Citat:
Tja, senast jag hörde något om själv operationerna, så var det att man använder ollonet och gör om det till en klitoris och tvärtom. Vet inte om man fortsatt gör så. Men om man kan hålla nerver intakta, så kommer givetvis ollonet vara en erogen zon även omgjort till klitoris och tvärtom. Men kapas nerverna... Så tja, då blir det givetvis försämrad känsel. Du får fråga en kirurg om detta tänker jag.
Tack för infon!
En man som tar kvinnl hormoner blir tydligen steril:
”Hormoner på svart marknad var dyrt och jag vågade inte be mina föräldrar om pengar för en spermabank. Just då kände jag mig förvånansvärt okej med min situation. Trots att alla mina besparingar var borta och mina möjligheter för biologiska barn hade försvunnit.
Men egentligen tror jag att jag fortfarande bearbetar det jag faktiskt förlorat.
Lagen om tvångssterilisering må vara borta, men sterilisering är fortfarande ett tvång för många transpersoner i Sverige. Vi tvingas välja mellan vår hälsa och våra sädesceller, och det är inte ett realistiskt val.
Att frysa ner sädesceller är en möjlighet man kan få efter flera år eller en dag beroende på vilken läkare man får. Att vänta är inte ett val för många, och självmedicinering och sterilitet blir ändå en verklighet när alternativ inte finns.”
https://www.ergo.nu/kr%C3%B6nika/20160302-hur-jag-tvingades-till-sterilisering