Jag är en pojk på 22 år. Jag tycker det är lite coolt att bruka gamla svenska uttryck och ord i det vardagliga språket. Det känns respekt- och förtroendeingivande. Jag stör mig ofta på när folk i min ålder använder nymodiga slangord och liknande. Är det någon som upplever detsamma, och kanske har tips på coola gamla ord och uttryck som jag kan nyttja till vardags? Eller är det bara jag som vill vara gubbig?
Jag tycker också om att använda lite äldre ord och uttryck när det passar men det kan låta väldigt högtravande till vardags. Ett säket sätt att få folk att tycka illa om en på direkten är att man använder onödigt svåra ord, så ett tips är att undvika det.
Jag tycker också om att använda lite äldre ord och uttryck när det passar men det kan låta väldigt högtravande till vardags. Ett säket sätt att få folk att tycka illa om en på direkten är att man använder onödigt svåra ord, så ett tips är att undvika det.
Hmmm, jag har inte upplevt det på det viset. Tvärtom faktiskt. Jag slänger ofta in äldre ord i min ofta väldigt ironiska jargong och det brukar uppskattas. Under förfester och andra samkväm får jag inte allt för sällan höra att jag är den roligaste personen de har träffat.