2023-05-14, 11:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Fick en gammal wd som klickade såinihelvete. Kopplade ur och i den ett par gånger och sedan blev den tyst. Märkligt som fasen, har hopp att detta kanske hänt även med denna.

WoW. Tar en evighet att starta men det går. Hade typ beslutspanikångest i samband med detta, i kombination med noll sömn, lågt socker och hård tidspress. Så datorn tog en något oskyldig beating.

Men det är fan upp till datorjäveln att fungera när det verkligen behövs. Slö kan den vara med uppdateringar istället. Gärna med frysningar och diskklick

Hur lyckas man? Kan väl inte ha sopat ner läshövve permanent i skivan eller?
Nåt mekaniskt fel har ju hursomhelst uppstått på disken.
Citera
2023-05-14, 11:42
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ja, jag gjorde det. Fick tvärspel av den förbannat slöa skiten som knattra järnet när spel skulle startas. Sopade till den som vanligt, då hängde den sig (ochså som vanligt). Sen bankade jag 5-6 gånger till, rätt hårt på tangentbordet, och nöp Batteriet.

Nu klickar den bara vid uppstart. Får meddelade "HDD Identification Error" och sen händer inget mer. Head crash? Lösbankad från kontaktstycket? Har mycket viktigt på den som behöver sparas, fuck att den var slö liksom.

Skulle satt ssd i den för länge länge sedan, men varit på tok för snål för detta.

Vad har hänt och hur reskuerar jag datan om möjligt?
Lämna in hårddisken på nåt datarecovery-företag, ibas eller ahlbergdata, vilket som passar bäst.

För övrigt undrar jag över logiken här:
Om nu datorn funkar dåligt innan, blir det då väldigt mycket bättre av att slå sönder den ännu mer?
Citera
2023-05-14, 11:49
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Får väl skaka den lite eller nåt. Så illa kan det inte vara. Den fungerade ju kvällen innan.

Fan vad segt. Ska prova öppna disken och se om jag kan pilla upp läs-skallen med en penna eller något först.
Gör det, så kommer den förmodligen aldrig fungera igen då det kommer in damm. Men då den inte fungerar nu och är bara skrot, så blir det förstås inte mycket värre.
Luta den åt olika håll kan fungera ibland. Skaka gör det nog bara värre. Speciellt om den är igång.
Citera
2023-05-14, 12:09
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Lämna in hårddisken på nåt datarecovery-företag, ibas eller ahlbergdata, vilket som passar bäst.

Om nu datorn funkar dåligt innan, blir det då väldigt mycket bättre av att slå sönder den ännu mer?

hur kan du tro att ts har råd med detta? när han sitter med en 15år gammal dator, var ett tag sedan bärbara såldes med hdd. om det var viktigi grejjor på så hade det väl inte varit så fel att skaffa en extern disk för backup, hade varit billigare.
Citera
2023-05-14, 13:17
Citat:
Jo, det är väl en Lenovo egentligen. Jag är dock för stolt för att benämna den som kinaskräp. IBM var riktiga kvalitetsgrejer.

Tänkte prova ddrescue. Fungerar det inte får jag banka lite till

T serien och X serien är OK. Det är premium och top segmentet som är bra corporate shit allt annat är bling. HDD är bara att slänga ha backupdiciplin så händer inte sånt där köp en SSD och kör vidare som till tangentbordet fallar i bitar.

Det är den hutlöst dyra reservdelen på Thinkpad. Allt annat följer IBMs gamla partnummerstandarder och därmed finns ett direkt överlapp till deras onda maskiner.
Citera
2023-05-14, 13:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vill.Ha.Den.I.2an
hur kan du tro att ts har råd med detta? när han sitter med en 15år gammal dator, var ett tag sedan bärbara såldes med hdd. om det var viktigi grejjor på så hade det väl inte varit så fel att skaffa en extern disk för backup, hade varit billigare.
Precis. TS får nog klara sig utan laptop tills hen sparat ihop till ett nytt vrak.
Citera
2023-05-14, 16:07
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Precis. TS får nog klara sig utan laptop tills hen sparat ihop till ett nytt vrak.

Ah för en 512 Gb SDD kostar typ 350 spänn idag det är värsta investeringen för att få datorn att jobba typ 10 gånger snabbare.

Mindre än en femma weed alltså, TS kanske går på kola eller något dyrt iofs.
Citera
2023-05-14, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NewRomancers
Ah för en 512 Gb SDD kostar typ 350 spänn idag det är värsta investeringen för att få datorn att jobba typ 10 gånger snabbare.

Ja absolut. Jag var mest tveksam till att TS har färdigheter nog att byta hårddisken. Men visst, jag kan ha fel.
Citera
2023-05-14, 18:16
Citat:
Ja absolut. Jag var mest tveksam till att TS har färdigheter nog att byta hårddisken. Men visst, jag kan ha fel.

På en stinkpad finns det iaf på T modellerna en lucka för en 2,5" sen iaf 20 år om jag inte minns helt fel. Ofta har de vagga med gummilister och skit på de äldre för HDD. Det är nästan lika svårt som att byta kassetband.

Jag tycker hela upplägget verkar trolligt. Det här är en förtala IBM och annat som bögar med appleprodukter roar sig med -tråd.
Citera
2023-05-14, 22:49
Medlem
avcs avatar
Citat:
Nåt mekaniskt fel har ju hursomhelst uppstått på disken.
Så, drog igång aset efter två dagar i garaget. Disken hittas och Windows försökt sig på startrep 3 gånger, utan resultat. Låter illa (typ som krossat glas) om sata-datan står plant, men åt sidan eller om man håller laptop i kanterna beter den sig normalt. Försöker man "avsluta och starta windows 10" startar skiten bara om i oändlighet. Ska bli kul att se vad Crystaldisk har att säga om detta. (kanske går att mappa om lite sektorer)

Provade sätta den i annan dator men den snurrade i typ 5000 år vid uppstart... så vet inte. ska testa nån linuxgrej jag fick tipsad (dd)

Citat:
sitter nog en specialdisk i på 4200rpm. kasta skiten!
Hade hoppats på att byta till en annan, men tyvärr satt det en ovanligt platt modell enligt kunniga rullstolsbundna . HÄST Z7K500-500. Infernaliskt trög.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Gör det, så kommer den förmodligen aldrig fungera igen då det kommer in damm. Men då den inte fungerar nu och är bara skrot, så blir det förstås inte mycket värre.
Luta den åt olika håll kan fungera ibland. Skaka gör det nog bara värre. Speciellt om den är igång.
Det är väl inte skrot, jag försöker laga den själv? Den har värdefull data.

Citat:
Ursprungligen postat av Proton

Man måste ju läxa upp skiten när den inte fungerar som den ska. Den måste fatta att jag inte har tid att vänta.

Citat:
T serien och X serien är OK. Det är premium och top segmentet som är bra corporate shit allt annat är bling. HDD är bara att slänga ha backupdiciplin så händer inte sånt där köp en SSD och kör vidare som till tangentbordet fallar i bitar.

Det är den hutlöst dyra reservdelen på Thinkpad. Allt annat följer IBMs gamla partnummerstandarder och därmed finns ett direkt överlapp till deras onda maskiner.
Det är X230. i3-propp som skållas dagligen (90ºc minst 8 timmar dygnet). Det finns liv kvar i disken, måste hitta något som inte blandar in Windows jävla söl-error och reparations-OCD under uppstart. Hatar att Windows (post-Vista) hela tiden gör saker jag aldrig bett det göra.
Senast redigerad av avc 2023-05-14 kl. 22:58.
Citera
2023-05-15, 00:10
Medlem
avcs avatar
Citat:

Socialbidrag. 350,- är knappast dräktigt för en dator värd 250,-

Sedan är det inte en fråga om råd, utan nödvände. Datorn fick jag gratis, har snurrat i flera år med samma disk utan problem. Varför byta något som fungerar?

Nä, köper hellre en rulle speed och låter disketten smattra tills den havererar.
Senast redigerad av avc 2023-05-15 kl. 00:12.
Citera
2023-05-16, 15:55
Moderator
Protons avatar
Citat:
Jag lägger inga värderingar i huruvida det är görbart eller ej, säger bara det som ett förslag.
Jag undrade dessutom över hur TS tankar gick när denne tyckte det var en bra ide att sopa till datorn så hddn funkade ännu sämre och sen förvänta sig att den skulle skita ur sig datat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in