• 1
  • 2
2023-05-13, 11:21
Medlem
avcs avatar
Ja, jag gjorde det. Fick tvärspel av den förbannat slöa skiten som knattra järnet när spel skulle startas. Sopade till den som vanligt, då hängde den sig (ochså som vanligt). Sen bankade jag 5-6 gånger till, rätt hårt på tangentbordet, och nöp Batteriet.

Nu klickar den bara vid uppstart. Får meddelade "HDD Identification Error" och sen händer inget mer. Head crash? Lösbankad från kontaktstycket? Har mycket viktigt på den som behöver sparas, fuck att den var slö liksom.

Skulle satt ssd i den för länge länge sedan, men varit på tok för snål för detta.

Vad har hänt och hur reskuerar jag datan om möjligt?
Senast redigerad av avc 2023-05-13 kl. 11:23.
Citera
2023-05-13, 11:42
Medlem
EnsamStatys avatar
HDD är hårddisken, så den har nog gått sönder när du slog till datorn.

Har du extrem tur är det bara moderkortet som gått sönder och inte längre känner igen hårddisken. Då kanske man kan rädda innehållet på hårddisken om du lämnar in den till ett IT företag.
Citera
2023-05-13, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Ja, jag gjorde det. Fick tvärspel av den förbannat slöa skiten som knattra järnet när spel skulle startas. Sopade till den som vanligt, då hängde den sig (ochså som vanligt). Sen bankade jag 5-6 gånger till, rätt hårt på tangentbordet, och nöp Batteriet.

Nu klickar den bara vid uppstart. Får meddelade "HDD Identification Error" och sen händer inget mer. Head crash? Lösbankad från kontaktstycket? Har mycket viktigt på den som behöver sparas, fuck att den var slö liksom.

Skulle satt ssd i den för länge länge sedan, men varit på tok för snål för detta.

Tyvärr så dör hårddiskar vid en för hård smäll om man har otur, läs och skrivhuvudena slår i plattorna som skapar repor etc och på så sätt förstör datan rent fysisikt. Har du tur kanske det är någon kabel men det låter rimligt att hårdisken kan ha dött.
Citera
2023-05-13, 14:47
Medlem
sommarlovs avatar
Du får uppfinna tidsmaskinen, inte för att rädda situationen, utan för att ge dig själv en smäll, för att du är så korkad att du slår på datorer som är viktiga för dig!

Kontakta ett riktigt företag, enda chansen nu!
https://www.ahlbergdata.se/
Citera
2023-05-13, 15:38
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
troll idiot. spel? vaddå, minesweeper? det va nog du som fick frispel. låter som det är en thinkpad av väldigt gammal modell. sitter nog en specialdisk i på 4200rpm. kasta skiten!
Citera
2023-05-13, 15:49
Bannlyst
Citat:

Grattis, du har slagit sönder hårddisken.
Citera
2023-05-13, 20:55
Bannlyst
Var de inte väldig länge sedan IBM sålde sin PC divsion till Lenovo?
Citera
2023-05-13, 23:58
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnsamStaty
HDD är hårddisken, så den har nog gått sönder när du slog till datorn.

Har du extrem tur är det bara moderkortet som gått sönder och inte längre känner igen hårddisken. Då kanske man kan rädda innehållet på hårddisken om du lämnar in den till ett IT företag.
Fick en gammal wd som klickade såinihelvete. Kopplade ur och i den ett par gånger och sedan blev den tyst. Märkligt som fasen, har hopp att detta kanske hänt även med denna.

Citat:
Ursprungligen postat av Vill.Ha.Den.I.2an
troll idiot. spel? vaddå, minesweeper? det va nog du som fick frispel. låter som det är en thinkpad av väldigt gammal modell. sitter nog en specialdisk i på 4200rpm. kasta skiten!
WoW. Tar en evighet att starta men det går. Hade typ beslutspanikångest i samband med detta, i kombination med noll sömn, lågt socker och hård tidspress. Så datorn tog en något oskyldig beating.

Men det är fan upp till datorjäveln att fungera när det verkligen behövs. Slö kan den vara med uppdateringar istället. Gärna med frysningar och diskklick

Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Grattis, du har slagit sönder hårddisken.
Hur lyckas man? Kan väl inte ha sopat ner läshövve permanent i skivan eller?
Senast redigerad av avc 2023-05-14 kl. 00:07.
Citera
2023-05-14, 00:04
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Var de inte väldig länge sedan IBM sålde sin PC divsion till Lenovo?
Jo, det är väl en Lenovo egentligen. Jag är dock för stolt för att benämna den som kinaskräp. IBM var riktiga kvalitetsgrejer.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du får uppfinna tidsmaskinen, inte för att rädda situationen, utan för att ge dig själv en smäll, för att du är så korkad att du slår på datorer som är viktiga för dig!

Kontakta ett riktigt företag, enda chansen nu!
https://www.ahlbergdata.se/
Tänkte prova ddrescue. Fungerar det inte får jag banka lite till
Senast redigerad av avc 2023-05-14 kl. 00:11.
Citera
2023-05-14, 01:14
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Jo, det är väl en Lenovo egentligen. Jag är dock för stolt för att benämna den som kinaskräp. IBM var riktiga kvalitetsgrejer.

Tänkte prova ddrescue. Fungerar det inte får jag banka lite till
På en hårddisk som inte kan detekteras...
Citera
2023-05-14, 07:55
Medlem
zixls avatar
Citat:
Hur lyckas man? Kan väl inte ha sopat ner läshövve permanent i skivan eller?
Nej det har du nog inte lyckats med, fast i teorin så skulle man nog kunna det, men du kan ju ha ställt till med tillräckligt mycket kraft att huvudena och skivan har blivit svarvade. Diskdoktor med lab och en påse von Anka klirr är nog din bästa räddning nu.
Citera
2023-05-14, 11:25
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
På en hårddisk som inte kan detekteras...
Får väl skaka den lite eller nåt. Så illa kan det inte vara. Den fungerade ju kvällen innan.

Citat:
Ursprungligen postat av zixl
Nej det har du nog inte lyckats med, fast i teorin så skulle man nog kunna det, men du kan ju ha ställt till med tillräckligt mycket kraft att huvudena och skivan har blivit svarvade. Diskdoktor med lab och en påse von Anka klirr är nog din bästa räddning nu.
Fan vad segt. Ska prova öppna disken och se om jag kan pilla upp läs-skallen med en penna eller något först.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in