man kanske att det saknas bevis för mord men samtidigt så kan man tänka att hon inte har så mycket belägg för det hon säger när de flesta lögnerna (antagligen upprätade i Illharjen) är utredda.

Så om hon faktiskt sov, hur ska hon bevisa det? Ska John Blund vittna eller nåt oräknat får?

För den sista person på jorden som skulle bekräfta att MH sov, om sant, är väl JJ va?
Citera
2023-05-14, 22:44
Medlem
Citat:
Jag tycker där var anmärkningsvärt få spår efter T, endast golvbrunn och duschstång. Märkligt!

Att det inte hittades blodspår förvånade mig. Det är som alla vet i praktiken omöjligt att tvätta bort. Enda rimliga jag kan komma på är att såren inte blöddes såpass mycket att blodet lämnade håret, och därigenom kom i kontakt med någon golvyta. Alternativt att en av sopsäckarna åkte på huvudet innan såren uppkom.
Citera
2023-05-14, 22:44
Medlem
Citat:
Vi ser, noterar - och ignorerar vederbörandes samtliga inlägg avsiktligt.

Man undrar över hur J och M egentligen fungerar mentalt inombords, någon vajsing på synapskopplingarna och hjärnan borde finnas när man beter sig så hemskt mot medmänniskor, skändar en död och inte visar minsta sympati med anhöriga.
Men det är uppenbart att det förekommer även att andra i helt oträngt mål beter sig illa bland andra vuxna, utan att man egentligen ser något bra skäl eller förstår varför.

Just kriminalpsykologen är fantastiskt intressant och kanske vägen till att i framtiden kunna förstå och förebygga att någons beteende urartar som hos GM i Tove-fallet.
Kloka ord
Citera
2023-05-14, 22:46
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
JJ har släpat Tove runt halva Vetlanda. Så i teorin finns det en chans att hon gjort det hemma i sitt eget hus också. En släpning är ju ut från badrummet. Var det JJ eller MH som drog ut henne därifrån? Eller drog de i varsin arm, varsitt ben?

Om man kan dra Tove några meter ut från badrummet så kan man väl dra henne några meter till eller hur ska man tänka?

Undran är på inget sätt ett försvar av MH utan mer liksom att om nu JJ haft så ambitiösa planer med att dölja brottet och transportera och fixa med Toves döda kropp så känns en släpning nån meter till hit eller dit liksom inte som en "idiotisk teori" utan en fullt rimlig teori då. I teorin då...

Avståndet från där T legat i badrummet och ut till förrådet är fem meter. Det motsvarar ungefär att dra en kropp tvärs över ett ordinarie vardagsrum. Befarar man att Polisen kan ringa på dörren vilken minut som helst så tror jag att rätt många skulle stå ut med det ”slitet”.

F.ö. påpekade grannen under att om ”dom hört något mer” så hade han ringt polisen.
Citera
2023-05-14, 22:49
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Kvaliteten på svenska krimhundar varierar något oerhört. En FUP som släpptes nåt år innan denna (mordet på beata ratzman). Där kunde man likt i denna FUP följa sökrutten utomhus där hunden hade gått. Flera veckor innan kroppen hittades hade en av sökhundarna spårat endast ett par meter från kroppen, utan att upptäcka den. Hundar är inte helt tillförlitliga.

Ja det minns jag också. Märkligt var vi många som tyckte då. Hade inte polisernas näsor avslöjat huvudet i garderoben hade sannolikt ingen mordrättegång kunnat hållas.

Man kommer ju osökt att tänka på de svenska likhundarnas enastående imponerande insatts när de hittade samtliga styckade kroppsdelar i havet efter Kim till Madsen stora chock och irritation.

Men det är kanske som du säger, väldigt stor skillnad på likhundar. Trist eftersom det kan få stora följdverkningar rättsmässigt som här.
Citera
2023-05-14, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denke86
Vad letar ni efter för millimeterrättvisa … det finns inte … MH och JJ har mördat Tove … dem sitter för mord … det är lagom rättvisa i denna skiten

Medfånge till MH: Varför sitter du på livstid?
MH: Eeeeh, hörde inte ringklockan,eeeh...man måste vara två när man stryper...eeeh, och så var det nåt mer, jo jag hörde inte dunsar i golvet och eeeh åklagaren hade en tidsstämpel från en gängkille från Malmö stegserie i fupen från mars 2019 eeeh...

Medfången: Men liksom full file system protokollet och det för den logiska extraheringen borde väl validera det? Gjordes ingen tömning av era molntjänster? HAr polisen ingen koll på binary plist i filsystemet Biome och ingen läsare för protobuf i SEGB eller bloben i databaserna så de kunde göra en detaljerad tidslinje? Vittnade grannens farsa? Tömde de grannens mobil så de fick en starttid på tidslinjen? Visste tingsrätten när du kom in i badrummet?

MH: eeeeh...eeeh...eeeeh...på A svarar jag...eeeeh
Citera
2023-05-14, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Avståndet från där T legat i badrummet och ut till förrådet är fem meter. Det motsvarar ungefär att dra en kropp tvärs över ett ordinarie vardagsrum. Befarar man att Polisen kan ringa på dörren vilken minut som helst så tror jag att rätt många skulle stå ut med det ”slitet”.

F.ö. påpekade grannen under att om ”dom hört något mer” så hade han ringt polisen.

MH behöver inte vara oskyldig men JJ har gjort sig ett väldans besvär med Toves kropp och allt har varit i led att dölja. Så ja i teorin så är det inte omöjligt och är pusselbiten som kan förklara MH:s story, om än luddig.

Får se hur MH:s nya advokat tar detta i hovrätten. Han lär också ha kikat lite på planlösningen där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in