2023-05-14, 19:57
  #26005
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Hur lång tid är det kvar innan macker, pressbyråer och snabbköp slutar med kvällstidningar, tror du?

Jag tror att 2028 är slutet för kvällstidningar. Kom ihåg att du hörde det från mig först.
Citera
2023-05-14, 20:03
  #26006
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Finns ingen direkt sådan koppling. Att man vill att ljugmedia skall gå under, att alla anställda & ägare döms till lagens strängaste straff. Detta har ingen som helst koppling till några bloggar eller YouTube-kanaler.

Nja, om bloggar och youtubers visar sig gå bra lär "ljugmedia" följa efter. Handlar trots allt om att stålar.
Ser vi inte detta redan nu?

Den här drömmen om straff för de som tog fel väg, ser du den som realistiskt? Ska jag hängas?
Citera
2023-05-14, 20:05
  #26007
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Nja, om bloggar och youtubers visar sig gå bra lär "ljugmedia" följa efter. Handlar trots allt om att stålar.
Ser vi inte detta redan nu?

Den här drömmen om straff för de som tog fel väg, ser du den som realistiskt? Ska jag hängas?
Du får amnesti.
Citera
2023-05-14, 20:07
  #26008
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Du får amnesti.

Du är en väldigt fin människa. Mer känslopjunk än direkt fakta bakom det beslutet?
Citera
2023-05-14, 20:09
  #26009
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Du är en väldigt fin människa. Mer känslopjunk än direkt fakta bakom det beslutet?
Ja. (no homo)
Citera
2023-05-14, 21:04
  #26010
Medlem
Här är en psykolog som beskriver DN-skadade elit-journalister i deras sekt och deras narcissism hur de betraktar sina läsare.

1 minut
https://www.youtube.com/shorts/fc7yu-YarOY
Citera
2023-05-14, 21:33
  #26011
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag tror att 2028 är slutet för kvällstidningar. Kom ihåg att du hörde det från mig först.
Du är en i raden av MÄNGDER med folk som gissat och förutspått slutet för kvällstidningarna sedan denna tråden startades för 11 år sen.
Citera
2023-05-14, 22:28
  #26012
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Du är en i raden av MÄNGDER med folk som gissat och förutspått slutet för kvällstidningarna sedan denna tråden startades för 11 år sen.

Fast nu har pappersupplagorna börjat försvinna från tidningsställen.

En del har inte ens några ställ kvar längre ...

Vad är din kommentar till det?
Citera
2023-05-14, 22:37
  #26013
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Fast nu har pappersupplagorna börjat försvinna från tidningsställen.

En del har inte ens några ställ kvar längre ...

Vad är din kommentar till det?
Det har varit många steg i utvecklingen som vissa har sett som avgörande i olika grad. Det har varit prishöjningar, bortrationaliseringa av löpsedlar, flytt av tidningsställ och diverse siffermässiga krumbukter för att dölja räckvidd och verklig tryckt upplaga.

Jag har kommenterat den här utvecklingen i ett antal år nu, har många inlägg i den här tråden.
Mina senaste inlägg handlade främst om de två stora kvällstidningarna i Danmark; BT och EB och där BT , 1 januari 2023, la ner sin tryckta utgåva. Bt.dk finns nu bara online och mycket material är bakom betalvägg.

Det är en intressant analogi med AB och Expressen och vi får väl se hur det går här på hemmaplan.
Citera
2023-05-14, 22:46
  #26014
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det har varit många steg i utvecklingen som vissa har sett som avgörande i olika grad. Det har varit prishöjningar, bortrationaliseringa av löpsedlar, flytt av tidningsställ och diverse siffermässiga krumbukter för att dölja räckvidd och verklig tryckt upplaga.

Jag har kommenterat den här utvecklingen i ett antal år nu, har många inlägg i den här tråden.
Mina senaste inlägg handlade främst om de två stora kvällstidningarna i Danmark; BT och EB och där BT , 1 januari 2023, la ner sin tryckta utgåva. Bt.dk finns nu bara online och mycket material är bakom betalvägg.

Det är en intressant analogi med AB och Expressen och vi får väl se hur det går här på hemmaplan.

Inom ett par år finns det bara chefredaktören och ett par AI och moralchefer kvar på redaktionerna. Känns rätt skönt att år för år se deras makt och slagkraft försvinna. Finns idag många bloggare som gör ett bättre jobb när det kommer till att granska och leverera nyheter i bra format, utan moralpredikningar, clickbait artiklar eller paywalls.

Bra för miljön också att slippa denna sjuka distribution över hela landet av papper som åker i soporna efter att en person skummat igenom tidningen.
Citera
2023-05-14, 22:48
  #26015
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsbeeffly
Inom ett par år finns det bara chefredaktören och ett par AI och moralchefer kvar på redaktionerna. Känns rätt skönt att år för år se deras makt och slagkraft försvinna. Finns idag många bloggare som gör ett bättre jobb när det kommer till att granska och leverera nyheter i bra format, utan moralpredikningar, clickbait artiklar eller paywalls.

Bra för miljön också att slippa denna sjuka distribution över hela landet av papper som åker i soporna efter att en person skummat igenom tidningen.
Som sagt, du är en i raden av många som spekulerar.
Råder dig att kolla det här inlägget: (FB) Gammelmedias annalkande död
Citera
2023-05-15, 08:34
  #26016
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Du är en i raden av MÄNGDER med folk som gissat och förutspått slutet för kvällstidningarna sedan denna tråden startades för 11 år sen.
Det har lagts ned mängder med tidningar i praktiken. Min käpphäst Dalarna/Gävleborg visar vad som skett, i princip har Falukuriren, Dala-Demokraten, Södra Dalarnes Tidning, Avesta Tidningen, Ludvika Nya Tidning, Mora Tidning blivit ledarsidor och ett par journalister från att haft mellan 5-40 st anställda.
Samma utveckling har skett i flera län och Bonnier dela material över hela Sverige.
Titlarna lever kvar, det trycks små upplagor men de självständiga tidningarna är borta.
Men det ser ut som att de lever kvar pga de genererar skattepengar år Bonnier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in