2023-05-14, 10:26
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Du tyckte ju att det var onödigt att höja räntan? Har du redan glömt det?

Jaså, skrev jag det? Ja det måste jag ha glömt. Kan du citera när jag skrev det är du snäll?
Citera
2023-05-14, 10:29
Bannlyst
Min fetning:
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Det jag säger är att en högre ränta aldrig kommer bita på inflationen (Som är riksbankens uppgift), då inflationen drivs av ett för långt utbud av energi. Det i sin tur sprider sig till andra sektorer.

För det är väl inflationen riksbanken ska bekämpa, inte bostadspriserna?. För att bekämpa bostadspriserna så har ju våra politiker redan satt upp olika hinder, amorteringskrav, lånebegränsningar o.s.v

Tyskland stängde sitt sista kärnkraftverk för bara några veckor sedan:

https://www.nyteknik.se/energi/nu-har-tyskland-stangt-sina-sista-karnkraftverk/2022727

Elpriserna kommer rusa i höjden ännu mer nästa vinter. Vad spelar det då för roll att Riksbanken höjer styrräntan?

Citat:
Jaså, skrev jag det? Ja det måste jag ha glömt. Kan du citera när jag skrev det är du snäll?
Om nu inte räntan är effektiv mot inflationen så kan vi ju inte göra något åt den och får ge upp kampen.

Eller har du nån annan mirakelkur mot inflation?
Citera
2023-05-14, 10:32
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Min fetning:

Om nu inte räntan är effektiv mot inflationen så kan vi ju inte göra något åt den och får ge upp kampen.

Eller har du nån annan mirakelkur mot inflation?

Men ditt fetande var väl inte vad du hävdade att jag skrev?

Citat:
Du tyckte ju att det var onödigt att höja räntan? Har du redan glömt det?

Var skrev jag att det var onödigt? Förstår du innebörden av det jag skrev?
Citera
2023-05-14, 10:35
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satuanus
Tur man inte har några lån

Varför? Lånen krymper ju ihop i en rasande fart i takt med att den svenska kronan tappar i värde.
Så långe inflationen är högre än räntorna är det ju som att få pengar till skänks.
Citera
2023-05-14, 10:35
Bannlyst
Citat:
Men ditt fetande var väl inte vad du hävdade att jag skrev?

Var skrev jag att det var onödigt? Förstår du innebörden av det jag skrev?
OK. Om jag säger att jag hade fel; Vad tycker du att vi ska göra åt inflationen om räntehöjningar inte är verksamma?
Citera
2023-05-14, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Varför? Lånen krymper ju ihop i en rasande fart i takt med att den svenska kronan tappar i värde.
Så långe inflationen är högre än räntorna är det ju som att få pengar till skänks.

Lånen krymper inget alls om inte lönehöjningarna följer inflationen.
Citera
2023-05-14, 10:43
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Varför det?

Redan idag är priserna under produktionskostnad och nyproduktionen stannar av.

Hur länge är din tanke att folk inte bör ha råd med nyproduktion?
Produktionskostnaden är definitivt för hög och kommer att tvingas sänkas. Hur då? Genom effektiviseringar och sänkta reallöner för byggarbetare. När kommer den första byggroboten?

Har förresten inte befolkningstillväxten (som var kraftigt migrationsdriven) avstannat? Hur stort är behovet av nyproduktion?
Citera
2023-05-14, 10:44
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Lånen krymper inget alls om inte lönehöjningarna följer inflationen.

Jo, i reella pengar krymper lånen. Sen om du har för lite pengar är en annan sak.
Citera
2023-05-14, 10:45
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
OK. Om jag säger att jag hade fel; Vad tycker du att vi ska göra åt inflationen om räntehöjningar inte är verksamma?

Ja vad bra, för du hade fel där.

Jag har aldrig varit förespråkare för någon styrränta på 0%, tvärtom skulle man ha höjt räntan för flera år sedan. Pengar ska aldrig vara gratis att låna.

Om du läser det jag skrev så ser du vad inflationen beror på (enligt mig).
Citera
2023-05-14, 11:02
Bannlyst
Citat:
Ja vad bra, för du hade fel där.

Jag har aldrig varit förespråkare för någon styrränta på 0%, tvärtom skulle man ha höjt räntan för flera år sedan. Pengar ska aldrig vara gratis att låna.

Om du läser det jag skrev så ser du vad inflationen beror på (enligt mig).
OK. Vad ska man göra då?
Citera
2023-05-14, 11:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Ja men inflationen ger andra problem. Bland annat minskad konkurrenskraft för företag vilket i sin tur drabbar samhället i stort.
Citera
2023-05-14, 11:10
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Åh du igen…
Såhär är det:
Inflationen finns där leverantörskedjan av exvis livsmedel och varor har störts över tid pga av krig och covid- detta tar lång tid att justera men är på rätt väg som vi alla kan se och därför bör räntorna justeras ner.
Att sätta barnfamiljerna och vi alla som betalar skatt skall väl ändå inte straffas mera pga en RB som inte har skött sitt jobb och nu har höjt hundratalsprocent på några månader.
Realränta än har vart negativ i åratal- men detta är det enda du hänger upp dig på. Har du måhända en diagnos inom autismspektrat ? Ditt nick antyder detta också och jag tycker du bör söka hjälp.

Du saknar utbildning och argumenterar genomgående mha ad hominem.

Tänker inte slösa mer tid på dig.
Vänligen dö
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in