SE är mycket intressant men "pusselbitar" saknas
Kanske Alf Enerström passar in?
AE kombinerar ett starkt ...
* VÅLDSKAPITAL (skjutit skarpt mot polis på senare dagar - enligt frun var han en våldsam man och sades även inneha en Smith & Wesson)
...med ett enormt
* PALMEHAT (gav ju hela sitt liv och livsgärning åt att bekämpa Palme och ansåg de facto att denne både mördat hans son och försökt ruinera honom).
... dessutom hade han :
* PENGAR - som han samlade in och använde i syfte att störta Palme. Detta var de facto det som hans liv verkade gå ut på !
SE däremot hade ju eventuellt knapert med just
* PENGAR (det som PU sade om "dåliga affärer" enligt länk jag tidigare postat)
Så motivet från AE (& ev samarbetspartners) kan ge SE den knuff som han behövde (i form av svarta pengar ) för att utföra något han annars inte skulle ha gjort.
I högerkretsar kan ha funnits flera kontaktytor mellan dessa båda herrar - direkt eller indirekt via t.ex. Contra, EAP, miltärer, poliser med högerextremistiska åsikter. Stay Behind etc.
Andra införstådda (högerextrema poliser eller personer som VG etc) kan ha hjälpt till både med att ha koll på Palme och att ge SE information och råd om hur han skulle agera efteråt (gå ut hårt för att förklara ev vittnesbetraktelser?) och även vad som skedde på morplatsen efteråt.
Då finns också en orsak till att mordet inte är 100%-igt professionellt utan på vissa sätt mer opportunistiskt/amatörmässigt.
Så jag har lekt med ovanstående tankar litegrann.
---
En sak till som väl får betraktas som ren kuriosa , men kanske någon tycker det är intressant:
---
1984 eller 1985 började en man prata med mig och mina kompisar på McDonalds i en mindre stad. (jag kan relatera tidpunkten till andra saker)
Han verkade udda och pratade politik.
Jag minns inte så mycket av vad han sa annat än att det absolut inte var "mainstream" och han påstod att det snart skulle hända något stort.
Victor Gunnarsson var tydligen en person som ofta tog kontakt med okända personer så tanken slog mig att det faktiskt kunde varit han.
( VG gillade ju USA och var på McDonalds mordnatten och pratade flera gånger med för honom främmande personer)
Jag drar inga stora växlar av detta men det är inte så ofta en ensam person spontant kommit fram och börjar prata med ett främmande gäng på 5-6 ungdomar. Jag gjorde inte kopplingen till Palmemordet förrän för några veckor sedan då minnet dök upp igen.
Med konspirations-foliehatten på : kan VG (via EAP-kontakter) ha varit involverad och fått någon form av bevakningsuppdrag ?
Han var säkert typen som lätt kunde prata bredvid mun (och kanske därför fick bita i gräset senare - den konspiratoriska versionen är att han flyttade samtidigt till USA med en EAP-ledare och flyttade nära denne)
Om det fanns folk som lätt pratade bredvid mun som var inblandade i mordet så kan man tycka att det rimligen borde ha läckt ut mer.
VG verkade vara en person man INTE skall avslöja hemligheter för, men jag kan å andra sidan tänka mig att han lätt kunnat hamna i halvskumma sammanhang.
PS Förhören med VG visar en person som tog kontakter kors och tvärs i tid och otid.
PPS Jag funderar just nu över Enerström, EAP, och (gud förbjude) ev. möjlig länk till en roll även för SE (inte tvunget som GM) . Med Enerström/EAP kan mordet kan vara lite halvdant utfört men ändå vara föremål för viss planering. Tycker också att AE verkar ha både motiv, hat och våldsamhet nog även om han säkert inte var den som sköt.