2022-10-22, 08:05
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Vad är lycka för en filosof?
Just för en filosof? Ja du, kanske eudaimonia? För Peter Singer är det nog preferenstillfredställelse.
Citera
2022-10-22, 08:12
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Man kan förstås tänka sig en korsning där vetenskapen förenas med de djupaste kontemplativa traditionerna som mänskligheten har producerat och leder till en framtida kartläggning för den effektivaste vägen till fullkomlig upplysning för alla levande varelser (som vill).
Absolut, men då måste vetenskapen bli en normativ disciplin, det vill säga försöka lösa frågor som traditionellt sett tillhör värdeteori och normativ etik. Jag tror inte vetenskapen behöver åtaga sig den utmaningen, det räcker med att den fortsätter samla in data som kan vara användbar för oss.
Citera
2022-10-22, 22:00
Medlem
Hur skulle samhället vara om det inte undvek existentiella frågor? Jag tänker mig att det byggs för få kontemplativa kloster i det här landet dit människor skulle kunna finna existentiell ro genom träning under erfarna läromästare. Existentialism som en intellektuell övning i tänkande känns mindre meningsfull i jämförelse med ett spirituellt utövande från en djup och rik tradition som utvecklar människan andligt.
Citera
2022-10-22, 22:10
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Finns det något som besitter ett intrinsikalt värde? Medvetna varelsers upplevelser?
Tänk inte så.
Citera
2023-05-07, 23:38
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Tycker det oftast är värsta töntarna som fördjupar sig eller ens känner att dom behöver fundera över meningen med existensen. Ännu värre med dom som får existentiell kris. Eller ska berätta om att dom läser eller läst Camus eller Sartre. Och allt vad dom fan heter.

Aldrig känt mig i närheten av någon existentiell ångest eller tomhet eller meninglöshet.

Finns ju så enormt mycket mer som är direkt påtagligt i ens eget och kanske andras liv.

Enkelt att undvika bara genom att säga något elakt och träffande till idioten som tar upp det.
Citera
2023-05-13, 18:30
Medlem
Metaphysicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggve.Alibaba
Tycker det oftast är värsta töntarna som fördjupar sig eller ens känner att dom behöver fundera över meningen med existensen. Ännu värre med dom som får existentiell kris. Eller ska berätta om att dom läser eller läst Camus eller Sartre. Och allt vad dom fan heter.

Aldrig känt mig i närheten av någon existentiell ångest eller tomhet eller meninglöshet.

Finns ju så enormt mycket mer som är direkt påtagligt i ens eget och kanske andras liv.

Enkelt att undvika bara genom att säga något elakt och träffande till idioten som tar upp det.

Det är inget man väljer om man drabbas av existentiell ångest eller inte. Har själv aldrig haft det men tycker inte det är konstigt om man skulle ha det.
Den pågående tugga och svälja trenden kan man ju anse inte vara särskilt hälsosam den heller.
Citera
2023-05-13, 18:39
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metaphysical
Det är inget man väljer om man drabbas av existentiell ångest eller inte. Har själv aldrig haft det men tycker inte det är konstigt om man skulle ha det.
Den pågående tugga och svälja trenden kan man ju anse inte vara särskilt hälsosam den heller.
Jag menar inte att man ska tugga och svälja heller. Man kan påverka hur man ser på sig själv, vad som är allvarligt och inte, stort, smått, osv, utifrån sig själv, i världen, på jorden, typ. Genom det blir existentiella problem mer ovidkommande. Sedan finns det massor av annat som kan ge ångest, olust, inre smärta, osv. givetvis.
Citera
2023-05-13, 18:50
Medlem
Metaphysicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggve.Alibaba
Jag menar inte att man ska tugga och svälja heller. Man kan påverka hur man ser på sig själv, vad som är allvarligt och inte, stort, smått, osv, utifrån sig själv, i världen, på jorden, typ. Genom det blir existentiella problem mer ovidkommande. Sedan finns det massor av annat som kan ge ångest, olust, inre smärta, osv. givetvis.

Det finns större och mer aktuella problem än att grubbla över din plats i universum och vad som händer efter döden.
Det tycker jag också.
Citera
2023-05-13, 18:51
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Citat:
Det finns större och mer aktuella problem än att grubbla över din plats i universum och vad som händer efter döden.
Det tycker jag också.
Ok, då var vi överens om det.
Citera
2023-05-13, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jobbiga frågor - de får en att tänka efter och vackla.
Inga svar att ge.
Konsumtionshjulet.
Visa upp sin konsumtion och lycka.
Själsdödande kulturutbud.
Livspusslet.
Sekularitet - brist på andlighet.
Slimmat samhälle.
Som nån i tråden säger: För mycket distraktion.

Det ligger nog mycket i ovanstående. Möjligtvis är IQ även en faktor. Människor med högre intelligens tenderar att vara djupare.
Citera
2023-05-27, 12:08
Medlem
staticages avatar
Kanske för att folk accepterar att dom inte har någon kontroll över livet.De med problem letar en mening i något dom inte har någon som helst kontroll över (livet)
Du valde inte att födas och du kan inte välja bort döden,livet valde dej ändå ifrågasätter du vad livet är.Det mest uppenbara ändå vägrar folk se verkligheten för vad den är och skapar depressioner och neuroser för sej själva.
Citera
2023-05-29, 14:44
Medlem
Citat:
Det tycker jag också.
För mig personligen verkar det märkligt att något annat ses som större och mer aktuellt än existentiella frågor. Vad är mer fundamentalt än själva existensen? Allt annat hänger väl på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in